ΑΠΟΨΕΙΣ-ΕΡΕΥΝΑ: Το Σχολείο μου και Εγώ

Θέα απ το παράθυρο της Γ γυμνασίου
Θέα απ το παράθυρο της Γ γυμνασίου

Έρευνα της συντακτικής ομάδας των Νισυριογράφων

Τελικά, τι γνώμη έχουμε εμείς οι μαθητές για το σχολείο; Πόσο καλά περνάμε όταν είμαστε εδώ; Φτάνει ο χρόνος της κάθε μέρας για να κάνουμε και άλλες, εξωσχολικές δραστηριότητες; Ποιο είναι το επικρατέστερο συναίσθημα μας για το μέρος που περνάμε το περισσότερο χρόνο της ημέρας και τελικά ποια μαθήματα αγαπάμε περισσότερο και ποια μας δυσκολεύουν εδώ στο Γ/ΛΤ Νισύρου; Οι Νισυριογράφοι, με την έρευνα μας μέσω ανώνυμου ερωτηματολογίου συλλέξαμε από το 85% των μαθητών του σχολείου μας που απάντησαν πολλές και ενδιαφέρουσες απόψεις πάνω σε αυτά και άλλα πολλά θέματα και σας τις παρουσιάζουμε.

 

  • Καταρχάς, το βασικό συναίσθημα που επικρατεί σε ποσοστό 60% είναι μια ουδετερότητα, μια και ούτε θετικά αλλά ούτε και αρνητικά είναι τα συναισθήματα της πλειοψηφίας. Να σημειωθεί πως ένα 20% νιώθει πως τους αρέσει το σχολείο, αν και κάποιες φορές τους δυσκολεύει, ενώ ένα σχεδόν 17% όσων συμμετείχαν στην έρευνα ευχαριστιέται να είναι εκεί, αλλά ταυτόχρονα συνήθως νιώθει άγχος. Ένα μόλις 3% των ερωτηθέντων απάντησε πως το αγαπά και χαίρεται πάντα να βρίσκεται στο σχολείο.
  • Ενδιαφέρον είχε η ερώτηση με το ποιες 3 λέξεις θα ήθελαν να περιγράψουν το σχολείο, όπου η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (σχεδόν 63%) δήλωσε πως “νιώθει άγχος”, “ευθύνες” αλλά και συνδέει το σχολείο κυρίως με τους “βαθμούς”. “Η ώρα του μαθήματος” και η μελέτη σε ποσοστό 27% είναι επίσης φράσεις-κλειδιά που δείχνουν τους συσχετισμούς που κάνουν οι συμμαθητές μας με το σχολείο. Τέλος, φράσεις όπως “διασκέδαση”, “νέες πληροφορίες” ή “οι φίλοι μου” συγκέντρωσαν συνολικά και ποσοστό που αγγίζει το 10%
  • Τα 5 δημοφιλέστερα μαθήματα που συγκεντρώνουν την αυξημένη προτίμηση των μαθητών του σχολείου μας είναι η Φυσική Αγωγή, τα Αρχαία  Ελληνικά, η Βιολογία, τα Αγγλικά και τα Μαθηματικά, δείχνοντας μια τάση για ένα σφαιρικότερο ενδιαφέρον ως προς τα διάφορα αντικείμενα.
  • Απ’ την άλλη, ως τα 5 απαιτητικότερα μαθήματα θεωρούνται από τους συμμαθητές μας η Φυσική, τα Αρχαία Ελληνικά, η Ιστορία, τα Μαθηματικά και η Χημεία. Ενδιαφέρον έχει που τόσο τα Αρχαία Ελληνικά όσο και τα Μαθηματικά βρίσκονται ψηλά στις επιλογές όσων απάντησαν και στις δύο κατηγορίες.
  • Κατατέθηκαν ποικίλες απόψεις ως προς το ποια πράγματα αρέσουν στους μαθητές περισσότερο στο σχολείο μας όπως το “Μου αρέσει ότι συναντάω τους φίλους μου,οι εκδρομές που πηγαίνουμε και μερικά από τα μαθήματα που διδάσκομαι” , το “ Στο σχολείο δεν μου αρέσει κάτι ιδιαίτερο, αλλά είναι ενδιαφέρον για πολλά πράγματα” ή το “Οι συζητήσεις για καθημερινά θέματα με καθηγητές”. Πρώτη προτίμηση μεταξύ των αγαπημένων δραστηριοτήτων του σχολείου είναι η γυμναστική και το διάλειμμα, ενώ κάποιοι επέλεξαν να απαντήσουν με χιούμορ λέγοντας ότι αρέσει “Ο χρόνος που περνάω στο γραφείο των καθηγητών” ή λέγοντας πως “Όταν καταφέρνω και λύνω σωστά τις ασκήσεις των μαθηματικών ή του Α.Ο.Θ. είναι καταπληκτικό!!! Παρόλα αυτά, το διάλειμμα τα νικάει όλα”.
  • Απ’ την άλλη μεριά, μερικά απ’ τα πράγματα που αγχώνουν περισσότερο τους συμμαθητές μας είναι “οι εξετάσεις” , “οι απουσίες”, “οι βαθμοί”, αλλά και τα διαγωνίσματα γιατί πέφτουν μαζί” όπως και “το ίδιο το σχολείο” ή “ η πίεση των καθηγητών”. Η συντριπτική πλειοψηφία εστίασε στις εξετάσεις και τους βαθμούς.
  • Ως προς τις δραστηριότητες αφού τελειώνει το σχολείο, το 70% απάντησε πως έχει ιδιαίτερα μαθήματα, δια ζώσης ή/και εξ αποστάσεως καθημερινά, το 25% απάντησε πως ακολουθεί μελέτη στο σπίτι ή επιστρέφει στο σχολείο για ενισχυτική διδασκαλία, ενώ μόλις το 5% ξεκουράζεται και χαλαρώνει με δραστηριότητες που αγαπά να κάνει όπως κάποιο άθλημα, η θέαση ταινιών/σειρών ή η ανάγνωση κάποιου εξωσχολικού βιβλίου.
  • Ρωτήθηκαν, επίσης, οι συμμαθητές μας για το τι θα άλλαζαν στο σχολείο αν μπορούσαν και δόθηκαν πολλές απόψεις με πιο χαρακτηριστικές και συχνές το “να επέλεγα εγώ τα μαθήματα που θέλω να κάνω και με ενδιαφέρουν” , “περισσότερα μαθήματα που θα μας βοηθούσαν στο να επιβιώσουμε μετά το σχολείο και για την καλύτερη διαχείριση των οικονομικών” , “ λιγότερες ώρες μαθημάτων και όχι εξεταστική σε γυμνάσια και λύκεια”, αλλά και το “να ξεκινάει πιο αργά” , “ να είναι τα μαθήματα πιο χαλαρά”, “να μην λειτουργεί βαθμοθηρικά και να στοχεύει στην πραγματική κατανόηση και γνώση του αντικειμένου”. Συνοψίζεται η άποψη πως επιθυμητό είναι ένα δημοκρατικότερο σχολείο με επιλογές και λιγότερη πίεση, αν και υπήρξε και η άποψη πως το σχολείο μας δεν έχει καμία σχέση με άλλα σχολεία της Ελλάδας και προσωπικά μου αρέσει πολύ”.
  • Η τέλεια μέρα είχε πολλές διαφορετικές περιγραφές έχοντας σα κοινό, όμως, το ίδιο συναίσθημα. Μερικές χαρακτηριστικές απαντήσεις ήταν το “μια μέρα χωρίς σχολείο κάνοντας αυτά που θέλω και όχι αυτά αυτά που πρέπει” ή το “ελεύθερος χρόνος για να περάσω την ημέρα με τους αγαπημένους μου και για τα ενδιαφέροντα μου” όπως και “μια χαλαρή μέρα που το μάθημα δεν γίνεται κάτω από την πίεση της ύλης και των εξετάσεων”. Η απάντηση που δόθηκε περισσότερο σε αυτή την ερώτηση ήταν απλά μια λέξη: “το Σάββατο”.
  • Η τελευταία ερώτηση ζητούσε απ’ τους συμμαθητές μας να συμπληρώσουν τη φράση«Σχολείο για μένα είναι…»και ορίστε ένα top 10 με τις χαρακτηριστικότερες απαντήσεις που δόθηκαν:
  1. Μία δυσάρεστη και αγχωτική διαδικασία”
  2. Φίλοι, μαθήματα, άγχος”
  3. Το μεγαλύτερο μου βάσανο”
  4. Το σχολείο για μένα είναι ένα μέρος που ίσως να ευχαριστιέμαι να είμαι εκεί αν και δεν μου πολύ αρέσει”
  5. Ενα μέρος που μας γεμίζει με ευθύνες, αλλά που περνάμε καλά με τους φίλους μας”
  6. Σχολείο για μένα είναι οι φίλοι μου”
  7. Η καθημερινότητα μου”
  8. Αναγκαίο”
  9. Αναμνήσεις”
  10. Ένας υπέροχος χώρος”

 

Τα στοιχεία της έρευνας μας, λοιπόν, παρουσιάζουν τις σκέψεις και τις απόψεις όλων μαςτων μαθητών αυτή τη στιγμή. Δε χρειάζεται να σχολιάσουμε παραπάνω, γιατί θεωρούμε πως τα συμπεράσματα είναι ξεκάθαρα στο καθένα. Έτσι είναι το σχολείο μέσα απ’ τα μάτια μας, αυτό το αγαπημένο , αλλά και αγχωτικό μεγάλο μέρος της ζωής μας. Μακάρι τα αρνητικά του να εξαφανιστούν και τα καλά του να γίνουν ακόμη καλύτερα.