Σας έχει συμβεί ποτέ να βρίσκεστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κατά την μεγάλη νηστεία και να βλέπετε αναρτήσεις που γιορτάζουν το Πάσχα μέρες η ακόμα εβδομάδες πριν την κανονική του ημερομηνία; Ο Λόγος για αυτή την περιέργεια είναι οι διαφορές μεταξύ της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ας εξερευνήσουμε λοιπών γιατί υπάρχει διαφορετική ημερομηνία.

Τα πάντα αρχίζουν με τον τρόπο που υπολογίζεται το Πάσχα. Στα αρχικά χρόνια του Χριστιανισμού, κάθε τοπική Εκκλησία γιόρταζε το Πάσχα σε διαφορετική ημερομηνία από κάθε άλλη. Αυτό άλλαξε όμως το 325 μ.Χ. στην Πρώτη Σύνοδο της Νίκαιας (“Α Οικουμενική) η οποία συνεκλήθη από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωσταντίνο Α” με σκοπό την αποκατάσταση της ειρήνης στα εκκλησιαστικά ζητήματα της Αυτοκρατορίας. Ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν στην Σύνοδο ήταν ο εορτασμός του Πάσχα. Για να γίνουν πιο ενωμένες οι διάφορες Εκκλησίες αποφασίστηκε ένας τύπος για τον υπολογισμό του Πάσχα τον οποίο θα ακολουθούσαν όλες οι Εκκλησίες στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Σύμφωνα με αυτό το τύπο, το Πάσχα θα γιορταζόταν την πρώτη τη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθούσε την εαρινή ισημερία, η οποία αποφασίστηκε να γίνεται κάθε χρόνο στις 21 Μαρτίου. Θα έπρεπε επίσης να γιορτάζεται πάντα μετά το Εβραϊκό Πάσχα. Ο λόγος που δεν μπορούσε να γιορταστεί πριν από το Εβραϊκό Πάσχα είναι για να συντηρηθεί η σειρά των γεγονότων όπως περιγράφεται στην Αγία Γραφή, στην οποία η Ανάσταση του Χριστού έγινε αφού το Εβραϊκό Πάσχα.

Αυτός ο τρόπος υπολογισμού του Πάσχα έμεινε ανάλλαχτος μέχρι στον Σχισμό των Εκκλησιών το 1054. Μετά από τον Σχισμό, η Καθολική Εκκλησία θεώρησε αχρείαστο τον κανόνα σχετικά με το Εβραϊκό Πάσχα και τον κατάργησε, ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία συνέχισε να τον τηρεί. Επιπλέον, το 1582 παρουσιάστηκε από τον Πάπα Γρηγόριο τον Δέκατο τρίτο το Γρηγοριανό Ημερολόγιο, το οποίο δεν χρησιμοποίησε η Ορθόδοξη Εκκλησία για τον υπολογισμό του Πάσχα. Το Ημερολόγιο αυτό έθετε την εαρινή ισημερία στις 21 Μαρτίου, ενω το προηγούμενο ημερολόγιο την έθετε στις 3 Απριλίου. Όλοι αυτοί οι παράγοντες δημιούργησαν το κενό μεταξύ του Ορθόδοξου και του  Καθολικού Πάσχα.

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης