Erasmus+ πρόγραμμα: Τροφή στο σχολείο και κλιματική αλλαγή-Ποια είναι η σχέση; Αναλαμβάνω δράση!

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Απρ• 29•24

Τη φετινή χρονιά 2023 2024 είχαμε τη χαρά να προσκληθούμε γαι να συμμετέχουμε  στο πρόγραμμα:

Erasmus+ project: Food in schools and climate change – what is the connection? I take action!

Έργο Erasmus+: Τρόφιμα στα σχολεία και κλιματική αλλαγή – ποια είναι η σύνδεση; Aναλαμβάνω δράση!

Διάρκεια έργου: 1 Δεκεμβρίου 2023 – 30 Ιουνίου 2025

Εταίροι:

Association DOVES – FEE Slovenia (Εθνικός χειριστής στη Σλοβενία για το πρόγραμμα Eco-Schools)

Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης (Εθνικός χειριστής στην Ελλάδα για το πρόγραμμα Eco-Schools)

Θέμα:  Η σημασία της υπεύθυνης διατροφής σε νηπιαγωγεία και σχολεία σε σχέση με το αποτύπωμα άνθρακα των τροφίμων και τον αντίκτυπο στο περιβάλλον – στάση απέναντι στη σπατάλη τροφίμων, η σημασία της συμπερίληψης τοπικών και εποχιακών τροφίμων στη διατροφή, βιώσιμη μαγειρική, γνωρίζοντας τοπικά πιάτα, προετοιμάζοντας ένα μενού χαμηλών εκπομπών άνθρακα, το αποτύπωμα άνθρακα μεμονωμένων τροφίμων, η σημασία της βιώσιμης παραγωγής και κατανάλωσης, η γνώση ολόκληρης της διαδρομής του φαγητού (σε σχέση με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον), ο αντίκτυπος των απορριμμάτων…

Σύντομη περίληψη του έργου: «Το έργο στοχεύει στην επιμόρφωση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών με τις απαραίτητες γνώσεις σχετικά με τη διατροφή στα σχολεία σε σχέση με την κλιματική αλλαγή.  Η διεθνοποίηση των θετικών εμπειριών και η ανταλλαγή καλών πρακτικών για την εκπαίδευση για την αειφορία μεταξύ των δύο χωρών πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία θετικής στάσης των νέων απέναντι στη βιώσιμη διατροφή και στο περιβάλλον γενικότερα.»

Food in schools and climate change – What is the connection?  https://www.facebook.com/groups/870925941449660/

 

Θεματικές με τις οποίες ασχοληθήκαμε:

Δίκαιο Εμπόριο

Μηδενική Φτώχεια

Μηδενική Πείνα

Διατροφική Δικαιοσύνη

Συσκευασίες τροφίμων

Απόρριψη

Ανακύκλωση

Μείωση

Ελαχιστοποίηση

Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή

Μεταφορές

Τοπικά Προϊόντα

Σχολικός Κήπος

Διατροφικό Αποτύπωμα

Κλιματική Κρίση

Κρυμμένα Συστατικά

Φυτοφάρμακα

Βιολογικά Προϊόντα

Υγιεινή διατροφή/Μείωση Κρέατος

ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  Δ΄τάξης

Στο μάθημα της  Γλώσσας, Ενότητες: «Η Ελιά», «Εμένα με νοιάζει», «Ρώτα το νερό τι τρέχει», «Το ανθρώπινο Θαύμα»

Στη Μελέτης Περιβάλλοντος, Ενότητα «Γνωρίζουμε και προσέχουμε το σώμα μας» και «Η φύση είναι το σπίτι μας» μάθαμε για τη ρύπανση του αέρα και την ανακύκλωση των υλικών.

Χρησιμοποιήσαμε Μαθηματικά σε μετρήσεις μήκους και βάρους, κλασματικές μονάδες για τις αναλογίες και εικονικές αναπαραστάσεις δεδομένων (πίτες και πόδια!!!).

Στην Ιστορία: Κεφάλαιο 11: «Σπάρτη, Η ζωή στην πόλη»  και Κεφάλαιο 22: «Η καθημερινή ζωή των Αθηναίων».

 

Συνδυάσαμε τις γνώσεις μας, τις ιδέες μας και τη φαντασία μας και δημιουργήσαμε τα δικά μας λογότυπα για το πρόγραμμα, αφού γνωρίσαμε περισσότερα για τον εταίρο μας, τη Σλοβενία: γεωγραφία, σημαία, ήθη και έθιμα, παραδόσεις, τροφή.

Παρουσίαση2

Παρουσίαση3

Συζητήσαμε πώς πρέπει να μοιάζει ένα λογότυπο, ποιες πληροφορίες πρέπει να έχει.

Παρακολουθήσαμε βίντεο με τα σχολεία της Σλοβενίας που ομάδα Ελλήνων Δασκάλων επισκέφτηκαν 13-16/3/2024.   https://youtu.be/ap3VubyS5Ys

Παίξαμε ένα παιχνίδι με κάρτες στην αυλή του σχολείου για να μάθουμε την ιστορία της διατροφής του ανθρώπου από την προϊστορική εποχή ως σήμερα.

IMG_20240416_115406 - Αντιγραφή

Φέραμε το πρωινό μας στην τάξη και στις 8.30π.μ., φάγαμε όλοι/ες μαζί, καταλαβαίνοντας τη σημασία της κοινής σίτισης για την κοινωνικοποίηση και τις υγιείς καθημερινές μας σχέσεις, την ευεξία και καλή ψυχική διάθεση.

Στη συνέχεια φτιάξαμε στον πίνακα μια λίστα με τα είδη των πρωινών  μας και τι περιέχουν.

IMG_20240206_083143

IMG_20240206_120601

Στη χριστουγεννιάτική πίτα που ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου μας έφερε, βρήκαμε  τα φανερά  υλικά και τι «κρύβουν μέσα τους»-τα κρυφά υλικά: συντηρητικά, λάδι, πλαστικές συσκευασίες, καυσαέρια, ρεύμα, μεθάνιο, σκουπίδια, ζωοτροφές, λιπάσματα, μεταφορές, φάρμακα, νερό, μηχανήματα…

IMG_20240202_122642 - Αντιγραφή

Στον εορτασμό  της Παγκόσμιας Ημέρας  Οσπρίων, 10 Φεβρουαρίου, επισκεφτήκαμε τη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης και συμμετείχαμε σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τη Διατροφή. Φτιάξαμε μωσαϊκά με όσπρια και διασκεδάσαμε με το παιχνίδι του κρυμμένου θησαυρού διατροφής που μας ετοίμασαν οι υπεύθυνες της βιβλιοθήκης. https://worldpulsesday.org/

420291088_907174128075432_6860830597105444782_n

IMG_20240213_102914

IMG_20240213_112300 - Αντιγραφή

 

Διαβάσαμε στην τάξη το παραμύθι «Ο Τζακ και η φασολιά».

Συνδέσαμε την Παγκόσμια Ημέρας Οσπρίων με το παραμύθι και αναζητήσαμε  με ιδεοκαταιγισμό ποια θέματα Βιώσιμης Διατροφής μπορούμε να αναγνωρίσουμε στο παραμύθι. Τις απαντήσεις μας αποτυπώσαμε με ζωγραφική στο χαρτί. https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Τζακ-Φασολιά-και-Βιώσιμη-Διατροφή.pdf

IMG_20240216_084359

18455358

 

Στο Σχολικό Κήπο φυτέψαμε λουλούδια και λαχανικά, αλλά και τους σπόρους που φέραμε από τους Σλοβένους μαθητές/τριες που μόνοι/ες τους συνέλεξαν και αποξήραναν  στην έκθεση Altermed Fair της Σλοβενίας.

IMG_20240316_102251

IMG_20240321_125247 - Αντιγραφή - Αντιγραφή

Παίξαμε: α) το παιχνίδι με τις κάρτες για το ταξίδι της μπανάνας https://www.contentarchive.wwf.gr/images/pdfs/pe/PB/A5_BananaStory_Gr_Final.pdf  και β) το κρυμμένο φοινικέλαιο (από το εκπαιδευτικό υλικό της WWF Hellas).   https://www.contentarchive.wwf.gr/images/pdfs/pe/YgiiPaidia/Actions7apogevmatino.pdf

 

IMG_20240131_131402 - Αντιγραφή

IMG_20240202_130221

Κάναμε βόλτα στη λαϊκή αγορά της γειτονιάς μας. Καταγράψαμε σε φύλλα εργασίας τα τρόφιμα που είδαμε, αλλά και το μέρος προέλευσής τους.

Μελετήσαμε στον παγκόσμιο χάρτη  τις περιοχές προέλευσης  και φτιάξαμε πίνακες δεδομένων (σε μορφή πίτας).

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Βόλτα-στη-λαϊκή-αγορά-της-γειτονιάς-μου.pdf

Στη βόλτα μας πολλοί έμποροι μάς χάρισαν τοπικά και άλλα  προϊόντα: πορτοκάλια, σαγκουίνια, γλυκό πορτοκαλάκι, ξηρούς καρπούς τα οποία και δοκιμάσαμε στην τάξη στο τέλος της μελέτης μας.

IMG_20240208_084144 - Αντιγραφή

?????

IMG_20240209_094135

Για μια εβδομάδα μαζέψαμε όλες τις συσκευασίες τροφίμων από το σπίτι, τις φέραμε στην τάξη και τις παρατηρήσαμε. Μάθαμε τι πρέπει να προσέχουμε στις συσκευασίες: χώρα προέλευσης, ημερομηνία λήξης, συστατικά, βάρος, σήμανση ανακύκλωσης, σήμανση Δίκαιου Εμπορίου(Fair Trade), όγκος συσκευασίας(περιττός ή μη), τροφοχιλιόμετρα και άλλα.

IMG_20240228_121053

Κατόπιν αναρωτηθήκαμε πού καταλήγουν τα σκουπίδια μας. Στην επίσκεψη μας στην παραλία της 3ης  Μαρίνας Γλυφάδας για καθαρισμό μαζέψαμε όσα περισσότερα σκουπίδια μπορούσαμε.

Στην τάξη τα καταγράψαμε αναλυτικά σε φύλλα εργασίας: είδος και ποσότητα. Τα πλαστικά φυσικά ήταν πρώτα σε αριθμό, πολλά εξ αυτών ήταν πλαστικά μιας χρήσης, αποτσίγαρα και είδη οικιακής χρήσης που παρασύρθηκαν από τους κάδους λόγω αέρα ή βροχόπτωσης.

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Καθαρίζουμε-την-3η-Μαρίνα-Γλυφάδας-61.pdf

Έτσι μάθαμε το χρόνο αποσύνθεσης κάθε αντικειμένου και αναρωτηθήκαμε τι μπορούμε να κάνουμε για τη μείωση των απορριμμάτων μας και ειδικά αυτών που προέρχονται από συσκευασίες τροφίμων.

IMG_20240306_115803

IMG_20240307_085239

IMG_20240307_093623

IMG_20240308_085247

Καταγράψαμε σε φύλλο εργασίας το εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής μας.

Στη συνέχεια σημειώσαμε ποια από τα τρόφιμα δημιουργούν πρόβλημα στον πλανήτη χωρίζοντας τα σε τρεις χρωματικές ζώνες.

Ζωγραφίσαμε τις πατούσες μας σε χαρτόνι και τις χρωματίσαμε ανάλογα με τις εβδομαδιαίες διατροφικές μας επιλογές. Μιλήσαμε έτσι για το διατροφικό μας αποτύπωμα στον πλανήτη.

IMG_20240206_093253

IMG_20240206_111637

IMG_20240206_115246

IMG_20240206_120515

Το διατροφικό μας αποτύπωμα μάθαμε συνολικά ως τάξη χρησιμοποιώντας  ψηφιακή μέτρηση, με μια εφαρμογή σχεδιασμένη για μαθητές/τριες από το Γραφείο για την Κλιματική Εκπαίδευση (Office for Climate Education-OCE) https://www.oce.global/animations/CarbonFootprint-final/footprint.html

Διαφάνεια1

Διαφάνεια2

Διαφάνεια3

Παρατηρήσαμε, συζητήσαμε, συγκρίναμε και κατόπιν χρωματίσαμε εικόνες με τη χρήση καλλιεργήσιμης γης το 1930 και 2015, από εκπαιδευτικό υλικό της WWF Hellas.

IMG_20240321_103704

Συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας με θέμα τη Διατροφική Δικαιοσύνη. «Υγιή Παιδιά-Υγιής Πλανήτης», Εκπαιδευτικό Υλικό της WWF Hellas:

https://www.contentarchive.wwf.gr/images/pdfs/pe/YgiiPaidia

/Actions1to3EisagogikesVasikesArxes.pdf

 

 

IMG_20240320_123808

Η διατροφή μας επηρεάζει την δίαιτα άλλων ανθρώπων στον πλανήτη; Τι μπορούμε να κάνουμε για τη διατροφική δικαιοσύνη;

Δημιουργήσαμε κόμικς με θέμα την υγιεινή διατροφή- meatless nutrition.

IMG_20240326_132540

Συμμετείχαμε στη Μαθητική Εβδομάδα Δράσης 2024 «Η Δύναμη στο Πιάτο σου» από την Action Aid Hellas.  https://actionaid.gr/sites/default/files/%CE%95%CE%B3%CE%BA%

CE%B5%CE%BA%CF%81%CE%B9%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%

BF%CF%82%20O%CE%B4%CE%B7%CE%B3%CF%8C%CF%82%20Toolkit%202024.pdf

 

Δραστηριότητα της Εβδομάδας ήταν και ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Αφίσας, με θέμα: Διατροφική Δικαιοσύνη.

Στα πλαίσια της συμμετοχή μας δημιουργήσαμε μια αφίσα από φωτογραφίες παλιών τευχών του περιοδικού ΦΥΣΗ της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης (ΕΕΠΦ)  με το σύνθημα «Δικαιοσύνη από τον  παραγωγό στον καταναλωτή».

IMG_20240328_110428

Παρακολουθήσαμε  τη Διαδικτυακή συνάντηση της Οργάνωσης Action Aid με μαθητές/τριες σχολείων  με θέμα:  «Ρωτήστε τους ειδικούς – Τρόφιμα για Όλους: Εξερευνώντας τη Διατροφική Δικαιοσύνη» με την Αναστασία Λύτου, Γεωπόνο και Τεχνικό Τροφίμων.

Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν αποσπάσματα από δύο ξενόγλωσσα βιβλία:

α) Η Λούλου και το τέρας- Lulu and the hunger monster, Eric Talkin

https://www.youtube.com/watch?v=2i_flAYKwgI

β) Πριν να φάμε, από τη φάρμα στο τραπέζι – Before we eat, from farm to table, Pat Brisson

https://www.youtube.com/watch?v=5UoVbRcStxk

IMG_20240409_111935

Καλέσαμε στο σχολείο την ΜΚΟ «Μπορούμε» για να παρακολουθήσουμε Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τη Σπατάλη Τροφίμων.  https://www.boroume.gr/

Βασικοί στόχοι προγράμματος

  • Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για το θέμα της σπατάλης φαγητού
  • Γνωριμία με πρακτικές λύσεις για τον περιορισμό της σπατάλης φαγητού
  • Δημιουργία κοινωνικής συνείδησης (εθελοντισμός-κοινωνική προσφορά)

ΜΠΟΡΟΥΜΕ

 

 

Κατασκευάσαμε χάρτινες κούκλες με «Όμορφα» και «άσχημα» φρούτα και λαχανικά και παίξαμε κουκλοθέατρο με μικρές αυτοσχεδιαστικές ιστορίες.

IMG_20240408_120359 - Αντιγραφή

Αναζητήσαμε τα παραδοσιακά τρόφιμα της περιοχής καταγωγής μας, τα ζωγραφίσαμε και τα τοποθετήσαμε στον χάρτη της Ελλάδας. Στη συνέχεια μαζέψαμε και διαβάσαμε στην τάξη παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας. https://actionaid.gr/sites/default/files/only%20AA%20logo%20map%20preview.pdf

IMG_20240326_132510

 

ΠΑΡ.ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Συζητώντας για τη σπατάλη των τροφίμων σκεφτήκαμε λύσεις. Μια από αυτές ήταν η δημιουργία φαγητών  με τα περισσεύματα της επόμενης μέρας.

Σκεφτήκαμε, γράψαμε και  διαβάσαμε συνταγές με περισσεύματα φαγητών.

 

Συνταγές περισσ.

 

Στις 24 Απριλίου, Ημέρα κατά της Σπατάλης Τροφίμων, λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές του Πάσχα, συλλέξαμε πασχαλινές συνταγές και  συνταγές με τα περισσεύματα της επόμενης μέρας.

Για την προώθηση της Ημέρας κατά της Σπατάλης Τροφίμων, φτιάξαμε ένα τραγουδάκι, με μουσική και λόγια δικά μας και το κάναμε μικρό βιντεάκι.

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/ΝΟ-FOOD-WASTE-DAY-2024.pdf

ΝΟ FOOD WASTE DAY 2024

Το βίντεο προώθησης της καμπάνιας για την ημέρα κατά της Σπατάλης Τροφίμων που φτιάξαμε μπορείτε να δείτε εδώ:

https://youtu.be/RzlJkFXpQJs

Για το βίντεο αυτό, σε εκδήλωση βράβευσης της Action Aid στη Θεσσαλονίκη, στις 12 Ιουνίου 2024, παραλάβαμε Τιμητική Διάκριση. Δεν μπορέσαμε να παραβρεθούμε στην εκδήλωση δια ζώσης, αλλά κάναμε μια μικρή παρέμβαση διαδικτυακά.

2

3 (1)

 

Για τη συμμετοχή μας στην Πανελλαδική Εβδομάδα Δράσης ¨Η Δύναμη στο πιάτο σου παραλάβαμε Έπαινο συμμετοχής, όπως Βραβείο  παραλάβαμε και για την Τιμητική Διάκριση του βίντεο μας:

IMG_20240619_092338 IMG_20240619_180246

Χρησιμοποιήσαμε το Εκπαιδευτικό Υλικό «Μειώνω το Οικολογικό Αποτύπωμα μου στο Σχολείο» -της  Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης -Οικολογικά Σχολεία – Ίδρυμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-FEE . https://www.ecoschools.gr/sites/default/files/files-misc/eepf-activityguide-school-23feb.pdf

Στην ενότητα για τη διατροφή βρήκαμε και διαβάσαμε συλλογικά στην τάξη Ιστορίες Διατροφικής Δικαιοσύνης. Στη συνέχεια συζητήσαμε τις ιστορίες και  ζωγραφίσαμε την ιστορία που μας έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση.

Παρουσίαση1

Από το ίδιο υλικό παίξαμε σε ομάδες το παιχνίδι των ηθικών διλλημάτων.

Μικρές ιστορίες διατροφής-Ηθικά Διλήμματα – Θέμα: Διατροφική Δικαιοσύνη

3  Ηθικά Διλήμματα-3 Ομάδες μαθητών/τριών, Συζήτηση και κοινή παρουσίαση των διλημμάτων στην ολομέλεια.

Πόσο εύκολα αποφασίζουμε  για Ηθικά Ζητήματα Διατροφής;

IMG_20240409_084942 - Αντιγραφή

 

Από το εκπαιδευτικό υλικό της Action Aid «Η Δύναμη στο Πιάτο σου 2024» είδαμε σε ομάδες την εικόνα «Το δέντρο της Διατροφικής Δικαιοσύνης», συζητήσαμε και αποφασίσαμε ποια εικόνα δείχνει τη Διατροφική Δικαιοσύνη. Γράψαμε κατά ομάδες τις αποφάσεις, τις διαβάσαμε στην ολομέλεια και συζητήσαμε τα αποτελέσματα.

IMG_20240419_121926 - Αντιγραφή

IMG_20240419_123646

IMG_20240420_092758 - Αντιγραφή

Από το ίδιο εκπαιδευτικό υλικό παίξαμε στην αυλή του σχολείου ένα παιχνίδι ρόλων με κάρτες, χωρισμένοι/ες σε ομάδες.

Οι κάρτες των ρόλων που χρησιμοποιήσαμε: Ιδιοκτήτης φυτείας μπανάνας, Εργάτης σε φυτεία μπανανών, Ιδιοκτήτης καταστήματος στην Ευρώπη, Υπεύθυνος μεταφορών μπανανών, Έμπορος

20 συνολικά πόντοι που αναλογούν σε χρήματα και πρέπει να μοιραστούν στις πέντε ομάδες. Πόσους πόντους  θα πάρει η κάθε ομάδα για τη δουλειά της; Ποια εργασία είναι η πιο επίπονη, η πιο χρονοβόρα, η πιο επισφαλής, η πιο απαραίτητη, η πιο σημαντική; https://actionaid.gr/sites/default/files/CARDS%20D.pdf

3b3a2efd-c66c-45e8-b0dd-c8aa0245fdd7 - Αντιγραφή

 

 

Χρησιμοποιώντας τη θεωρία της Μετασχηματίζουσας Μάθησης μέσω Αισθητικής Εμπειρίας (θεωρία Mezirow) ασχοληθήκαμε με το έργο «Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.

Στόχοι σχεδίου εργασίας  «Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου»

1. Ψυχική ενδυνάμωση και δημιουργική  διαχείριση κλιματικού άγχους

2. Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία: Α. Κόκκος- Jack Mezirow: Κατανόηση της μετασχηματίζουσας μάθησης, η οποία ασχολείται με την ουσία ενός παλιού διλήμματος: τον δεσμό μεταξύ προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής.(Από την εκπαίδευση ενηλίκων στην ευαισθητοποίηση των παιδιών)

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%86%CE%BD%CE%B8%CF%81%C

F%89%CF%80%CE%BF%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%9

2%CE%B9%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%8D%CE%B2%CE%B9%CE%BF%CF%85

Βιτρούβιος

Μελετήσαμε το έργο  μέσω ενός Σχέδιου διδασκαλίας για να εξερευνήσουμε τη σχέση του «Βιτρούβιου ανθρώπου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι με τη βιώσιμη διατροφή και την κλιματική αλλαγή. https://adulteduc.gr/wp-content/uploads/attachments/mm_aisthitiki_empeiria-7.pdf

Αρχικά παρατηρήσαμε τον πίνακα για αρκετή ώρα. Στη συνέχεια αυθόρμητα γράφαμε στον λευκοπίνακα  ιδέες για το περιεχόμενο του και τι συμβολίζει.

IMG_20240209_104500

Έπειτα αρχίσαμε να ανακαλύπτουμε συσχετισμούς του πίνακα με τη διατροφή και δημιουργήσαμε έτσι ομαδικές αφίσες. https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Ζωγραφιά-Βιτρούβιος.pdf

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Σχέδιο-διδασκαλίαςΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΒΙΤΡΟΥΒΙΟΥ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ-και-ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ-ΑΛΛΑΓΗ.pdf

IMG_20240212_114334

Σε ένα τρισδιάστατο παιχνίδι αναπαράστασης, χρησιμοποιώντας νήματα διασύνδεσης, κατανοήσαμε  τη σχέση που έχει ο άνθρωπος με το περιβάλλον, την κοινωνία και την οικονομία.

IMG_20240209_142433

Στο Σχέδιο διδασκαλίας συνδέσαμε  τον «Άνθρωπο του Βιτρούβιου» του Λεονάρντο Ντα Βίντσι με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.

Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και η σχέση του με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης : https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/ΔΟΚΙΜΙΟ-Άνθρωπος-του-Βιτρούβιου-ΣΒΑ.pdf

Χωριστήκαμε σε ομάδες και συζητήσαμε τη σχέση του πίνακα με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Κάθε ομάδα παρουσίασε τα επιχειρήματά της σε όλη την τάξη για τους Στόχους που θεωρεί κατάλληλους.

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Σχέδιο-διδασκαλίαςΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΒΙΤΡΟΥΒΙΟΥ-ΣΒΑ.pdf

IMG_20240214_123328

IMG_20240214_121202

Στα φύλλα αξιολόγησης που συμπληρώσαμε μάθαμε: όσα κατανοήσαμε, όσα μας δυσκόλεψαν και όσα ευχαριστηθήκαμε.

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Αξιολογηση_Βιτρούβιος-ΣΒΑ.pdf

 

Δοκιμάσαμε τις ιδέες του Λεονάρντο Ντα Βίντσι για τις αναλογίες των μελών του σώματος, χρησιμοποιώντας μεζούρες, χέρια και πόδια για μέτρημα. Αυτό ήταν πολύ διασκεδαστικό!

IMG_20240209_144455 - Αντιγραφή

IMG_20240214_125900 - Αντιγραφή

Συμπέρασμα από το σχέδιο διδασκαλίας :

Οι Αρχές του έργου του Λεονάρντο Ντα Βίντσι «Άνθρωπος του Βιτρούβιου» ή «Ο κανόνας των αναλογιών» υπό το βλέμμα της Αειφορίας μπορεί να είναι:

Η αντίληψη του κόσμου μέσω των αισθήσεών μας οδηγεί στην αγάπη για τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.

Η σχέση Επιστημών και Τεχνών, Λογικής και Συναισθήματος δημιουργεί τις προϋποθέσεις για βιώσιμη ανάπτυξη.

Η υγιής συνύπαρξη με τον εαυτό μας και τους άλλους διέπεται από ισορροπημένες συνδέσεις.

Η διασύνδεση όλων των πραγμάτων οδηγεί στην ολιστική κατανόηση του κόσμου μέσω της συστημικής σκέψης.

Τον Απρίλιο 2024 πήραμε μέρος στις Παγκόσμιες Μέρες Δράσης (Global Action Days) που διοργανώνει το Ίδρυμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης(FEE) κάθε χρόνο. Συμμετείχαμε στην ενότητα για τη Σπατάλη Τροφίμων με την αφίσα μας για τα περισσεύματα των φαγητών του Πάσχα με την αφίσα:

αφισα προμο μερα σπαταλης_page-0001

και παραλάβαμε  το πιστοποιητικό συμμετοχής:

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files

/2024/04/2024GlobalActionDaysCertificate_Fillable.pdf

 

Μπορείτε να δείτε συγκεντρωμένες όλες τις δράσεις μας στο βίντεο: https://youtu.be/D03W9sd5Fxs

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ:

Διατροφή και αειφορία  https://youtu.be/0fy0u0uBulk

ΟΗΕ: «Φρένο» στην Κλιματική Αλλαγή μέσω… αλλαγής της διατροφής  https://youtu.be/bh-NGa2buPs

Τι μπορούμε να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή;  https://youtu.be/gXbAeOV18pA

Σπατάλη τροφίμων και κλιματική κρίση – Μπορούμε https://youtu.be/w1tPo_EuRM0

Τι τρώει τον πλανήτη μας;  https://youtu.be/n6gKrzmVqGE

Πώς η κλιματική αλλαγή απειλεί το ελληνικό ελαιόλαδο;  https://youtu.be/PbhbbKPk-jA

«Η Δύναμη στο πιάτο σου»- Βιώσιμη Διατροφή και Κλιματική Αλλαγή  https://youtu.be/VHI9v6KMjG4

 

Ας δούμε τη σχέση του φαινομένου του θερμοκηπίου με τη διατροφή μας και την πρόσληψη πρωτεΐνης05-01-2024 https://www.podbean.com/ew/pb-mh88w-1541254

Μην αφήνεις το φαγητό να πάει χαμένο https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Μην-αφήνεις-φαγητο-να-παει-χαμενο_compressed.pdf

Περιβαλλοντικό αποτύπωμα τροφίμων-ΚΠΕ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ

https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/Περιβαλλοντικό-

αποτύπωμα-Τροφίμων-ΚΠΕ-Δραπετσώνας-10.02.2024.pdf

Ψήφισμα για τη Διατροφή-Ευρωπαϊκή Ένωση https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/ψηφισμα-για-τη-διατροφή-ΕΕ.pdf

 

Ψηφιακά παιχνίδια

«Το Περιβάλλον και Eγώ» Ψηφιακή Παράσταση VR Edition

https://youtu.be/m4F3FnhMBt8

 

CO2-Τα πάντα

https://www.co2everything.com/?fbclid=IwAR30RAesnnXHrLJMbdXxh8YSt6AAWU3RWCsaaJ5RnEVGnq3lnGFJPtQHLx4

 

Βρες τη θέση σου στο Κλίμα

https://climatewarriorsquiz.com/?fbclid=IwAR2AaWazgLShes-DHVRdgS1AMAAhbZ4EWPXmmkgGQaxWWdDL0okkPKMY7pg

 

Κουίζ μια τα παιδιά για την Κλιματική Αλλαγή

https://ec.europa.eu/clima/sites/quiz/index.html?fbclid=IwAR2RJsUR4JhOB_8fuJ3Da1_dlAC8hS6-36xZEab_RXO-AUtpP13ZtrnpI1g

 

Σώσε τον πλανήτη-Παιχνίδι-ΚΠΕ ΒΑΜΜΟΥ

https://view.genial.ly/6096c86136a0850d24fd0ae8/interactive-content-paixnidi-swse-ton-planhth?fbclid=IwAR1kQiSj3o2UFQZyOzGmB3xuSiYKCh7vVYROoZRmaYP0EF9tHgzaLXJEJQQ

 

Τεστ προσωπικότητας για την Κλιματική Αλλαγή

https://actionaid-hellas.involve.me/ti-typos-isai?fbclid=IwAR36uwo71p_ujPUJx1BxwjSVdV95HXltM4ntbbaRwIaVYVvZDrHed6qo02M

 

Διδασκαλία για την Κλιματική Αλλαγή με τη Μέθοδο της Μετασχηματίζουσας Μάθησης μέσω της Αισθητικής Εμπειρίας – Βασιλική Στρατάκη: https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2024/04/ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ-ΜΕ-ΤΗ-ΜΕΘΟΔΟ-ΤΗΣ-ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΟΥΣΑΣ-ΜΑΘΗΣΗΣ-ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ-ΑΛΛΑΓΗ-Βασιλική-Στρατάκη-.pdf

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ ΤΗΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΟΥΣΑΣ ΜΑΘΗΣΗΣ -ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ-Βασιλική Στρατάκη- Τζακ Φασολιά και Βιώσιμη Διατροφή Μην αφήνεις φαγητο να παει χαμενο_compressed Περιβαλλοντικό αποτύπωμα Τροφίμων ΚΠΕ Δραπετσώνας 10.02.2024 ψηφισμα για τη διατροφή ΕΕ

Δημιουργία βίντεο με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την προώθηση της Βιώσιμης Διατροφής

https://youtu.be/SvXV8_aQGTg

Σχολιάστε

Top