Πράγματα εφικτά στο Δημοτικό σχολείο Γερανίου Ρεθύμνου

Στο 6Θ Δημοτικό Σχολείο Γερανίου Ρεθύμνου φοιτούν 110 μαθητές. Το κτίριο του σχολείου εγκαινιάστηκε το 2016 και είναι πολύ καλής ποιότητας κατασκευής. Η αυλή ευρύχωρη και η πρόβλεψη για χώρους πρασίνου ικανοποιητική.

Πέρυσι, το 2023-24 ξεκινήσαμε μια προσπάθεια να αυξήσουμε στο 100% τα ανακυκλούμενα απορρίμματα και να ενισχύσουμε με  φυτά τα παρτέρια που δεν είχαν, ώστε στην προοπτική των πέντε χρόνων το μικροκλίμα στο σχολείο να βοηθάει ουσιαστικά κατά τις ζεστές ημέρες.

Οι προσπάθειες μας είχαν παράλληλη πορεία με το πρόγραμμα «Αλλάζω συνήθειες –σώζω τον πλανήτη» , της Δ/νσης περιβάλλοντος και αγροτικής ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνης.

Κινηθήκαμε από έξω προς τα μέσα. Οι κάδοι  τοποθέτησης απορριμμάτων και ανακυκλώσιμων στην αυλή, πήγαν μαζί και σε τρία σημεία. Μετά από ένα διάστημα, στις τάξεις τοποθετήσαμε καλάθια για ανακυκλώσιμα και για απορρίμματα επίσης. Στους διαδρόμους του σχολείου τοποθετήθηκαν διαφορετικοί κάδοι για χαρτιά, για πλαστικά για μεταλλικά. Στις δύο αίθουσες του Ολοήμερου προγράμματος τοποθετήθηκαν κάδοι απόρριψης των υπολειμμάτων των φαγητών των παιδιών.

Για τα τελευταία συνεννοηθήκαμε με τον καθαριστή του σχολείου να τα απορρίπτει κάθε δύο ημέρες, στο θάλαμο  κομποστοποίησης οργανικών  αποβλήτων ο οποίος είναι τοποθετημένος έξω από την είσοδο του σχολείου από το Δήμο Ρεθύμνης . Στη συνέχεια μετατρέψαμε τους κάδους απορριμμάτων της αυλής σε κάδους υποδοχής μόνο αποφαγιών.

Κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών κρατούσαμε ενεργά ενήμερους τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και φυσικά τους μαθητές. Η ενημέρωση και η πρακτική υπόδειξη προς αυτούς ήταν έντονη στην αρχή, μειωνόταν στη συνέχεια και αύξανε μετά από περιόδους διακοπών.

Υπήρξαν δυσκολίες; Όχι ιδιαίτερες. Υποβαθμίσαμε τις αντιδράσεις για τον κομποστοποιητή έξω από το σχολείο, επιμείναμε σε μαθητές που λόγω δικής τους κουλτούρας δεν συμμετείχαν. Δεν χρησιμοποιήσαμε λέξεις πρέπει, είστε υποχρεωμένοι, θα το κάνουν όλοι θέλετε δεν θέλετε κλπ.

Τελευταία στο πρόγραμμα  «Αλλάζω συνήθειες…» εισήχθη η μέτρηση των ανακυκλώσιμων. Κάθε Τετάρτη υπάλληλος του Δήμου έρχεται και ζυγίζει τα ανακυκλώσιμα. Θα είναι χρήσιμο που στο τέλος της φετινής χρονιάς θα ξέρουμε το βάρος τους.

Τι προσδοκάμε; Μαθητές με συνείδηση ότι το περιβαλλοντικά λίγο είναι πολύ και οι οποίοι θα επηρεάζουν φιλοπεριβαλλοντικά τον περίγυρο τους.

Για την ενίσχυση του πράσινου του σχολείου κινηθήκαμε με επιμονή προς την υπηρεσία πρασίνου του Δήμου Ρεθύμνης. Στα πρανή ανάμεσα στο σχολείο και στο  παρακείμενο γήπεδο ποδοσφαίρου υπήρχε ένας χώρος δύο επιπέδων 200 τμ περίπου. Οι πρώτες μας προσπάθειες ήταν απογοητευτικές γιατί οι υπάλληλοι αρνούνταν να καθαρίσουν το χώρο επικαλούμενοι λόγους ασφάλειας. Τα πρανή τους ζάλιζαν. Κινηθήκαμε εθελοντικά.    Συγχωριανός με χορτοκοπτικό έκοψε με τη βοήθεια μας όλα τα αγριόχορτα που έφταναν μέχρι και το ένα μέτρο. Με μια ομάδα μεγάλων μαθητών του σχολείου καθαρίσαμε από τα σκουπίδια το  χώρο. Στη συνέχεια το Τμήμα πρασίνου μας πρόσφερε 65 φυτά. Ήταν σφάκες, λυγαριές, δεντρολίβανα, αναρριχητικά κ.ά. Τρείς γονείς, τρεις δάσκαλοι και δέκα μαθητές τα φυτέψαμε τον μήνα Μάρτιο. Ο Δήμος στη συνέχεια εγκατέστησε σύστημα αυτόματου ποτίσματος. Από το σύνολο δεν έπιασαν δύο. Τώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές το ύψος ορισμένων έχει ξεπεράσει το ένα μέτρο. Μαζί, λοιπόν, με όσα φυτά προϋπήρχαν αθροίζουμε 140 σφάκες, 10 κυπαρίσσια, 10 μουριές, 15 δεντρολιβανιές, 1 μπανανιά, 2 λεμονιές, 8 λυγαριές και 20 ακόμα διάφορα. Οι ανάγκες τους δεν είναι άλλες από πότισμα και κλάδεμα. Το καλοκαίρι τα ποτίζουμε με συνέπεια.

Τα χαιρόμαστε που τα βλέπουμε να μεγαλώνουν. Είναι και αυτά οι άψυχοι μαθητές μας με την πολύτιμη παρουσία τους.

Κώστας Βερβερίδης εκ/κός φυσικής αγωγής και δ/ντής στο Δημοτικό σχολείο Γερανίου Ρεθύμνου.

ΥΓ Ο συντάκτης του σημειώματος αφού δοκίμασε τις αντοχές  του στους δρόμους της γραμματικής πολιτικής ορθότητας, μαθητές /ες,  τους/τις, όλοι /ες  κλπ, σε πολλά κείμενα, επανήλθε στην επί της ουσίας συμπερίληψη των όρων. Παρακαλεί όταν διαβάζετε πχ μαθητές να εννοείται το σύνολο.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης