
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΙΚΗΣ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΚΑΙ 1ου ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΛΑΥΡΙΟΥ
ΜΑΘΗΤΗΣ 1
- Εγώ φέτος γράφτηκα σε ένα πρότυπο επαγγελματικό λύκειο. Ποια θα είναι τα οφέλη που θα έχω στο απολυτήριό μου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Τα Π.ΕΠΑ.Λ είναι ένας θεσμός που έχουμε εισάγει στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και θέλουμε να περάσουμε πολύ ηχηρά το μήνυμα ότι υπάρχει αριστεία και στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Στα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια μπαίνει κανείς με το βαθμό του απολυτηρίου, άρα αυτό είναι μια ουσιώδης διαφορά και εφαρμόζεται πρώτα στα σχολεία αυτά όλη η αλλαγή που έχουμε επιφέρει στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Παράδειγμα…προσπαθούμε να φέρουμε όσο πιο κοντά γίνεται τα Επαγγελματικά λύκεια με τις ανάγκες της αγοράς. Τι σημαίνει αυτό: οι ειδικότητες που θα κάνετε στο Επαγγελματικό Λύκειο να είναι πιο κοντά σε αυτό που έχει ανάγκη η χώρα, ώστε και εσείς εν συνεχεία να έχετε μια πολλά υποσχόμενη επαγγελματική αποκατάσταση.
Οι ειδικότητες που θα προσφέρονται στο Π. ΕΠΑΛ θα είναι ακόμα πιο κοντά στις ανάγκες της αγοράς. Εκεί θα έχουμε εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων…. Εκεί κατά προτεραιότητα θα επενδυθούν σημαντικά κονδύλια για την αναβάθμιση των εξοπλισμών.
Έχουμε περίπου 400.000.000 ευρώ, τα οποία θα δοθούν για δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, επαγγελματικά λύκεια, δημόσια ΙΕΚ, προκειμένου ακριβώς να γίνουν πιο ελκυστικά, πιο άρτια εξοπλισμένα για εσάς. Άρα να μερικά παραδείγματα για το πώς θα διαφέρει. Ο στόχος είναι τα Πρότυπα να λειτουργήσουν σαν πιλότος για όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας.
ΜΑΘΗΤΗΣ 1
- Ποια είναι η πολιτική σας για τη βελτίωση των ΕΠΑΛ γενικότερα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Καταρχάς, πιστεύω πολύ στα Επαγγελματικά Λύκεια εν γένει είτε αφορά στα ΕΠΑΛ είτε αφορά στα Πρότυπα, είτε αφορά στις σχολές κατάρτισης που ξεκίνησαν φέτος, μετά το γυμνάσιο, είτε αφορά στα δημόσια ΙΕΚ, πιστεύω πάρα πολύ σε αυτό, γιατί είναι πολύ σημαντικό εργαλείο για να φέρουμε πιο κοντά την εκπαίδευση με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Εμάς μας ενδιαφέρει, όταν τελειώσετε το σχολείο να έχετε πάρει μια ειδικότητα, η οποία θα σας ανοίξει δρόμους…. αυτό θέλουμε..και να μπορείτε να κάνετε τις επιλογές σας, όπως τις κρίνετε εσείς καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον.
Άρα, το πρώτο βασικό μέλημα είναι η στενότερη σύνδεση με την αγορά εργασίας. Θα το πω με ένα παράδειγμα: ένα από τα επαγγέλματα με μεγάλη ζήτηση στη χώρα μας είναι οι κατασκευαστές ιστοσελίδων. Για τον λόγο αυτόν ακριβώς η ειδικότητα αυτή προσφέρεται σε επίπεδο δημοσίων ΙΕΚ..και το λέω αυτό, γιατί η επαγγελματική εκπαίδευση έχει και ένα κομμάτι της κατάρτισης πολύ σημαντικό. Προσφέρουμε πλέον την ειδικότητα αυτή των κατασκευαστών ιστοσελίδων σε 49 δημόσια ΙΕΚ της χώρα, γιατί υπάρχει τεράστια ζήτηση στην αγορά σήμερα..γιατί αυτοί που θα ακολουθήσουν αυτήν την ειδικότητα έχουν πολλά να περιμένουν εν συνεχεία από την επαγγελματική τους αποκατάσταση, όταν με το καλό βγούνε. Ακολουθούμε λοιπόν ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας, όταν αποφασίζουμε ποιες θα είναι οι ειδικότητες που θα προσφερθούν στα Επαγγελματικά Λύκεια.
ΜΑΘΗΤΗΣ 1
- Υπάρχει πρόθεση γενίκευσης; Να ενταχθούν δηλαδή και άλλα ΕΠΑΛ στην οικογένεια των Προτύπων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Κοιτάξτε…..γενικώς,ναι..αλλά «ουκ εν τω πολλώ το ευ»…. δηλαδή, τι εννοώ..χρειάζονται και περισσότερα για να καλύψουμε και περισσότερες περιοχές της χώρας, ωστόσο αυτά τα πρότυπα ο στόχος είναι να λειτουργήσουν σαν πιλότος για όλα τα ΕΠΑΛ. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα κάνει κανείς εκατοντάδες!μπορεί να κάνει κάποια περισσότερα για να καλύψει περισσότερες περιοχές της χώρας σε όλη την επικράτεια, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε εκατοντάδες πρότυπα επαγγελματικά λύκεια, ο στόχος πάντως είναι αυτά τα σχολεία να λειτουργήσουν ως φάροι θα έλεγα πυλώνες της μεταρρύθμισης η οποία υλοποιείται σήμερα στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση
ΜΑΘΗΤΡΙΑ
- Σχετικά με την επαγγελματική εκπαίδευση γενικότερα. Η νοοτροπία της Ελληνικής κοινωνίας για τη μη συμμετοχή των «καλών μαθητών» στην τεχνική εκπαίδευση μας φέρνει σαν χώρα με συμμετοχή του ⅓ των μαθητών στην τεχνική εκπαίδευση σε σχέση με τη γενική, στην οποία κατευθύνεται η πλειοψηφία των μαθητών. Θεωρείτε ότι αυτό είναι πρόβλημα, πιστεύετε ότι κάτι πρέπει να αλλάξει;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Θεωρώ ότι υπάρχει πολύ μεγάλο περιθώριο βελτίωσης, πολύ μεγάλο..και Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα πρόβλημα που συζητείται στη χώρα μας σχεδόν έναν αιώνα τώρα.. πώς δηλαδή θα γίνει πιο ελκυστική η επαγγελματική εκπαίδευση. Για να είμαστε δίκαιοι το ζήτημα αυτό δεν αφορά μόνο τη χώρα μας αλλά και άλλες χώρες όπως η Ιταλία ή Ισπανία, όπου υπάρχει μία νοοτροπία κακώς εννοούμενη, κατά τη γνώμη μου, η οποία λέει ότι άμα ακολουθήσεις την επαγγελματική εκπαίδευση οι σπουδές σου είναι υποδεέστερες Διαφωνώ κάθετα! Θεωρώ ότι ο κλάδος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι πάρα πολλά υποσχόμενος και πιστεύω ότι αυτό Θα αποδειχθεί στην πράξη.
Έχουμε πολλή δουλειά να κάνουμε προς αυτή την κατεύθυνση προκειμένου να χτίσουμε την εικόνα που αρμόζει στα τεχνικά επαγγελματικά λύκεια, επειδή πιστεύω ότι αδικούνται σε μεγάλο βαθμό και δεν πιστεύω ότι υπάρχει καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό από τις ίδιες τις μαρτυρίες των παιδιών. Όταν εσείς τελειώσετε μία ειδικότητα, να πούμε ένα παράδειγμα για την πληροφορική για παράδειγμα…. η πληροφορική είναι ένας κλάδος ο οποίος στα επόμενα χρόνια θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας όχι μόνο στην Ελλάδα σε όλη την Ευρώπη. Άρα το να πάρει κανείς μία ειδικότητα αυτά τα χρόνια στην πληροφορική, στον προγραμματισμό πιστεύω ότι αυτό θα του ανοίξει πάρα πολλούς δρόμους. Όταν λοιπόν αυτά τα παιδιά βγουν στην κοινωνία και μπούνε στην αγορά εργασίας πολύ δυναμικά, αυτό θα γίνει ευρύτερα γνωστό και έτσι θα αρχίσει να γίνεται ακόμη πιο ελκυστική η επαγγελματική εκπαίδευση.
Αυτό σε συνδυασμό με τα μηνύματα που περνάνε τα πρότυπα επαγγελματικά λύκεια, σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη επένδυση που κάνουμε ύψους 400 εκατομμυρίων στα επαγγελματικά λύκεια και στα δημόσια ΙΕΚ… όλα αυτά θα έλεγα είναι κομμάτια ενός πάζλ, στο οποίο η προσπάθεια στοχεύει στο πώς θα κάνουμε πιο ελκυστική την επαγγελματική εκπαίδευση. Πιστεύω ότι η οιωνοί είναι πάρα πολύ καλοί γενικώς, πιστεύω ότι υπάρχει πρόσφορο πεδίο και πραγματικά πιστεύω ότι και η οικονομία της χώρας θα αναβαθμιστεί γενικότερα.
Η μετέπειτα πορεία σας θα αποδείξει σε τι βαθμό, όταν ακολουθήσει κανείς αυτά τα κρίσιμα χρόνια, αυτές τις σύγχρονες ειδικότητες, μπορεί να ανοίξουν για σας πάρα πολλές πόρτες.
ΜΑΘΗΤΡΙΑ
- Σχετικά με το μεταλυκειακό έτος-τάξη μαθητείας. Οι απόφοιτοί μας εισπράττουν άρνηση από τα πανεπιστημιακά τμήματα ως προς τη συμμετοχή τους σε κατατακτήριες εξετάσεις, ενώ παράλληλα προκρίνονται οι απόφοιτοι των ΙΕΚ. Τι έχετε να μας πείτε για αυτό;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Δεν το ξέρω για να είμαι ειλικρινής…με μεγάλη χαρά όμως να το εξετάσουμε για να δούμε πώς μπορούμε να το βελτιώσουμε .
ΜΑΘΗΤΡΙΑ
- Έχετε σκοπό να αυξήσετε τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ από τα ΕΠΑΛ;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Κοιτάξτε… να αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποιο τέτοιο σχέδιο. Ούτως ή άλλως βρισκόμαστε σε μία διαδικασία όπου έχουν μπει κάποιοι νέοι κανόνες σχετικά με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και η ελάχιστη βάση εισαγωγής παίζει έναν καθοριστικό ρόλο, προκειμένου να σας ωθήσει όλους στο να καταβάλετε ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια και εντέλει να μπείτε ακόμη πιο δυναμικά στον πανεπιστημιακό χώρο, εφόσον επιλέξετε να μπείτε στον πανεπιστημιακό χώρο. Αυτή τη στιγμή είναι υπό διαμόρφωση ένα νέο τοπίο. Έχουμε μπροστά μας την τρίτη χρονιά εφαρμογής της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, βλέπουμε κάθε χρόνο νέα αποτελέσματα και το πώς η ελάχιστη βάση μπορεί να παίξει ένα καταλυτικό ρόλο στην προσπάθεια που γίνεται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια, ενώ παράλληλα θα ωθήσει κι εσάς να καταβάλετε ακόμη μεγαλύτερες προσπάθειες.
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ
- Σκοπεύουμε, σε επίπεδο συλλογικής δράσης, να σας ζητήσουμε να γίνει διεύρυνση του μηχανογραφικού και να προστεθούν και άλλες σχολές που θεωρούμε σημαντικές για τους τομείς μας.
ΜΑΘΗΤΗΣ 2
- Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι εξετασιοκεντρικό με αποτέλεσμα πολλοί μαθητές με την παρότρυνση των γονέων τους να προσφεύγουν σε φροντιστήρια και ένα μεγάλο μέρος του οικογενειακού προϋπολογισμού να ξοδεύεται εκεί, πράγμα που δεν συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Προτίθεστε να κάνετε κάτι για να αλλάξει αυτή η νοοτροπία της πανάκειας των φροντιστηρίων;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Η προσπάθεια που κάνουμε είναι να γίνει το δημόσιο σχολείο καλύτερο. Να δίνουμε περισσότερα εφόδια μέσα από το δημόσιο σχολείο για να μην χρειάζεται κανείς να έχει παράπλευρες διαδρομές… αυτό θα σας το πω με ένα παράδειγμα, από κάτω προς τα πάνω: Θα ξεκινήσω από κάτω..αγγλικά στο νηπιαγωγείο δεν είχαμε ποτέ στη χώρα μας με αποτέλεσμα τα παιδιά να πρέπει να κάνουν εκτός σχολείου και οι γονείς να δαπανούν σημαντικά ποσά προκειμένου τα παιδιά τους να κάνουν αγγλικά. Πλέον αυτό παρέχεται στο πλαίσιο του σχολείου. Παρέχονται αγγλικά στο νηπιαγωγείο, παρέχεται ενισχυτική διδασκαλία στο γυμνάσιο, παρέχουμε διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων που εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις, γαλλικά, ιταλικά, ισπανικά, γερμανικά, το σχέδιο και λοιπά.. όλα αυτά πλέον διδάσκονται στο πλαίσιο των ειδικών μαθημάτων που γίνονται σε εθελοντική βάση στο σχολείο. Όλα αυτά γίνονται προκειμένου το δημόσιο σχολείο να παρέχει περισσότερα εφόδια. Αυτός είναι ο στόχος. Άρα θα έλεγα ότι η προσπάθεια αυτή είναι από κάτω προς τα πάνω και δεν σας κρύβω ένα από αυτά που έχουμε υπό συζήτηση έχει να κάνει και με τις Πανελλαδικές σε βάθος χρόνου…γιατί οι πανελλαδικές κατά τη γνώμη μου έχουνε σημαντικά θετικά σημεία αλλά έχουν και αρνητικά. Στα θετικά είναι σίγουρα το ότι αποτελεί ένα πλήρως αδιάβλητο σύστημα, στο οποίο σε γενικές γραμμές ένας επιμελής μαθητής πετυχαίνει τους στόχους που θα θέσει. Στα αρνητικά θα έβαζα το γεγονός ότι συνιστά την αποτύπωση μιας στιγμής, δηλαδή τα παιδιά κρίνεστε εν πολλοίς, από τέσσερις μέρες ή από όσες μέρες δίνετε εξετάσεις, αναλόγως αν έχετε και ειδικά μαθήματα στα οποία θα πρέπει να εξεταστείτε.
Πώς θεραπεύει κανείς αυτά τα αρνητικά; Ένας τρόπος είναι να αρχίσει να μετράει και η επίδοση στο Λύκειο όσο αρχίζει και μετράει σε ένα βαθμό και η επίδοση στο Λύκειο. Όσο αρχίζει και μετράει η επίδοση στο λύκειο αυτό δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στο δημόσιο σχολείο, αυξάνεται δηλαδή ο παιδαγωγικός ρόλος του σχολείου. Να κι άλλοι τρόποι λοιπόν για το πώς μπορεί κανείς να ενισχύσει τα εφόδια που παίρνετε μέσα από το δημόσιο σχολείο.
ΜΑΘΗΤΗΣ 2
- Τι έχετε να πείτε σχετικά με τα κενά των εκπαιδευτικών;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Παραδοσιακά στη χώρα είχαμε πρόβλημα με τη στελέχωση…υπάρχει μία διαδικασία με την οποία τα κενά δηλώνονται από το σχολείο, στη συνέχεια συγκεντρώνεται από την διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και με βάση τα κενά αυτά ανακοινώνονται οι προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις, όπου προσλαμβάνεται κάποιος αναπληρωτής αλλά τελικά δεν αναλαμβάνει υπηρεσία και το κενό παραμένει. Αυτό μπορεί να συμβεί. Βέβαια έχουμε αυστηροποιήσει το πλαίσιο και τέτοια φαινόμενα έχουν μειωθεί στο ελάχιστο. Πράγματι, παραδοσιακά στη χώρα είχαμε πάρα πολύ μεγάλο πρόβλημα στη στελέχωση και αυτό σε μεγάλο βαθμό οφειλόταν ότι για 12 χρόνια δεν είχε διοριστεί ούτε ένας εκπαιδευτικός, ενώ κάθε χρόνο αποχωρούσαν στη σύνταξη 5.000 περίπου εκπαιδευτικοί και δεν υπήρχε καμία ανατροφοδότηση από κάτω. Όμως τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε διορίσει 24.700 μόνιμους εκπαιδευτικούς σε όλα τα σχολεία της χώρας. Και εδώ ανάμεσά σας βρίσκεται μία από αυτές τις εκπαιδευτικούς που σήμερα είναι μόνιμη, ενώ πέρσι ήταν αναπληρώτρια.
Αυτό το κάνουμε για να χτίσουμε μια σταθερότητα στις εκπαιδευτικές σχέσεις..τώρα…το σχολείο είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Υπάρχουν και εκπαιδευτικοί οι οποίοι αρρωσταίνουν, μπορεί να κυοφορούν κάποιες γυναίκες, οπότε θα πρέπει να βγουν εκτός υπηρεσίας ή να υπάρχουν κάποια ατυχήματα., Φροντίζουμε λοιπόν να καλύπτουμε διαρκώς όποια κενά παρουσιάζονται. Αυτή είναι η μέριμνα μας για επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό. Έχουμε ακόμη πολλά να δώσουμε στο δημόσιο σχολείο… προσπαθούμε να επενδύσουμε στους δύο βασικούς πυλώνες, το ανθρώπινο δυναμικό και τα προγράμματα σπουδών, το οποίο προσπαθούμε να εκσυγχρονίσουμε, να τα εμπλουτίζουμε και να τα ενισχύουμε γιατί είναι οι δύο βασικοί πυλώνες βάσει των οποίων εσείς θα πάρετε καλύτερη εκπαίδευση και περισσότερα εφόδια στο μέλλον.
ΜΑΘΗΤΗΣ 2
- Μας λέτε συχνά και οι καθηγητές μας το επαναλαμβάνουν ότι οι μαθητικές καταλήψεις είναι παράνομες. Δεν αναγνωρίζετε το δικαίωμα και την υποχρέωση των μαθητών να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους; Είπατε ότι όταν γίνεται κατάληψη το μάθημα θα γίνεται με webex για να μας φορτώσετε με απουσίες. Το θεωρείται δίκαιο;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάτι…..υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι διεκδίκησης… μπορεί να έρθετε εδώ πέρα να με δείτε και να μου πείτε θέλουμε αλλαγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα, θέλουμε κάτι διαφορετικό, θέλουμε η εισαγωγή στα πανεπιστήμια να γίνει με διαφορετικό τρόπο κ.α…όλα αυτά είναι θεμιτά. Υπάρχουν νόμιμοι τρόποι διεκδίκησης υπάρχουν και παράνομοι τρόποι διεκδίκησης. Οι καταλήψεις, όπως και η κατάληψη κάθε δημόσιου χώρου δεν είναι σύννομο μέτρο. Υπάρχουν πολλοί τρόποι διεκδίκησης. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να βρείτε το δίκιο σας και πάρα πολλές φορές δεν σας κρύβω πολλά πράγματα τα οποία κάνουμε εδώ στο υπουργείο τα ερεθίσματα τα παίρνουμε από σας.
Εγώ προσπαθώ να επισκέπτομαι πάρα πολλά σχολεία σε όλη τη χώρα..έχω επισκεφθεί και το δικό σας, επισκέπτομαι σχολεία σε όλη την επικράτεια. Έχω επισκεφτεί περισσότερα από 400 σχολεία, μιλάω με μαθητές, μιλάω με τους εκπαιδευτικούς σας και δεν σας κρύβω ότι πάρα πολλά ερεθίσματα τα παίρνω από εκεί. Βλέπω εδώ στο γραφείο μου εκπαιδευτικούς, μαθητές, έχουμε κάνει συναντήσεις. Άρα υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι να διεκδικήσετε, ό,τι έχετε κατά νου..οι πόρτες μας είναι ανοιχτές για να ακούσουμε το ο,τιδήποτε! Άλλο αυτό όμως και άλλο εμποδίζω όλη τη σχολική κοινότητα να έχει πρόσβαση στο αγαθό της εκπαίδευσης. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα.
Η κατάληψη είναι παρεμπόδιση στη λειτουργία ενός φορέα, είναι παράνομη από τον ποινικό κώδικα ως πράξη..από εκεί και πέρα επαναλαμβάνω, υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι για να διεκδικήσει κάποιος, αυτά τα οποία θέλει..οι πόρτες μας είναι ανοιχτές για ό,τι θέλετε να διεκδικήσετε..είμαστε εδώ αλλά το να στερούμε το δικαίωμα της εκπαίδευσης, το αγαθό της εκπαίδευσης σε οποιονδήποτε δεν είναι ένας αποδεκτός τρόπος σε οποιοδήποτε ευνομούμενο κράτος. Ακόμη και αν έχει χίλια δίκια ξαναλέω πολλές φορές. Οι δικές σας προτάσεις είναι οι πλέον χρήσιμες για μας! Για αυτό ελάτε εδώ να τα συζητήσουμε όλα.
ΜΑΘΗΤΗΣ 2
- Πώς μπορεί να επιδράσει η αξιολόγηση που έχετε εφαρμόσει στο μέλλον του ελληνικού δημόσιου σχολείου;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Η αξιολόγηση έχει τρία επίπεδα: Το πρώτο έχει να κάνει με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Το δεύτερο έχει να κάνει με την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος: πόσο καλό ή κακό είναι το εκπαιδευτικό σύστημα..και το τρίτο έχει να κάνει με την ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού. Τα δύο πρώτα έχουν ήδη ξεκινήσει από πέρυσι. Το τρίτο προγραμματίζεται να ξεκινήσει αυτή τη σχολική χρονιά. Θα σας το πω με ένα παράδειγμα: πριν λίγες εβδομάδες ήμουν σε ένα χωριό στα Γρεβενά. Πήγα εκεί και οι εκπαιδευτικοί μου διηγήθηκαν ότι κάνοντας για πρώτη φορά αξιολόγηση της μονάδας τους, από αυτά που κατέγραψαν, συνειδητοποίησαν ότι δεν είχαν καθόλου δράσεις εξωστρέφειας με τα παιδιά τους. Ήρθε ο σύμβουλος εκπαίδευσης και τους υπέδειξε κάποιες δράσεις, προκειμένου να ενισχύσουν περισσότερο αυτή την εξωστρέφεια. Πλέον, κάνουν τέτοια! Να λοιπόν πώς μέσα από την αξιολόγηση σε ένα σχολείο , αυτό μπορεί να γίνει καλύτερο, να προσφέρει πολλά περισσότερα στα παιδιά του.
ΜΑΘΗΤΗΣ 2
- Πόσο σημαντική είναι για εσάς η συνεργασία με όλα τους εμπλεκόμενα μέρη (μαθητές, εκπαιδευτικούς)για την ηγεσία ενός τέτοιου πεδίου για την κοινωνία μας. Γιατί, όσο πιο πολύ συνεργαζόμαστε, τόσο ουσιαστικότερο μήνυμα μεταδίδετε και σε εμάς.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
Πάρα πολύ σημαντική είναι συνεργασία! Αυτό που σας είπα ότι παίρνω ερεθίσματα από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς ισχύει σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης και να σας το πω με ένα παράδειγμα…μπορεί να μη σας αφορά άμεσα αλλά να σας αφορά στο μέλλον. Την προηγούμενη εβδομάδα κάναμε μία τηλεδιάσκεψη με όλα τα πανεπιστήμια της χώρας και ετοιμαζόμαστε να βγάλουμε ένα νέο πλαίσιο για δύο νέους θεσμούς: για τα βιομηχανικά διδακτορικά έχετε ακούσει τι είναι τα βιομηχανικά διδακτορικά; Είναι όταν ένας υποψήφιος διδάκτορας, αντί να εστιάσει σε ένα θεωρητικό πρόβλημα πάει και εστιάζει σε ένα πρακτικό πρόβλημα της βιομηχανίας σε συνεργασία με φορείς του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα. Αυτός ο θεσμός λοιπόν είναι ο ένας θεσμός.
Ο άλλος θεσμός έχει να κάνει με επισκέπτες καθηγητές και επισκέπτες ερευνητές, δηλαδή να μπορούν τα πανεπιστήμιά μας να προσελκύσουν εκπαιδευτικούς καθηγητές από το εξωτερικό, οι οποίοι να έρθουν για ένα διάστημα έως 3 χρόνια στη χώρα μα,ς στα πανεπιστήμια μας και να προσφέρουν εδώ. Για τους δύο αυτούς θεσμούς λοιπόν εμείς ετοιμάσαμε το πλαίσιο, όπως νομίζαμε ότι ήτανε ο βέλτιστος τρόπος…αλλά δεν είμαστε κάτοχοι της απόλυτης αλήθειας. Για αυτό κάναμε μία συνάντηση με τα πανεπιστήμια, είδαμε τα κείμενα και περιμένουμε σήμερα τα σχόλιά τους για το πώς μπορούμε να βελτιωθεί αυτό το πλαίσιο και να γίνει καλύτερο. Να ένα άλλο παράδειγμα του πως σε συνεργασία ακριβώς με τους φορείς της εκπαίδευσης σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης προσπαθούμε, προκειμένου να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα!
ΜΑΘΗΤΗΣ 1
- Ποια ήταν η δυσκολότερη κατάσταση που κλήθηκατε να αντιμετωπίσετε ως Υπουργός Παιδείας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Μακράν ο κορωνοϊός….και οι πολύ δύσκολες αποφάσεις σε συνεργασία πάντα με την επιτροπή των ειδικών του Υπουργείο Υγείας. Οι αποφάσεις για την αναστολή λειτουργίας των σχολείων ήταν νομίζω από τις πιο δύσκολες στιγμές. Σε όλη αυτή τη δοκιμασία είχαμε κατά νου δύο προτεραιότητες: H πρώτη ήταν η υγεία, η δημόσια υγεία και η ατομική υγεία και το δεύτερο ήταν το αγαθό της εκπαίδευσης. Το μόνο εύκολο ήταν να πούμε κλειστά για δύο χρόνια όλα τα σχόλια. Δεν θα εξυπηρετούσε όμως εσάς τους μαθητές. Θέλαμε να συνεχίζεται απρόσκοπτα η διαδικασία της εκπαίδευσης, παρά τις όποιες δυσκολίες που βρίσκουμε στο δρόμο μας… άρα έπρεπε να ισορροπήσουμε μεταξύ δύο αγαθών, της υγείας και της εκπαίδευσης και αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις ,μετά από εισήγηση της επιτροπής των ειδικών οδήγησε σε αναστολή λειτουργίας των σχολείων Και κατά συνέπεια σε τηλεκπαίδευση.
Ήταν από τις πιο δύσκολες στιγμές….
ΜΑΘΗΤΗΣ 1
- Ποιο είναι το κυριότερο κομμάτι της πολιτικής σας στόχευσης, για το οποίο θα ζητούσατε μια συνέχεια και παράταση της θητείας σας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Κοίταξε να δεις, οι αλλαγές στην Παιδεία θέλουν πάρα πολύ χρόνο! Υπάρχουν άλλοι τομείς, στους οποίους μπορείς να κάνεις μία απόφαση το πρωί και το μεσημέρι να έχει υλοποιηθεί και να έχει τελειώσει. Για παράδειγμα στο Υπουργείο Οικονομικών, μπορεί να αποφασίσεις να στείλεις ένα επίδομα..το αποφασίζεις το πρωί μετά από 2 ώρες να είναι στο λογαριασμό των πολιτών. Η παιδεία θέλει χρόνο, έχει χρόνο για σχεδιασμό, για θεσμοθέτηση, θέλει χρόνο για υλοποίηση, για όσμωση και για ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς. Άρα, οι αλλαγές στην Παιδεία γενικώς χρειάζονται πάρα πολύ χρόνο και πολλές φορές κανείς πρέπει να πηγαίνει με σταθερά βήματα.
Κατά τη γνώμη μου ακόμη και αν δεν πηγαίνεις στο 100%, όπου θέλεις να πας και πας στο 80 προκειμένου αργότερα συνέχεια να φτάσεις..και να φτάσεις στο 100 %. Να πω ένα παράδειγμα: Είμαστε στη διαδικασία που αλλάζουν όλα τα βιβλία στο σχολείο, υπάρχουν πολλά βιβλία που είναι του 1998. Η προσπάθεια που κάνουμε είναι να βάλουμε σε νέες βάσεις τα βιβλία και όταν λέω τα βιβλία ξεκινάνε από την ίδια την ύλη, το πρόγραμμα σπουδών δηλαδή. Τι αλλάζει στη νέα ύλη; Παρουσιάσαμε πέρσι τα Χριστούγεννα 166 νέα προγράμματα σπουδών από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο. Τι αλλάζει; Αλλάζει το τι διδάσκεται, αλλάζει το πώς διδάσκεται και μπαίνει και οριζοντίως και το τι διδάσκεται. Για παράδειγμα, στη φιλοσοφία μπαίνει η βιοηθική. Στην ιστορία αντί να μαθαίνετε απέξω τι έκανε ο Ιωάννης Καποδίστριας το 1828, θα λένε οι εκπαιδευτικοί σας είσαι ο Ιωάννης Καποδίστριας γράψε μία ομιλία.
Η μία επιστολή σαν να είσαι εσύ ο ίδιος ο Ιωάννης Καποδίστριας και έτσι με πολύ πιο κρητικό πιο βιωματικό τρόπο τα παιδιά καλούνται να αφομοιώσουν κρίσιμα ιστορικά γεγονότα. Η τρίτη διάσταση είναι η ψηφιακή διάσταση, η οποία μπαίνει οριζοντίως..παντού θα έρθουν και οι διαδραστικοί πίνακες τη φετινή σχολική χρονιά για όλα τα τμήματα των λυκείων της χώρας και όχι μόνο. Γιατί το αναφέρω αυτό; Γιατί αυτό που σας περιγράφω δεν έχει μία πολύ μεγάλη αλλαγή της φιλοσοφίας είναι πολύ σημαντικό να πάρουμε ανατροφοδότηση από τους εκπαιδευτικούς μας. Τώρα που μιλάμε και είναι η δεύτερη χρονιά αυτή είναι η ύλη, αυτή η νέα μεθοδολογία εφαρμόζεται στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία όλης της χώρας για να πάρουμε ανατροφοδότηση, για να μας πούνε πού μπορεί να βελτιωθεί ένα πρόγραμμα σπουδών, πού υπάρχει κάποιο σημείο που είναι προβληματικό. Αν δεν τα ακούσουν αυτά από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, που είναι εκείνοι που ζουν στην καθημερινότητά τους τη μεγάλη πρόκληση της εκπαίδευσης, τότε το τελικό αποτέλεσμα δεν θα είναι τόσο καλό. Θα είναι πολύ καλύτερο, αν πάρουμε ανατροφοδότηση.
Για αυτό λοιπόν χρειαζόμαστε χρόνο και πάρα πολλά από αυτά που έχουμε κάνει τα έχουμε σχεδιάσει βρίσκονται στην υλοποίησή τους. Όμως χρειάζεται και άλλος χρόνος, προκειμένου ακριβώς να γίνει κτήμα της εκπαιδευτικής κοινότητας, να γίνει η απαραίτητη όσμωση και να μας υποδείξουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, πώς μπορούν να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο αυτές οι αλλαγές.
ΜΑΘΗΤΗΣ 1
- Θα μπορούσαμε να έχουμε μια ειδησεογραφική πρωτιά για την εφημερίδα μας; Nα μας αποκαλύψετε κάποιο μελλοντικό μέτρο σας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ
- Να σας πω… Είμαστε στη διαδικασία να σχεδιάσουμε ένα νέο σύστημα για να προλάβουμε καταστάσεις ενδοσχολικού εκφοβισμού, ένα νέο σύστημα το οποίο θα έχει και την υποστήριξη μιας νέας πλατφόρμας, στην οποία θα μπορεί κάποιος ανώνυμα να καταγγείλει τέτοια περιστατικά με διάφορα φίλτρα. Θα έχει ειδικές ομάδες και σε επίπεδο σχολείου και σε επίπεδο διεύθυνσης εκπαίδευσης για να παρακολουθούν τυχόν καταγγελίες που γίνονται.
Θα υλοποιηθούν ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για τους εκπαιδευτικούς σας, θα γίνουν εργαλεία για να στηρίξουμε το να χειριστούν δύσκολες καταστάσεις, με τις οποίες μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι. Άρα, είμαστε στη διαδικασία, όπου με το νέο αυτό πλαίσιο θα προσθέσουμε στην προστασία του σχολείου, σε ότι αφορά τον σχολικό εκφοβισμό.
ΜΑΘΗΤΕΣ
- Σας ευχαριστούμε πολύ Σας περιμένουμε και στο σχολείο μας!