Απειλούμενα είδη – Η υιοθεσία ενός ελέφαντα – Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά

ΑΠΟ: ΣΤΡΑΤΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Μαρ• 23•19

Με αφορμή το βιβλίο «Η Φρίντα και οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης» που δημιούργησε το Γραφείο Ενημέρωσης των Ηνωμένων Εθνών στην Ναμίμπια, το οποίο διαβάσαμε και παρακολουθήσαμε σε προβολή και στο διαδραστικό πίνακα, μιλήσαμε για τα απειλούμενα είδη γενικά και τη λαθροθηρία (Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά). https://youtu.be/fBceF8ia6w0

Εστιάσαμε συγκεκριμένα στους ελέφαντες που απειλούνται  με εξαφάνιση στην Αφρική, αλλά και γι’ αυτούς που υπάρχουν στην Ασία και απειλούνται επίσης, με αφορμή τα τραγούδια του Ινδού Rich Kej  «Τα τραγούδια της Γης μου» (Παιδικά τραγούδια για το περιβάλλον και τη Βιωσιμότητα).  https://www.myearthsongs.com/   και https://youtu.be/KMIG3_b7Nmo

Μελετήσαμε στο χάρτη πού βρίσκονται η Αφρική και η Ασία και είδαμε στο μάθημα της Πληροφορικής ( Ζωή Τερλίδου) ντοκιμαντέρ για τη ζωή των ελεφάντων.

Επίσης μιλήσαμε για τον αφρικανικό πολιτισμό και τις μάσκες που φτιάχνουν οι κάτοικοι, εμπνευσμένοι  από τα αγαπημένα τους ζώα. Συνδέσαμε τις μάσκες με τις Απόκριες και στο μάθημα των εικαστικών κατασκευάσαμε (Βασιλική Μπενετάτου) αφρικάνικες μάσκες.

Χρησιμοποιώντας πλαστελίνες δημιουργήσαμε μικρές φιγούρες ελεφάντων για να μάθουμε καλύτερα τη μορφολογία του σώματός τους.

Παίξαμε κουκλοθέατρο δημιουργώντας αυτοσχέδιους διαλόγους  με δακτυλόκουκλες και ήρωες τα ζώα υπό εξαφάνιση και συνδέσαμε τα ζώα αυτά με τις ζούγκλες τις Κόστα Ρίκα και τον πρώτο νόμο που βγήκε για την απαγόρευση αγοροπωλησίας και αιχμαλωσίας σε κλουβί διαφόρων ειδών παπαγάλων.

Με αφορμή αυτήν την είδηση είδαμε ντοκιμαντέρ για την ζωή και τις φυσικές ομορφιές της Κόστα Ρίκα και μιλήσαμε για την Πρωτοβουλία του Καταστατικού Χάρτη της Γης ( Earth Charter). https://youtu.be/o3zw5ZOyHsg

Φυσικά δεν παραλείψαμε να μιλήσουμε για τις φυτείες μπανάνας και ανανά που προμηθεύουν όλον τον κόσμο και να συνδέσουμε αυτό το θέμα με το οικολογικό αποτύπωμα της τροφής που επιλέγουμε. (Πρόγραμμα διατροφής του Φεβρουαρίου και Εκπαιδευτικό Υλικό της WWF «Υγιή Παιδιά, Υγιής Πλανήτης»).

Στο μάθημα των Αγγλικών (Κατερίνα Βλέτση) φτιάξαμε ένα βιβλιαράκι για τα ζώα της ζούγκλας και μάθαμε τις αγγλικές τους ονομασίες.

Συνδέσαμε εικόνες της ζούγκλας με το μάθημα των Μαθηματικών: Παρατήρηση και Αρίθμηση.

Η ενασχόλησή μας με τα παιδιά πρόσφυγες- μετανάστες μέσα από το βιβλίο «Κιλόμπο, ο βρόμικος ελεφαντάκος» και η βιβλιοπαρουσίασή του από την ίδια τη συγγραφέα Δάφνη Βλουμίδη ήταν το έναυσμα για να συνδέσουμε τις ταλαιπωρίες ενός πρόσφυγα ελέφαντα με την πολύ δύσκολη ζωή των ζώων σε αιχμαλωσία.

Η κακοποίηση των ζώων και η παράνομη χρησιμοποίησή τους για εμπορικούς σκοπούς, όπως αυτό που συμβαίνει στα τσίρκα και τους ζωολογικούς κήπους, ήταν ακόμα ένα θέμα που μας απασχόλησε.

Τέλος μάθαμε για την Μη Κυβερνητική Οργάνωση WWF και το Πρόγραμμα Υιοθεσίας Απειλούμενων Ειδών. Ενημερωθήκαμε για τα απειλούμενα είδη και από τι κινδυνεύει το καθένα και αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε έναν ελέφαντα. https://wwf.gr/endangered-species

Μπορεί να φαίνεται ένα είδος πολύ «μακρινό» για μας, ένα είδος που δεν αφορά τη χώρα μας,  αλλά είναι κι αυτό μια αφορμή για να μάθουμε ότι  όλα έχουν σχέση μεταξύ τους.

Αν ένα είδος εξαφανιστεί σε ένα μέρος του πλανήτη,  αυτό αυτομάτως δημιουργεί αλυσιδωτά προβλήματα που φτάνουν σίγουρα και σε εμάς.

Το πρόβλημα του γείτονα κάποτε μπορεί να φτάσει και στη δική μας πόρτα, αν δεν φροντίσουμε τον πλανήτη μας- το μεγάλο μας σπίτι.

Η 12η Αυγούστου  έχει καθιερωθεί από το 2012 ως Παγκόσμια Ημέρα του Ελέφαντα, με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού για τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα συμπαθή θηλαστικά. Η πρωτοβουλία ανήκε στο Ίδρυμα Επαναπροώθησης Ελεφάντων (Elephant Reintroduction Foundation), που εδρεύει στην Μπανγκόγκ της Ταϊλάνδης.

Υπολογίζεται ότι τη δεκαετία 1930-1940 υπήρχαν περίπου 3-5 εκατομμύρια ελέφαντες στην Αφρική, σήμερα όμως οι αριθμοί τους έχουν μειωθεί σε 470.000–690.000. Αντίστοιχα οι ασιατικοί ελέφαντες δεν ξεπερνούν τα 32.900 άτομα.

Ο κυριότερος κίνδυνος για τους ελέφαντες προέρχεται από τους λαθροκυνηγούς, που πωλούν παράνομα ελεφαντόδοντο, καθώς το κυνήγι των ελεφάντων έχει απαγορευτεί διεθνώς από το 1980. Άλλοι λόγοι είναι η επέκταση της γεωργίας και η αποψίλωση των δασών.

 

Όλη τη διαδρομή από την ενημέρωση μέχρι την ευαισθητοποίηση και από τη βιωματική προσέγγιση μέχρι τη διαθεματική ενασχόληση και τελικά την Υιοθεσία του ελέφαντα μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βίντεο :

https://youtu.be/dOkmt3fTfYc

Σχολιάστε

Top