«ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ» ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Άρθρο της μαθήτριας της Γ Λυκείου, Παπαδοπούλου Άννας

Αξιότιμοι καθηγητές και μαθητές,
Όλοι μας έχουμε κάποιο συγγενή, φίλο ή γνωστό ο οποίος είχε αποτύχει στο δύσκολο και κοπιαστικό δρόμο των πανελλαδικών εξετάσεων. Με βάση λοιπόν αυτή τη διαπίστωση, διακρίνουμε στις μέρες μας συχνά να υπάρχει μια αρνητική συναισθηματική κατάσταση από μαθητές, οι οποίοι επιθυμούν να εισαχθούν σε κάποιο ανώτερο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Ένα κύριο αίτιο που επηρεάζει συναισθηματικά τους μαθητές θα έλεγα πως είναι η ανησυχία για το μέλλον τους. Ανησυχούν δηλαδή, για την μετέπειτα πορεία της ζωής τους αλλά και για την εργασία τους σκεπτόμενοι μονόπλευρα, δίχως να μπορούν να βρουν κάποια άλλη διέξοδο εκτός από αυτή που είχαν αρχικά επιλέξει και πιστέψει πως θα πετύχουν. Επιπλέον, η αποτυχία αυτή δείχνει να εγκλωβίζει αρνητικά ακόμη περισσότερο τα παιδιά, δημιουργώντας τους σκέψεις μειονεξίας και σύγκρισης με τους υπόλοιπους (φίλους, συμμαθητές, γνωστούς). Συγκεκριμένα η επιτυχία κάποιου ενώ αρχικά κάνει τον μαθητή να βιώνει ένα θετικό συναίσθημα για το επιτυχημένο πρόσωπο, ταυτόχρονα τον κάνει να συγκριθεί με αυτόν αλλά και να μειώνει τον εαυτό του με το ερώτημα «γιατί εγώ όχι, και αυτός ναι;» Τα αρνητικά συναισθήματα συνεχίζουν να δημιουργούνται με την θεώρηση του ίδιου του εαυτού του ως «αδύναμο» για να καταφέρει οτιδήποτε άλλο στη ζωή του. Θεωρεί πως μετά από τον μεγάλο αγώνα που έχει κάνει για την επίτευξη του στόχου του πήρε ως απάντηση την αποτυχία, η κάθε άλλη προσπάθεια που θα κάνει αν του δοθεί η ευκαιρία θα είναι περιττή και εξίσου αποτυχημένη.
Θα ήθελα να αναφέρω επίσης πως οι γονείς, στην προσπάθεια τους να βοηθήσουν ή να παρακινήσουν το παιδί τους να μελετήσει καταλήγουν να διαβάζουν και οι ίδιοι και να νιώθουν το ίδιο άγχος και την ίδια αγωνία. Για τους ίδιους, η επιτυχία των παιδιών τους στις εξετάσεις είναι μια επιβεβαίωση ότι οι ίδιοι έχουν πετύχει ως γονείς και συχνά μέσα από την επιτυχία του παιδιού ικανοποιούν και τα δικά τους όνειρα και τις δικές τους φιλοδοξίες.
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2
Όμως είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουν πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι μία από τις πολλές εξετάσεις που καλείται ο κάθε άνθρωπος να δώσει στη ζωή του, δεν είναι εξετάσεις ζωής, απλά κρίνουν τις επιδόσεις του παιδιού σε ένα συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο. Αποτελούν δε, μια καλή ευκαιρία να μάθουν στο παιδί τον τρόπο να αντιμετωπίζει τις εξετάσεις που θα κληθεί να δώσει στην πορεία της ζωής του.

Είναι γεγονός πως η χρονική περίοδος που δίνουν τα παιδιά Πανελλήνιες εξετάσεις είναι μια περίοδος τόσο με έντονες βιολογικές και συναισθηματικές και γνωστικές αλλαγές. Παράλληλα είναι η περίοδος εκείνη όπου ο καθένας θέτει στόχους, όνειρα, αυτονομείται και δημιουργεί τη δική του ταυτότητα σε σχέση με την οικογένεια, τις διαπροσωπικές σχέσεις, τις σχέσεις με το άλλο φύλο, τις αξίες.
Οι Πανελλήνιες μπορεί να είναι μια χίμαιρα, μα εμείς οφείλουμε, σαν το νερό, να βρίσκουμε πάντα τον δρόμο προς την θάλασσα της επιτυχίας. Να είμαστε επιτυχόντες της ζωής, και όχι απλά των Πανελληνίων. Για να μιλούμε για ευτυχία, και όχι για επιτυχία.

Με εκτίμηση
Παπαδοπούλου Άνννα

Επιμέλεια: Λειβαδιώτου Αναστασία Φιλόλογος – Θεολόγος.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης