Στη Θεματική Ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» ασχοληθήκαμε με την εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα.
Αρχικά τα ανθρώπινα δικαιώματα βρίσκονται άμεσα στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης: Στόχος 1: Μηδενική Φτώχεια, Στόχος 2: Μηδενική Πείνα, Στόχος 3: Καλή Υγεία και Ευημερία, Στόχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση, Στόχος 5: Ισότητα των Φύλων, Στόχος 8: Αξιοπρεπής Εργασία και Οικονομική Ανάπτυξη, Στόχος 10: Λιγότερες Ανισότητες, Στόχος 16: Ειρήνη, Δικαιοσύνη και Ισχυροί Θεσμοί, Στόχος 17: Συνεργασία για τος Στόχους.
Έμμεσα ωστόσο τα ανθρώπινα Δικαιώματα έχουν σχέση και με όλους τους υπόλοιπους Στόχους: Στόχος 6: Καθαρό Νερό και Αποχέτευση, Στόχος 7: Φτηνή και Καθαρή Ενέργεια, Στόχος 9: Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές, Στόχος 11: Βιώσιμες Πόλεις και Κοινότητες, Στόχος 12: Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή, Στόχος 13: Δράση για το Κλίμα, Στόχος 14: Ζωή στο Νερό, Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά.
Για τις συνδέσεις των Στόχων με τα Ανθρώπινα Δικαιώματα μπορείτε να διαβάσετε ανατρέχοντας στα προηγούμενα άρθρα όλων των τευχών/χρόνων του παρελθόντος.
Τα Ανθρώπινα Δικαιώματα μπορείτε να βρείτε επίσης στις Αρχές του Καταστατικού Χάρτη της Γης (Earth Charter), τον οποίο για 8η συνεχή χρονιά Υιοθετούμε με την τάξη μας.
Η Διεύθυνση Π.Ε. Β΄ Αθήνας δια του Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε συνεργασία με την Πρωτοβουλία του Καταστατικού Χάρτη της Γης στην Ελλάδα και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης στο πλαίσιο της υλοποίησης των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κατά το σχολικό έτος 2021-2022 υποστηρίζει για όγδοη συνεχόμενη χρονιά την υιοθέτηση των αρχών του Καταστατικού Χάρτη της Γης (Earth Charter) από εκπαιδευτικούς και σχολικές μονάδες. http://www.earthcharterhellas.edc.uoc.gr/
«Η 40η Γενική Διάσκεψη της UNESCO, (12-27/11/2019) ενέκρινε ψήφισμα που επιβεβαιώνει τη σημασία του Καταστατικού Χάρτη της Γης (Εarth Charter) ως ηθικού πλαισίου για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Ο Καταστατικός Χάρτης της Γης (Earth Charter) είναι μια διακήρυξη θεμελιωδών ηθικών αρχών για την οικοδόμηση μιας δίκαιης, βιώσιμης και ειρηνικής παγκόσμιας κοινωνίας στον 21ο αιώνα. Επιδιώκει να εμπνεύσει όλους τους ανθρώπους με μια νέα αίσθηση παγκόσμιας αλληλεξάρτησης και κοινής ευθύνης για την ευημερία ολόκληρης της ανθρώπινης οικογένειας, της μεγαλύτερης κοινότητας της ζωής και των μελλοντικών γενεών. Είναι ένα όραμα ελπίδας και μια πρόσκληση για δράση».
Οι Αρχές του Καταστατικού Χάρτη της Γης έχουν τέσσερις βασικούς άξονες:
- ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
- ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ
- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
- ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, ΜΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ
Την προσαρμογή του Καταστατικού Χάρτη της Γης για παιδιά μπορείτε να διαβάσετε εδώ: https://drive.google.com/file/d/0Bz6Nt1ZNI_bCazg1SzhPTER5M1U/view?resourcekey=0-kz-equO3Zd8shzU_kqLdDw
Ακόμα μπορείτε να δείτε άρθρα από παλαιότερο ψηφιακό μας περιοδικό με δράσεις και δραστηριότητες για τον Καταστατικό Χάρτη της Γης: https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniasatt/
Η ενασχόληση μας με τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεκίνησε όταν υποδεχθήκαμε στην τάξη τα Βιβλία σε Ρόδες, βιβλία δανεισμού με θέμα τα Δικαιώματα.
Τα ΒΙΒΛΙΑ ΣΕ ΡΟΔΕΣ είναι ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα που φέρνει μικρές, κινητές, θεματικές και δανειστικές βιβλιοθήκες μέσα στις τάξεις των δημόσιων δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων. Δημιουργήθηκαν το 2012 από τη μη κερδοσκοπική πολιτιστική εταιρεία Η ΠΥΡΝΑ ( http://www.vivliaserodes.gr/ti-einai-ta-vivlia-se-rodes/ ), με τη συνεργασία του Γραφείου Περιβάλλοντος της Α’ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών.
Έτσι τ ήρθαμε σε επαφή με τα παρακάτω βιβλία:
1. ΓΙΑ ΝΑ ΖΗΣΟΥΜΕ ΜΑΖΙ – Η ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ(ΧΑΦΕ ΛΩΡΑ / ΣΑΝΤ – ΜΑΡΚ ΛΩΡ)
2. Ε ΦΙΛΕ (ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ)
3. ΕΡΙΚΑ (RUTH VANDER ZEE)
4. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΑΤΟΥ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ Σ΄ ΕΝΑ ΓΛΑΡΟ ΝΑ ΠΕΤΑΕΙ (ΣΕΠΟΥΛΔΕΒΑ ΛΟΥΙΣ)
6. Η ΦΑΡΜΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ (ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ, GEORGE ORWELL
7. ΗΤΑΝ ΤΟ ΙΝΔΑΛΜΑ ΜΟΥ (ΠΑΠΑΘΕΟΔΩΡΟΥ ΑΝΤΩΝΗΣ)
8. ΚΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΟΥΝ (ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ)
9. ΚΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ (ΣΑΡΗ ΖΩΡΖ)
10. ΜΙΑ ΖΩΗ ΣΑΝ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΟΥ (DΟRLΙΝG ΚΙΝDΕRSLΕΥ)
11. ΜΙΚΡΕΣ ΟΔΥΣΣΕΙΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ (ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΜΠΑΝΤΗ)
12. ΜΙΚΡΕΣ ΣΠΟΥΔΑΙΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ενάντια στις διακρίσεις (ΦΡΑΝΘΙΣΚΟ ΙΟΡΚΑ)
13. ΜΙΚΤΗ ΚΟΣΜΟΥ (ΒΑΙΝΕΡ ΤΙΜ)
14. ΞΕΝΟΙ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ (ΜΙΧΑΗΛ ΣΥΡΜΩ)
15. Ο ΒΑΤΡΑΧΟΣ ΚΑΙ Ο ΞΕΝΟΣ (ΜΑΞ ΒΕΛΘΟΥΣ)
16. Ο ΘΕΙΟΣ ΠΛΑΤΩΝ (ΖΕΗ ΑΛΚΗ)
17. Ο ΝΑΒΙΝΤ ΔΕΝ ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΕΣ (ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ ΠΑΝΟΣ)
18. Ο ΟΡΤΑΝΣΙΑ ΦΥΛΑΕΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ (ΦΡΑΓΚΙΣΚΑΚΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ)
19. ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΗ ΚΙ ΑΠΟ ΤΑ ΟΝΕΙΡΑ (ΦΑΜΠΡΙΤΣΙΟ ΣΙΛΕΪ)
20. ΠΟΥ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ; (ΝΤΕΚΑΣΤΡΟ ΜΑΡΙΖΑ)
21. ΣΚΛΗΡΟ ΚΑΡΥΔΙ (ΣΒΟΡΩΝΟΥ ΕΛΕΝΗ)
22. ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΠΟΥ ΚΡΥΩΝΕ (ΜΠΟΥΛΩΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ)
23. ΤΟ ΚΑΤΙ ΑΛΛΟ (ΚΑΘΡΥΝ ΚΕΙΒ)
24. ΤΟ ΛΕΩΦΟΡΕΙΟ ΤΗΣ ΡΟΖΑΣ (ΣΙΛΕΙ ΦΑΜΠΡΙΤΣΙΟ)
25. ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ (ΠΕΤΡΟΒΙΤΣ-ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΥ ΛΟΤΗ)
Δανειστήκαμε αρκετά από αυτά τα βιβλία και τα διαβάσαμε στο σπίτι. Μετά το διάβασμα κάναμε κάθε φορά στην ολομέλεια της τάξης την παρουσίαση του βιβλίου που διαβάζαμε και μια μικρή κριτική με επιχειρήματα για το περιεχόμενο και την εικονογράφηση.
Στο τέλος γράψαμε λίγα λόγια για το αγαπημένο μας βιβλίο σε ένα κοινό ημερολόγιο, κάνοντας και την αντίστοιχη ζωγραφιά με την ιστορία που μας άρεσε.
Επίσης διαβάσαμε κάποια από αυτά μέσα στην τάξη και τα συζητήσαμε όλοι/ες μαζί.
Στη συνέχεια αποφασίσαμε να γιορτάσουμε την Παγκόσμια Μέρα Δικαιωμάτων των Παιδιών.
Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού εορτάζεται κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου, με αφορμή την επέτειο υιοθέτησης από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, το 1989, της Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. (Αρχές το Καταστατικού Χάρτη της Γης-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ: Όλοι πρέπει να έχουν ότι χρειάζονται-12.«Να υποστηρίζεις πάντα την ιδέα ότι κάθε παιδί πρέπει να έχει τροφή, σπίτι, οικογένεια, ξεκούραση, σχολείο, φίλους και φίλες, παιχνίδια και χαρά και, αν είναι άρρωστο, να έχει γιατρούς και φάρμακα».)
Έτσι μιλήσαμε για τα δικαιώματα των παιδιών διαβάζοντας και συζητώντας τις κάρτες με τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ από την «Πρωτοβουλία για το Άρθρο 12» και το εκπαιδευτικό παιχνίδι «ΒΡΕΣΤΑ και ΠΑΡΤΑ! Κάνε δικά σου τα δικαιώματα»
https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2021/12/Δικαιώματα-παιδιών-σε-κάρτες.pdf
Η «Πρωτοβουλία για το Άρθρο 12», με τον συνοπτικό τίτλο «ΠΡΩΤΑ.12» («InArt12») είναι μια κίνηση που αποβλέπει στη διάδοση και εφαρμογή του άρθρου 12 της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, δηλαδή του δικαιώματος όλων των παιδιών να εκφράζουν ελεύθερα τις απόψεις τους, να ακούγονται και η γνώμη τους να λαμβάνεται υπόψη σε όλα τα θέματα και τις διαδικασίες που τα αφορούν. http://www.inart12.org/index.php/el/
Από τις προτεινόμενες δράσεις διαλέξαμε να φτιάξουμε μεγάλες αφίσες για τα δικαιώματα των παιδιών που τοποθετήσαμε στο διάδρομο του σχολείου μας για να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης, συζήτησης και προβληματισμού για την υπόλοιπη σχολική κοινότητα.
Δεν ξεχάσαμε να παίζουμε και τα δύο ηλεκτρονικά κουίζ για τα δικαιώματα των παιδιών που μας προτείνει η Πρωτοβουλία για το άρθρο 12.
- Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού: 1ο Κουίζ: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScnnkeOnRNixM
- MrX_GvnHEsRvLnIA8Hdx_NXetR1xKxMDRBpA/viewform
- Βρες άλλες 12 φράσεις που σχετίζονται με τα δικαιώματα των παιδιών: 2ο Κουίζ! https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScjW7qMfL
- xmojCrW3qCAWQxhqQlOAixHkq3SRU0ys2Nx0Ri8A/viewform
Τη Θεματική Ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων για τα Δικαιώματα τη συνδυάσαμε με την Ενότητα 13 του μαθήματος της Γλώσσας «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ίδιοι».
Με αφορμή το μάθημα «Το σχολείο του κόσμου», Τετράδιο Εργασιών,άσκηση1(σελ.43) βρήκαμε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο σπουδαίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο και με σύνθημα «ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ-ΕΧΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ: ΕΙΡΗΝΗ- ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΟΛΕΣ» κάναμε μια πορεία στη γειτονιά με θέμα την ισότητα και τα δικαιώματα, κρατώντας τις αφίσες μας και μικρά κρουστά μουσικά όργανα.
Ήταν μεγάλη η χαρά μας από την ανταπόκριση των περαστικών και γειτόνων που μας ενθάρρυναν και επιβράβευαν για την πρωτοβουλία μας.
Με αφορμή τις 3 Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Μέρα για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων με Αναπηρία, κάναμε δύο δραστηριότητες για να καταλάβουμε τις δυσκολίες των ατόμων με ειδικές ανάγκες.
Προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε με το στόμα, κάτι που ήταν πολύ δύσκολο, αλλά εντυπωσιαστήκαμε από ζωγραφικούς πίνακες που έχουν φτιάξει ζωγράφοι χρησιμοποιώντας το στόμα ή τα πόδια τους για να πιάσουν τα πινέλα.
Καταλάβαμε έτσι πώς το μεγαλύτερο κίνητρο είναι η θέληση για έκφραση. Αυτή νικά όλα τα πρακτικά εμπόδια και μαζί με το πείσμα μπορεί να μας κάνει να πετύχουμε ό,τι βάζουμε στόχο.
Στη συνέχεια αποφασίσαμε να βγούμε στη γειτονιά καλύπτοντας τα μάτια μας και κρατώντας ένα μπαστούνι.
Πραγματικά δε χρειάστηκε να πάμε πολύ μακριά για να καταλάβουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα άτομο με περιορισμένη ή και καθόλου όραση, όταν θέλει να κινηθεί στην πόλη. Διαπιστώσαμε κακοτεχνίες ή ελλείψεις από τη μεριά του Δήμου , αλλά και αδιαφορία από τη μεριά των συμπολιτών μας που δεν σέβονται κανονισμούς και σημάνσεις.
Έτσι γυρνώντας στην τάξη αποφασίσαμε να γράψουμε γράμματα στη Δήμαρχο της πόλης μας, να αναφέρουμε τα προβλήματα και να προτείνουμε λύσεις που μπορεί να εφαρμόσει ο δήμος. Κάποιοι/ες από εμάς δε δίστασαν να οραματιστούν και αντικείμενα νέας τεχνολογίας που μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα με προβλήματα όρασης να κινούνται με ασφάλεια στην πόλη. Εμείς, η νέα γενιά, έχουμε ιδέες και οράματα για έναν κόσμο που όλοι και όλες μπορούμε να συνυπάρχουμε με ίσες ευκαιρίες και δυνατότητες.
Ένας φάκελος, που μέσα περιείχε τα γράμματα μας, πήγε στο Δημαρχείο, πρωτοκολλήθηκε και ελπίζουμε, όταν παραδοθεί στη Δήμαρχο της πόλης μας, να μας αποστείλει μια απάντηση για τα μέτρα που προτίθεται να αναλάβει ο δήμος για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων των ατόμων με αναπηρίες.
Οπωσδήποτε, δεν θα μπορούσαμε, αφού μιλάμε για δικαιώματα, να μην συμμετέχουμε στον 25o Μαθητικό Διαγωνισμό 2021: «Η εκπαίδευση δεν μπορεί να περιμένει!» της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για Τους Πρόσφυγες με θέμα το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση για όλους και όλες.
Για το σκοπό αυτό φτιάξαμε ένα βίντεο με τα συνθήματα μας για την Εκπαίδευση με τίτλο: «Ανοιχτά Σχολεία για Όλες και Όλους»: https://youtu.be/nTwEJ5ijJEw
Με χαρά διαβάσαμε την επιστολή της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες:
«Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού θα ανακοινωθούν τυπικά με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων στις 20 Ιουνίου 2022, στην ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας https://www.unhcr.org/gr/student-contest-2021. Αν και η συμμετοχή του σχολείου σας δεν ήταν ανάμεσα σε αυτές που διακρίθηκαν με τη συνολική μεγαλύτερη βαθμολογία, αξίζουν θερμά συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για τη δημιουργικότητα και την προσπάθειά τους.
Εκ μέρους της Επιτροπής Διοργάνωσης του διαγωνισμού θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε εσάς και τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου σας για την αξιέπαινη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό και τη διάθεσή τους να σκεφτούν, να συζητήσουν, να ανταλλάξουν απόψεις, να σχεδιάσουν και να διεκδικήσουν οι ίδιοι το δικαίωμά τους στο σχολείο στέλνοντας το μήνυμά τους παντού».
Μαζί με την επιστολή παραλάβαμε το Αναμνηστικό Δίπλωμα από τη συμμετοχή μας στον Πανελλαδικό Διαγωνισμό 2021 «Η Εκπαίδευση δεν μπορεί να περιμένει».
https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/05/Υπατη-Αρμοστεία-2022-Αναμνηστικό-Δίπλωμα.pdf
Τελειώνοντας τη Θεματική Ενότητα για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα συμπληρώσαμε ένα Ερωτηματολόγιο Αυτοαξιολόγησης για το Σεβασμό στην Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, αλλά και την αποδοχή στην Πολιτισμική Πολυμορφία. Φυσικά αξιολογήσαμε τους εαυτούς μας στη συνεργασία και τη συμμετοχικότητα αλλά και στην απόκτηση γνώσεων σε σχέση με το ποια είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Φυσικά συμπληρώσαμε όλοι και όλες θετικά σχόλια, αφού είμαστε πάντα πολύ χαρούμενοι/ες που μαθαίνουμε και προβληματιζόμαστε, παίζουμε και ανταλλάσσουμε απόψεις μέσα από ενδιαφέρουσες δραστηριότητες-δράσεις, καθώς αυτό είναι και το ζητούμενο για ένα σύγχρονο σχολείο!