https://schoolpress.sch.gr/mathmosaics/files/2023/11/What-did-you-Achieve-this-year.pdf
Το πρόγραμμα Achieve είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ήπιων δεξιοτήτων που βοηθάει τους νέους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να συμμετάσχουν ενεργά στην εκπαίδευσή τους. Το Achieve υλοποιείται στο Ην. Βασίλειο και σε άλλες χώρες όπως η Μάλτα, η Μαλαισία, η Τζαμάικα και η Γκάνα, από το Prince’s Trust και τοπικούς συνεργαζόμενους φορείς.
Το Prince’s Trust International, ως μέρος του ομίλου φιλανθρωπικών οργανώσεων The Prince’sΝTrust Group, υποστηρίζει νέους σε όλο τον κόσμο από το 2015 και στην Ελλάδα από το 2017. Ιδρύθηκε από τον HRH Πρίγκιπα της Ουαλίας για να αντιμετωπίσει την παγκόσμια κρίση της νεανικής ανεργίας, βασιζόμενοι σε τέσσερις δεκαετίες εμπειρίας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η αποστολή του Prince’s Trust International είναι να ενδυναμώσει τους νέους να μάθουν, να κερδίσουν χρήματα και να ευημερήσουν μέσω προγραμμάτων ανάπτυξης δεξιοτήτων και ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης, ώστε να διαπρέψουν επαγγελματικά και να αποκτήσουν ευκαιρίες απασχόλησης.
Το πρόγραμμα Achieve εφαρμόστηκε πιλοτικά στην Ελλάδα για πρώτη φορά κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023 με φορέα υλοποίησης το The Tipping Point σε δυο σχολεία , ένα εκ των οποίων ήταν το σχολείο μας.
Το “The Tipping Point” έχει ως σκοπό να συμβάλλει στη δημιουργία ενημερωμένων και ενσυνείδητων νέων, σε ότι αφορά τις ακαδημαϊκές επιλογές τους και τη μελλοντική επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας μέσω live ομαδικών συνεδριών ή/και video-απαντήσεων (ασύγχρονα), μαθητές, σε νησιά, σε απομακρυσμένα χωριά της περιφέρειας, σε προάστια των μεγάλων πόλεων, διευρύνουν τους ορίζοντες και τις επιλογές τους, λαμβάνουν απαντήσεις στις ερωτήσεις τους, από ανθρώπους-πρότυπα (μέντορες) σε όλο τον κόσμο – από καλλιεργητές μανιταριών και κτηνοτρόφους του διπλανού χωριού, μέχρι μηχανικούς της NASA και ερευνητές στο CERN. Στόχοι του είναι: η ενημέρωση μαθητών σχετικά με τη μετέπειτα πορεία τους σε ακαδημαϊκό ή επαγγελματικό, η μείωση της ανεργίας και βελτίωση της ποιότητας εργασίας και του ανθρώπινου δυναμικού, μέσα από την αύξηση της ετοιμότητας των νέων για την ένταξη τους στην αγορά εργασίας και της επιχειρηματικότητα, η ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως η κριτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων και η δημιουργικότητα που προετοιμάζουν τους μαθητές για το μέλλον της εργασίας, η πιο στοχευμένη κατανομή απασχόλησης, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της “διαρροής εγκεφάλων”, ειδικά από την επαρχία.
Πριν από την έναρξη του προγράμματος προηγήθηκε τον Ιούνιο του 2022 online focus group των μαθητών και Design workshop των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών. Για το focus group και κάθε δραστηριότητα του προγράμματος μέχρι την ολοκλήρωση του δόθηκε έντυπο γονικής συγκατάθεσης και επιβεβαιώθηκε γραπτώς η γονική συναίνεση.
Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ : Να αναπτύξουν οι μαθητές νέες οριζόντιες δεξιότητες, μέσω της άτυπης μάθησης, η οποία θα αλλάξει, θα βελτιώσει την οπτική και τη σχέση τους με το σχολείο”.
ΟΜΑΔΕΣ ΜΑΘΗΤΩΝ : Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε δύο ομάδες μαθητών , η μια στο πλαίσιο του μαθήματος των δεξιοτήτων (Γ2 τμήμα με υπεύθυνη καθηγήτρια την Κ. Κάρλου, κοινωνιολόγο ) και η δεύτερη σε όμιλο με 32 μαθητές της Β’ και Γ΄ τάξης με υπεύθυνη καθηγήτρια την Β. Καλάβρια, φιλόλογο)
ΧΩΡΟΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: Η αίθουσα του Γ2 και η αίθουσα της βιβλιοθήκης
ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ : Το πρόγραμμα Achieve για το 7ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου διαιρέθηκε από 2 ενότητες, εκ των οποίων η καθεμία περιελάμβανε 3 υποενότητες.
Η πρώτη ενότητα διήρκεσε από τα μέσα Οκτωβρίου 2022 μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2023 και η δεύτερη ενότητα διήρκεσε από τις αρχές Φεβρουαρίου 2023 μέχρι τις μέσα Απριλίου 2023.
Πριν την έναρξη του προγράμματος έγινε εγγραφή εκπαιδευτικών και μαθητών στην πλατφόρμα100mentors
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Οι υποενότητες που δουλέψαμε μέσω δομημένου υλικού ( δραστηριότητες λόγου, κολάζ, παιχνίδια ρόλων) ήταν η Αυτοπεποίθηση (Confidence), οι Συνεργατικές δεξιότητες (Teamwork) και η Διαχείριση άγχους (Stress management).
ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Οι υποενότητες που δουλέψαμε μέσω δομημένου υλικού ( δραστηριότητες λόγου, κολάζ, παιχνίδια ρόλων) ήταν οι δεξιότητες παρουσίασης (Presentation skills), το θέμα: σχεδιάζοντας την Επαγγελματική μου πορεία (Career planning ) και το θέμα: Πραγματικές εμπειρίες από την αγορά εργασίας (Experiencing for the world of work)
ΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΕΛΕΓΗΣΑΝ ΕΙΧΑΝ ΩΣ ΣΤΟΧΟ
- να συμβάλλουν στη συμμετοχή και την ενεργητικότητα των μαθητών (energizers, icebreakers)
- να βοηθούν τους μαθητές να καταλάβουν το “TI” και το “ΠΩΣ” σε σχέση με ένα θέμα (όπως η περίληψη του τι θα κάνουν σε ένα πλάνο μαθήματος)
- να προάγουν τη βιωματική μάθηση
- να συμβάλλουν στο να εφαρμόσουν οι μαθητές τη γνώση που έλαβαν(learning by doing)
- να κρατούν τους μαθητές συνδεδεμένους με την κάθε υποενότητα, έχοντας τη δυνατότητα να συνεχίζουν να θέτουν ερωτήσεις
ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΣΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ: Σε κάθε υποενότητα, μέρος των δραστηριοτήτων είναι η αλληλεπίδραση των μαθητών με “μέντορες” από όλο τον κόσμο. Οι μαθητές ανέλαβαν το ρόλο του “δημοσιογράφου” και πήραν συνέντευξη από επαγγελματίες εστιάζοντας κάθε φορά στη θεματική που συζητούσαν (π.χ στην υποενότητα “Αυτοπεποίθηση” πραγματοποιήσαν ομαδική συνεδρία με θέμα “Γιατί είναι σημαντική η αυτοπεποίθηση;”
ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Σε κάθε υποενότητα, οι μαθητές έθεσαν επιπλέον ερωτήσεις τους και έλαβαν απαντήσεις από επαγγελματίες/ μέντορες μέσω video 100’’.
Με αυτόν τον τρόπο:
α) να διατήρησαν το ενδιαφέρον τους για κάθε υποενότητα,
β) έμαθαν να ρωτούν και να μη φοβούνται να εκφράσουν τις ερωτήσεις τους,
γ) ανέπτυξαν 3 βασικά soft skills, τα οποία συνδέονται άμεσα με την υποβολή ερωτήσεων (κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, επίλυση προβλημάτων)
Τόσο η σύγχρονη, όσο και η ασύγχρονη δυνατότητα, πραγματοποιείται μέσω ενός ειδικά διαμορφωμένου περιβάλλοντος, την πλατφόρμα 100mentors.
ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗ: Μετά από κάθε ενότητα , ακολούθησε focus group, καθώς και συνολική αξιολόγηση στο τέλος του προγράμματος. Όλες τις αξιολογήσεις έγιναν με την συμμετοχή εκπροσώπων των φορέων υλοποίησης.
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ( CASE STUDY): Στο τέλος του προγράμματος επελέγη μαθητής που του δόθηκε η ευκαιρία να εξηγήσει, με δικά του λόγια, πώς το πρόγραμμα τους ωφέλησε.( Το Prince’s Trust International και οι εταίροι του δημοσιεύουν μελέτες περιπτώσεων σε ψηφιακά και έντυπα κανάλια επικοινωνίας και στα μέσα ενημέρωσης, για να δείξουν τον αντίκτυπο του προγράμματος, με τη χρήση όλων των δικλείδων ασφαλείας για να προστατευτούν τα προσωπικά του δεδομένα και με γονική συγκατάθεση)
ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ: Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στην γιορτή λήξης του σχολικού έτους μέσα από δημιουργίες των ίδιων των μαθητών ( διαφάνειες, βίντεο, συνεντεύξεις) και δόθηκαν αναμνηστικά διπλώματα και βεβαιώσεις πιστοποίησης από τo tipping point.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ: Δεν υπήρχε διαρροή μαθητών από τον όμιλο κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Αντίθετα υπήρχε έκκληση και άλλων μαθητών να συμμετέχουν. Οι μαθητές είχαν συνεχές και αυξανόμενο ενδιαφέρον και ολόψυχη συμμετοχή. Πολλοί από αυτούς βελτίωσαν τις κοινωνικές και συνεργατικές τους δεξιότητες , καθώς και την σχολική επίδοσή τους.