Συμμετείχαμε φέτος στο Διεθνές Σχέδιο Δράσης Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης GOALS PROJECT που στόχο έχει την εμπλοκή σχολείων από όλο τον κόσμο στην προώθηση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Φέτος πήραν μέρος στη δράση 3.040 σχολεία από όλο τον κόσμο με μαθητές και μαθήτριες από 5 ως 18 ετών. https://www.goalsproject.org/
Τα σχολεία χωρίστηκαν σε 17 ομάδες, όσοι και οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης και η κάθε ομάδα σε δύο ή περισσότερες υποομάδες. Η δική μας υποομάδα ήταν χωρισμένη σε παιδιά: α)από 6 ως 9 ετών και β)από 15 ως 18 ετών. Εμείς επιλεχθήκαμε στην πρώτη υποομάδα κι ενταχθήκαμε για να εργαστούμε για τον Στόχο 6: Καθαρό νερό και Αποχέτευση.
Το Project διήρκεσε από τις 25 Ιανουαρίου ως τις 4 Μαρτίου 2021 και οι εργασίες του ήταν χωρισμένες σε βήματα 6 εβδομάδων. Η επικοινωνία ανάμεσα στις δύο υπεύθυνες για την ομάδα, τους/τις εκπαιδευτικούς των τάξεων και τους μαθητές και μαθήτριες γινόταν με ηλεκτρονική αλληλογραφία, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και με εφαρμογές του διαδικτύου. Μπορείτε να δείτε μίνι συνεντεύξεις και παρουσιάσεις γνωριμίας των μελών της ομάδας στο:
https://flipgrid.com/0c337f94 .
Επίσης στο συνεργατικό εργαλείο Padlet αναρτήθηκε
α)Υλικό για όλους τους Στόχους “GoalsProject SDG Resources:
https://padlet.com/jenwilliamsedu1/GoalsProject2021 και
β) Τα τελικά projects των τάξεων (ανοικτό ως τις 31 Μαρτίου):
https://padlet.com/JenWilliamsEdu/2021GoalsProject
Ξεκινήσαμε αρχικά να συζητάμε στην τάξη για το νερό: Τη σύστασή του, την περιεκτικότητα του ανθρώπινου σώματος σε αυτό, καθώς και του πλανήτη, το ποσοστό του νερού που είναι γλυκό και το ποσοστό αυτού που είναι πόσιμο, τις χρήσεις του, τον τρόπο συλλογής και εξοικονόμησης, τα είδη μόλυνσης και ρύπανσης, τον τρόπο καθαρισμού του νερού, τον κύκλο του νερού, την αναγκαιότητά του σε όλα τα ζωντανά είδη.
Μελετώντας το χάρτη αναφερθήκαμε στις περιοχές με ξηρασία, σε περιοχές που οδηγούνται στην ερημοποίηση, περιοχές με πλημμύρες και περιοχές με μολυσμένα νερά. Εικόνες από το Εκπαιδευτικό Υλικό της Action Aid μας βοήθησαν να καταλάβουμε την έλλειψη πόσιμου νερού και αποχέτευσης σε πολλά κράτη, τις ασθένειες που μεταδίδονται από αυτό, τον χρόνο και κόπο που καταναλώνουν καθημερινά άνθρωποι για να μεταφέρουν νερό προς πόση και βρώση.
Αυτό μας οδήγησε να καταλάβουμε καλύτερα πώς η ανάγκη να πετύχουμε το Στόχο 6: Καθαρό Νερό και Αποχέτευση συνδέεται με την ανάγκη να πετύχουμε και σχεδόν όλους τους άλλους στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Θέλαμε να ενώσουμε το Στόχο 6 με τον πολιτισμό, τα ήθη, έθιμα και παραδόσεις μας κυριότερα στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Έτσι συλλέξαμε και διαβάσαμε στην τάξη, χωρισμένοι/ες σε ομάδες μύθους, ήθη και έθιμα της Ελλάδας για το νερό. Παρακολουθήσαμε βίντεο με τους χορούς βροχής από διάφορα κράτη. Για την Ελλάδα είδαμε το έθιμο της Περπερούνας, μάθαμε να την τραγουδάμε και δημιουργήσαμε ένα δρώμενο- αναπαράσταση αυτής.
Στο μάθημα της Μουσικής με την κα Λουκία Πολυχρονοπούλου μάθαμε να τραγουδάμε το τραγούδι «Ένα νερό κυρά-Βαγγελιώ» το οποίο και χορέψαμε στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής με την Κα Πασχαλίνα Παπαδαμάκη. Μάλιστα χρησιμοποιήσαμε βάζοντάς το στη μέση του χορού μας, ένα ωραίο χειροποίητο χαρτονένιο πηγάδι κατασκευασμένο από την κα Ευανθία Λυγνού, μητέρα μαθητή της τάξης.
Φτιάξαμε από ρολό χαρτί κουζίνας το Μουσικό Όργανο της Βροχής και παίξαμε μουσική με αυτό.(Παραδοσιακό όργανο της Νότιας Αμερικής).
Παίξαμε ένα παιχνίδι BINGO από τη WWF για να γνωρίσουμε το υδατικό μας αποτύπωμα.
Για μας το Goals Project 2021- Goal 6 αποτέλεσε αφορμή για να ασχοληθούμε με ένα θέμα που έχει προκαλέσει πολλές και ποίκιλες συζητήσεις στην κοινωνία της πόλης μας και αποτελεί ένα διεθνές θέμα για τη Βιωσιμότητα Πόλεων και Κοινοτήτων (Στόχος 11).
Επισκεφτήκαμε το κοντινό μας ποτάμι, τον Ποδονίφτη, ο οποίος πηγάζει από το Πεντελικό Όρος και, αφού ενώνεται με τον Κηφισό, καταλήγει στη θάλασσα του Πειραιά. Έτσι ενώσαμε το project μας με την Τοπική Ιστορία, τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας που κατοίκησαν στην περιοχή στις αρχές του προηγούμενου αιώνα και έδωσαν το όνομα στον ρηχό ποταμό.
Ετυμολογικά, η ονομασία “Ποδονίφτης” προέρχεται από τα συνθετικά “πους” (πόδι) + “νίπτω=τρίβω, πλένω” που σημαίνει “πλένω τα πόδια μου”. Η ονομασία του βασίζεται στο γεγονός ότι πριν να κατασκευασθεί η γέφυρα στη διασταύρωση με την Αχαρνών, οι διαβάτες έπρεπε να βρέξουν τα πόδια τους στα λίγα νερά του ποταμού προκειμένου να περάσουν απέναντι.
Ανάλογα με την περιοχή που διατρέχει, το ρέμα Ποδονίφτη παίρνει και τις αντίστοιχες ονομασίες όπως ρεματιά Χαλανδρίου, ποταμός Καλαμάς (σύνορα Φιλοθέης-Χαλανδρίου) και ρέμα του Γκούμα (σύνορα Φιλοθέης –Νέας Ιωνίας).
Στην περιοχή του Ποδονίφτη (Νέα Ιωνία και Νέα Φιλαδέλφεια), η οποία γύρω στο 1920 είχε μόνο 110 κατοίκους, εγκαταστάθηκαν το 1927 Μικρασιάτες πρόσφυγες, οι οποίοι μεταφέρθηκαν εκεί από τον συνοικισμό Γηροκομείου της Αθήνας.
Το ρέμα ξεκινούσε κοντά στην μονή Πεντέλης, αλλά σήμερα η πηγή του έχει στερέψει.
Πριν πάμε λοιπόν στο πεδίο μελέτης μας, τον Ποδονίφτη, μάθαμε από τον Σύλλογο Πτυχιούχων Ωκεανογράφων και Θαλασσίων Βιοεπιστημόνων Ελλάδας και Το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΕργΠΕ) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, ΕΚΠΑ τα παρακάτω στοιχεία για τους υγρόποπους:
«Οι υγρότοποι είναι πηγή γλυκού νερού. Οι υγρότοποι είναι περιοχές φυσικές (π.χ. εκβολές και δέλτα ποταμών, λίμνες, λιμνοθάλασσες, έλη, πηγές) ή τεχνητές (π.χ. αλυκές, ορυζώνες), που καλύπτονται μόνιμα ή εποχικά από ρηχά νερά ή που δεν καλύπτονται από νερά, αλλά έχουν υγρό υπόστρωμα για μεγάλο διάστημα του έτους. Αν και το νερό καλύπτει περίπου το 70% της Γης, μόλις 1% του γλυκού νερού μπορεί να χρησιμοποιείται και από αυτό 0,3% προέρχεται από ποτάμια και λίμνες.
Τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουμε μια αυξανόμενη κρίση του γλυκού νερού, που απειλεί τους ανθρώπους και τον πλανήτη μας. Χρησιμοποιούμε περισσότερο γλυκό νερό από ότι η φύση μπορεί να αναπληρώσει και καταστρέφουμε το οικοσύστημα, από το οποίο εξαρτώνται το νερό και η ζωή γενικότερα.
Οι υγρότοποι απειλούνται κυρίως από την υπεράντληση των υδάτων, τις αποξηράνσεις, τη ρύπανση από υγρά και στερεά απόβλητα και από συνθετικές χημικές ουσίες, τις καταπατήσεις, τις καταστροφές της φυσικής βλάστησης, καθώς επίσης και από την κλιματική αλλαγή.
Η εκστρατεία του 2021 υπογραμμίζει τη συμβολή των υγροτόπων στην ποσότητα και την ποιότητα του γλυκού νερού στον πλανήτη μας. Το νερό και οι υγρότοποι αποτελούν αδιαχώριστη συνύπαρξη ζωτικής σημασίας για τη ζωή, την ευημερία μας και την υγεία του πλανήτη μας.
Τι προσφέρουν οι υγρότοποι;
- Συμβάλλουν στην αποθήκευση και βελτίωση της ποιότητας του νερού,
- Αποτελούν κύριες πηγές ύδρευσης και άρδευσης,
- Παράγουν αλιεύματα,
- Προστατεύουν από τις πλημμύρες,
- Συμβάλλουν στη διατήρηση της άγριας ζωής αποτελώντας σταθμούς ξεκούρασης, καταφυγίου και τροφής, τόπους διαχείμασης και αναπαραγωγής,
- Προσφέρουν στον άνθρωπο πολλές ευκαιρίες για άσκηση και αναψυχή,
- Δημιουργούν ηπιότερο κλίμα (ηπιότερους χειμώνες και πιο δροσερά καλοκαίρια).
Αξίζει να αναφερθούν τα παρακάτω:
- Η υδατοκαλλιέργεια είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας παραγωγής τροφίμων, ενώ μόνο η αλιεία εσωτερικών υδάτων παρείχε 12 εκατομμύρια τόνους ψαριών το 2018. Οι ορυζώνες τρέφουν 3,5 δισεκατομμύρια ανθρώπους ετησίως,
- Περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι βασίζονται σε υγροτόπους για το εισόδημα τους,
- Το 40% των ειδών του κόσμου ζουν και αναπαράγονται σε υγροτόπους. Ετησίως, περίπου 200 νέα είδη ψαριών ανακαλύφθηκαν σε υγροτόπους γλυκού νερού. Οι υγρότοποι παρέχουν προστασία από πλημμύρες και καταιγίδες, με κάθε στρέμμα υγροτόπου να απορροφά έως και 1,5 εκατομμύρια γαλόνια πλημμυρικών υδάτων,
- Οι υγρότοποι αποθηκεύουν διπλάσιο άνθρακα από τα δάση.
Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, οι υγρότοποι εξαφανίζονται τρεις φορές ταχύτερα από τα δάση τα τελευταία 45 χρόνια. Απειλούνται κυρίως από την υπεράντληση των υδάτων, τη ρύπανση, τις αποξηράνσεις, τις καταπατήσεις και την καταστροφή της φυσικής βλάστησης. Ειδικά στα αποθέματα γλυκού νερού, μεγάλες πιέσεις ασκούν η αύξηση του πληθυσμού, η αστικοποίηση και η κατανάλωση.
Για όλους τους παραπάνω λόγους οφείλουμε να προστατεύουμε τους υγροτόπους, να τους χρησιμοποιούμε με σύνεση και να προχωρούμε σε δράσεις αποκατάστασής τους.»
Προτού επισκεφθούμε τον Ποδονίφτη, είδαμε εικόνες της περιοχής πριν από 100 χρόνια, αλλά και πιο πρόσφατες, του 1994, όπου πλημμύρισε ο ποταμός, σκοτώθηκαν πολλοί άνθρωποι και έγιναν πολλές καταστροφές. Στις σημερινές εικόνες είδαμε στη θέση του ποταμού να έχουν κατασκευαστεί μεγάλοι κεντρικοί δρόμοι της πόλης μας και όμορων δήμων.
Στην επίσκεψή μας παρατηρήσαμε το τοπίο, πίσω από το Άλσος Φιλαδέλφειας, όπου κτίζεται γνωστό γήπεδο ποδοσφαίρου και με ταχείς ρυθμούς τα μηχανήματα ετοιμάζονται να καλύψουν ένα από τα τελευταία ανοικτά-ορατά μέρη του ποταμού.
Στα φύλλα εργασίας που είχαμε μαζί μας και συμπληρώσαμε από το Εκπαιδευτικό Υλικό του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης, καταγράψαμε την χλωρίδα και πανίδα της περιοχής, τις καιρικές συνθήκες τη στιγμή της επίσκεψης, το πλάτος της κοίτης και της όχθης και το είδος της, αλλά και τα πάρα πολλά σκουπίδια από ανθρώπους μέσα και πέριξ του νερού. Είδαμε πλαστικού σωλήνες να εξέχουν από το χώμα με κατεύθυνση προς την κοίτη του ποταμού και μυρίσαμε όλοι και όλες τις πολύ άσχημες οσμές που αναδύονταν από το ποτάμι σε κάποια σημεία.
Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε στο Άλσος Φιλαδέλφειας για να ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες μας, παίζοντας ένα παιχνίδι ρόλων που βρήκαμε από το Μεσογειακό Εκπαιδευτικό Κέντρο (Φύλλο Δραστηριότητας για μαθητές Νο 8) με θέμα την κατασκευή ενός εργοστασίου ανάμεσα σε ένα δάσος και έναν υγρότοπο: απόψεις με επιχειρήματα ανάμεσα σε ομάδες πολιτών, Δήμου, Εργοστασιάρχη και Περιβαλλοντικών οργανώσεων.
Ήμασταν ακριβώς στο κατάλληλο σημείο για να παίξουμε το παιχνίδι!!!
Στην τάξη συζητήσαμε τη σημασία των υγροτόπων και του καθαρού πόσιμου νερού για όλους κα όλες.
Αποφασίσαμε να ασχοληθούμε σοβαρά με τα σκουπίδια μας που ρυπαίνουν το νερό.
Φτιάξαμε μια υφασμάτινη τσάντα για τα ψώνια μας ώστε να μην χρησιμοποιούμε πλαστικά μιας χρήσης.
Παίξαμε με την καθηγήτρια της Φυσικής Αγωγής στο προαύλιο του σχολείου ένα παιχνίδι από πλαστικά μπουκάλια (Επαναχρησιμοποίηση).
Κατασκευάσαμε παιχνίδια από ρολά χαρτί υγείας!
Έπειτα φτιάξαμε κάδους για να ξεχωρίσουμε τα ανακυκλώσιμα απορρίμματα σε κατηγορίες. Η δράση μας είχε ξεκινήσει μια βδομάδα νωρίτερα, όταν χωριστήκαμε σε ομάδες και φέρναμε τα σκουπίδια ανακύκλωσης από το σπίτι στο σχολείο. Η ομάδα που θα μάζευε τα βαρύτερα σκουπίδια θα κέρδιζε. Στο παιχνίδι συμμετείχε έτσι και όλη η οικογένεια. Μάλιστα κάποιες φορές οι μικροί υπενθύμιζαν στους μεγάλους να μην πετάνε τα ανακυκλώσιμα στον συνηθισμένο κάδο για να τα πάρουν τα παιδιά στο σχολείο. Το σχέδιο δράσης πήγε τόσο καλά που ενώ αρχικά είχαμε συμφωνήσει να το εφαρμόσουμε για 2 εβδομάδες, εμείς το ολοκληρώσαμε σε μία, αφού είχαμε πια μαζέψει στην τάξη πολύ μεγάλο όγκο απορριμμάτων.
Για την εύρεση της νικήτριας ομάδας χρησιμοποιήθηκε ζυγαριά (Να μια καλή ευκαιρία να κάνουμε και λίγα Μαθηματικά για το βάρος!), αλλά μετά από συζήτηση καταλάβαμε ότι το βάρος δεν ισούται με την ποσότητα, αλλά ούτε με την ποιότητα των υλικών μας. Λίγα γυάλινα μπουκάλια που δεν ρυπαίνουν το ίδιο τον πλανήτη μας, είχαν μεγαλύτερο βάρος από μια πολύ μεγάλη ποσότητα πλαστικών που ρυπαίνει όλο τον υδροφόρο ορίζοντα και κατά συνέπεια την τροφική αλυσίδα για πάνω από 400 χρόνια.
Η ρύπανση και η μόλυνση των υδάτων καταλάβαμε ότι οδηγούν σε ανισορροπία της φύσης με αποτέλεσμα με τη σειρά τους να οδηγούν στην κλιματική κρίση, τους κλιματικούς πρόσφυγες, την ανισότητα, την αδικία, την φτώχεια, την πείνα, τις ασθένειες, την ελλιπή εκπαίδευση όλων, την ανεύθυνη παραγωγή και κατανάλωση, τη μη βιωσιμότητα θάλασσας, δασών, αλλά και πόλεων.
Έτσι σχηματικά κατασκευάσαμε ο καθένας και καθεμιά από έναν πίνακα-κολάζ, όπου στη μέση βάλαμε τον Στόχο 6 :Καθαρό Νερό και Αποχέτευση και γύρω του τους Στόχους που πιστεύαμε ότι έχουν σχέση με αυτόν, αλληλοσυνδέονται και αλληλεξαρτώνται.
Τέλος χωριστήκαμε σε ομάδες και δημιουργήσαμε συνεργατικά αφίσες για τη σημασία του καθαρού νερού στον πλανήτη. Και αν δεν μας είχε προλάβει το κλείσιμο των σχολείων λόγω κορονοϊού, θα τις είχαμε αναρτήσει στο προαύλιο για να τις μελετήσουν μικροί και μεγάλοι.
Τουλάχιστον προλάβαμε να φτιάξουμε έναν πίνακα στο διάδρομο του σχολείου με πληροφοριακό υλικό για το νερό!
Τις μέρες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κάναμε πειράματα με το νερό για να μάθουμε περισσότερα για τη σύσταση και τις ιδιότητες του, αφού παρακολουθήσαμε κάποια εκπαιδευτικά βίντεο με σχετικά θέματα.
Επίσης τις μέρες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης γράψαμε γράμματα στη Δήμαρχο της πόλης μας τονίζοντας τη σημασία του ποταμού Ποδινίφτη για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, αλλά και για την ευζωία των κατοίκων της πόλης, όταν μπορούν να έχουν κοντά τους έναν τέτοιο εν δυνάμει παραδεισένιο ανοικτό κοινόχρηστο χώρο αναψυχής. Ζητήσαμε από το Δήμο μας να καθαριστεί η κοίτη και οι όχθες του ποταμού από σκουπίδια, να είναι προσβάσιμες και φυσικά να ανοιχθούν περισσότερα σημεία του ποταμού, καθώς τα τελευταία χρόνια γίνονται συνεχώς έργα μπαζώματος και εγκιβωτισμού.
Τα γράμματα ανέλαβε να μεταφέρει στο Δημαρχείο η δασκάλα μας, που λόγω περιοριστικών μέτρων της πανδημίας του κορονοϊού δεν μπορούσαμε να μεταφέρουμε εμείς.
Από τις μεγαλύτερες χαρές που πήραμε από το project ήταν όταν παρακολουθήσαμε παιδιά από όλο τον κόσμο να μας στέλνουν μηνύματα και όταν είδαμε στο χάρτη με τα σχολεία που συμμετέχουν σε όλο τον κόσμο και ειδικά για το Στόχο 6, κάπου εκεί να βρίσκεται και το σχολείο μας!
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1komaziAF4-
u6XlPlfH8dCI8GlQ2UEoS6&ll=-0.46088555813862797%2C0&z=2
Αισθανθήκαμε με περηφάνια ότι είμαστε κι εμείς πολίτες του κόσμου, όταν παρακολουθήσαμε δύο φορές τις απευθείας συνδέσεις του Γραφείου των Ηνωμένων Εθνών της Νέας Υόρκης με τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς από όλο τον κόσμο που συμμετείχαν στο GOALS PROJECT 2021.
Την πρώτη φορά μάλιστα μας ζητήθηκε να γράψουμε τις ερωτήσεις μας για τα Ηνωμένα Έθνη και τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης για να μας απαντήσουν (3-2-2021).
Πριν τις απαντήσεις περιηγηθήκαμε εικονικά στα Κεντρικά Γραφεία του ΟΗΕ και μαγευτήκαμε από τους χώρους όπου γίνονται τόσο σημαντικές συζητήσεις. https://youtu.be/SZFq2ZpKZKY
Τη δεύτερη φορά (17-2-2021) συμμετείχαμε στη συζήτηση των Ηνωμένων Εθνών για τον ακτιβισμό των μαθητών με τον Chief Hawa Diallo των Ηνωμένων Εθνών. https://youtu.be/dGgmOydECSI
Στις 4 Μαρτίου παρακολουθήσαμε διαδικτυακά την τελική ημέρα των προτάσεων των σχολείων, σε ζωντανές συνδέσεις στο
https://twitter.com/#GoalsProject
όπου κάποια σχολεία παρουσίασαν τις σκέψεις τους και τις δραστηριότητες τους για τους στόχους που είχαν αναλάβει. Την ίδια μέρα έγινε και η αποχαιρετιστήρια συνάντηση με όλους τους συμμετέχοντες/χουσες και την επιτροπή διοργάνωσης στης δράσης:
Μετά από λίγες μέρες παραλάβαμε όλοι και όλες την Πιστοποίηση της συμμετοχής μας στο Παγκόσμιο πρόγραμμα Goals Project 2021.
Είμαστε πολύ χαρούμενοι και χαρούμενες από την παγκόσμια συνεργασία μας με άλλα σχολεία και ανυπομονούμε για νέες συνεργασίες!!!
Μπορείτε να δείτε όλο το σχέδιο Δράσης σε μορφή βίντεο εδώ: https://youtu.be/Xj2btS0kE1g
Για το project «Goals Project 2021-Στόχος 6: Καθαρό Νερό και Αποχέτευση» που υποβάλλαμε στον Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό Bravo School 2021 για την προώθηση των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης, λάβαμε διάκριση στην κατηγορία «Εκπαιδευτικά Εφαρμοσμένα Σενάρια-Στόχος 6″. Το σχολείο και οι μαθητές- μαθήτριες της Γ΄1 τάξης παρέλαβαν τον Έπαινο Συμμετοχής από το Quality Net Fundation.
Στο διαγωνισμό συμμετείχαν τη φετινή χρονιά 342 σχολικές τάξεις με 867 συμμετοχές σε εφαρμοσμένα σενάρια/καινοτόμα προγράμματα, μαθητικές δημιουργίες και δράσεις συνεργασίας, από 30.000 και πλέον μαθητές, ενώ 42.000 ενεργοί πολίτες ανταποκρίθηκαν στα μηνύματα των παιδιών και συμμετείχαν στην ανοιχτή ψηφοφορία των κατατιθέμενων εργασιών.
Η συμμετοχή του σχολείου σας στο Bravo Schools 2021 μας εντάσσει στο διεθνές σχολικό δίκτυο του World’s Largest Lesson και στο Δίκτυο Σχολείων Πρεσβευτών για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους in Αction SDGs Schools Club.
Εκπαιδευτικό Υλικό που χρησιμοποιήσαμε:
ΚΠΕ Αργυρούπολης: «Το νερό-τα ρέματα»:
http://kpea.gr/nero_remata.php
ΚΠΕ Καστοριάς: «Μια σταγονοπαρέα στη λίμνη μας»:
https://kpe-kastor.kas.sch.gr/%CE%B5%CE%BA%CF%80%CE%B1%
CE%B9%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%
8C-%CF%85%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CF%84%CE%BF
%CF%85-%CE%BA%CF%80%CE%B5-%CE%BA%CE%B1%CF%83%
CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%AC%CF%82/
ΚΠΕ Αρχανών σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑΗ: «Τρόποι εξοικονόμησης νερού»:
http://www.kpearchanon.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=217&Itemid=213
National Geographic, Εγκυκλοπαίδεια του Περιβάλλοντος για Νέους, τόμος 4, «Υδάτινοι Πόροι»
https://www.inedivim.gr/images/ng-egkykpolaideia/ng-egkykpolaideia-perivalon-4-ydatinoi-poroi.pdf
WWF: «Yδατικό Αποτύπωμα ή το κρυμμένο νερό των πραγμάτων»:
https://wwfeu.awsassets.panda.org/downloads/Waterfootprint.pdf
Μεσογειακό Εκπαιδευτικό Κέντρο, Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικών «Αειφόρος Χρήση Νερού»
https://bestu.eu/wp-content/uploads/2019/05/%CE%95%CE%93%
CE%A7%CE%95%CE%99%CE%A1%CE%99%CE%94%CE%99%
CE%9F-%CE%95%CE%9A%CE%A0%CE%91%CE%99%CE%94
%CE%95%CE%A5%CE%A4%CE%A9%CE%9D-%CE%91%CE%
95%CE%99%CE%A6%CE%9F%CE%A1%CE%9F%CE%A3-%CE
%A7%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%97-%CE%9D%CE%95%CE
(Φύλλο δραστηριότητας 3, σελίδα 126)
Μεσογειακό Κέντρο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και την Αειφόρο Ανάπτυξη Medies: Εκπαιδευτικό Υλικό «Το Δώρο της Βροχής στην Πόλη»
https://medies.net/wp-content/uploads/2019/12/TO-DWRO-THS-VROXHS-STHN-POLH.pdf
Δίκτυο MEdIES και Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου «Μη Συμβατικοί Υδατικοί Πόροι»
http://old.medies.net/_uploaded_files/rain_water_harvest/cyprus/final_lowres_act_cyprus_in_a4.pdf
Click For Schools: «Οι υδάτινοι πόροι σε κίνδυνο»:
https://www.clickforschools.eu/wp-content/uploads/2020/04/Water-an-endangered-resource_gr.pdf
Μεσογειακό Γραφείο Πληροφόρησης για το Περιβάλλον τον Πολιτισμό και την Αειφόρο Ανάπτυξη, Εκπαιδευτικό Υλικό: «Το νερό στη Μεσόγειο»
https://medies.net/wp-content/uploads/2019/12/Publ_Alter-Aqua_CY.pdf
Action Aid :22 Μάρτη Παγκόσμια Μέρα Νερού(Παιχνίδι ρόλων)
https://education.actionaid.gr/media/820620/Pagosmia-Hmera-Nerou.pdf
ΚΠΕ Καλαμάτας: Βιβλίο Φλιπ-φλοπ: «Απεργία στον κύκλο του νερού»
https://issuu.com/kpe-kalamatas/docs/apergia
Ακουστικό βιβλίο «Η λίμνη μας κινδυνεύει»
ΚΠΕ Καστοριάς: Παραμύθι «Μια Σταγονοπαρέα στη Λίμνη μας»
Δημοσιογραφικά Άρθρα
Ο Ποδονίφτης που πληγώνουμε
https://politisfx.gr/2019/09/27/o-podoniftis-pou-pligonoume-tis-xristinas-filippa/
Ποδονίφτης: Μαρτυρίες παλιών κατοίκων
https://www.kosmosnf.gr/2019/06/podoniftis-martyries-palaion-katoikon/
Μια βουτιά στην ιστορία του ρέματος Ποδονίφτη
https://citygo.gr/psychiko-filothei/2018/11/14/mia-voytia-stin-istoria-toy-rematos-podonifti/
Αστική Σπηλαιολογία- Στα άδυτα του ρέματος του Καλαμά… (Ποδονίφτης)
http://urbanspeleology.blogspot.com/2013/11/blog-post.html
Παραδοσιακό παραμύθι
Λαϊκό Παραμύθι από τη Θεσσαλία «Το αθάνατο νερό»
Βίντεο
Clean Water and Hygiene Services Help Combat COVID-19 Pandemic
https://youtu.be/WAtai7zrepc?list=PLPbTEMLeBi2maXo-MVIUfeaf8lIPSmye2
Η «Στιγμούλα» εξηγεί τον Κύκλο του Νερού!
ΠΣΠΘ – «Ο κύκλος του νερού» (The Water Cycle Rap)
Ο Κύκλος του Νερού – Το κλίμα αλλάζει
Ο «κύκλος του νερού» και η σημασία του για το περιβάλλον (πείραμα: δημιουργία σύννεφου)
NASA Ο κύκλος του νερού
Ο κύκλος του νερού- Niki Evelpidou
5ο ΓΥΜΝ ΧΑΛΑΔΡΙΟΥ ΥΔΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ ΥΔΡΟΒΙΟΤΟΠΟΙ
“Έχετε ποτέ αναρωτηθεί πώς το νερό φτάνει στη βρύση μας; – ΕΥΔΑΠ
ΕΥΔΑΠ: On-line Παιχνίδια για την εξοικονόμηση του νερού, καθαρισμός νερού και καθαρισμός λυμάτων:
https://www.eydap.gr/LearnAboutWater/KidsSpace/stagonoulis/games/
ΕΥΔΑΠ: Διαδικτυακά βιβλία «Παρέα με τον Σταγονούλη», «Το ταξίδι του Σταγονούλη»
https://www.eydap.gr/LearnAboutWater/KidsSpace/stagonoulis
ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΝΕΡΟΥ
Νερό πηγή ζωής
Η σημασία του νερού για τον άνθρωπο
Λειψυδρία Αφρική
https://youtu.be/gNLZc8nANmE?list=PL35aCXEMA-5jMkhGSm9BlkOwYjqZhD9Mq
Ξηρασία-Αφρική
Μουσώνες- Μπαγκλαντές
Πλημμύρες- Μάνδρα Αττικής
Ο Ποδονίφτης πνίγει την Ν. Ιωνία
Αποσπάσματα Ειδήσεων- Πλημμύρες στην Αττική 1994
Ποδονίφτης 21 Οκτωβρίου 1994
Γεωμυθική: Ποδονίφτης «Οδοιπορικό μέσα στην κοίτη του, από την γέφυρα Χαλκίδος μέχρι την συμβολή με Κηφισό»
Δημιουργώντας χώρο για το νερό στις πόλεις μας
Λιώσιμο Πάγων
Επίδραση της κλιματικής αλλαγής στην αλιεία
Υγρότοποι και άνθρωπος: ένας δεσμός ζωτικής σημασίας
Safe Sanitation for a Healthy, Sustainable World (A 2020 Goalkeepers Accelerator)
https://youtu.be/Vt9NNSjupRc?list=PLr6SwO7GNtc8mOifAprST2ToZWIvmOyK9
Ένα Νερό Κυρά Βαγγελιώ – Πώς δημιουργήθηκε το τραγούδι
Χοροί του νερού
Δράκος χορός στην πόλη νερού του Tongli
PACHAMAMA – RAIN DANCING-ΙΝΔΙΆΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΉ ΓΙΑ ΤΟ ΧΟΡΟ ΤΗΣ ΒΡΟΧΗΣ
Rain Dance-Indians America
Adiemus – Rain Dance-Africa
African Rain Dance Ceremony for Queen Modjadji V
Rain Dance | Odia Girls On Cham Cham | Dance Video- ΙΝΔΙΑ
Cherokee Rain Dance
Singing In The Rain (Gene Kelly) [HD Widescreen]
Rain Dance (Marian Hill Remix) – Choreography by Jake Kodish (μοντέρνος αντρικός χορός)
Rain Dance (Whilk & Misky), Choreo Hannah Millott, Dance Force Tour 20189( μοντέρνος γυναικείος χορός)
Τὸ ἔθιμο τῆς «Περπερούνας»
Πιρπιρούνα πιρπατεί
Τραγούδια
Χρήστος Θηβαίος «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό»
Αλκίνοος Ιωαννίδης- Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας Βόλου –«Tο νερό των Σταγιατών»
Ζουζούνια – Ένα νερό κυρά Βαγγελιώ (Official)
Ελευθερία Αρβανιτάκη – Δώρος Δημοσθένους – Επτά ποτάμια
Δόμνα Σαμίου – Παιδική χορωδία – Η περπερούνα (Αιανής, Κοζάνης)
Μάνος Χατζιδάκις (Το χαμόγελο της Τζοκόντας)- Βροχή
Κατασκευή
Το μπαστούνι της βροχής:
Το όργανο της βροχής:
Πειράματα νερού:
Φτιάχνοντας σύννεφο σε ένα βάζο
Πειραματίζομαι με το νερό: Πλεύση και βύθιση
5 κόλπα με νερό που θα σας κάνουν να τρελαθείτε
Φτιάχνουμε φίλτρο νερού
Εξαιρετική δουλειά. Μπράβο σας κα Βάσω, σας ευχαριστούμε πολύ για όλα αυτά τα σπουδαία που μαθαίνεται στα παιδιά μας. Νιώθουμε πολύ τυχεροί που σας έχουμε.