Το παρακάτω σχέδιο μαθήματος αποτελεί ένα από τα αποτελέσματα του προγράμματος Erasmus+ «Κλίμα, Περιβάλλον και Πολιτισμός» που υλοποίησε η Οικολογική Πρωτοβουλία Χανίων από το 2019 έως το 2021.
Γενικό πλαίσιο
Θέμα: Κλιματική Κρίση
Συνολικός χρόνος μάθησης: 3 ώρες
Σχεδιασμένος χρόνος μάθησης: 3 ώρες
Μέγεθος τάξης: 30 εκπαιδευόμενοι
Περιγραφή: Εκπαιδευτικοί κι εκπαιδευόμενο παρακολουθούν δυο σύντομα βίντεο σχετικά με την Κλιματική Κρίση και τις κινητοποιήσεις των νέων γι” αυτό το θέμα. Στη συνέχεια χωρίζονται σε ομάδες κι αναζητούν πληροφορίες για την Κλιματική Κρίση.. Κάθε ομάδα επεξεργάζεται το υλικό που συγκέντρωσε και οργανώνει τον τρόπο παρουσίασής του στην Ολομέλεια, δημόσια ή και σε ιστολόγιο.
Τρόπος διδασκαλίας: Δια ζώσης διδασκαλία στη τάξη
Σκοπός
Σκοπός της μαθησιακής δράσης αυτής είναι η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευομένων για την Κλιματική Κρίση.
Στόχοι
Γνώση: Να μάθουν οι εκπαιδευόμενοι για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την Κλιματική Αλλαγή.
Γνώση: Να γνωρίσουν τα ανθρωπογενή αίτια της Κλιματικής Κρίσης και τις συνέπειές της.
Κατανόηση: Να κατανοήσουν τη σημασία της ανάληψης δράσης των πολιτών για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Κρίσης.
Συναισθηματικές στάσεις: Να ευαισθητοποιηθούν για την ανάγκη αλλαγής τρόπου ζωής, κατανάλωσης, παραγωγής ενέργειας και προϊόντων.
Ψυχοκινητικές δεξιότητες: Να είναι σε θέση να παρουσιάζουν δημόσια τις απόψεις τους.
Αξιολόγηση: Να μπορούν να αξιολογούν -κινδύνους από την Κλιματική Κρίση -τα αίτιά της -τις πιθανές λύσεις
Διδακτικές-μαθησιακές δραστηριότητες
Παιχνίδι γνωριμίας
Συζητώ | 10 λεπτά | 30 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Οι εκπαιδευόμενοι σε κύκλο συστήνονται ο ένας στον άλλο με τη σειρά. Εκτός από το όνομά τους λένε και κάτι που ξέρουν για την Κλιματική Κρίση.
Ευαισθητοποίηση και έρευνα
Διαβάζω παρακολουθώ ακούω | 15 λεπτά | 30 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Οι εκπαιδευόμενοι παρακολουθούν δυο σύντομο βίντεο για την Κλιματική Κρίση (ομιλία της Greta Thunberg, βίντεο για τις πιθανές επιπτώσεις στην Ελλάδα).
Συνημμένοι πόροι
Κλιματική Κρίση: Πώς θα είναι η Ελλάδα το 2050;
Συζητώ | 15 λεπτά | 30 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Οι εκπαιδευόμενοι συζητούν σχετικά με τα βίντεο που είδαν.
Χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν να αναζητήσουν πληροφορίες γι” αυτές.
Ενδεικτικά οι ομάδες μπορεί να είναι:
-Μία για τις συνέπειες της Κλιματικής Κρίσης
-Μία για την ανθρώπινη συμβολή στην Κλιματική Κρίση
-Μία για τα φυσικά αίτια της Κλιματικής Αλλαγής και το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
-Μία για τις εναλλακτικές λύσεις – προτάσεις αντιμετώπισης της Κλιματικής Κρίσης.
-Μία για το τι μπορεί να κάνει ο καθένας, τι μπορεί να κάνουν οι κυβερνήσεις, Δήμοι κλπ.
Ερευνώ | 45 λεπτά | 5 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Οι εκπαιδευόμενοι χωρισμένοι σε ομάδες (γύρω στα 5 άτομα η κάθε ομάδα) ερευνούν κι αναζητούν πληροφορίες για το θέμα που έχει αναλάβει η κάθε ομάδα:.
-Στο διαδίκτυο
-Σε βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες
-Συζητώντας με ειδικούς επιστήμονες, εφ” όσον είναι δυνατόν.
Παρουσίαση
Συνεργάζομαι | 45 λεπτά | 5 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Οι εκπαιδευόμενοι σε κάθε ομάδα συζητάνε για τα αποτελέσματα της έρευνάς τους για το θέμα που ανέλαβε η ομάδα.
Οργανώνουν τον τρόπο παρουσίασης της έρευνας της ομάδας (με κείμενο, βιντεοκλίπ, POWERPOINT, αφίσες, εικονογραφημένη ιστορία, θεατρικό παιχνίδι ή παντομίμα, τραγούδι, όποιον τρόπο επιλέξει η κάθε ομάδα).
Παράγω | 30 λεπτά | 30 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνάς της στην Ολομέλεια ή αλλού (πχ σε δημόσια εκδήλωση ή και ιστολόγιο) με τον τρόπο που επέλεξε.
Συζητώ | 20 λεπτά | 30 Μαθητές | Διδάσκων παρών | Δια ζώσης |
Οι εκπαιδευόμενοι συζητούν σε ολομέλεια για την Κλιματική Κρίση και τι μπορούμε να κάνουμε με βάση την έρευνά τους.
Αποτιμούν και αξιολογούν το σύνολο των δραστηριοτήτων στις οποίες συμμετείχαν.