Με αφορμή τα μαθήματα Γλώσσας: Ενότητα 2η «Στο σπίτι και τη γειτονιά» και Μελέτης Περιβάλλοντος Ενότητα 1η «Ζούμε Μαζί» και Ενότητα 2η «Ο τόπος μας» αποφασίσαμε να μελετήσουμε τη γειτονιά μας και να τη βαθμολογήσουμε.
Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήσαμε τη δραστηριότητα «Βαθμολογώ τη γειτονιά μου» από το νέο εμπλουτισμένο εκπαιδευτικό υλικό του Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού για το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο «Βιώσιμη Πόλη».
Μεγάλη ώθηση μας έδωσε η αφίσα του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου «Μικροί Δημοσιογράφοι» που στην Ελλάδα συντονίζει η Ελληνική Εταιρία Προστασία της Φύσης.
Αποφασίσαμε κι εμείς να γίνουμε μικροί δημοσιογράφοι! Να συμπληρώσουμε ερωτηματολόγια για την γειτονιά μας και να τραβήξουμε φωτογραφίες με τα προβλήματα που θα εντοπίζαμε στους περιπάτους μας.
Κρατώντας στο χέρι τoν χάρτη της γειτονιάς μας που κατεβάσαμε από το Google Maps, τυπώσαμε τα ερωτηματολόγια της δραστηριότητάς μας και με τη βοήθεια των γονιών /κηδεμόνων μας έτοιμοι/ες ξεχυθήκαμε το Σαββατοκύριακο για να παρατηρήσουμε και να καταγράψουμε τα προβλήματα της περιοχής μας.
Στο 1ο φύλλο «Είχες χώρο να περπατήσεις;» οι περισσότεροι/ες σημειώσαμε ότι είχε παντού πεζοδρόμια με σπασμένες ή κατεστραμμένες πλάκες, με εμπόδια π.χ. στύλους, πινακίδες, δέντρα, κάδους, τραπεζοκαθίσματα κ.ά., υπήρχαν ράμπες για αμαξίδια και καροτσάκια , αλλά υπήρχαν παντού παρκαρισμένα αυτοκίνητα/μηχανάκια πάνω στο πεζοδρόμιο.
Στο 2ο φύλλο «Το πάρκο ή η πλατεία είναι…» οι περισσότεροι/ες σημειώσαμε ότι ήταν καθαρά και περιποιημένα, είχε χώρο για παιχνίδι, δεν υπήρχαν παγκάκια ή ήταν σε κακή κατάσταση, δεν υπήρχαν βρύσες με πόσιμο νερό, τα φυτά ήταν περιποιημένα και υπήρχαν σκιερά μέρη για προστασία από τον ήλιο, ενώ η πρόσβαση για τα άτομα με κινητικά προβλήματα ήταν όχι πολύ ικανοποιητική.
Στο 3ο φύλλο «Ήταν εύκολο να περάσεις απέναντι;» οι περισσότεροι/ες σημειώσαμε ότι οι οδηγοί οδηγούσαν πολύ γρήγορα μέσα στην πόλη, ακούγονταν πολλές κόρνες, οι οδηγοί διπλοστάθμευαν και εμπόδιζαν την κυκλοφορία, υπήρχε μποτιλιάρισμα και πολλά η ατμόσφαιρα ήταν γεμάτη καυσαέρια , αλλά υπήρχαν ασφαλείς διαβάσεις για τους πεζούς.
Στο 4ο φύλλο «Περπατάτε ευχάριστα;» οι περισσότεροι/ες σημειώσαμε ότι δεν υπήρχαν αδέσποτα σκυλιά που μας τρόμαξαν, ούτε τρομακτικοί άνθρωποι, δεν ήταν καθαρά γιατί υπήρχαν πολλά σκουπίδια στο πεζοδρόμιο και δεν υπήρχε επαρκής φωτισμός για το βράδυ.
Στη βαθμολογία της γειτονιάς μας στο 5ο φύλλο «Τι βαθμό παίρνει η γειτονιά σας;» προσθέσαμε τις βαθμολογίες των φύλλων και βρήκαμε ότι : Η γειτονιά μας θέλει πολλή δουλειά για να περπατάμε με ευχαρίστηση και ασφάλεια στο μέλλον.
Τέλος ξαναμελετήσαμε τον πίνακα με τα « Βασικά Στοιχεία για μια Υψηλής Ποιότητάς Ζωή στις Ευρωπαϊκές Πόλεις», μιας και είχαμε μιλήσει γι΄ αυτόν αρχικά στην τάξη.
Το συνοδευτικό «Γλωσσάρι της Πόλης Μου» μας εξήγησε άγνωστες λέξεις και δύσκολους ορισμούς.
Όταν επανήλθαμε στην τάξη τη Δευτέρα είδαμε τις φωτογραφίες που βγάλαμε από τις βόλτες μας στην πόλη. Κατόπιν μιλήσαμε για τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων μας. Διαβάσαμε ο καθένας και καθεμιά χωριστά το τελευταίο μέρος της έρευνάς μας «Συγκρίνετε τις διαφορετικές διαδρομές σας!»
Όλοι/ες επισημάναμε τα μικρά, κατεστραμμένα, βρόμικα και κατειλημμένα από αυτοκίνητα πεζοδρόμια, τα πολλά σκουπίδια στους δρόμους και έξω από τους κάδους, τα λιγοστά πάρκα με πράσινο, την έλλειψη ποδηλατοδρόμων και βρυσών στις πλατείες, την ταλαιπωρία από τα έργα του Δήμου στο δρόμο, τη μεγάλη κίνηση αυτοκινήτων στους δρόμους, τα καυσαέρια και την ηχορύπανση.
Προβληματιστήκαμε αρκετά με τις σημειώσεις μας και αποφασίσαμε να σκεφτούμε και να γράψουμε τι θα μπορούσαμε να κάνουμε μόνοι μας για να βελτιώσουμε τη γειτονιά μας.
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τη γειτονιά μας, όπως την ονειρευόμαστε σε χαρτόνια Α4. Ενώσαμε τις ζωγραφιές και φτιάξαμε έτσι την πόλη των ονείρων μας.
Συνδέσαμε όλες τις παραπάνω δραστηριότητες με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και ιδιαίτερα τον Στόχο 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες.
Συζητήσαμε πώς η επιθυμία μας για μια πόλη όπως θα θέλαμε να είναι, έχει σχέση και με άλλους Στόχους:
- Μηδενική Φτώχεια 1: Ο Δήμος φροντίζει να βοηθάει τους ανθρώπους με οικονομικές δυσκολίες
- Μηδενική Πείνα 2: Ζητάμε από το Δήμο μας να υπάρχουν κοινωνικά παντοπωλεία και συσσίτια.
- Καλή Υγεία και Ευημερία 3: Φροντίζουμε τα πράσινα σημεία της πόλης για να είμαστε υγιείς και χαρούμενοι.
- Ισότητα των Φύλων 5: Τα αγόρια και κορίτσια είναι ίσα και πρέπει να κυκλοφορούν στον δρόμο με ασφάλεια.
- Καθαρό νερό και Αποχέτευση 6: Παντού θέλουμε να υπάρχουν βρύσες με καθαρό πόσιμο δωρεάν νερό.
- Φθηνή και Καθαρή Ενέργεια 7: Ηλιακός φωτισμός στα πάρκα όλη τη νύχτα!
- Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές 9: Δρόμοι, γέφυρες, διαβάσεις για όλη την πόλη!
- Λιγότερες Ανισότητες 10: Στην πόλη που αγαπώ όλοι και όλες είμαστε ίσοι.
- Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή 12: Καταναλώνουμε με προσοχή και πετάμε λιγότερα σκουπίδια.
- Δράση για το Κλίμα 13: Οι πράσινες πόλεις είναι ρυθμιστές του μικροκλίματος της περιοχής, δηλαδή θα έχουμε δροσιά το καλοκαίρι και ήπιους χειμώνες.
- Ζωή στη Στεριά 15: Περισσότερο υγιές πράσινο, φροντίδα για τα αδέσποτα ζώα, να η πόλη που αγαπάμε.
- Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί 16: Με νόμους προστασίας των ανθρώπων και ειρήνη μπορούμε να ζήσουμε χαρούμενοι.
- Συνεργασία για τους Στόχους 17: Δεν μπορούμε να βελτιώσουμε την πόλη μας, αν δεν συνεργαστούμε όλοι και όλες μαζί. Ας ενώσουμε τις δυνάμεις μας!
Στο τέλος όλων των δραστηριοτήτων διαβάσαμε το ηλεκτρονικό βιβλίο « 52 Βήματα για μια πιο Πράσινη Πόλη» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, συζητήσαμε τις ωραίες ιδέες και αποφασίσαμε ο καθένας και η καθεμιά ποιες θα υιοθετήσουμε για να γίνει η Πόλη μας Βιώσιμη για ανθρώπους, ζώα και φυτά.
52 Βήματα για μια πιο πράσινη Πόλη Μικρός Εθελοντής στη γειτονιά μου
Τι υπέροχη δουλειά που κάνατε! Και πόσο ωραία συνταιριάξατε τις διάφορες πρωτοβουλίες που έχουν στόχο μια καλύτερη πόλη! Συγχαρητήρια! Πολλά μπράβο σε εσάς και τα παιδιά σας!