
Η αξία του Σχολείου
Πολλές φορές τα παιδιά από την αρχή της σχολικής μας ζωής, θεωρούμε δεδομένα όσα μας χαρίζει απλόχερα το σχολείο. Επικεντρωνόμαστε στις δυσκολίες και τις πιεστικές απαιτήσεις, στο πόσο θέλουμε να τελειώσει η ώρα του μαθήματος ώστε να γυρίσουμε σπίτι και να ασχοληθούμε με οτιδήποτε άλλο. Συνήθως ξεχνάνε πόσο θα μας λείψουν όλες οι εμπειρίες και οι στιγμές που ζήσαμε μέσα στο σχολείο. Όλοι οι καθηγητές μας λένε πως όταν έρθει η ώρα να αποχωριστούμε τον προστατευμένο χώρο του σχολείου, θα αναπολούμε τις αναμνήσεις και θα θέλουμε να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω και να τις ξαναζήσουμε. Αυτό το αμφισβητούμε τις περισσότερες φορές, όμως, προσωπικά πιστεύω πως έχουν δίκιο.
Άραγε γιατί οι περισσότεροι μαθητές βλέπουν το σχολείο ως αγγαρεία αντί για κάτι που θα έπρεπε να απολαμβάνουν; Σε αυτό το ερώτημα μπορούν να δοθούν πολλές απαντήσεις. Είναι γεγονός ότι υπάρχουν λάθη στην οργάνωση του σχολικού συστήματος τα οποία αναγκάζουν τους μαθητές να πιέζονται ίσως παραπάνω από ό,τι υπό άλλες συνθήκες. Ωστόσο, η ύπαρξη αυτών των λαθών δεν θα έπρεπε να καθορίζει την τελική άποψη μας για το σχολείο. Αντί να αφήνουμε κάποια αρνητικά στοιχεία να οριστικοποιούν το πώς το βλέπουμε και το αντιμετωπίζουμε, θα πρέπει να εκτιμήσουμε όλα τα θετικά που μας προσφέρει και το πώς θα μας ωφελήσουν στο μέλλον. Εφόσον μάθουμε να εκτιμάμε και να βλέπουμε την αξία σε αυτά που έχουμε ήδη, θα είμαστε πιο ικανοί και αντικειμενικοί στο να καταλάβουμε τι άλλο χρειαζόμαστε και στο πώς να το αποκτήσουμε. Το σχολείο δεν είναι μόνο οι τάξεις, τα μαθήματα, οι μαθητές και οι καθηγητές. Το σχολείο αποτελεί την βάση του χαρακτήρα των νέων. Μέσα σε αυτόν τον χώρο μαθαίνουμε τα πρώτα μας γράμματα, σχηματίζουμε τις πρώτες μας σχέσεις με άλλους ανθρώπους καθώς και επηρεαζόμαστε και εμπνεόμαστε από αυτούς.
Όλες οι τάξεις μέσα σε κάθε σχολική μονάδα αποτελούνται από αμέτρητες αναμνήσεις των μαθητών που βρέθηκαν σε αυτές. Κάθε μαθητής που μπαίνει στην παλιά του τάξη την βλέπει με έναν ξεχωριστό τρόπο και πάντα με νοσταλγία.
Το μάθημα το οποίο λαμβάνει χώρα στην τάξη θα πρέπει να το βλέπουμε ως ευκαιρία να επεκτείνουμε τους ορίζοντες μας και να αναπτυχθούμε ως προσωπικότητες. Η γνώση και η εκπαίδευση είναι από τα πιο σημαντικά στοιχεία που μπορεί να αποκτήσει ο άνθρωπος. Το σχολείο, μέσω των σπουδαίων ανθρώπων που ήδη κατέχουν την γνώση αυτή, μας την προσφέρει με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο. Το μάθημα είναι ένας τρόπος να εκφραζόμαστε και να λέμε την άποψη μας. Εκτός από αυτό, είναι και η ζεστή ατμόσφαιρα μέσα στην τάξη, τα αστεία που θα ειπωθούν και τα γέλια που θα κάνουν το στομάχι μας να σφιχτεί, η σχέση που θα σχηματιστεί μεταξύ των μαθητών αλλά και των μαθητών με τους καθηγητές.
Οι μαθητές μέσα στον χώρο του σχολείο διαμορφώνουν τις πρώτες τους φιλίες με συνομηλίκους τους. Κάποιες από αυτές τις σχέσεις θα διατηρηθούν στα χρόνια και θα αποτελέσουν σημαντικό κομμάτι της ζωής μας. Το περιβάλλον του σχολείου ενώνει τους μαθητές και τους ωθεί στο να δημιουργήσουν σχέσεις φιλίας, συνεργασίας και εμπιστοσύνης. Όπως σε όλες τις σχέσεις, θα υπάρξουν παρεξηγήσεις, όμως καθώς περνάει ο καιρός αυτό που θα μας μείνει θα είναι οι στιγμές κατά τις οποίες ήμασταν όλοι σαν μια ομάδα.
Εκτός από τους μαθητές, στο σχολείο οι καθηγητές έχουν ίσως τον πιο σημαντικό ρόλο. Είναι οι άνθρωποι οι οποίοι θα μας μεταδώσουν την αναπτυγμένη γνώση τους και μέσω αυτής και των εμπειριών τους που θα μοιραστούν μαζί μας, θα μας διδάξουν, θα μας επηρεάσουν, θα μας εμπνεύσουν και θα μας βοηθήσουν να βρούμε και να ακολουθήσουμε το σωστό μονοπάτι ώστε όταν βγούμε από τον χώρο του σχολείου να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε την απαιτητική κοινωνία.
Όλα τα παραπάνω σχηματίζουν την σχολική κοινωνία. Όπως όλες, έχει κανόνες, απαιτήσεις, προϋποθέσεις, έχει και λάθη. Όμως πριν κρίνουμε αυτά τα λάθη, ας εκτιμήσουμε όσα ζούμε και όσα μαθαίνουμε στο πλαίσιο του σχολείου. Πριν πούμε πως ευχόμαστε να πάμε σπίτι μετά από μια κουραστική σχολική μέρα, ας απολαύσουμε κάθε ώρα, διότι το περιβάλλον του σχολείου όπως το ξέρουμε τώρα, δεν θα το έχουμε για πάντα.
Γκούτζιου Μαριάντα, Α΄ Λυκείου