Το βιβλίο που θα σας παρουσιάσουμε ονομάζεται «Η συνέλευση των παιδιών» και οι συγγραφείς του είναι ο Γιώργος Μόσχος και η Ασπασία Καλησώρα. Την έκδοση επιμελήθηκε καλλιτεχνικά η Ειρήνη Κουμπαρούλη και υποστηρίζει η ΠΡΩΤΑ.12. Πρόκειται για έναν οδηγό συνελεύσεων παιδιών για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Η μαθητική σχολική δημοκρατική συνέλευση είναι ένας θεσμός ο οποίος εφαρμόζεται από τους μαθητές και τις μαθήτριες. Όπως κάθε θεσμός έχει κι αυτός κάποιους όρους και προϋποθέσεις για να «διεξαχθεί». Κοινός παρονομαστής των συνελεύσεων και των συζητήσεων είναι η Δημοκρατία και επίσης απαραίτητη προϋπόθεση για τη διεξαγωγή τους. Μαθητική σχολική συνέλευση σημαίνει πως οι μαθητές/τριες παίρνουν αποφάσεις, εκφράζονται, ψηφίζουν, παίρνουν άφοβα πρωτοβουλίες και λένε τη γνώμη τους με δημοκρατικό τρόπο.
Οι Συνελεύσεις μπορούν να πραγματοποιούνται σε αίθουσες διδασκαλίας αλλά και στο προαύλιο, ανάλογα με τα θέματα που θα συζητηθούν και τον βαθμό εμπιστευτικότητας που μπορεί να έχουν. Σε αυτές τις συνελεύσεις συζητιούνται όλα τα θέματα που απασχολούν τη σχολική κοινότητα όπως καθημερινά περιστατικά, καταστάσεις ανάγκης, διοργάνωση δράσεων, εργασιών και εκδηλώσεων και παίρνονται αποφάσεις με ψηφοφορίες. Καλό είναι οι αποφάσεις να είναι ομόφωνες, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι πολύ σημαντικό να ακούγονται οι απόψεις όσων διαφωνούν με μεγάλη προσοχή.
Στην αρχή του Οδηγού των μαθητικών συνελεύσεων μαθαίνουμε τι είναι οι μαθητικές συνελεύσεις. Συνήθως στις συνελεύσεις, σε όλες τις βαθμίδες της ελληνικής εκπαίδευσης, συγκεντρώνεται όλη η τάξη σε έναν κύκλο. Κάθε συνέλευση πρέπει να έχει έναν συντονιστή ή μία συντονίστρια και έναν ή μία γραμματέα που θα σημειώνει τις προτάσεις που γίνονται και τις αποφάσεις που παίρνονται. Επίσης, για τη διευκόλυνση της συνέλευσης καλό είναι τα παιδιά, από το νηπιαγωγείο ακόμα, να μαθαίνουν να παίρνουν τον λόγο που τους δίνεται με ένα αντικείμενο του λόγου που θα έχει αποφασιστεί από την αρχή. Επίσης, στο νηπιαγωγείο, που τα παιδιά δεν είναι ακόμα πολύ ώριμα, μπορεί να χρειάζεται ο/η νηπιαγωγός να επισημαίνει τους κανόνες αρκετά συχνά.
Στο δημοτικό, που τα παιδιά είναι πιο ώριμα, δε χρειάζεται να τους συντονίζει η/ο δασκάλα/ος αλλά ένας/μία μαθητής/τρια. Τα πρακτικά της συνέλευσης γράφονται στον πίνακα της τάξης και στη συνέχεια στο Τετράδιο πρακτικών από τον γραμματέα. Ο συντονιστής της συνέλευσης επιλέγεται από την προηγούμενη συνέλευση.
Στις συνελεύσεις στο γυμνάσιο και το λύκειο συζητιούνται τα ίδια αλλά και διαφορετικά θέματα σε σχέση με του δημοτικού και του νηπιαγωγείου. Στις συνελεύσεις στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση συζητιούνται σοβαρά θέματα όπως θέματα συμπεριφοράς και σχέσεων των μαθητών μεταξύ τους αλλά και με τους καθηγητές.
Από την εμπειρία της τάξης μας, και τις συνελεύσεις που έχουμε κάνει, έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι μια συνέλευση είναι χρήσιμη έως και απαραίτητη για τη συμφιλίωση και τη συνεννόηση που επικρατεί σε μια τάξη οποιασδήποτε βαθμίδας κι αν είναι, αλλά και για όλα σχεδόν τα θέματα της ζωής του σχολείου. Για αυτό σας το συστήνουμε ανεπιφύλακτα!
Μπορείτε να βρείτε και να κατεβάσετε τον οδηγό στον παρακάτω σύνδεσμο:
https://inart12.org/images/Documents/H_Synelefsi_ton_Paidion.pdf
Ομάδα ΣΤ3: Λάμπρος, Αριάνα, Γιώργος, Πάνος, Μιρέλλα, Νάντια, Άννα