Eπίσκεψη στη Δημοτική Βιβλιοθήκη:Η τέχνη του Φαγιούμ

fagium1

fagium2Η τέχνη του Φαγιούμ και η επίσκεψη του 1ου Γυμνασίου στη Δημοτική βιβλιοθήκη
Η τέχνη του Φαγιούμ και η επίσκεψη της Γ’ τάξης του 1ου Γυμνασίου Κορίνθου στη Δημοτική βιβλιοθήκη

Στις 27-11-2014, 21 μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, που συμμετέχουν στο πολιτιστικό πρόγραμμα «Από το Μυστρά στην Κωνσταντινούπολη»,
επισκέφτηκαν τη Δημοτική βιβλιοθήκη της πόλης μας, όπου παρακολούθησαν το πρόγραμμα «Από τα πορτραίτα Φαγιούμ στη Βυζαντινή Τέχνη» που παρουσίασε η Αρχαιολόγος-Ιστορικός τέχνης-Δρ. Μουσειολογίας κ. Τόνια Τζαναβάρα.
Μέσα από την επισκεψή μας στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της Κορίνθου ενημερωθήκαμε από την κυρία Τόνια Τζαναβάρα για την τέχνη του Φαγιούμ .Η τέχνη του Φαγιούμ αναπτύχθηκε στην Αίγυπτο. Τα πορτραίτα Φαγιούμ είναι απόγονοι της μεγάλης ζωγραφικής παράδοσης της Αλεξανδρινής σχολής, που δημιουργήθηκε από τους Έλληνες , που μετανάστευσαν στην Αίγυπτο τον 4ο αιώνα π.Χ.  Αυτά τα νεκρικά πορτραίτα, προορισμένα για ταφική χρήση, πήραν το όνομά τους από την όαση Φαγιούμ, 85 χλμ νότια του Καΐρου, επειδή εκεί ανακαλύφθηκαν τυχαία τα πρώτα δείγματά τους. Άριστα διατηρημένα εξαιτίας του ξηρού κλίματος της αιγυπτιακής ερήμου, τα πορτραίτα Φαγιούμ είναι ζωγραφισμένα είτε με την εγκαυστική τεχνική ή με την τεχνική της τέμπερας. Η εγκαυστική τεχνική χαρακτηρίζεται από το λιωμένο κερί που, με τη βοήθεια του «καυτηρίου», του πινέλου ή του «κέστρου», απλωνόταν πάνω στο ξύλο ή το πανί που έπρεπε να ζωγραφιστεί. Το κερί απλωνόταν ομοιόμορφα στη ζωγραφική επιφάνεια και πάνω του ο καλλιτέχνης εκτελούσε την παράσταση που επιθυμούσε. Στο έργο σε αρκετές περιπτώσεις και ανάλογα με την οικονομική επιφάνεια του νεκρού χρησιμοποιούνταν φύλλα χρυσού, με τα οποία αποδίδονταν διακοσμητικοί στέφανοι και κοσμήματα. Τα πορτραίτα Φαγιούμ με εγκαυστική τεχνική έχουν ιδιαίτερη αντίθεση μεταξύ φωτεινών και έντονων χρωμάτων. Εξαιτίας των εργαλείων που χρησιμοποιήθηκαν παρουσιάζουν πλατιές πινελιές και χρώματα τοποθετημένα το ένα δίπλα στο άλλο, όχι καλά ανακατεμένα, έχουν ανάγλυφη υφή και πολλά από αυτά μας παραπέμπουν σε έργα του Van Gogh.
Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΦΑΓΙΟΥΜ
Πράγματι παρατηρώντας κανείς βυζαντινές εικόνες και πορτραίτα Φαγιούμ διαπιστώνει ομοιότητες , όχι μόνο στην εγκαυστική τέχνη , αλλά και :
Στο ξύλινο υπόστρωμα
Στην προετοιμασία του ξύλου
Στις επιχρυσωμένες λεπτομέρειες
Στη μετωπικότητα των μορφών
Στα μεγάλα μάτια
Στις μακρυές μύτες
Στα σφικτά σφραγισμένα χείλη
Στη γαλήνια απόδοση
Σε μια προσπάθεια να εκφραστεί ένας ήρεμος εσωτερικός κόσμος, στοιχείο που αποτελούσε βασικό γνώρισμα των βυζαντινών εικόνων ,οι προσωπογραφίες του Φαγιούμ αποτελούν –μέσω της νατουραλιστικής απόδοσης των λεπτομερειών τους – πολύτιμες μαρτυρίες για τη μελέτη ενδυμάτων, των κομμώσεων και των κοσμημάτων της εποχής.

Υπεύθυνη πολιτιστικού προγράμματος: Κοντοχριστοπούλου Μαρία ,ΠΕ05 Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί: Δημογέροντα Παναγιώτα, ΠΕ06,Διαμαντοπούλου Ιωάννα,ΠΕ02,Νανόπουλος Γεώργιος ,ΠΕ04

fagium3

Επιμέλεια Κειμένου: Μικέ Σταματίνα (Γ3)

Φωτογραφικό Υλικό: Καλλίρης Κωνσταντίνος(Γ3) , Μικέ Σταματίνα    (Γ3 )

 

 

 

fagium5fagium4

Σχολιάστε

Top