Δραστηριότητες

ΑΠΟ: ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ - Μάι• 25•17
  • Στις 24 Μαρτίου 2017 η ομάδα μας επισκέφτηκε τις εγκαταστάσεις του Εργαστηρίου του Tμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Α.Π.Θ, όπου ξεναγήθηκε και ενημερώθηκε σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας και το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος.
  • Στις 6 Απριλίου 2017 επισκεφτήκαμε τις εγκαταστάσεις του τηλεοπτικού σταθμού ΕΤ3, όπου με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ξεναγηθήκαμε στο Τεχνικό τμήμα, στα 2 στούντιο και παρακολουθήσαμε μέρος της ζωντανής πρωινής εκπομπής «Καθημερινά και απλά».
  • Η ομάδα ρεπορτάζ συνέταξε ενδεικτικό ερωτηματολόγιο 5 ερωτήσεων, σχετικά με το θέμα του περιοδικού μας, τις οποίες απηύθυνε στους αρμόδιους υπευθύνους της φιλοξενίας μας και επεξεργάστηκε τις απαντήσεις.

ERT3 003

Επίσκεψη στην ΕΤ3

ERT3 022

ERT3 018 ERT3 015 ERT3 013 ERT3 011 ERT3 010 ERT3 006

Ερωτηματολόγιο- Ρεπορτάζ

1. Πώς θα μπορούσε η εκπαίδευση (όλες οι βαθμίδες) να ευαισθητοποιήσει μαθητές και σπουδαστές σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος από τη ρύπανση;

2. Πώς μέσα από τα Media μπορεί να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική συνείδηση; Θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα για αυτό;

3. Πόσο αποτελεσματικός μπορεί να γίνει ο Tύπος στην αναχαίτιση της ρύπανσης σε μια τοπική κοινωνία και με ποιο τρόπο;

4. Ποια θεωρείτε τα 3 πιο σπουδαία πράγματα που μπορώ να κάνω στην καθημερινότητα μου για να αποτρέψω τη ρύπανση;

5. Είναι τελικά ελπιδοφόρο το μέλλον του πλανήτη; Γιατί;

Ερωτηθέντες:

Τμήμα Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ Α.Π.Θ.

  • Μαρία Ματσιώλα, Δρ. ΕΔΙΠ (Εργαστηριακό Διδακτικό προσωπικό)
  • Νίκος Παναγιώτου, Επίκουρος καθηγητής Tμήματος Δημοσιογραφίας & ΜΜΕ Α.Π.Θ.

ΕΤ3

  • Παναγιώτης Κώστας, Υπεύθυνος τμήματος ειδήσεων ΕΤ3
  • Χάρης Μουρτίογλου, Υπεύθυνος τεχνικού τμήματος ΕΤ3

Τη Δευτέρα 8 Μαΐου 2017, η ομάδα του ρεπορτάζ  παρουσίασε τα 3 τεύχη του ηλεκτρονικού μας έντυπου Econews -Mednews που εκπονήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος  περιβαλλοντικής  εκπαίδευσης  “Αγκαλιάζω το περιβάλλον” με υπεύθυνη καθηγήτρια την κα Όλγα Δρακωνάκη ΠΕ04.04 και συμμετέχοντες καθηγητές τον κ. Γιώργο Νικολακάκη ΠΕ20 και την κ. Αναστασία Μανά ΠΕ05. Η παρουσίαση έγινε στο πλαίσιο του 5ου Μαθητικού Φεστιβάλ Πολιτιστικών και Περιβαλλοντικών προγραμμάτων που διοργάνωσε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Ανατολικής Θεσσαλονίκης μέσω ηλεκτρονικού αρχείου παρουσίασης στο Πολιτιστικό Κέντρο Τούμπας του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Παρουσίαση : https://drive.google.com/file/d/0B0cCryNJJVdQLWY2SUt0UDVRT0U/view?usp=sharing

Toumba_2017 4

Toumba_2017 17

Toumba_2017 16

Toumba_2017 14

Toumba_2017 11

Toumba_2017 7

Toumba_2017 5

Όσον αφορά στο ρόλο της εκπαίδευση σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος από τη ρύπανση οι ερωτηθέντες μας πιστεύουν ότι

  • Για να νιώσουμε την αναγκαιότητα της προστασίας του περιβάλλοντος πρέπει προηγουμένως, να συνειδητοποιήσουμε την υπευθυνότητα γι’ αυτό, εφ’ όσον εμείς συντελούμε στη δημιουργία του
  • Οι βιωματικές δράσεις και οι βιωματικές  παρεμβάσεις μέσα από την εκπαίδευση , προσαρμοσμένες σε κάθε βαθμίδα της συντελούν στην καλλιέργεια αυτής της υπευθυνότητας
  • Είναι σημαντική η δημιουργία κινήτρων στην εκπαίδευση για περιβαλλοντικές δράσεις (εκδρομές , διαγωνισμοί κ.α.)
  • Η προβολή των δράσεων  αυτών, ούτως ώστε να μπορούν να ευαισθητοποιήσουν περισσότερο κυρίως τους νέους και να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά είναι εξίσου σημαντική.
  • Η χρήση των 3D τεχνολογιών στην εκπαίδευση είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική μιας και σ΄ένα εικονικό περιβάλλον οι μαθητές ή οι σπουδαστές συναισθάνονται πιο έντονα , ότι ο τόπος τους π.χ. είναι μολυσμένος, άρα κινητοποιούνται πιο γρήγορα για την προστασία του.

Σχετικά με το ρόλο των Media στην καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης είχαν τις εξής απόψεις:

  • Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν εκπομπές που χρηματοδοτεί η Ε.Ε. σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος, όπως π.χ. η Econews στον SKAI , δεν είναι τόσο θέμα χρηματοδότησης αλλά πρωτοβουλίας στο να υπάρχουν και άλλες τέτοιες εκπομπές που ευαισθητοποιούν ως ένα βαθμό το κοινό.
  • Καλό είναι να χρησιμοποιούνται παραδοσιακά Μ.Μ.Ε. π.χ. τηλεόραση, ραδιόφωνα, εφημερίδες και αλλά καθώς και νέα όπως τα Socialmedia μέσω της σχετικής καμπάνιας
  • Να γίνεται προβολή των δράσεων πολιτών, φορέων, σχολείων κ.α. που έχουν αυτή τη στόχευση
  • Μέσα από τα Media να γίνεται εξειδικευμένη προσέγγιση για κάθε τομέα προστασίας, δηλαδή όχι γενικά προστασία περιβάλλοντος, αλλά τι προστασία, σε ποιόν τομέα και πώς. Στις πόλεις π.χ. έχουμε να αντιμετωπίσουμε άλλα ζητήματα  (σκουπίδια, ηχορύπανση, έλλειψη πράσινου) που αφορούν τον αστικό ιστό, ενώ στην ύπαιθρο έχουμε να κάνουμε με την προστασία της γης, τα φυτοφάρμακα, τις δράσεις των κυνηγών, την προστασία των ζώων.

Σχετικά με την αποτελεσματικότητα του Τύπου στην αναχαίτιση της ρύπανσης, οι ερωτηθέντες μας είπαν:

  • Ο Τύπος είναι ελάχιστα αποτελεσματικός αν η ίδια η κοινωνία δεν αντιμετωπίζει τη ρύπανση ως πρόβλημα. Αν π.χ. μια τοπική κοινωνία θεωρεί ως προτεραιότητα το να γεμίζει κάθε ρεματιά με σκουπίδια, όσα και να γράψει ο Τύπος δεν μπορεί να επηρεάσει. Σύμφωνα με σύγχρονες μελέτες ο Τύπος και τα Μ.Μ.Ε δεν έχουν αυτή την επίδραση που νομίζουμε ότι έχουν, ότι δηλαδή ό,τι μας πουν το εφαρμόζουμε. Αυτό ήταν ένα παλιό μοντέλο που έχει καταρρεύσει. Άρα λοιπόν ο Τύπος στη συγκεκριμένη περίπτωση μπορεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό, αρκεί το κοινό να είναι ανοιχτό σε ανάλογα ερεθίσματα. Εδώ είναι που φαίνεται η σημαντικότητα του ρόλου της εκπαίδευσης.
  • Ο Τύπος μπορεί να γίνει αποτελεσματικός, αρκεί να είναι αποφασισμένος να αναδείξει τα πραγματικά προβλήματα της ρύπανσης σε μια τοπική κοινωνία, ακόμα και αν χρειάζεται να συγκρουστεί με τους τοπικούς άρχοντες σε περίπτωση που αυτοί λόγω συμφερόντων ή διασυνδέσεων θελήσουν να τα συγκαλύψουν.
  • Ο Τύπος μπορεί αν θέλει να γίνει αποτελεσματικός, αν εκτός από την ανάδειξη των προβλημάτων ρύπανσης προτείνει και προβάλλει λύσεις, όπως η ανακύκλωση, η χρήση εναλλακτικών μέσων μεταφοράς και όχι του Ι.Χ., η αποφυγή σπατάλης ηλεκτρικής ενέργειας και νερού, η παραγωγή λιγότερων απορριμμάτων εφόσον αυτά είναι τα σπουδαιότερα πράγματα που αν τα υιοθετήσουμε καθημερινά θα μπορούσαμε να την αποτρέψουμε.

Τέλος, σχετικά με το πόσο ελπιδοφόρο είναι τελικά το μέλλον του πλανήτη πιστεύουν ότι:

  • Έχουμε δημιουργήσει τα εργαλεία που μας επιτρέπουν και να το προστατέψουμε και να το καταστρέψουμε Από εμάς εξαρτάται σε ποια κατεύθυνση θα κινηθούμε
  • Σε επίπεδο ευαισθητοποίησης των πολιτών είναι σίγουρα ελπιδοφόρο. Χρειάζεται όμως και οι αποφάσεις των ισχυρών του πλανήτη να συμβαδίσουν. Για αυτό οι πολίτες πρέπει να επαγρυπνούν και να δραστηριοποιούνται ώστε οι αποφάσεις που λαμβάνονται να είναι προς την καλύτερη κατεύθυνση για το περιβάλλον, άρα και για τους ίδιους.

Σχολιάστε

Top