
Καθημερινά, στους δρόμους της πρωτεύουσας , πλανόδιοι πωλητές «πασάρουν» τη
« Σχεδία». Τι είναι όμως η «Σχεδία»;
Η «Σχεδία» είναι το μοναδικό περιοδικό δρόμου στην Ελλάδα. Ξεκίνησε ως «Δρομολόγια» όμως η έκδοση αυτή δεν είχε μεγάλη επιτυχία . Εκδίδεται από τη Μη Κυβερνητική Οργάνωση «Διογένης».
Σε τι διαφέρει όμως αυτό το περιοδικό από τα υπόλοιπα και γιατί πωλείται αποκλειστικά τους δρόμους ;
Το πρώτο περιοδικό εκδόθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου του 2013. Η σχεδία δεν πωλείται σε περίπτερα από πωλητές αλλά από αστέγους, άνεργους και πρώην χρήστες σε μεγάλους δρόμους όπως την Ακαδημίας, την Ερμού. Χαρακτηριστικό των πωλητών είναι ένα κόκκινο γιλέκο.
Σε αντίθεση με τα περισσότερα εμπορικά περιοδικά, που λένε τι χρώματα θα φορεθούν φέτος , με ποιον έχει σχέση η διάσημη ελληνίδα ηθοποιός ή πόσο θα ανεβούν οι μετοχές της Wall Street, η σχεδία προσεγγίζει κοινωνικά θέματα. Παρουσιάζει διάφορα θέματα σχετικά με τις τέχνες, κοινωνικά προβλήματα , ανέκδοτα και εγκυκλοπαιδικές παραγράφους. Μάλιστα, περιλαμβάνονται άρθρα, συνεντεύξεις και θέματα που επιλέγονται από ευαίσθητες ομάδες όπως ανθρώπους με ανάγκες, άστεγους, θύματα της κρίσης κτλ. Το 50% της τιμής πηγαίνει στους άστεγους πωλητές.
Στο τελευταίο τεύχος (#125), ο κύριος Γιάννης Δράμπαλης διηγείται την ιστορία του με το περιοδικό. Απογοητευμένος, με την οικονομική του κατάσταση, μέσω μια διαδικτυακής περιήγησης ανακάλυψε τη σχεδία και άρχισε να δουλεύει ως πωλητής της. Ο κύριος Γιάννης όχι μόνο νιώθει οικονομικά ανακουφισμένος αλλά ένιωθε σημαντικός! Η καθημερινή επαφή με τους ανθρώπους στο δρόμο τον λύτρωσε και τον έκανε να νιώσει ψυχική γαλήνη.
Στόχος του περιοδικού είναι η οικονομική βοήθεια των ατόμων ευπαθών ομάδων αλλά και η επανένταξη τους στον εργασιακό στίβο και στο κοινωνικό σύνολο μέσω της σύνταξης άρθρων, την πώληση. Έτσι, οι άνθρωποι αυτοί συμμετέχουν και έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν μαζί μας τα βιώματα τους! Το περιοδικό για αυτόν τον λόγο χαρακτηρίζεται από δημοσιογραφία της αλληλεγγύης.
Τέλος, σημαντικό είναι να αναφερθούμε και σε μια μεγάλη δράση του περιοδικού, τις αόρατες διαδρομές το Σεπτέμβριο του 2014. Οι οδηγοί των περιηγήσεων είναι νυν και πρώην άστεγοι και μέσω της βιωματικής αφήγησης γίνεται η σύνδεση της διαδρομής με τη ζωή στο δρόμο. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ενεργοποίηση του οδηγού και η ευαισθητοποίηση του κοινού μέσα από τις μαρτυρίες των οδηγών και τη γνωριμία τους με μια άλλη οπτική της πόλης και των ανθρώπων της. Οι περιηγήσεις ξεκινούν από τα γραφεία του περιοδικού στο Μεταξουργείο και η διαδρομή περιλαμβάνει κοινωνικές δομές όπως ξενώνες αστέγων, κέντρα απεξάρτησης, κέντρα ημέρας, συσσίτια κ.ά.
Πηγές: