Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου (Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία) συμμετείχε με την Ελένη Δεσποτίδου, μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ σε σεμινάριο για το παιχνίδι στην εκπαίδευση στην Πράγα, Τσεχία, από τις 1 έως τις 5 Ιουλίου 2024.
Η μετακίνηση αυτή έγινε στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ KA1 (Διαπίστευση Erasmus+), το οποίο έχει εγκριθεί από το ΙΚΥ (αρ. έγκρισης 2023-1-EL01-KA121-ADU-000125830) με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο του σχεδίου αυτού, τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας του ΚΠΕ Βάμου συμμετέχουν σε σεμινάρια (δομημένους κύκλους μαθημάτων) σε ευρωπαϊκές χώρες.
Στην Πράγα, το σεμινάριο οργανώθηκε και υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία από το φορέα ITC και είχε θέμα «Μάθηση με βάση το Παιχνίδι και Παιχνιδοποίηση». Συμμετείχαν εκπαιδευτικοί από την Ελλάδα, τη Σλοβακία, την Ισπανία, την Πορτογαλία την Ιταλία, την Ουγγαρία, την Γερμανία, την Τουρκία και τη Σλοβενία.
Στη διάρκεια του σεμιναρίου έγινε θεωρητική και πρακτική προσέγγιση στο παιχνίδι στην εκπαίδευση από τις εκπαιδεύτριες του ITC περιλαμβάνοντας:
- Μάθηση με βάση το Παιχνίδι και Παιχνιδοποίηση – Εκπαιδευτικές πρακτικές σε όλη την Ευρώπη
- Χρήση παιχνιδιών και στρατηγικών παιχνιδιών για τη βελτίωση της μάθησης
- Κριτική και δημιουργική σκέψη μέσα από παιχνίδια
- Εύρεση πόρων για μαθήματα
- Χρήση φορητών συσκευών
- Εκμάθηση κωδικοποίησης μέσω βιντεοπαιχνιδιών
- Χρήση QR Codes
- Διαδικτυακά παιχνίδια προσομοίωσης
- Υπαίθρια παιχνίδια για ενεργητική μάθηση
- Ψηφιακή αφήγηση
- Ατομικές και Ομαδικές Έργασίες, Παρουσίαση και Αξιολόγηση
Τα μαθήματα διεξήχθηκαν σε κτίριο του Τσέχικου Τεχνικού Πανεπιστημίου της Πράγας.
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου δόθηκε έμφαση στο βιωματικό κομμάτι με παιχνίδια και δραστηριότητες να λαμβάνουν χώρο κυρίως σε ομάδες, με διαφορετική σύνθεση κάθε φορά, ώστε να επιτευχθεί η γνωριμία με συναδέλφους διαφορετικών εθνικοτήτων εντός της ΕΕ, η ανταλλαγή ιδεών και η δημιουργία ενός δικτύου για μελλοντικές διεθνείς συνεργασίες.
Με το παρόν σεμινάριο επιτεύχθηκαν:
- Δημιουργία υλικού και πρακτικές ιδέες για το πώς να χρησιμοποιήσετε το τρέχον ηλεκτρονικό ψηφιακό εφαρμογές για την προώθηση της εκπαιδευτικής ανάπτυξης στον τομέα του Game-Based Learning GBL, προώθηση της καθολικής πρόσβασης στην εκπαίδευση.
- Ανάπτυξη της συνεργασία, της δημιουργικής και κριτικής σκέψης του εκπαιδευόμενου μέσω των μέσων και του ψηφιακού γραμματισμού, προώθηση της χρήσης του GBL σε σχέση με τη διεπιστημονική προσέγγιση.
- Εκμάθηση τρόπων για παρακίνηση, καθοδήγηση και αξιολόγηση των μαθητών για την αύξηση της επίδοσης στις βασικές ικανότητες, ανάπτυξη σχετικών, υψηλού επιπέδου και καινοτόμων δεξιότητων, βελτιώση της ποιότητας στη εκπαίδευση.
- Υποστηρίξη ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων (OER) και ευέλικτο περιβάλλον μάθησης στην εκπαίδευση, ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών τομέων.
- Ενίσχυση της συνεχούς επαγγελματικής ανάπτυξης, αναζωπύρωση στρατηγικών δια βίου μάθησης, οικοδόμηση εμπιστοσύνης στην προώθηση στρατηγικών βασισμένων στα παιχνίδια στην εκπαίδευση, προώθηση παιδαγωγικών που ανταποκρίνονται στον πραγματικό κόσμο.
- Αποκτήση ευρύτερης κατανόησης των πρακτικών, των πολιτικών και των συστημάτων εκπαίδευσης στις διαφορετικές χώρες, καλλιέργεια του αμοιβαίου σεβασμού, της διαπολιτισμικής συνείδησης και ενσωμάτωση κοινών αξιών εκπαίδευσης και κατάρτισης.
- Εμπλουτισμός των επικοινωνιακών δεξιοτήτων, βελτίωση των δεξιοτήτων ξένων γλωσσών, διεύρυνση επαγγελματικού λεξιλογίου και προωθήση την ευρείας γλωσσικής πολυμορφίας της ΕΕ.
Η πρώτη μέρα συμπεριλάμβανε ξενάγηση στο ιστορικό κέντρο της Πράγας. Η Πράγα αποτελεί ένα παράδειγμα πόλης που σέβεται και αξιοποιεί τα μνημεία και την ιστορία της συνδυάζοντάς τα με τον τουρισμό. Το ιστορικό κέντρο της πόλης είναι πανέμορφο και γεμάτο αρχιτεκτονικούς θησαυρούς, είναι καθαρό και εύκολα προσβάσιμο με τα πόδια ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η συμμετοχή σε προγράμματα Erasmus+ αποτελεί μια μοναδική εκπαιδευτική και πολιτιστική εμπειρία που προωθεί την ειρηνική συνύπαρξη και αλληλοκατανόηση και βοηθάει στη βελτίωση της εκπαιδευτικής μας πρακτικής, ανοίγοντάς μας παράλληλα νέους ορίζοντες.