ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

2172901 (1)

Μαθητές και μαθήτριες της Γ΄τάξης του Γυμνασίου μας εκθέτουν τους προβληματισμούς τους ύστερα από την ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων.

Η συντακτική ομάδα

Στο ποίημα ¨Το σκάκι¨ του Μ. Αναγνωστάκη υπάρχει ο αξιωματικός, πιόνι του σκακιού, προσωποποιημένος ως ένας τρελός που ξέρει μόνο σε ένα χρώμα να πηγαίνει, γελάει μπροστά από τις στέρεες παρατάξεις, αναστατώνει και μπαίνει ξαφνικά στις γραμμές του αντιπάλου. Ο χαρακτήρας αυτός θα μπορούσε να είναι ένας άνθρωπος επαναστατικός, ένας άνθρωπος διαφορετικός από τους άλλους, γι”  αυτό και αναφέρεται ως τρελός, ο οποίος είναι αφοσιωμένος μόνο στις πεποιθήσεις του, εξού και το μόνο χρώμα στο οποίο πηγαίνει. Είναι ένα άτομο που αναστατώνει ένα σύστημα και το γελοιοποιεί όταν κανείς δεν το περιμένει, είναι ο διαφορετικός και αφυπνισμένος μέσα σε έναν κόσμο από τυφλούς και άβουλους ανθρώπους, οι οποίοι κυριεύονται από ένα σύστημα.

 Ιωάννης Παπαοικονόμου

 

Στο  ποίημα «Το σκάκι» του Μ. Αναγνωστάκη ο αξιωματικός αναφέρεται ως τρελός. Ο τρελός είναι ο διαφορετικός, ο μοναδικός, που παίρνει τη ζωή και τη ζει με τους δικούς του κανόνες. Είναι αυτός που πηγαίνει ενάντια στα στερεότυπα της κοινωνίας και δεν υπολογίζει τίποτε. Ο ποιητής παρομοιάζει τον τρελό με τον άνθρωπο στην σημερινή κοινωνία που είναι φιλελεύθερος μα πάνω από όλα δυναμικός, που προσπαθεί να περάσει το μήνυμα της καταστροφής της έχθρας και της αρνητικής κριτικής χωρίς να γνωρίζουμε την ιστορία του καθενός. Ειδικά εκείνη την εποχή μετά τον εμφύλιο το μήνυμα αυτό του ποιήματος ήταν σημαντικό. Ωστόσο, βλέπουμε πώς και σήμερα η αξία του παραμένει αναλλοίωτη.

Χριστιάνα Τσαγκαλίδου 

 

Στον τελευταίο στίχο του ποιήματος “Όσο μπορείς” του Καβάφη ο κίνδυνος που εμφανίζεται είναι η αποξένωση του ατόμου από τον εαυτό του στη διαφορετικότητα του καθενός, στο χαρακτήρα, αλλά και στην προσωπικότητά του, με αποτέλεσμα να βλάπτουμε και να μειώνουμε την αξιοπρέπειά μας περιορίζοντας τον ελεύθερο ατομικό μας χρόνο διότι βασιζόμαστε στον ελεύθερο χρόνο κάποιου άλλου. Όλοι μας έχουμε περάσει ή θα περάσουμε μία περίοδο στη ζωή μας όπου παίρνουμε ερεθίσματα, ταυτιζόμαστε με κάποια από αυτά και έτσι μπορεί να παρασυρθούμε άθελά μας. Για να αντιμετωπιστεί αυτός ο κίνδυνος ο καθένας μας θα πρέπει από μόνος του να νοιαστεί για την πνευματική του καλλιέργεια μέσα από την οποία το άτομο μπορεί να αναπτύξει κριτική σκέψη, αυτογνωσία, αυτοέλεγχο και να μάθει να βάζει από μόνος του όρια. Τέλος, καλό θα ήταν να εμπλουτίζουμε τη ζωή μας με πράγματα και δραστηριότητες που μας ευχαριστούν, αλλιώς η ζωή μας θα καταντήσει μίζερη και βαρετή χωρίς κάποια ουσία. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να παρέχουμε στον εαυτό μας τα απαραίτητα εφόδια που χρειαζόμαστε για το σωστό σχηματισμό της προσωπικότητάς μας, να οδηγούμαστε σε σωστές επιλογές, να έχουμε υψηλούς στόχους και να βάζουμε προτεραιότητες στη ζωή μας.

 Κωνσταντίνα Πολυμέρη

 

Σχολιάστε

Top