ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

Συνέντευξη με γυναίκες εκπαιδευτικούς μηχανικούς του 1ου ΕΠΑ.Λ. Γρεβενών

    Βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα και ακόμα μιλάμε για στερεότυπα απέναντι στις γυναίκες. Η Ευρωπαϊκή Ένωση με δράσεις και πολιτικές της βρίσκεται κοντά στο γυναικείο φύλο ώστε να ξεπεραστούν εμπόδια σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο. Όμως ποια είναι η άποψη της κοινωνίας; Ζητήσαμε από πέντε γυναίκες εκπαιδευτικούς μηχανικούς του σχολείου μας την άποψή τους για το πόσο αποδεκτή έχει γίνει η επιλογή τους σε ένα επάγγελμα που παραδοσιακά θεωρούνταν ανδροκρατούμενο.

αρχείο λήψης (2)

ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Πιστεύετε ότι υπάρχουν στερεότυπα ως προς επαγγέλματα που θεωρούνται ανδροκρατούμενα;

  • Ναι
  • Όχι
  • Ναι, υπάρχουν σε σημαντικά , θεωρώ, μεγάλο βαθμό, τουλάχιστον στον Ελλαδικό χώρο.
  • Πιστεύω πως ακόμα και σήμερα υπάρχουν στερεότυπα όσο και αν θέλουμε να λέμε ότι δεν υπάρχουν. Είναι αρκετά πιο δύσκολο για μία γυναίκα να καταξιωθεί και να γίνει αποδεκτή στον επαγγελματικό της χώρο, χωρίς τελικά να δέχεται βολές αμφισβήτησης και χωρίς να πρέπει συνεχώς να υπερασπίζεται και να επιχειρηματολογεί για τις απόψεις της εξ΄ αιτίας και μόνο του γεγονότος ότι είναι γυναίκα.
  • Ναι.images (2)

ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Ποια ήταν η άποψη της οικογένειάς σας για την επαγγελματική σας επιλογή;

  • Δεν χάρηκαν.
  • Η οικογένεια μου στηριξε την επιλογή μου και συμφώνησε.
  • Αρχικά, ήταν «μουδιασμένοι», στην πορεία όμως είδαν με θετική ματιά την επιλογή μου.
  • Η οικογένειά μου δεν είχε καμία απολύτως αντίρρηση για τη συγκεκριμένη επιλογή μου. Οι γονείς μου ήταν υποστηρικτικοί σε κάθε επιλογή μου όσο αυτό ήταν εφικτό. Οι ίδιοι δούλευαν σκληρά ως αγρότες, οπότε σίγουρα επιθυμούσαν ένα καλύτερο μέλλον για εμένα. Το γεγονός ότι οι ίδιοι δεν είχαν καμία σχέση με τον χώρο των κατασκευών αλλά ούτε και με το χώρο της εκπαίδευσης κατέστησε την απόφασή μου ανεπηρέαστη από άλλους παράγοντες, αλλά από την άλλη η ευθύνη της επιλογής ήταν αποκλειστικά δική μου.
  • Έγινε αποδεκτή χωρίς προβλήματα.αρχείο λήψης

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Πώς σας αντιμετώπιζαν οι συμφοιτητές σας κατά τη διάρκεια των σπουδών σας;

  • Ισότιμα.
  • Ισάξια και με σεβασμό.
  • Με θετική ματιά,δεν διαπίστωσα κάτι το στερεοτυπικό στη στάση τους απέναντι μου.
  • Νομίζω πως με τους συμφοιτητές μου δεν αντιλήφθηκα ποτέ κάποια περίεργη ή υποτιμητική αντιμετώπιση όσο τουλάχιστο διήρκησε η κοινή μας φοίτηση. Αντιθέτως θα έλεγα επειδή ήμουν συνεπής στις υποχρεώσεις μου ως φοιτήτρια συχνά μου ζητούσαν και βοήθεια για κάποια μαθήματα, εργασίες κλπ. Πραγματικά όμως αναρωτιέμαι ποια θα ήταν η αντιμετώπισή μου, αν με κάποιους βρισκόμασταν στον ίδιο επαγγελματικό χώρο κάτω από πραγματικές συνθήκες εργασιακής πίεσης και την παρουσία παραγόντων που διαμορφώνουν συμπεριφορές.
  • Μικρές διαφοροποιήσεις συμπεριφοράς σε σχέση με τους άντρες.images (4)

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Συναντήσατε στο παρελθόν διακριτική μεταχείριση στο επάγγελμά σας λόγω του φύλου σας ως γυναίκα;

  • Μερικές φορές.
  • ‘Όχι.
  • Ναι, ορισμένες φορές.
  • Δυστυχώς η απάντησή μου είναι καταφατική. Ειδικά την περίοδο που εργαζόμουν στον ιδιωτικό τομέα ως Πολιτικός Μηχανικός σε κάποια τεχνική εταιρεία. Εκεί υπήρχε ή αμφισβήτηση πότε ελάχιστα και πότε αρκετά κυρίως όμως από άτομα που δεν ήταν μηχανικοί, π.χ. εργάτες κ.λ.π όπου δεν μπορούσαν να κατανοήσουν πως μία γυναίκα και μάλιστα μόλις 23 ετών τότε ήταν σε θέση να τους υποδεικνύει διαδικασίες και να ελέγχει το εργασιακό τους αποτέλεσμα.
  • Ναιimages (3)

ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Ως εκπαιδευτικοί συναντάτε διακριτική μεταχείριση στην ειδικότητα που διδάσκετε λόγω του φύλου σας ως γυναίκα;

  • Όχι.
  • ‘Όχι.
  • Ναι, αντιμετωπίζω ορισμένες φορές συμπεριφορές στερεοτυπικές, όχι από την πλευρά των συναδέλφων προς το πρόσωπο μου, αλλά από τους μαθητές.
  • Και εδώ θα απαντήσω πως «ναι» έχει συμβεί. Όχι από συναδέλφους της ίδιας ειδικότητας, τουλάχιστο όχι ακόμα, αλλά από συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων με τρόπο πλάγιο και χρησιμοποιώντας συχνά τη γνωστή φράση «πλάκα κάνουμε» όπου τελικά δεν κάνουμε καθόλου πλάκα. Επίσης υπάρχουν και μαθητές οι οποίοι έχουν συγκεκριμένη άποψη για τις γυναίκες εκπαιδευτικούς των τεχνικών κυρίως ειδικοτήτων όπου η αμφισβήτηση είναι συχνή και πραγματικά καλούμαστε αρκετές φορές να επιχειρηματολογήσουμε για τα αυτονόητα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως όταν η συμπεριφορά των συγκεκριμένων μαθητών ενισχύεται και από τα «ιδιαίτερα» σχόλια των συγκεκριμένων συναδέλφων δημιουργείται μία όχι πολύ ευχάριστη κατάσταση.
  • Κάποιες φορές και από κάποιο ποσοστό συναδέλφων.

 

Σχολιάστε

Top