Το άγχος των μαθητών στο σχολείο και η καταπολέμηση του από τη Σαρίτα Σινάϊ

Σημάδια σχολικού άγχους

Όταν ανησυχούμε για το σχολείο, αυτό μπορεί να επηρεάσει το σώμα μας. Ένα παιδί που αισθάνεται άγχος για το σχολείο μπορεί να έχει πονοκεφάλους ή στομαχόπονο. Μπορεί να αισθάνεται φτερουγίσματα ή να έχει τάση για εμετό. Η δυσκολία στον ύπνο είναι επίσης ένα σημάδι άγχους. Και αν δεν κοιμόμαστε αρκετά, πιθανότατα αισθανόμαστε κούραση κι εξάντληση κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτό κάνει τις σχολικές ημέρες να φαίνονται ακόμα χειρότερες.
Το άγχος μας δυσκολεύει να πάρουμε αποφάσεις, τι να φάμε για πρωινό, τι να φορέσουμε τι να πάρουμε για κολατσιό. Δεν θέλουμε να πάμε στο σχολείο, οπότε αναβάλλουμε να οργανώσουμε τα καθήκοντά μας. Και τώρα δεν είμαστε έτοιμοι και μόλις χάσαμε το λεωφορείο -ξανά! Η διαμονή στο σπίτι μπορεί να φαίνεται καλή επιλογή, αλλά απλώς μας δυσκολεύει στο σχολείο την επόμενη ημέρα.
Το άγχος αποτελεί τον πιο ύπουλο εχθρό των μαθητών και ενεργοποιείται κυρίως από αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με το φόβο της αποτυχίας. Ο μαθητής ανησυχεί ιδιαίτερα για τη διαδικασία της εξέτασης και σκέφτεται πως εάν αποτύχει θα απογοητεύσει τους γονείς του καθώς δεν θα έχει κατορθώσει να ανταποκριθεί στις προσδοκίες τους. Στην ελληνική κοινωνία τα παιδιά μεγαλώνουν με την αντίληψη πως πρέπει κανείς να εισέλθει οπωσδήποτε σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή, έτσι ώστε να αποκτήσει με την αποφοίτησή του ένα καταξιωμένο επάγγελμα (γιατρός, καθηγητής, δικηγόρος), να θεωρείται επιτυχημένος άνθρωπος και να εξασφαλίσει το μέλλον του.

Πρόληψη και καταπολέμηση άγχους

Για τον έλεγχο του άγχους μπορεί να κινηθεί κανείς προληπτικά ή κατασταλτικά. Στην πρώτη περίπτωση ο μαθητής οφείλει να εντοπίσει τι γενικά τον αγχώνει και να προνοήσει να ετοιμαστεί για τους σχολικούς στόχους που έχει, ενώ η οικογένειά του πρέπει να υπάρξει υποστηρικτική και να μην τον προϊδεάζει για τιμωρίες και επιπλήξεις σε περίπτωση μη υψηλών επιδόσεων. Βοηθητική οφείλει να είναι και η στάση των εκπαιδευτικών που δεν πρέπει να
αγχώνουν τα παιδιά, ούτε να τα φορτώνουν εργασίες και ούτε να προδικάζουν για το πόσο άσχημα μπορεί να πάνε οι τάξεις τους, μπροστά στους ίδιους τους μαθητές.
Στη δεύτερη περίπτωση το ζήτημα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και κάθε άτομο βρίσκει διαφορετικό τρόπο να αποφορτιστεί συναισθηματικά και να καταπολεμήσει όσα του προξενούν, ήδη, άγχος. Τα χόμπι και οι εξωσχολικές δραστηριότητες αποτελούν ένα σημαντικό βοηθό υπέρ της υγείας
των συναισθημάτων. Έστω και μία απλή δραστηριότητα πέρα από το χώρο διαβάσματος, αρκεί να δώσει ώθηση στο μυαλό και τη διάθεση. Χρήσιμο σε κάθε περίπτωση είναι το παιδί να έχει χρόνο και «χώρο» να κατανοήσει τα συναισθήματά του και να οργανώσει το πρόγραμμά του ώστε να είναι λειτουργικό, αλλά να αφήνει περιθώρια για ξεκούραση και πνευματική ανανέωση. Ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να λειτουργεί αέναα και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν παντοδύναμο και ακούραστο εργαλείο. Αντίθετα, κάθε είδους άγχους πρέπει να προλαμβάνεται ή να αντιμετωπίζεται με ηρεμία, ξεκούραση και κατανόηση.

Πηγές πληροφόρησης

https://www.alfavita.gr

https://www.eyelevelathens.gr

https://upbility.gr

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης