
Την Τετάρτη 21/1/2025 , οι μαθητές του ομίλου Φυσικής είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε μια μοναδική εικονική περιήγηση στον ανιχνευτή ΑΤΛΑΣ του CERN, έναν από τους πιο εξελιγμένους ανιχνευτές σωματιδίων στον κόσμο. Η ξενάγηση πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά, με τη συμμετοχή Έλληνα επιστήμονα, ο οποίος μοιράστηκε τις γνώσεις και την εμπειρία του, ενισχύοντας τη σύνδεση των μαθητών με την αιχμή της επιστημονικής έρευνας. Οι μαθητές αποκόμισαν σημαντικά οφέλη όπως:
- Άμεση Επαφή με την Πρωτοπορία της Επιστήμης, η ξενάγηση έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να γνωρίσουν τη λειτουργία του ΑΤΛΑΣ, ενός από τα πιο σημαντικά όργανα του Μεγάλου Επιταχυντή Αδρονίων (LHC). Με τρόπο απλό και κατανοητό, ο επιστήμονας εξήγησε πώς ανιχνεύονται και αναλύονται τα στοιχειώδη σωματίδια, κάνοντας τη σύγχρονη φυσική πιο προσιτή και συναρπαστική.
- Εμπλουτισμός των Γνώσεων, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να συνδέσουν τις θεωρητικές γνώσεις τους με πρακτικές εφαρμογές αιχμής. Κατανόησαν έννοιες όπως η ύλη, η ενέργεια και οι θεμελιώδεις δυνάμεις του σύμπαντος μέσα από το έργο του CERN, ενισχύοντας τη διεπιστημονική τους σκέψη.
- Ενίσχυση του Ενδιαφέροντος για την Επιστήμη, η ζωντανή παρουσίαση από Έλληνα επιστήμονα λειτούργησε ως ισχυρό κίνητρο για τους μαθητές, καθώς διαπίστωσαν ότι οι Έλληνες συμμετέχουν ενεργά στη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Αυτό ενίσχυσε την πεποίθησή τους ότι μπορούν και οι ίδιοι να κατακτήσουν κορυφαίους επιστημονικούς στόχους.
- Αξιοποίηση της Τεχνολογίας, η δραστηριότητα ανέδειξε τη δύναμη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, επιτρέποντας σε μαθητές να «επισκεφθούν» μια εγκατάσταση που βρίσκεται χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά και να αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τι πρόκειται να δουν και από κοντά αφού τον προσεχή Μάιο θα επισκεφτούν τις εγκαταστάσεις του CERN!. Αυτή η εμπειρία τους βοήθησε να εκτιμήσουν την αξία των ψηφιακών εργαλείων για τη διεύρυνση των οριζόντων τους.
- Καλλιέργεια Ερωτημάτων και Κριτικής Σκέψης, μέσα από την αλληλεπίδραση με τον επιστήμονα, οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν να κάνουν ερωτήσεις και να εξετάσουν κριτικά τις πληροφορίες που έλαβαν. Αυτή η ενεργή συμμετοχή ενίσχυσε την αυτοπεποίθησή τους και καλλιέργησε την περιέργεια για περαιτέρω αναζήτηση.
Συμπερασματικά, η συμμετοχή στην εικονική περιήγηση στον ανιχνευτή ΑΤΛΑΣ αποτελεί μια ανεκτίμητη εκπαιδευτική εμπειρία, που συνδυάζει τη γνώση, την τεχνολογία και την έμπνευση. Οι μαθητές όχι μόνο διεύρυναν τις γνώσεις τους στη φυσική, αλλά επίσης ενίσχυσαν το ενδιαφέρον τους για τη μάθηση και τη συμμετοχή τους στον κόσμο της επιστήμης. Τέτοιες δραστηριότητες αποδεικνύουν τη δύναμη της σύγχρονης εκπαίδευσης να μετατρέπει τη μάθηση σε μια συναρπαστική εμπειρία ζωής.
Βιολάκης Στράτος
Φυσικός MSc
Πειραματικό Γενικό Λύκειο Χανίων
Εικονική Περιήγηση στον Ανιχνευτή ΑΤΛΑΣ του Cern