
Άρθρο από την Α” Λυκείου
(υπεύθυνη καθηγήτρια: Δερέκα Ευαγγελία)
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα μας ποικίλλουν. Ένα από τα σοβαρότερα είναι ο αναλφαβητισμός. Σύμφωνα με την πανελλήνια έρευνα που διεξήγαγε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου αποκαλύπτεται μια δυσάρεστη εικόνα: μεγάλος αριθμός ατόμων δεν έχει ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση με αποτέλεσμα να βρίσκεται στα όρια της υποεκπαίδευσης και συνεπώς του αναλφαβητισμού. Ποιες είναι όμως οι συνέπειες που επιφέρει αυτός;
Ο αναλφαβητισμός άμεσα αλλά και έμμεσα επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή κάποιου. Αρχικά, άτομα που έχουν υποεκπαιδευτεί και είναι αναλφάβητα έχουν περιορισμένη ανεξαρτησία, αφού δημιουργούνται ανυπέρβλητα εμπόδια στις ασχολίες ή τις καθημερινές τους υποχρεώσεις. Περιορίζονται ακόμη οι επαγγελματικές επιλογές των ατόμων αυτών καθώς και η καλλιέργεια των φυσικών χαρισμάτων τους και η ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Για παράδειγμα, κάποιος που έχει ποικίλες και ενδιαφέρουσες ιδέες λόγω του ότι είναι αναλφάβητος, δεν μπορεί να τις εκφράσει και έτσι εμποδίζεται η εξέλιξή του και η πρόοδός του.
Από την άλλη μεριά, υπάρχουν και κάποιες όχι και τόσο φανερές συνέπειές του. Η έλλειψη γνώσης σημαντικών γλωσσικών αλλά και κοινωνικών στοιχείων μπορεί να οδηγήσει στον κοινωνικό αποκλεισμό όπως και στη στέρηση της δυνατότητας να κατανοήσει το άτομο τις συναρπαστικές και σημαντικές εξελίξεις σε πολλούς τομείς όπως της τεχνολογίας, της τέχνης, της επιστήμης και των ιδεών.
Επιπροσθέτως, ο αναλφαβητισμός τροφοδοτεί τον φανατισμό και τη βία, αφού με την άγνοια δημιουργούνται προκαταλήψεις αλλά ευνοείται και η χειραγώγηση. Ακόμη υπονομεύεται η δημοκρατική λειτουργία των κοινωνιών, αφού αυτή στηρίζεται σε σκεπτόμενους και καλλιεργημένους πολίτες.
Εν κατακλείδι, ο αναλφαβητισμός είναι ένα πρόβλημα που δύσκολα λύνεται. Ωστόσο, πρέπει να λάβουμε υπόψη την τεράστια σημασία του και να προσπαθήσουμε ατομικά και συλλογικά να υιοθετήσουμε συνήθειες, οι οποίες θα μας βοηθήσουν να τον ξεπεράσουμε, ώστε να προοδεύσουμε και ως κοινωνία και ως άτομα.