Μια τοιχογραφία… κρύβει πολλά!

509 χρόνια πριν άνοιξε τις πόρτες της στο κοινό για πρώτη φορά η Καπέλα Σιξτίνα, την θρυλική οροφή της οποίας φιλοτέχνησε ο Μιχαήλ Άγγελος και η οποία αποτελεί σημείο θαυμασμού για χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο. Ποιοι είναι όμως οι συμβολισμοί πίσω από την αινιγματική τοιχογραφία του Μιχαήλ Άγγελου;

Η Καπέλα Σιξτίνα, κατά λέξη το παρεκκλήσι του Σίξτου, αποτελεί για 5 αιώνες το παρεκκλήσι της επίσημης κατοικίας του Πάπα, αλλά και τον χώρο όπου λαμβάνουν μέρος όλες οι σημαντικές θρησκευτικές και διοικητικές δραστηριότητες. Ακόμα, είναι το μέρος σύσκεψης του συλλόγου των Καρδιναλίων για την εκλογή του νέου πάπα. Η φήμη του όμως οφείλεται στις νωπογραφίες που κοσμούν το εσωτερικό του, αλλά κυρίως στο μαγευτικό πινέλο του σπουδαίου Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης, Μιχαήλ Αγγέλου.Κανείς όμως ποτέ δεν θα φανταζόταν τους συμβολισμούς που θα κρύβονταν όταν θα άνοιγε και επίσημα τις πόρτες της η Καπέλα Σιξτίνα στο κοινό, που θα αποτελούσε ένα από τα πιο θαυμαστά αξιοθέατα της Ρώμης.

Ο 33χρονος τότε Μιχαήλ Άγγελος ήταν κυρίως γνωστός για το πηγαίο ταλέντο του στην γλυπτική. Με τη ζωγραφική όμως δεν είχε ασχοληθεί επαγγελματικά και δεν είχε καμία εμπειρία. Όταν ο Πάπας του ζήτησε να φιλοτεχνήσει την οροφή του παρεκκλησίου, ο νεαρός καλλιτέχνης ξαφνιάστηκε και, σκεπτόμενος πως δεν έχει την κατάλληλη τεχνογνωσία και το ταλέντο, δεν ήθελε να αναλάβει τη δύσκολη και τεράστια αυτή ευθύνη.

Για να τον παρακινήσει, ο Πάπας παρήγγειλε 40 γλυπτά ως αποζημίωση για την κατασκευή της οροφής. Τελικά, ο Μιχαήλ Άγγελος αποδέχθηκε την πρόταση και ξεκίνησε τον σχεδιασμό του έργου που θα αποδεικνύονταν το μεγαλύτερο, πιο χρονοβόρο, αλλά και ψυχοφθόρο έργο της καριέρας του. Η οροφή της Καπέλα μπορεί να ήταν ένας από τους μεγαλύτερους καλλιτεχνικούς θριάμβους, ήταν όμως και από τα πιο δύσκολα εγχειρήματα του μεγάλου δημιουργού. Μετά από μήνες εκμάθησης της τέχνης της νωπογραφίας, έρευνα στις τεχνικές αλλά και στα πιο σπάνια μυστικά τους, ο Μιχαήλ Άγγελος ένιωσε έτοιμος να ξεκινήσει το έργο του. Το προσωπικό ωστόσο στοιχείο της εφευρετικότητάς του δε θα μπορούσε να λείπει. Καθώς το ταβάνι ήταν αρκετά ψηλό, ο ζωγράφος ανακάλυψε τον δικό του ευφυή τρόπο προκειμένου να το φιλοτεχνήσει.

Συγκεκριμένα, δημιούργησε έναν πρωτότυπο τύπο σκαλωσιάς, χρησιμοποιώντας μία ξύλινη πλατφόρμα στην οποία στεκόταν όρθιος και ζωγράφιζε για ώρες τις θρυλικές φιγούρες που έμελλαν να μείνουν στην ιστορία. Ωστόσο, ο θόλος ήταν τόσο ψηλά που επινόησε ακόμα μία τεχνοτροπία, ζωγραφίζοντας παραμορφωμένες τις φιγούρες, έτσι ώστε ο θεατής, που βρίσκεται αρκετά μέτρα πιο κάτω, να τις βλέπει κανονικές! Ο Μιχαήλ Άγγελος στο κεντρικό σημείο του έργου του επέλεξε να απεικονίσει εννέα σκηνές από το Βιβλίο της Γένεσης, το πρώτο βιβλίο της Βίβλου, ενώ συνολικά φιλοτέχνησε περισσότερες από 300 βιβλικές φιγούρες. Οι τρεις πρώτες σκηνές παρουσιάζουν την δημιουργία του κόσμου, οι επόμενες τρεις την δημιουργία του ανθρώπου και τέλος την ιστορία του Νώε. Συνολικά, ολόκληρο το ταβάνι είναι μια συναισθηματική απεικόνιση της αφοσίωσης στον Θεό, που αντιπροσωπεύει τις διαφορετικές πλευρές του, από την εκδίκηση μέχρι την αγάπη.

Ξένια Καραβίτη

3 Σχόλια

  1. Μπράβο Ξένια! Πολύ ενδιαφέρον άρθρο για ένα εξαιρετικό μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς! Όποιος θέλει, στον ακόλουθο σύνδεσμο, μπορεί να «ζήσει» μια εικονική περιήγηση:
    https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/es/collezioni/musei/cappella-sistina/tour-virtuale.html

Υποβολή απάντησης