Η Επιστήμη των Πολιτών ή Πώς να κάνουμε τα παιδιά Ενεργούς μικρούς επιστήμονες-ερευνητές.

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Μάι• 23•22

Η Επιστήμη των Πολιτών είναι το άνοιγμα της επιστήμης προς την κοινωνία, είναι η εθελοντική συμμετοχή πολιτών σε διαδικασίες επιστημονικής γνώσης. Είναι δηλαδή μια επιστήμη για τους πολίτες και από τους πολίτες.

Η Επιστήμη των Πολιτών βασίζεται στην εθελοντική συμμετοχή μη-επαγγελματιών επιστημόνων-απλών πολιτών-ακόμα και παιδιών. Με διαδικασίες επιστημονικής έρευνας συλλέγει, επεξεργάζεται και ερμηνεύει δεδομένα μέσω παρακολούθησης, παρατήρησης και καταγραφής τους σε οργανωμένες δράσεις.

Ένα λοιπόν αποθετήριο πληροφοριών είναι και το Pl@ntNet, ένας ψηφιακός χώρος που μπορούμε να ψάξουμε πληροφορίες για φυτά από όλο τον κόσμο, να φωτογραφίσουμε φυτά και να ζητήσουμε πληροφορίες γι΄αυτά και ίσως ακόμα ακόμα να ανακαλύψουμε ένα καινούριο φυτό και να το καταχωρήσουμε πρώτοι/ες εμείς στην πλατφόρμα. https://identify.plantnet.org/

 

Στην τάξη ασχοληθήκαμε με την πλατφόρμα ως εξής:

  1. Πήγαμε στο κοντινό μας παρκάκι των Αγίων Αναργύρων, και σε ένα μάθημα Υπαίθριας Τάξης-OutDoor ClassRoom Day( Παγκόσμιο κίνημα μάθησης στη φύση) φωτογραφίσαμε ο καθένας και καθεμιά το φυτό που του έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση και κατόπιν, όταν γυρίσαμε στην τάξη, μεταφέραμε τις φωτογραφίες από τη μηχανή στον υπολογιστή. Εγγραφήκαμε στην πλατφόρμα, φτιάξαμε μάλιστα και μια δική μας ομάδα: «Πουλάκια Δ1» https://identify.plantnet.org/el/groups/24299106896
  2. Πρώτα φορτώσαμε μια -μια τις φωτογραφίες των φυτών μας στην πλατφόρμα και ψάξαμε πληροφορίες για την ονομασία τους, τον τόπο που φύονται κ.α.
  3. Στη συνέχεια καταχωρήσαμε τα φυτά μας στην εφαρμογή: ονομασία και τόπος εύρεσης.

Η δραστηριότητα αυτή ενθουσίασε τα παιδιά καθώς γίνονται με αυτόν τον τρόπο μικροί επιστήμονες: παρατηρούν, καταγράφουν, ερευνούν, ανακαλύπτουν, , έρχονται σε επαφή με επιστημονικές μεθόδους,  συμβάλλουν στην Επιστήμη.

Παράλληλα ήρθαν σε επαφή με τη φύση και αύξησαν το ενδιαφέρον τους για τη βιοποικιλότητα και την προστασία της, με βιωματικό τρόπο  έγιναν συμμέτοχοι στη διερεύνηση πληροφοριών και απέκτησαν το αίσθημα του «ανήκειν» στη γειτονιά και στην πόλη και της ευθύνης που αυτό συνεπάγεται ως ενεργοί πολίτες.

Η δραστηριότητα αυτή επίσης βοηθάει στον επιστημονικό και ψηφιακό γραμματισμό, αλλά και ενθαρρύνει εθελοντικές δράσεις.

Και εν τέλει μήπως είναι πιο σημαντικό από το να προσπαθούμε να απαγορεύσουμε τη χρήση του υπολογιστή (ομολογουμένως χωρίς σπουδαία αποτελέσματα) θα ήταν καλύτερα να στρέψουμε τα παιδιά προς δραστηριότητες που θα τα βοηθήσουν να προσεγγίσουν την  επιστημονική σκέψη; Μήπως κακό για τα παιδιά δεν είναι ο υπολογιστής αλλά ο τρόπος που χρησιμοποιείται;

Ή και αντίστροφα: Ας δείξουμε στα παιδιά πώς να ψάχνουν πληροφορίες αλλά και να συμμετέχουν και τα ίδια σε ψηφιακές βιβλιοθήκες!

Το Παρατηρητήριο Των Πολιτών-Επιστήμη των Πολιτών συντονίζει το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου Horizon 2020 Cos4Cloud. σε συνεργασία με τον Δημήτρη Γκότζο, υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της  Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης B’ Αθήνας .  http://eel.eds.uoa.gr/

Το ΕΚΠΑ συμμετέχει στο ευρωπαϊκό έργο Cos4Cloud, ένα έργο Horizon 2020, σκοπός του οποίου είναι η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και υπηρεσιών για τη σύνδεση της Επιστήμης των Πολιτών με το Ευρωπαϊκό Νέφος Ανοιχτής Επιστήμης (European Open Science Cloud- EOSC). Συντονιστής του έργου είναι το Ανώτατο Συμβούλιο Επιστημονικών Ερευνών της Ισπανίας (CSIC) διαμέσου του Ινστιτούτου Θαλάσσιων Ερευνών (ICM) της Ισπανίας, και σε αυτό συμμετέχουν 15 εταίροι από επτά ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ολλανδία, Σουηδία και Ελλάδα) και μία χώρα της Νότιας Αμερικής (Κολομβία). Ανάμεσα στους εταίρους είναι 4 Παρατηρητήρια Πολιτών με αντικείμενο την καταγραφή και αναγνώριση της βιοποικιλότητας και 6 Παρατηρητήρια Πολιτών στην παρακολούθηση της περιβαλλοντικής ποιότητας.

Περισσότερες πληροφορίες για το πώς λειτουργεί η πλατφόρμα δείτε στο παρακάτω αρχείο: https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/05/10.pdf

IMG_20220520_121901

Μπορείτε να δείτε το βίντεο με στιγμιότυπα από όλη τη δραστηριότητα εδώ:  https://youtu.be/Nm70TSdJtwk

agenda1

 

 

 

Σχολιάστε

Top