Τα μαθηματικά και η ζωγραφική!

school-g3156f6c4d_1280

Τα μαθηματικά και η ζωγραφική!

 

Η επίδραση των μαθηματικών στην ανάπτυξη της γραμμάτων και της τεχνολογίας είναι αδιαμφισβήτητη! Ωστόσο, πολλοί λίγοι συσχετίζουν τα Μαθηματικά με τις Καλές Τέχνες! Κι όμως!!! Είναι δύο εγκάρδιοι φίλοι που βαδίζουν χέρι- χέρι εδώ από την αρχαιότητα έως σήμερα!

Τα μαθηματικά έχουν επηρεάσει τα σύγχρονα ρεύματα ζωγραφικής. Αναλυτικότερα, η Γεωμετρία είναι η βάση και η πηγή έμπνευσης του κυβισμού! Το συγκεκριμένο καλλιτεχνικό ρεύμα  εμφανίστηκε στη Γαλλία το 1907 με κύριους εκπροσώπους τους Pablo Picasso και Georges Braque. Ο όρος προέκυψε με αφορμή τα λεγόμενα του Louis Vauxcelles, ο οποίος θεώρησε ότι Braque «συρρικνώνει τα πάντα, τους τόπους, τις μορφές και τα σπίτια, σε γεωμετρικά σχήματα, σε κύβους».

Ο Picasso έλεγε πως όταν δημιουργήθηκε ο  Κυβισμός δεν  έγινε εσκεμμένα αλλά απλώς ήθελαν να εκφράσουν τον εσωτερικό τους κόσμο. Μολονότι η σκέψη και το έργο του Paul Cezanne και η αφρικανική τέχνη αναγνωρίζονται ως οι κύριες επιρροές των Κυβιστών όλοι συμφωνούν ότι συσχετίζεται ο κυβισμός με τη Γεωμετρία. Ο Guillaume Apollinaire στο κείμενό του Peintres Cubistes (Κυβιστές ζωγράφοι) έλεγε ότι «η γεωμετρία είναι πλαστική τέχνη, όπως η γραμματική είναι η τέχνη της γραφής».

Ένας από τους βασικότερους εκπρόσωπους  του κυβισμού είναι ο  Πάμπλο Ρουίθ  Πικάσο ή απλά Πάμπλο Πικάσο. Ο διάσημος καλλιτέχνης είναι ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης, κεραμίστας, ποιητής, σκηνογράφος και δραματουργός. Είναι ένας από τους κυριότερους Ισπανούς εκπροσώπους της τέχνης του 20ού αιώνα με σημαντική συνεισφορά στη διαμόρφωση και εξέλιξη της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης.

Ο Πικάσο ξεκίνησε να ζωγραφίζει σε πολύ μικρή ηλικία και έδειξε από νωρίς δείγματα του ταλέντου του. Όλα τα έργα του είναι αριστουργήματα. Το διασημότερο ίσως έργο του όμως είναι η Γκερνίκα (Guernica στα ισπανικά ή Γκουέρνικα, με λατινική απόδοση στα ελληνικά), που απεικονίζει τον βομβαρδισμό της πόλης της Ισπανίας Γκερνίκα από τους Γερμανούς. Αυτός ο μεγάλος καμβάς περιγράφει την απανθρωπιά, την βιαιότητα και την απόγνωση του πολέμου.

Εικόνα1

Ένας ακόμα ζωγράφος που επηρεάστηκε από τα Μαθηματικά είναι ο Σαλβαντόρ Νταλί.  Από το 1919 και μετά, ο Σαλβαδόρ πήρε μέρος σε ομαδικές εκθέσεις, κερδίζοντας βραβεία. Το 1922, σε ηλικία πλέον 18 ετών εγκαταστάθηκε στη φοιτητική εστία της Μαδρίτης για να αρχίσει τις σπουδές του στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Σαν Φερνάντο. Αμέσως τράβηξε την προσοχή, υιοθετώντας εκκεντρικές συμπεριφορές, εξεζητημένο ντύσιμο αγγλικής έμπνευσης από τον 19ο αιώνα και γενικότερα τους τρόπους ενός δανδή. Τα πιο σημαντικά έργα του είναι 1. Η Εμμονή της Μνήμης, 2. Γαλάτεια των Σφαιρών, 3. Η Μαντόνα του Πορτ Λιγκάτ, «Το πρόσωπο του πολέμου».

 Εικόνα2

Ο Σαλβαδόρ Νταλί ζωγραφίζει «Το πρόσωπο του πολέμου»

 

Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για επίδραση των μαθηματικών στη ζωγραφική χωρίς να αναφερθούμε στα έργα του Βασίλι Καντίνσκι.  Ο Καντίνσκι δεν έγινε διάσημος τόσο για τους πίνακές του όσο για το ότι εφηύρε την αφηρημένη τέχνη και έγινε θεωρητικός της. Κάτι που συνέβη τυχαία. Ένας πίνακας του που είχε πέσει από τη θέση του άλλαξε τη γενική μορφή του και απέμεινε μόνο η γενική εντύπωση από κάτι έντονο και ασυνήθιστο. Από τότε ο Καντίνσκι δεν ζωγράφισε ξανά πίνακες με συγκεκριμένο περιεχόμενο, παρά μόνο με αφηρημένο. Μερικές φορές στα έργα του δημιουργείται η εντύπωση ότι έναν πίνακα όπως αυτόν θα μπορούσε να τον ζωγραφίσει κι ένα παιδί. Το χρωματικό χάος γοητεύει, προκαλεί πολλούς συνειρμούς και συναισθήματα. Η επίδραση που προξενεί η ζωγραφική του Καντίνσκι, συγγενεύει με αυτή της μουσικής.

Εικόνα3

Θα κλείσουμε την αναφορά μας στους καλλιτέχνες που επηρεάστηκαν από τα μαθηματικά με τον αγαπημένο μας Zουάν Μιρό (στα καταλανικά ) ή Χουάν Μιρό (στα  ισπανικά) Ο Ισπανός ζωγράφος και γλύπτης θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους υπερρεαλιστές καλλιτέχνες του 20ού αιώνα. Ο Μιρό έχει ένα εντελώς δικό του ύφος. Το στυλ της τέχνης του  χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα, σε συνδυασμό με απλοποιημένες φόρμες που θυμίζουν σχέδια μικρών παιδιών. Χρησιμοποιεί λαμπερά χρώματα και σχήματα για να δημιουργήσει περίεργα πλάσματα που αιωρούνται ακανόνιστα στον χώρο.

Εικόνα4

Καταλήγοντας, βλέπουμε ότι η σχέση των Μαθηματικών με την ζωγραφική είναι αλληλένδετη! Με αυτή την οπτική τα Μαθηματικά πλέον τα βλέπουμε με άλλο μάτι! Γίνονται ελκυστικά και σίγουρα πολύ- πολύ όμορφα!

        Γεωργαρά Ευαγγελία

               Γ΄ τάξη

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης