Την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019 η Α΄τάξη επισκέφτηκε το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο για να παρακολουθήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Η διατροφή σε πρώτο πλάνο», το οποίο χωρίζεται σε δύο μέρη.
Στο πρώτο μέρος τα παιδιά καλούνται να οργανώσουν ένα σούπερ μάρκετ και στο δεύτερο να εργαστούν ως μάγειρες για να κατασκευάσουν τα δικά τους αρτοποιήματα με στόχο:
Να ανακαλύψουν τις ομάδες τροφίμων
Να ταξινομήσουν και να αντιστοιχίσουν τα τρόφιμα στις ομάδες, στις οποίες ανήκουν
Να αναγνωρίσουν τη σημασία εμπλουτισμού της διατροφής τους με τροφές από όλες τις ομάδες.
Να υιοθετήσουν την ισορροπημένη διατροφή στην καθημερινότητά τους
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διατροφής αποτέλεσε το τέλος της μηνιαίας διαδρομής μας μέσα στην τάξη, ενός υπέροχου ταξιδιού, αφού είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε την εκπαιδευτική βαλίτσα του Μουσείου με ένα εξαιρετικό υλικό :
- Παζλ με τον παραγωγικό χάρτη της Ελλάδας
- Καρτέλες με τρόφιμα ζωικής και φυτικής προέλευσης
- Καρτέλες και αφίσα με τα τρόφιμα ανά εποχή
- Επιδαπέδιο παιχνίδι «Με ποιον τρόπο προστατεύω το περιβάλλον;» και καρτέλες ερωτήσεων
- Το γλωσσάρι της διατροφής
- Καρτέλες με ομάδες τροφίμων και τα θρεπτικά συστατικά τους
- Ξύλινη διατροφική πυραμίδα με ομοιώματα τροφίμων
- Παιχνίδι «Φωτεινός παντογνώστης» -Ποιες τροφές κάνουν καλό σε κάθε όργανο του σώματος
- Καρτέλες με σταυρόλεξα
- Συνταγές μεσογειακής διατροφής
- Καρτέλα με το χρόνο αποικοδόμησης των υλικών
- Εικόνες με παροιμίες
- Εικόνες με αινίγματα
- Καρτέλες με γλωσσοδέτες
- Χρωματιστά σκοινιά για εκγύμναση
- Δίκτυα μεταφοράς τροφίμων
- Ταμειακή μηχανή με ομοιώματα χρημάτων
- Συσκευασίες τροφίμων
- Σακούλες/τσουβαλάκια με τρόφιμα όπως αλεύρι, ρύζι, φακές κ.ά.
- Ηλεκτρονική ζυγαριά κουζίνας
- Πλαστικοποιημένες εικόνες έργων τέχνης
- Μουσαμάς με επιδαπέδιο παιχνίδι «διατροφικό φιδάκι»
Έτσι όλο το Φεβρουάριο:
- Παίξαμε τα επιδαπέδια παιχνίδια για το περιβάλλον και την υγιεινή διατροφή
- Παίξαμε το παιχνίδι «πηγαίνω για ψώνια στο σούπερ μάρκετ» , όπου εκεί είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε και εξάσκηση στα μαθηματικά(πληρώνω – παίρνω ρέστα), αλλά και στη μέτρηση βάρους (κιλά-γραμμάρια).
- Μιλήσαμε για τις υφασμάτινες σακούλες ή σακούλες πολλαπλών χρήσεων, αλλά και τους κανόνες συμπεριφοράς στο κατάστημα: «Είμαι ευγενικός, περιμένω με υπομονή στη σειρά μου κ.α.)
- Μελετήσαμε προσεκτικά τις συσκευασίες, μάθαμε τι πληροφορίες μας δίνουν και τι πρέπει να προσέχουμε ιδιαιτέρως σε αυτές τις πληροφορίες.
-Εξηγήσαμε τι είναι το barcode και γιατί υπάρχει
-Συζητήσαμε για το πώς να επιλέγουμε τρόφιμα με λιγότερες πλαστικές ή τεράστιες συσκευασίες γιατί ρυπαίνουμε το περιβάλλον
-Μιλήσαμε για το χρόνο αποδόμησης των υλικών που πετάμε
-Μιλήσαμε για τα βιολογικά τρόφιμα και πώς και γιατί να επιλέγουμε φρούτα και λαχανικά που είναι «άσχημα»
-Λύσαμε αινίγματα, διαβάσαμε παροιμίες και είπαμε γλωσσοδέτες σε σχέση με τη διατροφή
-Μιλήσαμε για την υπερκατανάλωση τροφίμων και γιατί είναι σημαντικό να μην πετάμε τρόφιμα που μπορούν να βοηθήσουν συνανθρώπους μας, οι οποίοι έχουν ανάγκη.
-Αναφερθήκαμε στο αρχαίο ρητό «Νους Υγιής εν σώματι Υγιεί», στην άθληση σε συνδυασμό με τη σωστή διατροφή.
-Καταλάβαμε ότι μπορούμε να αθληθούμε με απλό, αλλά διασκεδαστικό τρόπο, με ό,τι αντικείμενο θέλουμε.Έτσι δοκιμάσαμε να κάνουμε φανταστικές ασκήσεις με απλά σκοινάκια… και η φαντασία μας ήταν αστείρευτη.
-Συζητήσαμε για την ισορροπημένη διατροφή , όπως είναι η μεσογειακή.
- Φτιάξαμε το παζλ της Παραγωγικής Ελλάδας και μελετήσαμε τι παράγει η κάθε περιοχή.
-Αναφερθήκαμε στα τρόφιμα σε σχέση με την κάθε εποχή του χρόνου.
-Μιλήσαμε για τα τρόφιμα και το οικολογικό τους αποτύπωμα πχ. τροπικά φρούτα, μοσχαρίσιο κρέας.
-Τέλος παίρνοντας έμπνευση από γνωστούς πίνακες ζωγραφικής, ζωγραφίσαμε αφίσες με τρόφιμα και γράψαμε μηνύματα καλής διατροφικής και όχι μόνο συμπεριφοράς.
Ένα καινούριο ταμπλό με τις δημιουργίες μας σύντομα φτιάχτηκε στο διάδρομο του σχολείου. Εκεί βάλαμε τα δύο κολάζ με τα υγιεινά και ανθυγιεινά τρόφιμα και ό,τι άλλο χρήσιμο πιστεύουμε ότι θα έδινε «τροφή» για σκέψη στους συμμαθητές/ στις συμμαθήτριές μας.
Τέλος συνδυάσαμε το υλικό της βαλίτσας του μουσείου με το εκπαιδευτικό υλικό της WWF, εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας «Υγιή Παιδιά-Υγιής Πλανήτης». Από το υλικό αυτό διαλέξαμε να παίξουμε δύο παιχνίδια: α. Ο ουρακοτάγκος και το κρυμμένο φοινικέλαιο( για τις κρυμμένες ουσίες στα τρόφιμα που καταστρέφουν το περιβάλλον) –Φύλλο 7.1 και β. Η ιστορία της μπανάνας (το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής μας)- Φύλλο 5.1.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διατροφής , η εκπαιδευτική βαλίτσα και η βιωματική μάθηση στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο αφορούν το Στόχο 3: Καλή υγεία και ευημερία, αλλά οπωσδήποτε έχουν προεκτάσεις στους Στόχους: α. Στόχος 9: Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομές και β. Στόχος 12: Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή, αλλά και γ. Στόχος 2: Μηδενική Πείνα , δ. Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά.