Μουσείο Παιδείας: Πολιτισμός και Ποιοτική Εκπαίδευση

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Δεκ• 15•18

Την Πέμπτη  13 Δεκεμβρίου 2018 επισκεφτήκαμε το Μουσείο Παιδείας  του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών, στην Πανεπιστημιούπολη  Ζωγράφου.

Το Μουσείο Παιδείας ιδρύθηκε το 1993 και ανήκει στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών του ΕΚΠΑ.  Στόχος του είναι η διάσωση και η έκθεση της πολιτιστικής κληρονομιάς της εκπαίδευσης  κατά τον 19ο και 20ο αιώνα.      Αρχικά  οι μαθητές/τριες περιηγήθηκαν στην έκθεση του Μουσείου. Η έκθεση   αποτελείται από παλιά αντικείμενα, όπως θρανία, μαυροπίνακας, βέργα, πηλήκιο, πλάκα και κοντύλι, όργανα σωματομετρήσεων, αλφαβητάρια, αναγνωστικά και άλλα.

Στη συνέχεια παρακολούθησαν δύο εκπαιδευτικά προγράμματα. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου συνδέονται με το μάθημα της Γλώσσας, εφαρμόζουν πολλαπλές θεωρίες μάθησης και αποτελούνται από ψυχαγωγικές δραστηριότητες, όπως χαρτοκουκλοθέατρο, παιχνίδια ρόλων, ζωγραφική και άλλα.

Α΄ Πρόγραμμα: «Όταν το κουδούνι χτυπήσει Τρία κουδουνίσματα, τρία ταξίδια στον χρόνο και στον χώρο. Με το πρώτο χτύπημα ο κύριος Κουδούνης μας μετέφερε 100 χρόνια πριν. Η Αγγελική, η κούκλα-μαθήτρια του παρελθόντος, ζωντάνεψε δίνοντας χρώμα και ζωή στα αντικείμενα της τότε σχολικής ζωής. Ο κύριος Κουδούνης στο δεύτερο χτύπημα μας επανέφερε στο παρόν όπου παιδιά και παιχνίδι γίνονται ένα. Με το τρίτο και τελευταίο χτύπημα ο κύριος Κουδούνης μας ταξίδεψε στο μέλλον με το ερώτημα «ποια αντικείμενα του σημερινού σχολείου θα απογειωθούν με το μαγικό αερόστατο στο μουσείο του Μέλλοντος;».

Β΄ Πρόγραμμα:  «O κύριος Ντο και η κυρία Φα παίζουν στο Μουσείο»                                                                        Δύο κούκλες που κατοικούν στον κόσμο της μουσικής υποδέχτηκαν  τα παιδιά. Τα μουσικά όργανα του παλιού σχολείου βρέθηκαν στην αίθουσα και ζωντάνεψαν εικόνες του παρελθόντος. Στη συνέχεια, ρυθμός και σώμα συντονίστηκαν  στους εναλλασσόμενους τόνους που ο κύριος Ντο και η κυρία Φα έδωσαν. Τα παιδιά προσπάθησαν να συνδυάσουν το ερέθισμα του ήχου με τη σωματική έκφραση και έτσι ένα παιχνίδι-πρόκληση ξεκίνησε.

Τα παιδιά έμαθαν πάρα πολλά πράγματα για το σχολείο του παλιού καιρού στην Ελλάδα. Φαντάστηκαν και ζωγράφισαν το σχολείο του αύριο, με χορό και πολλή διασκέδαση σχημάτισαν τα γράμματα της αλφαβήτου, αλλά και απόλαυσαν  το κουκλοθέατρο και τα μουσικά παιχνίδια.

Μαζί μας είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα στο μουσείο οι φοιτητές/τριες του τμήματος Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης  στο μάθημα της Μουσειολογίας, με τη συνοδεία των  καθηγητριών τους  κα  Α.Δοξανάκη και κα Κ.Δερμιτζάκη. Έτσι αυτοί/ αυτές έμαθαν μεσα από το δικό μας εκπαιδευτικό πρόγραμμα  πώς να γίνουν καλύτεροι μουσειολόγοι στα παιδιά του μέλλοντος, αλλά κι εμείς είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε  μεγαλύτερους «μάθητές» από εμάς και να συνειδητοποιήσουμε ότι η μάθηση/γνώση δε σταματά ποτέ.

Φυσικά δε χάσαμε την ευκαιρία να τους ενημερώσουμε για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και ειδικά για το Στόχο  4 και να τους φωτογραφίσουμε με την εικόνα του Στόχου.

Η εκπαίδευση περνάει από γενιά σε γενιά  και φυσικά προσπαθούμε όλοι για Ποιοτική Εκπαίδευση.

 Παράλληλα  με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου είχαμε κάνει στην τάξη και άλλες δραστηριότητες : Γραφικές ασκήσεις με αποτυπώματα-φόρμες, ζωγραφική για το εξώφυλλο του πρώτου μας βιβλίου που περιλαμβάνει τις εργασίες μας για την εκμάθηση της γραφής και  ακροστιχίδα με θέμα το σχολείο.

Συνδέσαμε κατόπιν το αλφάβητο με εικόνες εκθεμάτων  από το Μουσείο Μπενάκη, ενώ παράλληλα μαθαίναμε γι΄αυτά τα εκθέματα, συμπληρώνοντας μία αφίσα του Μουσείου.

Τέλος μιλήσουμε γενικά για τα μουσεία και τα  τα είδη τους, αλλά και τη σημασία της διάσωσης της πολιτιστικής κληρονομιάς, ως  εθνική και παράλληλα ως πανανθρώπινη κληρονομιά.

P1140210 P1140236 P1140246 P1140264 P1140265 P1140269 P1140272 P1140277 P1140281 P1140286 P1140288 P1140291

Σχολιάστε

Top