«Κάθε γενιά κοροϊδεύει τις παλιές μόδες, αλλά ακολουθεί με θρησκευτική ευλάβεια τις νέες.»
Henry David Thoreau, 1817-1862, Αμερικανός συγγραφέας
« Υπάρχει μια άστατη, γεμάτη πειρασμούς θεά φανταστική στα γούστα της, παιχνιδιάρα στο στολισμό της , κάθε εποχή φαίνεται να φεύγει, επιστρέφει όμως ανατέλλοντας και πάλι. Πρωτέας είναι ο πατέρας της , τ’ όνομά της είναι Μόδα»
Βολταίρος
Τι είναι μόδα;
Μόδα είναι η καθιέρωση προτύπων κατανάλωσης και συμπεριφοράς. Είναι μια σύντομη και παροδική συνήθεια σχετικά με πολλά θέματα που μας αφορούν όπως είναι το ντύσιμο, η διασκέδαση, η μουσική, η διακόσμηση κ.λ.π. Είναι γενικότερα η τάση του ανθρώπου για την αναζήτηση του νέου και του σύγχρονου σύμφωνα με τα δεδομένα κάθε εποχής τα οποία και αναπροσαρμόζονται συχνά. Η μόδα ως συστατικό της νεωτερικότητας συνδέεται με την καινοτομία, την καταστροφή του παλιού και τη δημιουργία του καινούργιου.
Ο ρόλος των νέων στην μόδα του σήμερα και του αύριο…
Ως μια ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα οι νεολαία διακρίνεται από ορισμένα γνωρίσματα όπου την διαφοροποιούν από τις άλλες ηλικιακές ομάδες. Βασικό ρόλο λοιπόν, παίζουν οι νέοι και στην μόδα και ιδιαίτερα στην εξέλιξη της .Η διάθεση τους για μια συνεχή κριτική και αμφισβήτηση απέναντι σε οτιδήποτε επηρεάζει στιλιστικές απόψεις μικρών και μεγάλων διαμορφώνει δημιουργήματα γνωστών σχεδιαστών μόδας ,τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ο νεωτερισμός είναι ένα άλλο εξίσου σημαντικό κεφάλαιο όπου κάνει την μόδα να αλλάζει χρόνο με τον χρόνο. Η αγάπη λοιπόν για την πρόοδο, το καινούριο και το αδοκίμαστο είναι αυτά τα όποια γοητεύουν ακόμα και τους πιο απαιτητικούς fashion designers. Δυναμισμός, ευαισθησία αλλά και υπερβολή είναι μερικές λέξεις όπου μπορούν να εκφράσουν δημιουργήματα νέων σχεδιαστών στα πρώτα τους βήματα αλλά και μετέπειτα, με βασικό οδηγό τους το πάθος και την αγάπη τους για αυτή. Για αυτό κάθε φορά που κρίνουμε κάποιον νέο με μια διαφορετική άποψη από εμάς ή διαφορετικό στυλ, καλό θα ήταν να σκεφτούμε πως πίσω από την εικόνα όπου βλέπουμε υπάρχουν κάποιες ατομικές απόψεις , κοινωνικές αντιλήψεις ακόμη και μια μικρή προσωπική επανάσταση ενάντια στο συνηθισμένο και το απλό. Εκείνοι οι διαφορετικά στιλιστικά νέοι είναι αυτοί όπου αργότερα οι μεγαλύτερες πασαρέλες μόδας στον κόσμο θα μιμηθούν λανσάροντας τις ιδέες τους και εμείς με την σειρά μας θα πούμε αργότερα πως »είναι στην μόδα’’. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως πολλές φόρες αυθόρμητα ακολουθούμε την μόδα και τις νέες ιδέες της, άλλοι περισσότερο και άλλοι λιγότερο
Η ενδυμασία και η μόδα αποτελούν βασικό μέσο έκφρασης των νέων .Tο ντύσιμο είναι η προετοιμασία μας για να «βγούμε στη σκηνή» της ζωής. Κάθε ρόλος έχει το «κοστούμι» του. Ο ρόλος του γιατρού , του αστυνομικού, του μαθητή απαιτεί……..
Παλιά οι μαθήτριες φορούσαν ποδιά κι ακόμη παλιότερα κι οι μαθητές στολή.
Η σχολική στολή και η ποδιά καθεστώς ισότητας ή περιορισμός των προσωπικών ελευθεριών;
Σήμερα πολλοί τάσσονται υπέρ της επιστροφής της σχολικής στολής, για την ανάγκη ισότητας μεταξύ των μαθητών.
Η μόδα πάντα αποτελούσε φλέγον ζήτημα όχι μόνο στη σύγχρονη εποχή, αλλά και στα παλαιότερα χρόνια. Οι μαθητές στην Ελλάδα ήταν αναγκασμένοι να φορούν στολή, μπλε ή μαύρη ποδιά με λευκό γιακά οι μαθήτριες, μπλε παντελόνι με άσπρο πουλόβερ τα αγόρια. Στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς συνέρρεαν όλοι οι μαθητές αγόρια και κορίτσια συνοδεία γονέων ή κηδεμόνων σε βιοτεχνίες αλλά και μεγάλα καταστήματα, όπως ήταν το ΜΙΝΙΟΝ, προκειμένου να αγοράσουν σχολική ποδιά. Κάθε σχολείο είχε και το σήμα του που έβαζαν τα παιδιά στη στολή τους. Κάτι τέτοιο όμως δεν σημαίνει ότι οι μαθητές δεν ενδιαφέρονταν για τις τάσεις της τότε εποχής. Το 1982 βάσει νόμου του Υπουργείου Παιδείας καταργήθηκε η σχολική ποδιά. Στις μέρες μας μόνον χάριν της ομοιομορφίας παρατηρούμε κάποιες ειδικές στολές στη τέλεση των παρελάσεων.
το χτες..
μια γεύση του σήμερα…
Οι νέοι, σήμερα, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στις περισσότερες χώρες του κόσμου, φέρνουν στα σχολεία τη δική τους μόδα, με αποτέλεσμα τα σχολεία να μετατρέπονται από τους μαθητές σε πασαρέλες, αφού οι περισσότεροι κυκλοφορούν με τζιν, κολλητά μπλουζάκια, piercing σε χείλη και γλώσσα, μαλλιά ράστα. Η ακραία εμφάνιση, το διαφορετικό λουκ και η μάρκα στα ρούχα θαμπώνουν τους έφηβους, που προσπαθούν να κάνουν μόδα το δικό τους στιλ. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που οι «ωραίες» παρέες στα προαύλια των σχολείων έχουν κοινό χαρακτηριστικό τα εντυπωσιακά χτενίσματα και τα προκλητικά ρούχα. Πολλοί νέοι επιδιώκουν να δηλώσουν με το ντύσιμό τους την οικονομική κατάσταση της οικογένειας ή της περιοχής τους. Γιλέκα, καπέλα, κολάν, μαντίλια, πουκάμισα όπως και πολλά άλλα αξεσουάρ, – όλα επώνυμα – συνθέτουν μια εκκεντρική και για κάποιους ακατάλληλη αμφίεση για το σχολικό περιβάλλον. Ωστόσο, οι διαφορές στο ντύσιμο των μαθητών, για παράδειγμα, των βορείων και των δυτικών προαστίων εστιάζονται περισσότερο στη μάρκα και λιγότερο στην εμφάνιση. Οι μαθητές των βορείων προαστίων προτιμούν τα φαρδιά τζιν και τις μπλούζες επωνύμων εταιρειών. Τα αθλητικά παπούτσια που φορούν παραπέμπουν πάντα σε γνωστές μάρκες. Η σχολική τσάντα είναι συνήθως σε μαύρο ή μπλε σκούρο. Τα αγόρια των δυτικών προαστίων, επιλέγουν απλές μπλούζες που απεικονίζουν διάφορα μουσικά συγκροτήματα, όπως πχ οι Metallica, οι Nirvana κ.ά. Τα κορίτσια επίσης φοράνε χαμηλοκάβαλα τζιν αλλά όχι πάντα κάποιας γνωστής αλυσίδας. Οι μπλούζες τους σπάνια φέρουν την επωνυμία μιας γνωστής μάρκας. Τέλος, η σχολική τους τσάντα περιλαμβάνει διάφορα χρωματιστά σχέδια.
Υπάρχει όμως και μια διαφορετική άποψη πάνω στο θέμα, εκείνων που πιστεύουν πώς η μόδα είναι ομορφιά, πως δείχνει τον χαρακτήρα και ενισχύει τη φαντασία. Ακόμη στο σχολείο η μόδα μπορεί να σου φτιάξει την μέρα σου και να σου δίνει κίνητρο. Σίγουρο είναι πως τα ευχάριστα χρώματα δημιουργούν μια ευχάριστη διάθεση. Επίσης το μοντέρνο εκφράζει τις πεποιθήσεις (αισθητικές, πνευματικές, ηθικές) και τον πολιτισμό των νέων μιας κοινωνίας σε μια συγκεκριμένη εποχή.
Κοντολογίς υπάρχει κάτι που πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές : μπορούν να περιποιούνται τον εαυτό τους όπως θέλουν, γιατί η ομορφιά είναι δικαίωμα όλων, αλλά χρειάζεται να βάζουν πάντα ένα όριο. Γιατί ο σκοπός του σχολείου είναι η πνευματική τους ανάπτυξη και όχι η επίδειξη μόδας. Γιατί σίγουρα το σχολείο δεν είναι πασαρέλα.
Λαμπροκωστοπούλου Σταυρούλα, μαθήτρια της Γ΄ τάξης Υπαλλήλων Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών
Μπακοδήμου Αποστολία, μαθήτρια της Γ΄ τάξης Υπαλλήλων Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών
Στρεμμένου Αλεξάνδρα, μαθήτρια της Γ΄ τάξης Υπαλλήλων Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών
Γ οικονομίας