Λίγα Λόγια για τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

     Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) εξυπηρετούν τη μαζική επικοινωνία, η οποία με τη μεγάλη ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει εξελιχθεί και εξαπλωθεί σε τεράστιο βαθμό. Έχουν πολλά πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα, τα οποία χωρίς τη σωστή διαχείριση και αντιμετώπιση γίνονται επικίνδυνα.

     Αρχικά, η τεράστια αυτή εξέλιξη της τεχνολογίας στα ΜΜΕ έχει διευκολύνει πάρα πολύ τον τρόπο επικοινωνίας. Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ειδικά μετά την μεγάλη πρόοδό τους την τελευταία δεκαετία, ο γρήγορος τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων έχει γίνει καθημερινότητα. Κάποτε για να σταλεί ένα γράμμα χρειαζόταν μέρες. Tώρα πλέον η παραδοσιακή αλληλογραφία σταδιακά παραγκωνίζεται και έχει αντικατασταθεί από τα ηλεκτρονικά μηνύματα. Με το πάτημα ενός κουμπιού έχει σταλθεί το μήνυμα, ακόμα και χιλιόμετρα μακριά, σε λιγότερο από ένα λεπτό και βέβαια μειώνεται το κόστος.

      Επίσης, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα εξάρτησης από την τεχνολογία και το διαδίκτυο, με αποτέλεσμα μια ενδεχόμενη κατάρρευση αυτών των μέσων να έχει σοβαρές επιπτώσεις στους χρήστες. Η εξάρτηση αυτή μαστίζει  τη σύγχρονη κοινωνία, αποκτώντας τεράστιες διαστάσεις.

      Τα ΜΜΕ (εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο κλπ.) μεταφέρουν πληροφορίες με διάφορους τρόπους για γεγονότα και ειδήσεις που συμβαίνουν στο εσωτερικό και στο εξωτερικό μιας χώρας . Με τη βοήθεια των σύγχρονων μέσων που έχουν αναπτυχθεί σε αυτόν τον τομέα, οι πολίτες είναι σε θέση να ενημερώνονται για διάφορα θέματα οποιαδήποτε στιγμή το θελήσουν και εύκολα, με την χρήση του διαδικτύου. Επίσης, τα ενημερωτικά προγράμματα, αναλύοντας και σχολιάζοντας την επικαιρότητα, βοηθούν το άτομο να διαμορφώσει ολοκληρωμένη άποψη με υπευθυνότητα. Παράλληλα η διαφήμιση συμβάλλει στην προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών αλλά και στην ανάπτυξη της οικονομίας.

        Φυσικά, πέρα από τα παραπάνω πλεονεκτήματα, υπάρχουν και πολλά μειονεκτήματα που εμπεριέχουν κινδύνους. Βασικό πρόβλημα αποτελεί το φαινόμενο της παραπληροφόρησης, μέσω της οποίας επιχειρείται να παραπλανηθεί το κοινό και να πιστέψει σ’ έναν ψευδή κόσμο που έχουν δημιουργήσει αυτοί που διαχειρίζονται τη δημοσίευση των ειδήσεων. Η μαζική χειραγώγηση συνιστά μία ακόμη σκοπιμότητα καθώς οι υπεύθυνοι που μεταδίδουν μαζικά πληροφορίες μπορούν να στρεβλώσουν τα γεγονότα και να παρουσιαστεί η είδηση με τέτοιο τρόπο, ώστε να κατευθύνουν το κοινό να απορρίψει ή να υποστηρίξει μια ιδέα ή άποψη.

     Ένα ακόμη στοιχείο που εμφανίζεται ως πλεονέκτημα αλλά συνάμα μπορεί να λειτουργήσει και ως μειονέκτημα, είναι οι διαφημίσεις. Εξαπατούν τον δέκτη και τον εθίζουν σε έναν κόσμο απατηλό, γεμάτο πλασματικές ανάγκες.

      Συνοψίζοντας, έχει διαπιστωθεί ότι τα ΜΜΕ παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο κι έχουν αποκτήσει τεράστια δύναμη. Δικαίως λοιπόν έχουν χαρακτηριστεί ως η «τέταρτη εξουσία».

Κατερίνα Βαμβακά, μαθήτρια Γ΄ γυμνασίου

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης