ΟΤΑΝ Ο ΒΙΜ ΒΕΝΤΕΡΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΕΥΡΥΠΙΔΗ – (ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΟΜΝΗΝΟΥ)

(https://www.danaoscinema.gr/movie/yperoches-meres-perfect-days/)

Ο Έρνεστ Βίλχελμ «Βιμ» Βέντερς ( 14 Αυγούστου 1945) είναι Γερμανός σκηνοθέτης θεατρικός συγγραφέας, φωτογράφος και κινηματογραφικός παραγωγός, βετεράνος του road movie.

Η τελευταία του ταινία: Υπέροχες μέρες, υποψήφια για Όσκαρ, αποτελεί μια ωδή στη ρουτίνα, έναν ύμνο στις μικρές καθημερινές χαρές .

Με μία καθαρά ευριπίδεια προσέγγιση ανατροπής της κοινωνικής ιεραρχίας και ανάδειξης σε πρωταγωνιστή έναν άνθρωπο από τα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, τον εξηντάρη πλέον κ. Χιραγιάμα υπάλληλο στις δημόσιες τουαλέτες του Τόκιο, ο Βέντερς φαίνεται να κατέκτησε πλέον την ατέρμονη αναζήτηση του εδώ και τώρα.

Ο Χιραγιάμα καθαρίζει τις εγκαταστάσεις λες και συντηρεί τη Μόνα Λίζα. Μπορεί η δουλειά του με σύγχρονους όρους να μην θεωρείται σπουδαία, εκείνος όμως την κάνει όσο καλύτερα μπορεί και αντλεί ευχαρίστηση από το αποτέλεσμα και την προσφορά του στο κοινωνικό σύνολο, αντιμετωπίζοντας την εργασία του στην πραγματική της διάσταση και όχι μέσα από το πρίσμα του μύθου του «dreamjob».

Η ταινία είναι τόσο στοχαστική όσο κι ο πρωταγωνιστής της. Ο Βέντερς δεν παραλείπει λεπτομέρειες που μαρτυρούν τη ματαιότητα του κόσμου. 

Ζώντας στο δικό του ρυθμό, είναι ένας άνθρωπος εκτός χρόνου αλλά μέσα στη στιγμή, όσο ταπεινή κι αν είναι αυτή .

Η ιαπωνικότητα που διαπνέει την ταινία μπολιάζεται από τα διαχρονικά ροκ τραγούδια της αμερικάνικης κουλτούρας. Ο κλαυσίγελος του μοναδικά εκφραστικού κ. Χιραγιάμα στο φινάλε, καθώς ανηφορίζει το δρόμο με το φορτηγάκι του ίσως θα “πρεπε να του χαρίσει το Όσκαρ.

Ευαγγελία Κομνηνού