Η προσπάθεια μας με βιωματικό τρόπο να ενημερωθούμε για την κλιματική αλλαγή και να δράσουμε συνεχίζεται καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και με κάθε τρόπο.
- Μιλώντας για τις ανανεώσιμες και μη πηγές ενέργειας αρχικά αποφασίσαμε να μελετήσουμε με φύλλα εργασίας την απώλεια της ενέργειας στο χώρο του σχολείου, Βρήκαμε πολλές και μεγάλες απώλειες και προτείναμε λύσεις για τη μείωσή τους.
- Στη συνέχεια και για να καταλάβουμε καλύτερα πώς λειτουργεί η ηλιακή ενέργεια, εκτελέσαμε ένα πείραμα κατασκευάζοντας ηλιακό φούρνο με κουτί πίτσας . (Στο youtube υπάρχουν πολλά βίντεο με οδηγίες κατασκευής.)
Μέσα στον φούρνο βάλαμε ένα δίκροκο αυγό και κομμάτια σοκολάτας. Αφήσαμε τον «φούρνο» στο παράθυρο της τάξης, σε σημείο που έπεφταν πάνω του οι ακτίνες του ήλιου και μέχρι το τέλος των μαθημάτων ήμασταν έτοιμοι/ες να φάμε τα αυγά και μια μους σοκολάτας!
Με έναν άλλο ηλιακό συλλέκτη που μετέτρεπε την ηλιακή ενέργεια σε ηλεκτρική, πειραματιστήκαμε για να μάθουμε το ρόλο των κυκλωμάτων.
- Δημιουργήσαμε το δικό μας βιβλίο για την κλιματική αλλαγή: Αιτίες, Συνέπειες και δράσεις μετριασμού της.
- Από εκπαιδευτικό υλικό της WWF παίξαμε το παιχνίδι «Σκέψη έξω από το κουτί» (Thinging out of the box) και διαβάσαμε το βιβλίο «Τι μπορείς να κάνεις με μια ιδέα;» Αυτές οι δύο δραστηριότητες μας έδωσαν την αφορμή να σκεφτούμε νέες καινοτόμες ιδέες για να βελτιώσουμε τον πλανήτη μας. Σε ομάδες συζητήσαμε τις ιδέες μας, τις αποτυπώσαμε στο χαρτί και τις παρουσιάσαμε στα υπόλοιπα μέλη της τάξης.
- Επειδή συμμετέχουμε πιο ενεργά σε κάτι, όταν εμπλεκόμαστε συναισθηματικά, όταν δηλαδή το αγαπάμε, φτιάξαμε εικονοποιήματα με θέμα την αγάπη μας προς το περιβάλλον συμπεριλαμβάνοντας έτσι στις δραστηριότητες και την καλλιέργεια της γραπτής έκφρασης.
- Διαβάσαμε το βιβλίο της Ελένης Ανδρεάδη «Γιατί χάθηκε το γράμμα Β;» το οποίο μιλάει για τον πλανήτη μας που είναι μοναδικός και δεν υπάρχει δεύτερος. Δεν υπάρχει πλανήτης Β. Μόνο πλανήτης Α. Γι’ αυτό και πρέπει να τον προστατεύσουμε.
- Με αφορμή το βιβλίο και το συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό, συμπληρώσαμε φύλλα εργασίας για τα έντομα, μετά από μια περιήγηση μας στον κήπο του σχολείου.
-
Έπειτα φτιάξαμε την μπέρτα* μας ώστε να γίνουμε υπερήρωες και να βοηθήσουμε κι εμείς, με τις δυνάμεις που έχουμε, να σταθεροποιηθεί το κλίμα και να μην καταστρέφεται ο πλανήτης μας. Τις μπέρτες ζωγραφίσαμε με ακουαρέλες και γράψαμε στο κέντρο τους ένα μεγάλο Α , που συμβολίζει τον πλανήτη Α, αυτόν που ζούμε και είναι το μοναδικό μας σπίτι.
- Επίσης φτιάξαμε καπέλα με το γράμμα Α και κολλήσαμε πάνω τους τις τρεις πιο γνωστές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: τον Ήλιο, τον Άνεμο και το Νερό-Θάλασσα.
- Η δραστηριότητα μας ολοκληρώθηκε όταν καλέσαμε στο σχολείο τη συγγραφέα του βιβλίου Ε. Ανδρεάδη να μας μιλήσει για το βιβλίο της και να κάνουμε μαζί πολύ ωραίες δραστηριότητες που μας πρότεινε:
α)Στο βάζο της ευγνωμοσύνης βάλαμε τις εικόνες που φτιάξαμε, όταν κλείνοντας τα μάτια σκεφτήκαμε ποιο είναι αυτό που μας έχει χαρίσει η φύση και που θέλουμε να την ευχαριστήσουμε. Εξηγήσαμε στην ομάδα της τάξης τι έχει καθένας/μιά ζωγραφίσει και το βάζο μας θα παραμείνει στην τάξη ως και το τέλος της χρονιάς. Τότε θα το ανοίξουμε να ξαναδιαβάσουμε όσα γράψαμε για να προσθέσουμε, να αφαιρέσουμε ή να αλλάξουμε κάτι από τις σκέψεις που βρίσκονται μέσα.
β)Για να βοηθήσουμε όλοι και όλες για την προστασία του πλανήτη, συζητήσαμε διάφορες ιδέες. Στο τέλος δώσαμε μια μυστική υπόσχεση που θέλουμε ατομικά να τηρήσουμε σε σχέση με το περιβάλλον και δεσμευτήκαμε γι’ αυτήν υπογράφοντας στο κέντρο της ζωγραφιάς του πλανήτη, βάζοντας το δακτυλικό του αποτύπωμα.
- Αποφασίσαμε όλοι και όλες να γίνουμε υπερήρωες και υπερηρωίδες του πλανήτη και να τον σώσουμε από την κλιματική κρίση.
Γιατί δεν υπάρχει πλανήτης Β, γιατί δεν υπάρχει σχέδιο Β.
Μία είναι η γη μας, το μεγάλο μας σπίτι και αυτήν θα προστατεύσουμε!
Μπορείτε να δείτε το βίντεο με όλες μας τις δραστηριότητες εδώ: https://youtu.be/1tBwj0sfsmo
*Οι μπέρτες έγιναν από ύφασμα που χάρισε η μαμά του Παναγιώτη Τ., μαθητή της τάξης μας.