Foreign Languages and Children: What is the right age to start?

In a society like the one we live in, multilingual and multicultural, foreign languages ​​have become an indispensable means of survival for modern man. At what age, however, should children start learning? How can parents help?

Today’s students will live in a society where mobility of workers and scientists will prevail. This society will be international, it is already different from what we have experienced, and in this world the good knowledge of at least a foreign language will now be a condition of survival. For this reason, their utility is considered necessary at younger ages, which raises many and important questions, since the common goal of all is to better transmit knowledge, without psychological burden or other effects on children’s general progress.

The importance of mother tongue

The child acquires his or her linguistic habits in his mother tongue until his 8th year. From this age, it begins to operate through mental processes: it analyzes and compares – through the mother tongue filter -, which works negatively on the learning of foreign language. Research has argued that after the ninth year, the mother tongue is the only means of expression and thought and unconsciously acts as a «defensive» system, which stands as a wall in the presence of a foreign language. It is no coincidence that from then on, children find it very difficult to pronounce a foreign word properly, since the foreign language messages in the foreign language are «filtered» by the mother.

Appropriate age to start lessons

According to many teachers, the right age for a child to come to a first contact with a foreign language is preschool. To substantially start learning, it is after the Grade 2, when it has already managed to gain a general knowledge of its mother tongue. He will be well aware of writing and reading, and will have come into contact with other grammatical phenomena, so he will be able to assimilate a foreign language. In the early years of their lives, children have a natural intelligence for language and at the same time an innate ability to produce complex linguistic combinations through experimentation and play. The child’s natural linguistic intelligence needs parental support and stimuli to bloom and thrive. Parents who do not deal with their children or do not involve them in discussions, tension at home, lack of organization and program, are factors that do not favor the development of a rich vocabulary. So, the more knowledge a child has in his mother tongue, which is also the «tool» to move on to a second, the easier it is to understand and learn a foreign language.

From two to about eight years old, children hear, see, taste, imitate, and thus learn better. So at this age it is very easy to start learning a foreign language, and very quickly, with song, poem and play (as they learn from their mothertongue), that is, using emotion and the senses. But when we say to learn, we do not mean to do foreign language lessons.

Infancy and preschool is a good time to start coming into contact with a foreign language and learn it by enriching their vocabulary in foreign words. Under no circumstances should knowledge be «transferred» to the child of this age (preschool) as a lesson and even compulsory. If for the child it is another toy, we are very likely to love a foreign language and learn it more easily later. The pressure may have the opposite effect. And of course, every child has his or her own maturation, needs and preferences, which must be taken into account before starting to teach them a foreign language.

 

images (3)

Ξένες γλώσσες και παιδί:

Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει;

Σε μια κοινωνία σαν κι αυτή που ζούμε, πολύγλωσση και πολυπολιτισμική, οι ξένες γλώσσες έχουν γίνει απαραίτητο μέσο επιβίωσης για το σύγχρονο άνθρωπο. Σε ποια ηλικία, όμως, πρέπει τα παιδιά να αρχίζουν την εκμάθησή τους; Με ποιον τρόπο και πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς;

Οι σημερινοί μαθητές θα ζήσουν σε μια κοινωνία όπου θα επικρατεί κινητικότητα εργαζομένων και επιστημόνων. Η κοινωνία αυτή θα έχει διεθνή χαρακτήρα, είναι ήδη διαφορετική από αυτή που βιώσαμε εμείς, και μέσα σε αυτό τον κόσμο η καλή γνώση τουλάχιστον μίας ξένης γλώσσας θα είναι πλέον όρος επιβίωσης. Για το λόγο αυτόν, η χρησιμότητά τους κρίνεται απαραίτητη σε όλο και μικρότερες ηλικίες, πράγμα που προκαλεί πολλά και σημαντικά ερωτήματα, αφού κοινός στόχος όλων είναι η καλύτερη μετάδοση των γνώσεων, χωρίς ψυχολογική επιβάρυνση ή άλλες επιπτώσεις στη γενικότερη πρόοδο των παιδιών.

 

Η σημασία της μητρικής γλώσσας

Το παιδί αποκτά τις γλωσσικές του συνήθειες στη μητρική γλώσσα έως τα 8 του χρόνια. Από την ηλικία αυτή και μετά, αρχίζει να λειτουργεί μέσα από διαδικασίες νοητικές: Αναλύει και συγκρίνει – μέσα από το φίλτρο της μητρικής γλώσσας -, γεγονός που λειτουργεί αρνητικά στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Έρευνες υποστηρίζουν ότι μετά τον ένατο χρόνο, η μητρική γλώσσα αποτελεί το μοναδικό μέσο έκφρασης και σκέψης και λειτουργεί ασυνείδητα ως ένα «αμυντικό» σύστημα, που ορθώνεται σαν τείχος στην παρουσία της ξένης γλώσσας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι από τότε και μετά, τα παιδιά δυσκολεύονται πολύ να προφέρουν σωστά μια ξένη λέξη, αφού τα ακουστικά μηνύματα στην ξένη γλώσσα «φιλτράρονται» από τη μητρική.

Η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσουν μαθήματα

Σύμφωνα με την άποψη πολλών εκπαιδευτικών, η κατάλληλη ηλικία για να έρθει ένα παιδί σε μια πρώτη επαφή με μια ξένη γλώσσα είναι η προσχολική. Για να ξεκινήσει ουσιαστικά την εκμάθησή της, είναι μετά τη Β΄ Δημοτικού, όταν θα έχει ήδη καταφέρει να αποκτήσει μια γενική γνώση της μητρικής του γλώσσας. Θα γνωρίζει καλά από γραφή και ανάγνωση, ενώ θα έχει έρθει σε επαφή με άλλα γραμματικά φαινόμενα, και έτσι θα μπορεί να αφομοιώσει και μια ξένη γλώσσα.
Στα πρώτα χρόνια της ζωής τους, τα παιδιά διαθέτουν μια φυσική ευφυΐα για τη γλώσσα και παράλληλα μια έμφυτη ικανότητα να παράγουν σύνθετους γλωσσικούς συνδυασμούς, μέσα από τον πειραματισμό και το παιχνίδι. Η φυσική γλωσσική ευφυΐα του παιδιού χρειάζεται γονεϊκή στήριξη και ερεθίσματα, για να ανθίσει και να ευδοκιμήσει. Γονείς που δεν ασχολούνται πολύ με τα παιδιά τους, δεν συζητούν μαζί τους, οι εντάσεις μέσα στο σπίτι, η έλλειψη οργάνωσης και προγράμματος, είναι παράγοντες που δεν ευνοούν την ανάπτυξη ενός πλούσιου λεξιλογίου. Έτσι, όσο περισσότερες γνώσεις έχει αποκτήσει ένα παιδί στη μητρική του γλώσσα, που είναι άλλωστε και το «εργαλείο» για να περάσει σε μια δεύτερη, τόσο πιο εύκολο είναι να κατανοήσει και να μάθει μια ξένη γλώσσα.
Από δύο έως περίπου οκτώ ετών, τα παιδιά ακούνε, βλέπουν, γεύονται, μιμούνται, και με αυτό τον τρόπο μαθαίνουν καλύτερα. Σε αυτή, λοιπόν, την ηλικία είναι πολύ εύκολο να αρχίσουν να μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα, και μάλιστα πολύ γρήγορα, με το τραγούδι, το ποίημα και το παιχνίδι (όπως μαθαίνουν, άλλωστε, και τη μητρική τους), χρησιμοποιώντας δηλαδή το συναίσθημα και τις αισθήσεις. Όμως, όταν λέμε να μαθαίνουν, δεν εννοούμε να κάνουν μαθήματα ξένης γλώσσας.
Η νηπιακή και προσχολική ηλικία είναι μια καλή περίοδος για να αρχίσουν να έρχονται απλώς σε επαφή με μια ξένη γλώσσα και να τη μαθαίνουν εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους με ξένες λέξεις. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν θα πρέπει η γνώση να «μεταφέρεται» στο παιδί αυτής της ηλικίας (προσχολικής) ως μάθημα και μάλιστα υποχρεωτικό. Αν για το παιδί είναι ένα ακόμα παιχνίδι, έχουμε πολλές πιθανότητες να αγαπήσει την ξένη γλώσσα και να τη μάθει με μεγαλύτερη ευκολία αργότερα. Η πίεση, ίσως φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα. Και βέβαια, κάθε παιδί έχει τη δική του ωρίμανση, τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του, που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη πριν από την έναρξη της διδασκαλίας της ξένης γλώσσας.

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης