Παρακολούθηση ταινιών μικρού μήκους από το Α3 και το Α4
Την Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023, δύο τμήματα της Α’ Λυκείου, το Α’3 και το Α’4 παρακολούθησαν 4 ταινίες μικρού μήκους στο Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος «Next Gen». Ταινίες σύντομες και περιεκτικές με μηνύματα, τα οποία αποσκοπούσαν στην ευαισθητοποίηση τόσο των μαθητών όσο και των καθηγητών επάνω σε μείζονα κοινωνικά ζητήματα.
Η πρώτη ταινία, που συγκίνησε ιδιαίτερα το νεαρό κοινό, εστιάζει στην τραγική κατάληξη ενός μαύρου αγοριού, του Κρίμσον, μέσα από τα μάτια της αγαπημένης φίλης του Ιμάνι. Σε μια κοινωνία όπου τα ρατσιστικά στερεότυπα συνεχίζουν να οξύνουν τις φυλετικές ανισότητες, η ταινία δείχνει πώς το χρώμα ενός ανθρώπου είναι παράγοντας διαμόρφωσης της ζωής του, πώς οι ρατσιστικές ιδεολογίες «τυφλώνουν» τους πολίτες, καθιστώντας τους ανίκανους να διαχωρίσουν την παιδική αθωότητα και αφέλεια από την παραπτωματική συμπεριφορά με αποτέλεσμα, όπως συνέβη και στην ταινία, να εκτελούνται άνθρωποι αθώοι απλώς και μόνο επειδή είναι μαύροι. Μέσω της ταινίας επιτελείται μία «ενδοσκόπηση» στα ιδανικά των ρατσιστών, στην προκειμένη περίπτωση του αστυνόμου και ενθαρρύνεται η αρνητική στάση των εφήβων απέναντι σε τέτοιου είδους συμπεριφορές.
Η δεύτερη ταινία «Ξόβεργα» επικεντρώνονταν στον περίπλοκο συναισθηματικό κόσμο της έφηβης Ανούκ. Η Ανούκ είναι το μοναδικό κορίτσι στην ομάδα πάλης και για αυτόν τον λόγο αισθάνεται μεγάλη πίεση ώστε να αποδώσει και εκείνη όπως και οι συμπαίκτες της. Αρωγός στον αγώνα της αυτό είναι και ο καλύτερος της φίλος, ο Λαμί. Όταν, όμως, η Ανούκ εκδηλώνει ενδιαφέρον για ένα καινούργιο αγόρι, τον Τέο και βιώνει μια πρωτόγνωρη φούντωση στην καρδιά, η αίσθηση αυτή θα την εξωθήσει να επιλέξει ποιο από τα δύο αγόρια είναι σημαντικότερο για εκείνη. Η ταινία προβάλλει συχνά ηθικά διλήμματα στα οποία υπόκεινται οι έφηβοι, ενώ συνάμα αναγνωρίζει πως η αρετή της φιλίας δε πρέπει ποτέ να θυσιάζεται στο βωμό του εφηβικού φλερτ από τους νέους, καθώς μια ισχυρή φιλία θα τούς συντροφεύει και συμπαραστέκεται παντοτινά.
Η τρίτη ταινία «Magma» περιστρέφεται γύρω από τη σχέση ενός εννιάχρονου κοριτσιού, της Έσρα και του ανάπηρου πατέρα της. Η οικογένεια μετακομίζει σε μια νέα πόλη και έτσι η πρωταγωνίστρια ανοικοδομεί τη ζωή της από το μηδέν και δη με ένα μεγάλο ψέμα στους καινούργιους της φίλους: ότι ο πατέρας της απεβίωσε. Το ψέμα της αυτό,ωστόσο, που οφείλεται στη ντροπή που αισθάνεται για εκείνον, λόγω της αναπηρίας του, μετέπειτα θα την επηρεάσει άσχημα, καθώς εν τέλει όταν η αλήθεια αναδυθεί, αυτή θα γίνει αντικείμενο χλευασμού των «φίλων» της και παράλληλα θα κληθεί να αντιμετωπίσει τον βαθιά απογοητευμένο και στενοχωρημένο πατέρα της. Στη ταινία αυτή κυριαρχούν τα συναισθήματα του φόβου και της ντροπής, τα οποία δύνανται να οδηγήσουν ένα άτομο σε ενέργειες, οι οποίες ανεπαίσθητα επηρεάζουν σημαντικά το στενό του κύκλο. Ταυτόχρονα, εν τούτοις, η ταινία επιδεικνύει την ανυπέρβλητη αξία και ισχύ της πατρικής αγάπης, η οποία υπερπηδάει κάθε εμπόδιο και παρά τις «σφαίρες» που δέχεται , δε φθίνει ποτέ, όπως αποδεικνύεται και από το τέλος της ταινίας, στο οποίο ο πατέρας τελικά συγχωρεί την κόρη, εκείνη αναγνωρίζει το λάθος της και έτσι ο δεσμός τους δυναμώνει.
Η τέταρτη ταινία « Η μαμά μου και εγώ» αναφέρεται στο πολυκύμαντο ταξίδι της Κέις με τη μητέρα της. Οι δύο γυναίκες εκκινούν με ένα αυτοκίνητο το ταξίδι τους από την Ολλανδία με προορισμό το Βέλγιο, όπου η κόρη επρόκειτο να σπουδάσει. Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής μάνα και κόρη διαφωνούν ασταμάτητα με αποτέλεσμα η ατμόσφαιρα να είναι τεταμένη. Όταν επιτέλους φτάσουν στον προορισμό τους μητέρα και κόρη εγκαθίστανται στο νέο σπίτι και περνάνε ένα διασκεδαστικό απόγευμα μαζί προτού αποχωριστεί η μία την άλλη. Ωστόσο, η Κέις στο τέλος , ούσα καταβεβλημένη από το αίσθημα της ανεξαρτησίας, δε δέχεται να φιλοξενήσει τη μητέρα της, αφήνοντάς τη μόνη. Η ταινία αναδεικνύει τα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα μιας σχέσης αποπνικτικής. Μέσω της ταινίας γίνεται αντιληπτό ότι μερικές φορές τα παιδιά ερμηνεύουν διάφορες πράξεις αγάπης των γονιών ως υπερβολικές και αυτό τους ωθεί στην απομόνωσή τους από την οικογένεια και τη πρόωρη διεκδίκηση αυτονομίας, όπως συμβαίνει και με την Κεις. Στην προκειμένη περίπτωση, η σχέση μεταξύ κόρης και μαμάς είναι αρκετά σύνθετη, η μητέρα παρουσιάζεται ελαστική αλλά συνάμα εριστική, ενώ η κόρη φαίνεται αφενός να εκτιμά και αγαπάει τη μαμά της αφετέρου να επιθυμεί να τη «ξεφορτωθεί». Τελικά, όμως, παρόλο που η κόρη εγκαταλείπει τη μητέρα, μετέπειτα παρουσιάζεται μετανιωμένη, γεγονός που υποδηλώνει ότι επι της ουσίας, όσο ευάλωτος και αν θεωρείται ο δεσμός μάνας-κόρης, στην πραγματικότητα είναι άρρηκτος.
Η πλειοψηφία των μαθητών της Α Λυκείου δήλωσε πως της άρεσαν όλες οι ταινίες, καθώς εντόπισε πολλές αντιστοιχίες με τους πρωταγωνιστές. Βέβαια, οι μαθητές ξεχώρισαν την πρώτη ταινία ως καλύτερη, καθώς ήταν αυτή που τους συγκίνησε εντονότερα. Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα, επομένως, είχε θετικό αντίκτυπο στους μαθητές. Στο μέλλον αναμένονται περισσότερα παρόμοια προγράμματα, που θα συμπεριλαμβάνουν προβολές ταινιών με διαφορετική, αυτή τη φορά, θεματολογία.
Λαζάρου Θωμαή-Σεβαστή
Λεπίδης Νικόλαος
Τμήμα : Α’3
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ NEXTGEN
Συγχαρητήρια πάρα πολύ Καλή δουλεία.χαιρομε γιατί ένα μέλος της ομάδας είναι η εγγονή μου.καλη επυτιχια.