Η Ιστορία επαναλαμβάνεται!

Στα πλαίσια της διδασκαλίας του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών, δόθηκε στους μαθητές του Α2 ένα απόσπασμα του Θουκυδίδη, σχετικό με το λοιμό του 430 π.Χ.

Σκοπός  ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά ότι η Ιστορία, όπως σοφά αναφέρει ο Θουκυδίδης, είναι « κτῆμα ἐς ἀεί» και ότι  και τα  γεγονότα του παρελθόντος μπορεί -υπό αντίστοιχες συνθήκες και με ανάλογη μορφή- να επαναληφθούν και στο μέλλον.

Με αυτό το σκεπτικό, ζητήθηκε από τους μαθητές  να συγκρίνουν το λοιμό του 430 π.Χ. με τη σημερινή πανδημία του covid και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.
loimos1

 

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν και  κατέληξαν στους ακόλουθους συσχετισμούς:

Για το λοιμό της Αθήνας δεν υπήρχε κανένα φάρμακο για να θεραπευτεί. Αντίθετα, ο κορονοϊός έχει  αντίδοτο το εμβόλιο.

Αλεξάνδρα Σιδηροπούλου

Στην αρχή οι γιατροί δεν ήξεραν πώς να αντιμετωπίσουν την αρρώστια και πολλοί από αυτούς προσβάλλονταν από αυτήν και πέθαιναν.

Ευαγγελία Ξαντινίδου

Αρχικά τα πρώτα κρούσματα και στις δύο νόσους εμφανίστηκαν στο εξωτερικό και με την πάροδο του χρόνου η αρρώστια ήρθε στην Ελλάδα. Ο λοιμός του 430 π.Χ. εμφανίστηκε στην Αιθιοπία και στη συνέχεια έφτασε στον Πειραιά. Τα πρώτα κρούσματα κόβιντ καταγράφηκαν στην Κίνα και κατόπιν μέσω Ιταλίας εμφανίστηκαν και στη χώρα μας.

Μαρία –Φανή Μισχοπούλου

Έντονοι πονοκέφαλοι, πυρετός, φτέρνισμα και στη συνέχεια έφτανε στο στήθος προκαλώντας δυνατό βήχα. Τα συμπτώματα του λοιμού είναι ίδια με τον covid

Μαρία- Δάφνη Χρυσανίδου

Στην αρχή οι Αθηναίοι πίστευαν πως η αρρώστια ήταν αποτέλεσμα δηλητηρίασης του νερού των πηγαδιών από τους εχθρούς τους, γεγονός που θυμίζει τις θεωρίες συνομωσίας που διαδόθηκαν στην αρχή της πανδημίας σχετικά με την προέλευση του ιού. Προήλθε, είπαν, από τα εργαστήρια μεγάλης δύναμης για να πλήξει την άνοδο της κινέζικης  οικονομίας ή για να μειωθεί ο πληθυσμός του πλανήτη.

Αναστασία Χρηστίδου

Αποτρόπαιος  ήταν και ο τρόπος ταφής των αδικοχαμένων ψυχών και στις δύο περιπτώσεις. Στην Αθήνα έκαιγαν τους νεκρούς χωρίς καμιά τελετή κι άλλοι τους έκαιγαν σε πυρές όπου υπήρχε κι άλλος νεκρός χωρίς να σέβονται κανέναν από τους δύο. Ανάλογα και στον covid, λόγω των συνθηκών, οι ταφές δε γίνονταν με αντίστοιχες τελετές και οι νεκροί θάβονταν όπου υπήρχε άδειο μέρος. Πολλοί άνθρωποι εξάλλου «έφευγαν» ολομόναχοι σε ένα δωμάτιο νοσοκομείου γεμάτοι σωλήνες.

Μαριλένα Ντούκα

 

covid

Τα αποσπάσματα των εργασιών που παρατέθηκαν είναι ενδεικτικά. Η ανταπόκριση ήταν συνολική και το αποτέλεσμα της δραστηριότητας αυτής ικανοποιητικό.

Σαφές ήταν και το μήνυμα: H γνώση της Ιστορίας δεν είναι μια παρωχημένη γνώση. Το παρελθόν μπορεί να αποτελέσει εργαλείο κατανόησης του παρόντος.

Χάιδω Μπούσιου

Φιλόλογος ΓΕΛ Σοχού

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης