Το πρόγραμμα ‘Σχολεία για όλους – Συμπερίληψη των παιδιών προσφύγων στα Ελληνικά Σχολεία‘ αποτελεί ένα τριετές ερευνητικό έργο το οποίο υποστηρίζεται από το Χρηματοδοτικό Μηχανισμό του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου στην Ελλάδα, τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Διαχειριστής του είναι το Ευρωπαϊκό Κέντρο Wergeland (European Wergeland Centre – EWC) και διαχειριστής επιχορήγησης είναι η εταιρεία ΣΟΛ Crowe, σε συνεργασία με την οργάνωση HumanRights360.
Βασικό στόχο του προγράμματος αποτελεί η υποστήριξη των μελών των σχολείων που συμμετέχουν στο έργο, προκειμένου να επιτευχθεί η καλλιέργεια ενός δημοκρατικού και συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο θα επιτυγχάνεται η αμοιβαία προώθηση γλωσσικών και πολιτιστικών εμπειριών.
Το σχολείο μας το σχολικό έτος 2021-2022 συμμετείχε στο πρόγραμμα με διάφορες δράσεις. Αφού κατέγραψε τις μητρικές γλώσσες του συνόλου των μαθητών-τριών του σχολείου, δημιούργησε αφίσες με τις λέξεις «καλημέρα» και «καλωσόρισες» σε όλες τις παραπάνω γλώσσες και τις ανάρτησε σε ειδικά διαμορφωμένους πίνακες στο χώρο του σχολείου. Με βιωματικές δράσεις μέσα στις τάξεις, με ασκήσεις δημιουργικής γραφής, με καταγραφή λέξεων/αξιών συμπερίληψης σε διάφορες γλώσσες και την εικαστική αποτύπωσή τους στους τοίχους του σχολείου, με τη διδασκαλία κάποιων παραδοσιακών χορών από το Αφγανιστάν, Αρμενία, Αλβανία, Ρωσία Ελλάδα και άλλες χώρες προέλευσης των παιδιών έγινε προσπάθεια να γνωρίσουν οι μαθητές μέρος της πολιτιστικής ταυτότητας των συμμαθητών τους. Στις 18 Μαΐου όλες αυτές οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν από τους μαθητές παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία σε φορείς του Δήμου, της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αλλά και σε γονείς και κηδεμόνες.
Κατά τη φετινή χρονιά το σχολείο μας συνέχισε τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα. Το διήμερο, 20-21 Ιανουαρίου 2023, φιλοξένησε την ακαδημία της Α’ Θεσσαλονίκης στην οποία συμμετείχαν μαθητές και εκπαιδευτικοί από το ΓΕΛ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, από το ΕΠΑΛ Βασιλικών, από το 1ο ΓΕΛ Θερμαϊκού και από το 30ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης. Κάθε σχολείο εκπροσωπήθηκε από μία ομάδα μελών από τη μαθητική και τοπική κοινότητα (μέλος της Διεύθυνσης, εκπαιδευτικούς, γονέα, εκπρόσωπο φορέα που ασχολείται με παιδιά πρόσφυγες που φοιτούν στο σχολείο και μαθητές/τριες που υποδείχθηκαν από τη μαθητική κοινότητα). Τα άτομα που συμμετείχαν είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν εισηγήσεις, να συμμετάσχουν σε βιωματικές δραστηριότητες και να δουλέψουν ομαδοσυνεργατικά, δημιουργώντας προσχέδια δραστηριοτήτων τα οποία παρουσίασαν στην ολομέλεια.
Στη συνέχεια στο πλαίσιο της συμμετοχής μας στο πρόγραμμα, το σχολείο μας έχει επιλέξει τις κινητικές τέχνες για να δημιουργήσει ένα σχέδιο εργασίας προσαρμοσμένο στις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές και λειτουργικές μας ανάγκες. Για την επίτευξη αυτού του στόχου έχει δημιουργηθεί ένα θεατρικό εργαστήρι στο οποίο συμμετέχουν μαθητές του σχολείου μας τα οποία στις επόμενες βδομάδες θα παρακολουθήσουν σεμινάρια από τη θεατροπαιδαγωγό κ. Γεωργία Γκανά.
Παράλληλα, με την ολοκλήρωση του προγράμματος, θα συσταθεί ένα πανελλήνιο σχολικό δίκτυο το οποίο θα πρεσβεύει τις βασικές αρχές και τις αξίες οι οποίες αναδύονται μέσα από την καλλιέργεια ενός σχολικού δημοκρατικού πολιτισμού, όπου τα μέλη της σχολικής κοινότητας και ιδιαίτερα τα παιδιά πρόσφυγες θα νιώθουν ευπρόσδεκτα σε ένα ασφαλές και συμπεριληπτικό σχολικό και μαθησιακό περιβάλλον και θα προσφέρεται ποιοτική εκπαίδευση σε όλους.