- Πρόγραμμα:LIFE17 NAT/GR/000522 – LIFE GRECABAT (“Greek Caves and Bats: Management ActionsandChangeofAttitude”, «Ελληνικά Σπήλαια και Χειρόπτερα: Διαχειριστικές Δράσεις και Αλλαγή Συμπεριφοράς»( , Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, Βιβλίο Μαθητή, Γ01. Κατάγραψε τα ζώα σωστά (α) και(β)
2. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ,
ΔΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΡΓΟ ΕΠΕΑΕΚ: 1.1.ΣΤ.1Γ: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ,ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΑΚΕΤΟΓΙΑ ΤΗ ΒΙΟΠΟΙΚΙΛΟΤΗΤΑ,
ΖΩΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ, Φύλλο Εργασίας 1.1.2. Βιοποικιλότητα Οικοσυστημάτων (σελ.145)
3. World’s Largest Lesson, Lesson Plan Make Space for Nature: Why Biodiversity is Key to Achieving the Global Goals
3.1.Βιοποικιλότητα και 17 ΣΒΑ
3.2. Χωρισμός των Στόχων: Περιβαλλοντικοί, κοινωνικοί, οικονομικοί
3.3. Αυτοσχεδιασμός ομαδοποίηση
4. Επιτραπέζιο Παιχνίδι για την Βιοποικιλότητα από πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
5. Κατασκευή Σελιδοδείκτες: Βιοποικιλότητα – Είμαστε μέρος ενός συνόλου-EU
6.Κατασκευή πεταλούδας από αυγοθήκες
7.Κατασκευή μόμπιλε από το υλικό της Ορνιθολογικής Εταιρείας για το ΠρόγραμμαErasmus+ «Natural Nations GoesDigital»
8.Αναπαράσταση με παντομίμα «Ο κύκλος Ζωής της Πεταλούδα- Η Μεταμόρφωση»
9. LandArt- Δημιουργία δέντρου από υλικά της φύσης (φύλλα, καρποί, φλοιοί δέντρων, κλαδιά) που συλλέχθηκαν στο προαύλιο του σχολείου. Από υλικό του προγράμματος Erasmus+ «Natural Nations GoesDigital.
9.1.Ονομασία των μερών του δέντρου
9.2.Μελέτη των ειδών πουλιών από το εκπαιδευτικό υλικό/αφίσες της Ορνιθολογικής Εταιρείας
9.3.Ζωγραφική πουλιών και τοποθέτηση τους στο δέντρο της LandAtr
- Εκπαιδευτικό Βιωματικό Εργαστήριο στην αυλή του σχολείου από μέλος της εκπαιδευτικής ομάδας της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας (Λίλα Δερουγγέρη -Υπεύθυνη Προγραμμάτων Erasmus+):
10.1. Παιχνίδια γνωριμίας ομάδας
10.2. Μελέτη πεδίου: Συλλογή εντόμων προς μελέτη σε ειδικά δοχεία και χρήση μεγεθυντικών φακών για παρατήρηση
10.3. Παρατήρηση της μορφολογίας των εντόμων-επικονιαστών
10.4. Εισαγωγή στην ταξινόμηση και ονομασία των εντόμων
10.5. Τοποθέτηση του «Ξενοδοχείου για πεταλούδες» σε δέντρο του προαύλιου του σχολείου.
11. Μελέτη των Βιβλίων: α)«Το δίχτυ της ζωής-Ιστορίες βιοποικιλότητας» της Ελένης Σβορώνου, Εκδόσεις Ελληνοεκδοτική, β)Παιδική εγκυκλοπαίδεια «Τι; Πού; Γιατί;- Ερωτήσεις και απαντήσεις για τη φύση» Εκδόσεις Susaeta Εκδοτική Α.Ε., γ) «Ο Θησαυρός του Γιωργή»,του Κώστα Μάγου, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης
12. Περιήγηση στις ιστοσελίδες:
α)Δικτυακός Τόπος Για Τη Φύση Και Τη Βιοποικιλότητα:http://biodiversity-info.gr/index.php/el
β) LIFE 4 POLLINATORS – Εφαρμογή της επιστήμης των πολιτών στην προστασία άγριων μελισσών και άλλων επικονιαστών στη Μεσόγειο: https://www.life4pollinators.eu/
γ) BeePathNet-Μελισσοδιαδρομές
Ευρωπαϊκό πρόγραμμα URBACT III, στο πλαίσιο της δημιουργίας Δικτύων Πόλεων Μεταφοράς (TransferCityNetworks) των επιτυχημένων ορθών πρακτικών (urbact.eu/beepathnet) με στόχο τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκό δίκτυου πόλεων φιλικών προς τις μέλισσες:
13.Παρακολούθηση βίντεο για τη ζωή των εντόμων/επικονιαστών (παρακάτω παράθεση)
14. Παραδοσιακά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου με τη δασκάλα της Φυσικής Αγωγής Πασχαλίνα Παπαδαμάκη με θέμα τα έντομα: α) Περνά- περνά η μέλισσα, β) Η Τυφλόμυγα, γ)Κεντρίτσες (παραλλαγή Ουρίτσες) Με χειροποίητα καπέλα ως διακριτικά των δύο ομάδων επικονιαστών: Μέλισσες και Πεταλούδες.
15.Συζήτηση για το Κόκκινο Βιβλίο την Απειλούμενων Ζώων της Ελλάδας (Ελληνική Ζωολογική Εταιρεία, Λεγάκις Α. & Μαραγκού Π., 2009). Επιλογή από το βιβλίο κάποιων πιο γνωστών ειδών και σκιστάρισμά τους στο «Διαβατήριο του PandaClub- Πραστατεύουμε τα Απειλούμενα Είδη». Μοίρασμα κονκάρδων της WWF-PandaClubκαι αυτοκόλλητων με απειλούμενα είδη από όλο τον κόσμο.
16. Κατασκευή με αυγοθήκες (από τα σχολικά γεύματα) των σταδίων μεταμόρφωσης της πεταλούδας.
17.Κατασκευή πεταλούδων από διηθητικά χαρτιά φίλτρου μηχανής καφέ σε βάση από πλαστικά πιάτα μιας χρήσης από τα σχολικά γεύματα με καλαμάκια από ανακυκλωμένο χαρτί.
18. Επιτραπέζιο παιχνίδι σε ομάδες «Απειλούμενα Είδη Ζώων και Κίνδυνοι» από το WWFHELLAS -PandaClub
19. Δημιουργία βιβλίου « Φανταστικές Ιστορίες Παιδιών για τη Βιοποικιλότητα (Έντομα/Επικονιαστές) -Με το παιχνίδι των Ζαριών-Ιστοριών».
20. Εκπαιδευτική επίσκεψη στην Πλατεία Αγίων Αναργύρων Νέας Ιωνίας. Μελέτη πεδίου με φύλλα εργασίας από το Εκπαιδευτικό Υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Ένα πάρκο για τα πουλιά και τους ανθρώπους» της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας (συνημμένα παρακάτω): α)»Συνθήκες ζωής των πουλιών στο πάρκο» και β) «Το πάρκο θα ήταν ιδανικό εάν…»
21. Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Άλσος Νέας Φιλαδέλφειας:
21.1. Επίσκεψη στη χαρουπιά που η τάξη έχει υιοθετήσει από το προηγούμενο έτος. Τοποθέτηση νέας πινακίδας υιοθεσίας.
21.2. Παρατήρηση βιοποικιλότητας με τα έγχρωμα φυλλάδια για τα έντομα από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία: «Γνωρίζουμε τα έντομα της Ελλάδας»
21.3. Παιχνίδι από το Εκπαιδευτικό Υλικό Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: «Ένα πάρκο για τα πουλιά και τους ανθρώπους» της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας: «Βρες το σμήνος σου».
21.4. Εικαστική έκφραση : «Μαθαίνω το δάσος με τις αισθήσεις μου»: α) Κλείνω τα μάτια, ακούω τους ήχους γύρω μου και τους ζωγραφίζω στο χαρτί και β) Περιηγούμαι στη φύση, μυρίζω ό,τι υπάρχει γύρω μου και αποτυπώνω τις μυρωδιές στο χαρτί.
22. Ομαδικές εργασίες στο μάθημα της Τεχνολογίας της Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) με την εκπαιδευτικό ΤΠΕ Τερλίδου Ζωή με θέμα: «Βρίσκουμε εικόνες με έντομα επικονιαστές -Παρατηρούμε ομοιότητες και διαφορές». Παρουσίαση με τη χρήση προγράμματος PowerPoint (επισύναψη)
23. Κατασκευή πουλιών σε πραγματική φωλιά με ρολά χαρτιών τουαλέτας.
Ηχητική περιήγηση και γνωριμία με τα πουλιά της Αθήνας και το κελάηδισμά τους με την εφαρμογή «Ακούστε τα πουλιά της Αθήνας»από την ηλεκτρονική εφημερίδα LIFO:
24. Συμμετοχή στο δημιουργικό εργαστήριο για παιδιά «Μικροί Αγρότες και Αγρότισσες στην Πόλη» με δραστηριότητες σύνδεσης με τη Φύση, που οργάνωσε δωρεάν η Οργάνωση Γη στο Μητροπολιτικό Πάρκο Αντώνης Τρίτσης.
Παρατήρηση της βιοποικιλότητας, Σποροφύτευση, Κατασκευές Εναλλακτικών Φυτολόγιων, Μελέτη των Κήπων, Παιχνίδια Συνεργασίας, Συλλογική Κουζίνα: Μαγειρέψαμε με εποχιακά υλικά από τον βιολογικό λαχανόκηπο, εφαρμόσαμε πρακτικές «από το χωράφι στο πιάτο» και γευματίσαμε όλοι και όλες μαζί.
25.Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Βιοποικιλότητα-Το Δίχτυ της Ζωής» με την Ελένη Σβορώνου, μέλος της ομάδας εκπαιδευτικών προγραμμάτων της WWF και συγγραφέας, στο πάρκο της γειτονιάς.
26. Καταγραφή των φυτών του πάρκου γειτονιάς και καταχώρηση φωτογραφιών/ειδών στην πλατφόρμα Pl@ntNet -Η Κοινωνία των Πολιτών-Το Παρατηρητήριο Πολιτών (Εργαστήρι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-ΕΚΠΑ).
27.Μελέτη πεδίου στο Αισθητικό Δάσος του Υμηττού με την Παιδαγωγική Ομάδα του ΚΠΕ Αργυρούπολης. Παρατήρηση, παιχνίδι, καταγραφές και ταυτοποιήσεις ειδών.
28. Σύνδεσμος για της Βιώσιμες Πόλεις –ΣΒΑΠ: Β΄ Βραβείο για τις δράσεις του 1ου Δ.Σ. Νέας Ιωνίας για το περιβάλλον.
29. Παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος του ΚΠΙΣΝ «Βιώσιμος Πλανήτης»
30. Συμμετοχή στη δράση του Ιδρύματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης FEE που συντονίζει το Διεθνές Θεματικό Δίκτυο « Μαθαίνω για τα Δάση» με θέμα «Together for OurPlanet»COP 26.
31. Πρόγραμμα υιοθεσίας απειλούμενου είδους: «Υιοθετούμε ένα ΠΑΝΤΑ»
32. Συμμετοχή στην καμπάνια “FridaysForFuture” με διοργάνωση πορείας για το κλίμα στη γειτονιά μας.
33. Συμμετοχή στη Μαθητική Εβδομάδα Δράσης 2022 της ActionAidμε θέμα τη Σπατάλη Φαγητού (Κλιματική Αλλαγή και Οικολογικό Αποτύπωμα-Τροφοχιλιόμετρα.
Παραγόμενες εργασίες:
1.Ομαδικές Εργασίες Μαθητών/τρών – Παρουσιάσεις σε μορφή Power Point: ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΠΕ-ΕΝΤΟΜΑ
2. Παγκόσμια Ημέρα Βιοποικιλότητας: https://youtu.be/JO7EMfw0fmw
3. Μικροί Επιστήμονες- Η Κοινωνία των Πολιτών: https://youtu.be/Nm70TSdJtwk
4. Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος: https://youtu.be/B7O7FfTLj6M
5. Πράκτορες του Πλανήτη- Παγκόσμια Μέρα Περιβάλλοντος: https://youtu.be/3YCPuKl_8-E
6. Βιοποικιλότητα και Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης: http: //schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/06/Βιοποικιλότητα-και-Στόχοι-Βιώσιμης-Ανάπτυξης-SDGs.pdf
7. Φανταστικές Ιστορίες Βιοποικιλότητας: https://schoolpress.sch.gr/1dimnioniaatt/files/2022/06/Φανταστικές-Ιστορίες-Βιοποικιλότητας.pdf
8. Θεατρικό δρώμενο-Μεταμόρφωση Πεταλούδας: https://drive.google.com/file/d/10kyUcf5kOdXFyIbXI-1eK_M7prZSUPfE/view?usp=sharing
Εκπαιδευτικό Υλικό
Ψηφιακό εκπαιδευτικό Υλικό :
Βίντεο:
1. Butterfly: A Life | NationalGeographic
2. Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ
3. ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΜΠΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ
4. Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ
4. ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ
5. Monarch Butterfly Metamorphosis time-lapse FYV
6. «Η ΚΑΜΠΙΑ που έγινε ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ» ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΠΑΙΔΙΚΟ – Ο ΠΑΡΑΜΥΘΑΣ – ΠΑΙΔΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ – H kampiapetalouda
7. ΕΠΙΚΟΝΊΑΣΗ
8. Λουλούδια, επικονίαση, επικονιαστές
9. Επικονίαση-ΤΡΑΓΟΥΔΙ
10. Μάνος Λοΐζος – Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ – Μαρία Ρουσσέα,(Ανέκδοτη ηχογράφηση)
11. Το τραγουδι της πεταλουδας – ΜιλτοςΠασχαλιδης
12. ΠΕΤΑΛΟΥΔΕΣ | ΛΟΓΙΣΜΟΣ – ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΛΥΚΟΚΟΚΑΛΟΣ
13. Μάτια πεταλούδες – ΛιζέταΚαλημέρη – Μιχάλης Χανιώτης
14. Μια μικρή πεταλούδα-Γιάννης Ζουγανέλης
15. ΜΑΤΑΙΟΤΙΣ – ΟΜΟΡΦΗ ΜΟΥ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ
16. Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου – Πετούν Τα Πεταλούδια (Official AudioVideo)
Φωτογραφικό άλμπουμ: