Η ασπίδα του Αχιλλέα και ο Στόχος 16: Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Ιαν• 25•21

Με αφορμή στο μάθημα της Ιστορίας «Ο θάνατος του Πάτροκλου», το συνοδευτικό κείμενο «Η ασπίδα του Αχιλλέα» (από το βιβλίο «Η Ασπίδα Της Ειρήνης» του Μ. Καπλάνογλου) αποφασίσαμε να ασχοληθούμε  με τον Στόχο 16: Ειρήνη , Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί.

Αρχικά κατασκευάσαμε την ασπίδα του Αχιλλέα και κατόπιν τη ζωγραφίσαμε. Είχαμε μάθει από το κείμενο της Ιστορίας πως η ασπίδα ήταν ζωγραφισμένη  στο μεγαλύτερο μέρος της  με θέματα για την ειρήνη και πολύ λιγότερο για τον πόλεμο. Όπως έλεγε το κείμενο: «Και ήταν αυτή η ασπίδα του Αχιλλέα το πρώτο, το μοναδικό όπλο που φτιάχτηκε ποτέ και δεν προκαλεί σε πόλεμο αλλά σε ειρήνη».

Χωριστήκαμε κατόπιν σε δυο ομάδες: Η πρώτη ομάδα θα έψαχνε πληροφορίες για τα ελληνικά σύμβολα της ειρήνης, η δεύτερη για τα διεθνή σύμβολα, η τρίτη ομάδα θα παρουσίαζε μια ιστορική στιγμή ειρήνης  και μια πολέμου στην Ελλάδα και η τέταρτη ομάδα θα παρουσίαζε το ίδιο θέμα αλλά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Παρουσιάσαμε τις εργασίες μας στην τάξη και λύσαμε πολλές απορίες για  λέξεις και έννοιες  που δε γνωρίζαμε πιο πριν.

Την Τρίτη μέρα με καταιγισμό ιδεών γράψαμε στον πίνακα:

α) Τι σκεφτόμαστε όταν ακούμε τη λέξη ειρήνη

β)Τι σκεφτόμαστε όταν ακούμε τη λέξη πόλεμο

γ) Ποιες είναι οι επιπτώσεις του πολέμου

Κατανοήσαμε από τη συζήτηση ότι για να υπάρχει ειρήνη πρέπει να υπάρχει δικαιοσύνη. Έτσι:

δ) Γράψαμε στον πίνακα τα είδη της δικαιοσύνης.

Καταλάβαμε εύκολα ότι τα αποτελέσματα της αδικίας είναι αυτά που δημιουργούν τα προβλήματα στον κόσμο.

Ξεκαθαρίσαμε τις έννοιες: Πρόσφυγας- μετανάστης(εσωτερικός και εξωτερικός) και  αιτών άσυλο.

Μιλήσαμε για το ρόλο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) και διαβάσαμε 2 πολύ ωραία βιβλία που έχουν γίνει υπό την αιγίδα της UNHCH: α) «Το σκληρό καρύδι» της Ελένης Σβορώνου  https://www.unhcr.org/gr/wp-content/uploads/sites/10/2019/07/skliro_karydi_LOW.pdf

και β) «Μικρές Οδύσσειες Παιδιών» της Βικτώριας Μπαντή.

Στη συνέχεια και αφού καταλάβαμε την έννοια του περιβαλλοντικού μετανάστη, παίξαμε τρία παιχνίδια στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου και στο προαύλιο. Στον εσωτερικό χώρο παίξαμε 2 παιχνίδια για την κλιματική αλλαγή από το εκπαιδευτικό υλικό του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ελευθερίου Κορδελιού «Εκπαιδευτικά Παιχνίδια για την Κλιματική Αλλαγή»: α) Πάρτε θέση και β)Βρες κάποιον που…   https://kpekordeliou.wixsite.com/gamesclimatechange

Στο προαύλιο παίξαμε ένα παιχνίδι ρόλων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την κλιματική αλλαγή από την WWF, βασισμένο στη δραστηριότητα  «Take a step forward» από το Compasito-Manuel for Human Rights Education for Children του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε σιγά σιγά πως για να υπάρχουν  Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί πρέπει να μπορούμε να πετύχουμε πολλούς και από τους άλλους στόχους όπως το Στόχος1: Μηδενική Φτώχεια, το Στόχος 2 : Μηδενική Πείνα, το Στόχο 13: Δράση για το Κλίμα κ.α.

Ο Στόχος 16 καταλάβαμε ότι για να γίνει πράξη πρέπει να υπάρχει ισότητα και στην κατανομή του πλούτου παγκοσμίως, κάτι που μας βοήθησε να αντιληφθούμε πολύ καλά η επόμενη δραστηριότητα.

Από το Εκπαιδευτικό υλικό του έργου: «S.A.M.E. WORLD – Αειφορία, Ευαισθητοποίηση, Κινητοποίηση και  Περιβάλλον στην Παγκόσμια Εκπαίδευση» http://www.sameworld.eu/el/

και επιμέρους  τμήμα του: «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΔΙΚΙΑ, ΜΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ», Δραστηριότητα 2: «Ο Μύθος του Ερυσίχθονα», διαβάσαμε το Μύθο του Ερυσίχθονα και συμπληρώσαμε το Φύλλο Εργασίας 2.1. https://drive.google.com/file/d/1uNMQK-8-8M7qJCJOfBM89tyo8p1_tWls/view

Συνδέσαμε την καταστροφή του δάσους της ιστορίας με την καταστροφή των δασών του Αμαζονίου και μάθαμε περισσότερα γι΄αυτά παρακολουθώντας τα βίντεο:

https://youtu.be/Qf5tygctDcw

https://youtu.be/fFyNhJDUNJA

https://youtu.be/_VZ4nuXe6Tk

Η προτελευταία μέρα που ασχοληθήκαμε με τον Στόχο 16: Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί, συνέπεσαι με την Παγκόσμια Μέρα Αγκαλιάς και δε θα μπορούσαμε να τη γιορτάσουμε καλύτερα από το να μάθουμε ότι υπάρχει και άλλος τρόπος να αγκαλιάσουμε κάποιον, να νοιαστούμε για τον κόσμο.

Διαβάσαμε το παιδικό βιβλίο «Το πιάτο του Αλέξανδρου» της Αγγελικής Βαρελλά. Το βιβλίο μιλάει για την πείνα στον κόσμο, μια αδικία που μπορεί να οδηγήσει σε πόλεμο, αλλά και πώς ο καθένας από εμάς μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της.

Στην τελευταία δραστηριότητα μας συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας με τίτλο: «Αν η ειρήνη ήταν αλλιώς» (διασκευή από μια ιδέα της Ζήση Ανθής). Η δραστηριότητα βοήθησε να καταλάβουμε την έννοια της Ειρήνης και με άλλες αισθήσεις-νοημοσύνες  πλην της γλωσσικής νοημοσύνης. («Η Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης» του Howard Gardner) https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2021/01/Αν-η-ειρήνη-ήταν-αλλιώς.pdf

Τέλος όλοι και όλες ζωγραφίσαμε αφίσες με συνθήματα για την ειρήνη και τη δικαιοσύνη.

Στο διάδρομο του σχολείου αναρτήσαμε έναν μεγάλο πίνακα ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και προβληματισμού για όλη τη σχολική κοινότητα.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε φωτογραφίες από όλες μας τις δραστηριότητες: https://drive.google.com/file/d/1yYkRDIehVcL6i3G5l3QOmo0VNAzDsOCt/view?usp=sharing

IMG_20210125_091617

One Comment

  1. Ο/Η ΚΑΣΑΠΛΕΡΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ λέει:

    Η ΕΙΡΗΝΗ , η ΙΣΟΤΗΤΑ, η ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ και ο ΣΕΒΑΣΜΟΣ
    να είναι τα όπλα μας για όλους τους στόχους που θα έχουμε στη ζωή μας.
    Ευχαριστούμε τη κυρία μας για την όμορφη σκέψη
    Τάσος

Σχολιάστε

Top