Γκράφιτι μία διαπολιτισμική προσέγγιση της τέχνης των νέων από τους μαθητές του Πρότυπου Επαλ Ξάνθης

Γκράφιτι

μία διαπολιτισμική προσέγγιση της τέχνης των νέων από τους μαθητές του Πρότυπου ΕΠΑ.Λ. Ξάνθης

 

Τα γκράφιτι αποτελούν μία μορφή της λεγόμενης «τέχνης του δρόμου» που απεικονίζει τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες των νέων ανθρώπων.  Εμφανίστηκε τις δεκαετίες του 1970-1980 κυρίως στις Η.Π.Α. και συγκεκριμένα στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Θεωρήθηκε πρωτοποριακή μορφή τέχνης και σταδιακά εξελίχθηκε σε τέτοιο σημείο ώστε τα έργα της άρχισαν να εκτίθενται σε γκαλερί και μουσεία (Καραθανάσης, 2008). Σήμερα, έχει πλέον διαδοθεί σε παγκόσμιο επίπεδο και νέοι καλλιτέχνες διεθνώς εκφράζονται στους τοίχους μεγάλων και μικρών πόλεων μέσω των γκράφιτι.

Στα πλαίσια αυτής της λογικής, το βιβλίο των Νέων Ελληνικών της Ά Λυκείου των ΕΠΑΛ συμπεριλαμβάνει δύο κείμενα για τα γκράφιτι. Βρίσκονται στην πρώτη ενότητα που έχει ως θέμα τα «Βιώματα, εμπειρίες, ενδιαφέροντα των εφήβων» και φέρουν τους εξής τίτλους: «Τα Graffiti των θρανίων» (Σαρρή, σ.19) και «Χρωματίζουν στους τοίχους τα όνειρά τους»  (Καΐρη, σ. 23).

Με αφορμή επομένως τη διδασκαλία των εν λόγω κειμένων σκεφτήκαμε να ενθαρρύνουμε τους μαθητές της Ά Λυκείου να αναζητήσουν στο διαδίκτυο γκράφιτι που θα προέρχονται από όλο τον κόσμο και θα εκφράζουν ενδιαφέροντα, ανησυχίες και προβληματισμούς των νέων. Πιο συγκεκριμένα τα διδακτικά βήματα που ακολουθήθηκαν ήταν τα εξής:

  1. Αρχικά έγινε ανάγνωση, κατανόηση και ανάλυση του πρώτου κειμένου
  2. Αναζητήσαμε μέσα στην τάξη, στο διαδραστικό πίνακα, γκράφιτι στο διαδίκτυο και εντοπίσαμε κεντρικές θεματικές που επαναλαμβάνονταν στις απεικονίσεις
  3. Καταλήξαμε στις θεματικές της πολιτικής, της φύσης, του αθλητισμού και της μουσικής
  4. Έγινε η διδασκαλία της τεχνικής της περιγραφής (ενότητα 4 του βιβλίου, σ. 109) ώστε οι μαθητές να είναι σε θέση να περιγράψουν συνοπτικά τα γκράφιτι των εργασιών τους. Έγινε εξάσκηση των μαθητών σε προφορικά και γραπτά παραδείγματα περιγραφής.
  5. Οι μαθητές χωρίστηκαν μόνοι τους σε ομάδες και ανέλαβαν να περιγράψουν και παρουσιάσουν σε ηλεκτρονική μορφή παραδείγματα από γκράφιτι ενδεικτικά των τεσσάρων προαναφερθεισών θεματικών.

Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν και βρήκαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την τέχνη των γκράφιτι καθώς σε σύντομο χρονικό διάστημα συνεργάστηκαν και παρουσίασαν τις εργασίες τους είτε σε μορφή βίντεο

 

είτε σε μορφή Powerpoint:

Εικόνα2

Μπέργκεν Νορβηγίας με θέμα την παιδική κακοποίηση (από Α6, ομάδα2)

εικονα4 Αφορά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και περιέχει αντιφασιστικά μηνύματα (από Α6, ομάδα2)

 

Εν κατακλείδι, η εργασία αυτή «πέτυχε» τους διδακτικούς που είχαμε θέσει. Παρατηρήσαμε ότι οι μαθητές, με έναν περισσότερο ψυχαγωγικό τρόπο, μπόρεσαν να μάθουν την τεχνική της περιγραφής εφαρμόζοντάς την στην τέχνη των γκράφιτι. Κυρίως όμως, συνειδητοποίησαν ότι οι νέοι ανεξαρτήτως χώρας και εθνικότητας μοιράζονται κοινές σκέψεις, κοινά συναισθήματα, κοινούς προβληματισμούς και ότι έχουν την ανάγκη να τα εκφράζουν μέσω της παγκόσμιας γλώσσας της Τέχνης!

 

 

 

 

Αμανατίδου Γεωργία

Πρότυπο ΕΠΑΛ Ξάνθης

 

 

 

Βιβλιογραφία

ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/4584/24-0562-02_Nea-Ellinika_A-EPAL_Vivlio-Mathiti/

www.greek-language.gr: Η γλώσσα της περιγραφής

(90) «Γκράφίτί, Τέχνη του Δρόμου και Δημόσιος Χώρος», Πτυχιακή | George Siniorakis – Academia.edu

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης