του Κωνσταντίνου Μέλλιου
Η Formula 1 είναι η κορυφή του αυτοκινητιστικού κόσμου με τεχνολογικές εξελίξεις που μερικές φορές μοιάζουν να είναι βγαλμένες από ταινία επιστημονικής φαντασίας και κατά καιρούς βλέπουμε τις τεχνολογίες να μεταναστεύουν σε εμπορικά αυτοκίνητα.
Άρα η επιρροή της F1 στην πώληση αυτοκινήτων είναι ισχυρή. Κέρδισε την Κυριακή, πούλησε την Δευτέρα. Οι αγωνιστικές νίκες επιδρούν στις πωλήσεις αυτοκινήτων. Ο κόσμος ήθελε να αποκτήσει το ίδιο αυτοκίνητο με το νικητήριο.
Μία ευχάριστη επιρροή που έχει κάνει η F1 στα αμάξια της καθημερινής μας ζωής είναι τα χειριστήρια του τιμονιού τα οποία είναι πολύ διευκολυντικά για εμάς αφού με αυτά κάνουμε διάφορες ρυθμίσεις, όπως τα συστήματα ψυχαγωγίας χωρίς να αποσπόμαστε ιδιαίτερα από την οδήγηση. Αυτός ο πρακτικός τρόπος προήλθε από την ανάγκη των οδηγών της F1 να ρυθμίζουν διάφορες λειτουργίες όπως αυτή του διαφορικού, των ταχυτήτων, την ρύθμιση των φρένων ταχύτατα και αποτελεσματικά ενώ τρέχουν με ταχύτητες 300km/h.
Διάφορες εταιρίες καυσίμων, όπως η Shell, Castrol, Mobil, δημιούργησαν πολύ ανθεκτικές συνθέσεις που συμβάλλουν στην παράταση της διάρκειας ενός κινητήρα. Δηλαδή από την F1 αυτές οι εταιρίες τελειοποίησαν τα λάδια για τη λίπανση ενός κινητήρα που λειτουργεί σε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες .
Οι ενεργείς αναρτήσεις εφευρέθηκαν από την Lotus F1. Η τροφοδότηση δεδομένων σε ένα σύστημα αναρτήσεων με τη μεταβολή της σκληρότητας και την απορρόφηση των κραδασμών βελτιώνει την συμπεριφορά ενός οχήματος. Ενώ στα μονοθέσια οι αναρτήσεις λειτουργούν σχετικά αυτόματα, στα επιβατικά αυτοκίνητα οι οδηγοί μεταβάλουν την ανάρτηση με την δικιά τους βούληση.
Οι αεροτομές αυξάνουν την αρνητική άντωση, άρα και την πρόσφυση στις στροφές, ταυτόχρονα αυξάνουν την οπισθέλκουσα (αντίσταση στις υψηλές ταχύτητες που σχηματίζεται κυρίως στο πίσω μέρος ενός σώματος). Με τα συστήματα DRS (Drag Reduction Systems) μεταβάλλεται η κλίση των αεροδυναμικών βοηθημάτων για να προσφέρουν το καλύτερο και στις 2 περιπτώσεις. Στα αυτοκίνητα τα σύγχρονα αεροδυναμικά βοηθήματα βελτιώνουν την κατευθυντικότητα και την ευστάθεια στις στροφές και χωρίς να περιορίζεται η τελική ταχύτητα στις υψηλές ταχύτητες.
Η ενέργεια που χρειάζεται για να επιταχυνθεί μία φόρμουλα στα 300km/h μπορεί να απορροφηθεί κατά την διάρκεια της πέδησης και του φρεναρίσματος για να αποθηκευτεί για τις μελλοντικές χρήσεις. Τα συστήματα KERS που παρουσιάστηκαν το 2009 μπορούν να προωθήσουν ως και 100kw για λίγα δευτερόλεπτα. Σε συμβατικό αυτοκίνητο η ανακύκλωση τέτοιας ενέργειας μπορεί να μειώσει την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων.
Όλοι γνωρίζουμε ότι τα μέταλλα επηρέασαν αρκετά την εξέλιξη του πολιτισμού μας. Η μείωση βάρους δεν συμβαδίζει εύκολα με την αύξηση αντοχής. Από τις αρχές του 1980 η McLaren ξεκίνησε να χρησιμοποιεί ένα υλικό που είχε μόνο η αεροδιαστημική βιομηχανία για να κατασκευάσει τους κλωβούς ασφάλειας των οδηγών. Αργότερα η χρήση των σύνθετων υλικών με ενίσχυση ινών άνθρακα επεκτάθηκε σε όλη την φόρμουλα. Είναι ένα από τα ελαφρότερα και ταυτόχρονα ανθεκτικότερα μέταλλα που υπάρχουν. Πολλά σπορ αυτοκίνητα έχουν ανθρακονήματα ενώ τα ακριβότερα από αυτά έχουν και monocoque πλαίσιο από το ίδιο υλικό. Το carbon θα υπάρχει και σε φθηνότερα μοντέλα στο μέλλον.
To 1960 η Lotus αποφάσισε να κατασκευάσει το πρώτο monocoque πλαίσιο (πλαίσιο και αμάξωμα σε ένα) για τα αγωνιστικά της, σε αντίθεση με τη spaceframe (διαφορετικό πλαίσιο από αμάξωμα) λογική των ημερών. Σε λίγα χρόνια όλοι ακολουθήσανε το παράδειγμα της Lotus. Mε αυτόν τον τρόπο σχεδόν υποδιπλασιάζεται το βάρος της φόρμουλας.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΜΟΝΟΘΕΣΙΑ
Στα 74 χρόνια της Formula1 έχουν υπάρξει εκατοντάδες σχέδια και αυτοκίνητα. Αυτά είναι όμως που με τις πρωτοποριακές τους σχεδιαστικές και κατασκευαστικές ιδέες άλλαξαν τα δεδομένα στο συναρπαστικό πρωτάθλημα.
Η Alfa Romeo 158 που δημιουργήθηκε το 1950 είναι από τα πρώτα πραγματικά αγωνιστικά αυτοκίνητα στον κόσμο που ζύγιζε 600kg και απέδιδε 300hp(άλογα) σε 1500cc(κυβικά). Κέρδισε 2 πρωταθλήματα με τον Giuseppe Farina οδηγό του.
Το Cooper TP1 που φτιάχτηκε το 1959 είναι το πρώτο αυτοκίνητο της F1 με τον κινητήρα πίσω από τον οδηγό. Κέρδισε 2 πρωταθλήματα με οδηγό τον Jack Brabham. H σχεδιαστική του καινοτομία άλλαξε απευθείας το άθλημα.
Η Lotus 49Β που κατασκευάστηκε το 1967 ήταν το πρώτο μονοθέσιο που είχε αεροτομές για βελτίωση της αεροδυναμικής και καλύτερη συμπεριφορά. Το 1968 ο Graham Hill κέρδισε το πρωτάθλημα οδηγών.
Με την Lotus72 που δημιούργησε το 1970 η αγγλική ομάδα απέδειξε την εποχική της πρωτοπορία στο πρωτάθλημα της F1 με την καινοτομία και τον σχεδιασμό. Έχει βελτιωμένες αεροτομές, ψυγεία στο πλαϊνό μέρος, (ακόμα και στα σημερινά μονοθέσια) και χαμηλότερα προφίλ.
H Renault RS01 που φτιάχτηκε το 1977 ήταν η πρώτη φόρμουλα με κινητήρα Turbo. Μέσα σε 2 χρόνια οι οδηγοί της ήταν στο podium και ως το 1983 είχε υιοθετηθεί από όλες τις ομάδες αυτό το σύστημα.
Η McLaren MP4/4 που κατασκευάστηκε το 1988 είναι το πρώτο αυτοκίνητο που ξάπλωσε τον οδηγό στο cockpit χαμηλώνοντας την επιφάνεια. Είναι το πρώτο αυτοκίνητο που αποτελείται και από ανθρακόνημα για χαμηλότερο βάρος με αποτέλεσμα να κερδίσει 15 στους 16 αγώνες εκείνη την χρονιά με έναν από τους 2 οδηγούς τον θρυλικό πρωταθλητή Ayrton Senna.
OI ΠΙΟ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΤΗΣ FORMULA1
Η Scuderia Ferrari είναι μια ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία που ιδρύθηκε από τον Enzo Ferrari αρχικά για τα αγωνιστικά αυτοκίνητα της Alfa Romeo. To 1947 είχε αρχίσει να κατασκευάζει δικά της αυτοκίνητα εκτός από μονοθέσια. Έχει 16 Πρωταθλήματα Κατασκευαστών, 15 Πρωταθλήματα Οδηγών, 242 Νίκες, 802 Βάθρα, 249 Pole Positions & 258 Ταχύτερους Γύρους! Είναι η καλύτερη ομάδα ιστορικά όλων των εποχών! Έχει νικήσει και σε άλλα πρωταθλήματα μηχανοκίνητου αθλητισμού! Η ομάδα είναι επίσης γνωστή για την παθιασμένη οπαδική στήριξή της, τους Tifosi (φίλαθλοι της Ferrari). To Grand Prix Iταλίας στο Εθνικό Αυτοκινητοδρόμιο της Μόντσα (Αutodromo Nazionale di Monza) θεωρείται ως η έδρα της ομάδας ενώ η έδρα της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι στο Maranelo. H pista di Monza έχει και το παρατσούκλι «Ο Ναός της Ταχύτητας»!
Η McLaren είναι μια βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία που εδρεύει στο Τεχνολογικό Κέντρο McLaren στο Woking της Αγγλίας. Τα κύρια προϊόντα της εταιρείας είναι τα supercars, τα οποία παράγονται εσωτερικά σε καθορισμένες εγκαταστάσεις παραγωγής. Η McLaren εντάχθηκε στην F1 το 1959 κερδίζοντας το Grand Prix την ΗΠΑ με τον ίδιο τον ιδιοκτήτη της Brus McLaren πίσω από το τιμόνι του μονοθέσιου! Η McLaren έχει εκκινήσει 924 φορές σε αγώνες F1, έχει 8 πρωταθλήματα κατασκευαστών, 12 πρωταθλήματα οδηγών, έχει νικήσει 183 αγώνες, έχει ανέβει σε 494 βάθρα, έχει 5989.5 βαθμούς, έχει 156 Pole Positions & 161 Ταχύτερους γύρους!
H Team Lotus ή απλά Lotus είναι παλιά ομάδα της F1 που ήταν θυγατρική της βρετανικής βιομηχανίας αυτοκινήτων Lotus Cars η οποία κατασκευάζει σπορ και αγωνιστικά αυτοκίνητα. Κατασκεύαζε το αμάξωμα, έχει επηρεάσει αρκετά το άθλημα με τις ιδέες της αλλά προμηθευόταν κινητήρες από άλλους κατασκευαστές. Επίσης έχει συμμετάσχει και στη Formula 2! Η ομάδα συμμετείχε σε 493 αγώνες πετυχαίνοντας 79 νίκες, 172 βάθρα, 107 Pole Positions, 7 πρωταθλήματα κατασκευαστών!
Η Merecedes Benz συμμετέχει από το 2012 στην F1 με την ομάδα της Mercedes AMG Petronas F1 Team. Η εταιρεία έχει την έδρα της στο Brakley του Ηνωμένου Βασιλείου. Η Mercedes έχει αγωνιστεί και σε προπολεμικούς αγώνες ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Έχει συμμετάσχει σε 271 αγώνες, έχει κερδίσει 8 πρωταθλήματα κατασκευαστών, 9 πρωταθλήματα οδηγών, 125 νίκες, 129 Pole Positions, 6811.5 πόντους, 96 ταχύτερους γύρους, 281 βάθρα!
ΜΕΡΙΚΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ
Ο Michael Schumacher γεννήθηκε το 1969 στη Γερμανία. Έχει κατακτήσει 7 πρωταθλήματα με την Benetton και την Ferrari. Έχει 91 νίκες, 68 Pole Positions, 1566 πόντους καριέρας. Είναι ο κορυφαίος οδηγός στην ιστορία του αθλήματος και ένας από τους πιο ακριβοπληρωμένους!
Ο ser Lewis Carl Davidson Hamilton γεννήθηκε το 1985 στην Βρετανία και κατέχει 7 τίτλους πρωταθλήματος. Έχει οδηγήσει για την McLaren και για την Μercedes . Kατέχει το ρεκόρ με τις περισσότερες ατομικές. Έχει 197 βάθρα, 4674.5 πόντους καριέρας, 104 Pole Positions, 65 ταχύτερους γύρους.
Ο Ayrton Senna γεννήθηκε το 1960 στη Βραζιλία. Έχει κερδίσει 3 πρωταθλήματα με τη McLaren. Έχει 610 πόντους καριέρας, 41 νίκες, 19 ταχύτερους γύρους, 65 Pole Positions. Ήταν από τους πιο ταλαντούχους οδηγούς και μια από τις πιο εμβληματικές φιγούρες της Formula 1.