Μια Ομάδα από 40 μαθητές της Β Γυμνασίου συμμετείχε σε Πρόγραμμα του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη που αφορούσε τον σχολικό εκφοβισμό στην εφηβεία, με εισηγητές τους κ.Μάριο Κουκουνάρα Λιάγκη, Αναπλ. Καθηγητή ΕΚΠΑ και Ηρώ Ποταμούση, Κοινωνιολόγο, Θεατροπαιδαγωγό, Υπ. Δρ. ΠΤΔΕ Παν/μιο Αιγαίου.
Θέμα του προγράμματος ήταν η περιπέτεια της εφηβείας και η αγωνιώδης διαδικασία των εφήβων να βρουν απαντήσεις στις ερωτήσεις «Ποιος είμαι;» και «Ποια είναι η θέση μου στον κόσμο;».
Βασικά θέματα με τα οποία ασχοληθήκαμε ήταν τα εξής:
- Οι αλλαγές που παρατηρούνται στη μετάβαση από την παιδική στην εφηβική ηλικία.
- Οι σχέσεις με τους συνομήλικους και με τους γονείς στην πρώτη εφηβεία.
- Ο φόβος που προκαλείται από τη θυματοποίηση, τον αποκλεισμό και την απομόνωση στο σχολείο.
- Η ευθύνη είναι μεγάλη για όσους δεν συμμετέχουν ενεργά αλλά παρατηρούν περιστατικά εκφοβισμού (ανηλίκων και ενηλίκων).
Το Πρόγραμμα σχεδιάστηκε με βάση έρευνες για την ανάπτυξη και την ψυχολογία των πρώτων εφήβων και χρησιμοποίησε την εκπαιδευτική και παιδαγωγική εμπειρία των θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων (Theater- in-Education), τα οποία παγκοσμίως παρεμβαίνουν σε εκπαιδευτικό πλαίσιο χρησιμοποιώντας το κοινωνικό θέατρο.
Μέσα από το πρόγραμμα αυτό και με βιωματικό τρόπο γνωρίσαμε τον εκφοβισμό και βοηθήκαμε να αλλάξουμε τα συναισθήματά μας προς μια θετική κατεύθυνση, να ευαισθητοποιηθούμε και να αναπτύξουμε την ενσυναίσθησή μας. Πώς, σε περιστατικά εκφοβισμού, θα αναγνωρίζουμε τα άτομα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν είτε να αποτρέψουν την εκδήλωση συμπεριφορών εκφοβισμού είτε να σταθούν στο πλευρό αυτών που υφίστανται τον εκφοβισμό; Με ποιο τρόπο μπορούμε να εντοπίσουμε τα κίνητρα των «θυτών και τις συνθήκες που τους οδηγούν στη συγκεκριμένη συμπεριφορά; Πόσο σημαντικό είναι το παιδί-θύμα να μιλά για προσωπικά θέματα που το πληγώνουν; Τέλος, πόσο απαραίτητη είναι η δημιουργία ενός ενεργού θεατή, ικανού να παρεμβαίνει ώστε να ενισχύει την αντιμετώπιση του φαινομένου;
Η διδακτική αυτή επίσκεψη σίγουρα ενίσχυσε τον ρόλο του σχολείου, το οποίο καλείται να αντιμετωπίσει το φαινόμενο του εκφοβισμού με διάφορους τρόπους. Μέσα από τέτοιες δράσεις , με τη σωστή ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την πρόληψη του εκφοβισμού, το σχολείο μπορεί να βρει έναν πολύτιμο βοηθό στην προσπάθειά του για την πρόληψη της βίας και την αντιμετώπιση του εκφοβισμού.
Αγγελίνα Τώρου, Β3