Σχολείο και Εκφοβιστική Συμπεριφορά

ΤΟ «BULLING» ΤΡΟΧΟΠΕΔΗ ΤΩΝ ΥΓΕΙΩΝ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

Πολλές είναι οι περιπτώσεις παιδιών με προβληματική συμπεριφορά η οποία κρίνεται ως παθολογική. Aυτού του είδους η προβληματική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται κυρίως από γνωρίσματα όπως εκδήλωση βανδαλισμών, κραυγές, εκφοβισμό(bullying), ακόμα και εκδηλώσεις βίας ή ρατσισμού. Το φαινόμενο αυτό σε πολλές χώρες αλλά και στην Ελλάδα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, έχει λάβει  σημαντικές διαστάσεις μιας και ιδίως στα σχολεία ο εκφοβισμός-bullying, είναι ευρέως διαδεδομένος και δημιουργεί τις πιο πολλές φορές ιδιαίτερα θλιβερά περιστατικά.

Συγκεκριμένα,  στη σύγχρονή μας εποχή, η εκφοβιστική συμπεριφορά ως φαινόμενο, λόγω της ολοένα αυξανόμενης κλίμακας του επιπέδου της ανεργίας, κρίνεται ως συνεχώς επιδεινούμενη(Στασινός,2013). Από διάφορες έρευνες εύλογα προκύπτει ότι τα αγόρια σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τα κορίτσια, είναι πιο ευάλωτα και επιρρεπή στην εκδήλωση εκφοβιστικής συμπεριφοράς.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023-02-12 203208

Α.Χαρακτηριστικά μαθητή-θύτη με εκφοβιστική συμπεριφορά

  Ο μαθητής-θύτης που εκδηλώνει συμπεριφορά εκφοβισμού φαίνεται πως δεν μπορεί να κάνει σαφή διαχωρισμό ανάμεσα στο δικαίωμα που έχει ο κάθε άνθρωπος για ακεραιότητα τόσο σε επίπεδο ψυχικό όσο και σε επίπεδο σωματικό(Στασινός, 2013). Έτσι, ένας μαθητής που παρουσιάζει εκφοβιστική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται από μια ιδιαίτερη συμπτωματολογία η οποία εκδηλώνεται ήδη από πολύ μικρή ηλικία, ακόμα και από την επονομαζόμενη προσχολική.

Προφανώς, αυτά τα συμπτώματα βρίσκονται στην εν δυνάμει κατάσταση σε πολύ μεγάλο ποσοστό αυτών των ατόμων να επεκταθούν ακόμα και στην μετέπειτα ηλικιακή περίοδο του ατόμου, δηλαδή στην εφηβεία. Μέσα ,λοιπόν, σ’ ένα τέτοιο κλίμα είναι ευνόητο πως τόσο το θύμα μια εκφοβιστικής συμπεριφοράς όσο και ο ίδιος ο θύτης βρίσκεται σε πολύ δεινή θέση.

Ειδικότερα, ο μαθητής-θύτης, που παρουσιάζει εκφοβιστική συμπεριφορά χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα ως προς την εκδήλωση επιθετικών τάσεων τόσο απέναντι σε μεγαλύτερα όσο και σε ίδιας ηλικίας άτομα μ’ αυτόν. Η βία ασκεί πάνω σ’ αυτόν τον άνθρωπο μια αδιόρατη έλξη και γι’ αυτό το λόγο το άτομο με την οικεία συμπεριφορά λειτουργεί με την παρόρμηση.

Τέλος,  καθοριστική σημασία έχει η προσφορά και ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στο σχολείο. Αυτός σε συνδυασμό με τους γονείς κρίνονται ως οι δύο πιο καθοριστικοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν στο μέγιστο βαθμό το χαρακτήρα των παιδιών, τις δραστηριότητές τους και ιδιαίτερα στην εφηβική ηλικία, τη συμπεριφορά τους. Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς με τις κατάλληλες και αποτελεσματικές τεχνικές και ενισχύσεις, έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τα κακώς κείμενα που παρουσιάζονται στη συμπεριφορά του μαθητή και να τον ωθήσουν σε θετικά πρότυπα ώστε να περιοριστεί και γιατί όχι, να εξαλειφθεί η τάση του που τον ωθεί στον εκφοβισμό και τη βία.

Β.Συμπεράσματα

Προς επίρρωση όλων των προηγουμένων, μπορεί εύκολα να γίνει κατανοητό πόσο πολύ μια εκφοβιστική συμπεριφορά μπορεί να γίνει τροχοπέδη για την ανάπτυξη του χαρακτήρα και της ιδιοσυγκρασίας ενός νέου ανθρώπου αλλά και ενός ατόμου οποιασδήποτε ηλικίας. Ιδιαίτερα η εφηβική περίοδος κατά την οποία ο άνθρωπος βιώνει όλες εκείνες τις αλλαγές που συμβάλλουν στην ολοκλήρωσή του και στη μετάβασή του στην ενήλικη ζωή, οι τάσεις εκφοβιστικής συμπεριφοράς μπορεί ,κατά περιπτώσεις βέβαια, να γίνουν συχνότερες και να προκαλέσουν δυσάρεστες συνέπειες τόσο στο ίδιο το άτομο όσο και στον κοινωνικό του περίγυρο. Ένας μαθητής-θύτης δεν μπορεί να προκαλέσει μόνο «βλάβη» στον περίγυρό του αλλά και στον ίδιο του τον εαυτό, αφού η εκφοβιστική συμπεριφορά που τον χαρακτηρίζει φθείρει την ψυχοσύνθεσή του και τον εξαθλιώνει ολοένα και περισσότερο.

Είναι, λοιπόν, επιτακτική ανάγκη η αφύπνιση πάνω στο συγκεκριμένο θέμα πρωτίστως της οικογένειας η οποία οφείλει να βρίσκεται κοντά στα παιδιά της ήδη από την προσχολική ηλικία ώστε να προλάβει τέτοιου είδους τάσεις για την οικεία συμπεριφορά. Εκτός όμως από την οικογένεια, ο ρόλος του εκπαιδευτικού όπως ήδη προαναφέρθηκε, έχει εξέχουσα θέση και σημασία στην αντιμετώπιση του φαινομένου, αφού ο εκπαιδευτικός είναι αυτός που μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία προωθεί κανόνες συμπεριφοράς, στάσεις ζωής και πρότυπα στους μαθητές.

Στιγμιότυπο οθόνης 2023-02-12 203319

Αραβαντινού Αντζουλέτα, Μiddle Mountain College News, 12-02-2023

 

 

 

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΒΟΥΝΙΩΝ
Περί ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΣΟΒΟΥΝΙΩΝ 338 Άρθρα
Ονομάζομαι Ουρανία Τσούτση, είμαι Φιλόλογος και Διευθύντρια στο Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Μεσοβουνίων.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης