Μουσείο Παιδείας: Πολιτισμός και Ποιοτική Εκπαίδευση

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Δεκ• 14•18
Μουσείο  Παιδείας: Πολιτισμός και Ποιοτική Εκπαίδευση

Την Πέμπτη  13 Δεκεμβρίου 2018 επισκεφτήκαμε το Μουσείο Παιδείας  του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών, στην Πανεπιστημιούπολη  Ζωγράφου.

Το Μουσείο Παιδείας ιδρύθηκε το 1993 και ανήκει στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών του ΕΚΠΑ. Στόχος του είναι η διάσωση και η έκθεση της πολιτιστικής κληρονομιάς της εκπαίδευσης  κατά τον 19ο και 20ο αιώνα.

Αρχικά  οι μαθητές/τριες περιηγήθηκαν στην έκθεση του Μουσείου.

Η έκθεση   αποτελείται από παλιά αντικείμενα, όπως θρανία, μαυροπίνακας, βέργα, πηλίκιο, πλάκα και κοντύλι, όργανα σωματομετρήσεων, αλφαβητάρια, αναγνωστικά και άλλα.

Στη συνέχεια παρακολούθησαν δύο εκπαιδευτικά προγράμματα.

Α) «Όταν το κουδούνι χτυπήσει»:

Τρία κουδουνίσματα, τρία ταξίδια στον χρόνο και στον χώρο. Με το πρώτο χτύπημα ο κύριος Κουδούνης μας μεταφέρει 100 χρόνια πριν. Η Αγγελική, η κούκλα-μαθήτρια του παρελθόντος, ζωντανεύει και παρεμβαίνει σε καίρια σημεία της ξενάγησης δίνοντας χρώμα και ζωή στα αντικείμενα της τότε σχολικής ζωής. Ο κύριος Κουδούνης στο δεύτερο χτύπημα μας επαναφέρει στο παρόν όπου παιδιά και παιχνίδι γίνονται ένα. Με το τρίτο και τελευταίο χτύπημα ο κύριος Κουδούνης μας ταξιδεύει στο μέλλον με το ερώτημα «ποια αντικείμενα του σημερινού σχολείου θα απογειωθούν με το μαγικό αερόστατο στο μουσείο του Μέλλοντος;».

Β) «O κύριος Ντο και η κυρία Φα παίζουν στο Μουσείο»:

Δύο κούκλες που κατοικούν στον κόσμο της μουσικής υποδέχονται τα παιδιά. Τα μουσικά όργανα του παλιού σχολείου βρίσκονται στην αίθουσα και ζωντανεύουν εικόνες του παρελθόντος. Στη συνέχεια, ρυθμός και σώμα συντονίζονται στους εναλλασσόμενους τόνους που ο κύριος Ντο και η κυρία Φα δίνουν. Τα παιδιά καλούνται να συνδυάσουν το ερέθισμα του ήχου με τη σωματική έκφραση και έτσι ένα παιχνίδι-πρόκληση ξεκινάει.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου συνδέονται με το μάθημα της Γλώσσας, εφαρμόζουν πολλαπλές θεωρίες μάθησης και αποτελούνται από ψυχαγωγικές δραστηριότητες, όπως χαρτοκουκλοθέατρο, παιχνίδια ρόλων, ζωγραφική και άλλα.

Τα παιδιά έμαθαν πάρα πολλά πράγματα για το σχολείο του παλιού καιρού στην Ελλάδα. Φαντάστηκαν και ζωγράφισαν το σχολείο του αύριο, με χορό και πολλή διασκέδαση σχημάτισαν τα γράμματα της αλφαβήτου, αλλά και απόλαυσαν  το κουκλοθέατρο και τα μουσικά παιχνίδια.

 

Μαζί μας είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο μουσείο οι φοιτητές/τριες του τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης  στο μάθημα της Μουσειολογίας, με τη συνοδεία των  καθηγητριών τους  κα Α.Δοξανάκη και κα Κ.Δερμιτζάκη. Έτσι κι αυτοί/ αυτές έμαθαν από το δικό μας πρόγραμμα  πώς να γίνουν καλύτεροι μουσειολόγοι στα παιδιά του μέλλοντος. Φυσικά δε χάσαμε την ευκαιρία να τους ενημερώσουμε για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και ειδικά για το Στόχο  4 και να τους φωτογραφίσουμε με την εικόνα του Στόχου. Η εκπαίδευση περνάει από γενιά σε γενιά  και φυσικά προσπαθούμε όλοι για Ποιοτική Εκπαίδευση.

 

Παράλληλα  με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου είχαμε κάνει στην τάξη και άλλες δραστηριότητες : Γραφικές ασκήσεις με αποτυπώματα-φόρμες, ζωγραφική για το εξώφυλλο του πρώτου μας βιβλίου που περιλαμβάνει τις εργασίες μας για την εκμάθηση της γραφής, ακροστιχίδα με θέμα το σχολείο.

Συνδέσαμε τέλος το αλφάβητο με εκθέματα από το Μουσείο Μπενάκη συμπληρώνοντας μία αφίσα του Μουσείου.

Τέλος μιλήσουμε γενικά για τα μουσεία και τα  τα είδη τους, αλλά και τη σημασία της διάσωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς, ως  εθνική και παράλληλα ως πανανθρώπινη κληρονομιά.

Σχολιάστε

Top