Η ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ – ΟΜΗΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

η ΕΛΕΝΗ ΦΑΙΝΕΙ

Γράφει η Νεφέλη – Μαρία Λύτρα, Β΄2

[Αφόρμηση από την Γ΄, της Ιλιάδας, η Ελένη υφαίνει στον αργαλειό της τον Τρωικό πόλεμο]

Η υφαντική υπήρξε θεμελιώδης τέχνη και δραστηριότητα σε αρχαίες κοινωνίες, ιδιαίτερα στην εποχή του Ομήρου, τόσο ως μέσο κάλυψης βασικών αναγκών όσο και ως έκφραση πολιτιστικής ταυτότητας. Οι γυναίκες, ως φορείς αυτής της τέχνης είχαν τον βασικό ρόλο στη διατήρηση της οικονομικής ευημερίας της οικογένειας, ενώ παράλληλα η εργασία τους συμβόλιζε την τάξη και την υπευθυνότητα.

ΕΛΕΝΗ ΣΤΑ ΤΕΙΧΗ

Παραδείγματα που καταδεικνύουν την σημασία της υφαντικής βρίσκουμε στα ομηρικά έπη, όπως με την Πηνελόπη, που η υφαντική της δραστηριότητα έγινε σύμβολο υπομονής και αφοσίωσης.  Και οι άλλες όμως ηρωίδες, θεές και θνητές, η Κίρκη, η Καλυψώ, η Χρυσηίδα, οι γυναίκες των Φαιάκων και η Ελένη έχουν ως κύρια ενασχόληση την υφαντική. Η υφαντική ήταν εικαστική τέχνη  και αποτελούσε ασχολία των γυναικών της αριστοκρατικής τάξης. Στην Ιλιάδα,  ενώ προετοιμάζεται η μονομαχία Μενελάου – Πάρη, η Ελένη υφαίνει σκηνές από τον πόλεμο που γίνεται για χάρη της. Εκτός από την κάλυψη οικιακών αναγκών, τα υφάσματα χρησιμοποιούνταν συχνά ως εμπορικά αγαθά ή ανταλλάγματα, δίνοντας στην υφαντική και οικονομική διάσταση.

ΤΕΙΧΟΣΚΟΠΙΑ

Η διαδικασία της υφαντικής στηριζόταν σε βασικά εργαλεία, όπως ο κάθετος αργαλειός, ο οποίος ήταν το πιο σημαντικό μέσο παραγωγής υφασμάτων. Τα Βαρίδια κρατούσαν  τεντωμένα τα νήματα, ενώ το αδράχτι ν για την κλώση του νήματος από μαλλί ή λινάρι. Το κτένι συνέβαλε στη συμπίεση των υφαδιών, ώστε να δημιουργηθεί συμπαγές ύφασμα. Όλα αυτά τα εργαλεία ήταν κατασκευασμένα από απλά υλικά, όπως ξύλο, πηλό ή πέτρα, δείχνοντας την ευρηματικότητα των ανθρώπων της εποχής.

Συνοψίζοντας, η υφαντική δεν ήταν μόνο πρακτική τέχνη αλλά και σύμβολο κοινωνικής οργάνωσης, δημιουργικότητας και πολιτισμού, διατηρώντας έναν κεντρικό ρόλο στην καθημερινότητα των αρχαίων οικιακών κοινωνιών.

Σχολιάστε

Top