
Κάθε χρόνο, στις 2 Απριλίου, ο κόσμος γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, μια ημέρα αφιερωμένη στη δύναμη των ιστοριών και τη μαγεία της ανάγνωσης. Η ημερομηνία αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς συμπίπτει με τα γενέθλια του μεγάλου Δανού παραμυθά, Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, του ανθρώπου που χάρισε στα παιδιά όλου του κόσμου αθάνατα παραμύθια.
Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιερώθηκε το 1966 από τη Διεθνή Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα (IBBY), με στόχο να εμπνεύσει τα παιδιά να αγαπήσουν το διάβασμα και να ανακαλύψουν τον υπέροχο κόσμο των βιβλίων. Κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της IBBY αναλαμβάνει να δημιουργήσει ένα μήνυμα και μια αφίσα, που μεταφράζονται και διανέμονται σε όλο τον κόσμο, προωθώντας την αγάπη για το παιδικό βιβλίο.
Για το 2025 υπεύθυνο για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου είναι το τμήμα της IBBY της Ολλανδίας.
Το κεντρικό θέμα που επέλεξε η Ολλανδία για το 2025 είναι η «Ελευθερία της Φαντασίας» (“The freedom of imagination”). Και φυσικά ο καλύτερος τρόπος για να καλλιεργήσουμε τη φαντασία μας είναι τα βιβλία.
Το σύνθημα της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου 2025 προέρχεται από την τελευταία πρόταση του ποιήματος της Rian Visser «Η γλώσσα των εικόνων»: «Φτιάξτε εικόνες για το ποίημά μου και παρακαλώ αισθανθείτε ελεύθεροι: αυτές οι λέξεις σας ανήκουν, παρόλο που προήλθαν από εμένα».
Σε αυτό το άρθρο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, οι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Ελευσίνας προτείνουν σε όλους τους αναγνώστες τα αγαπημένα τους παιδικά βιβλία, βιβλία που έχουν αγγίξει την καρδιά τους και έχουν τροφοδοτήσει τη φαντασία τους. Μας καλούν να ταξιδέψουμε σε κόσμους μαγικούς, να γνωρίσουμε αξιαγάπητους ήρωες και να ανακαλύψουμε ιστορίες που μας συγκινούν, μας διασκεδάζουν και μας διδάσκουν.
Από τον μαθητή Αντώνη Κερώση, Α1
«Ο ψεύτης παππούς» – Άλκη Ζέη
Ο «ψεύτης παππούς» είναι ένα μυθιστόρημα της Άλκης Ζέη. Πρωταγωνιστές του είναι ο Αντώνης, το εγγονάκι, και ο παππούς, ο Μάριος. Αυτοί οι δύο περνούν μαζί σχεδόν όλα τα απογεύματα. Ο παππούς, συνταξιούχος ηθοποιός, διηγείται στον Αντώνη πολλές και απίθανες ιστορίες από όλα όσα έχει ζήσει. Ο Αντώνης όμως δεν τον πιστεύει, γιατί τις περισσότερες φορές αυτές οι ιστορίες του φαίνονται υπερβολικές. Ο παππούς όμως δεν αναφέρεται καθόλου στη γιαγιά. Ένα οικογενειακό μυστικό θα έρθει σιγά σιγά στο φως και ο Αντώνης θα ωριμάσει και θα καταλάβει τελικά την αλήθεια του «ψεύτη» παππού.
Αυτό το βιβλίο είναι το αγαπημένο μου, διότι έχει χιούμορ και αγωνία και είναι συγκινητικό.
Από τους μαθητές Μάριο Βερζανλή και Γιάννη Καλμπένη, Α1
«Πώς θα νικήσω τον θυμό μου»
Το «Πώς θα νικήσω τον θυμό μου» είναι ένα βιβλίο για τα παιδιά που δεν μπορούν να ελέγξουν τον θυμό τους. Ο Βίκτωρας είναι ένα μικρό αγόρι που χάνει πολύ εύκολα την υπομονή του. Όταν θυμώνει, αισθάνεται πως το κεφάλι του γεμίζει με μικρά θυμωμένα ανθρωπάκια. Αυτό είναι το μυστικό του. θέλει όμως να νικήσει τον θυμό του. Θα τα καταφέρει;
Τα βιβλία της σειράς «Τα συναισθήματά μου» παρουσιάζουν όλα τα συναισθήματα που βιώνουμε εμείς τα παιδιά, τόσο τα ευχάριστα όσο και τα δυσάρεστα. Μέσα από ευφάνταστες ιστορίες μαθαίνουμε πώς να διαχειριζόμαστε τα αρνητικά μας συναισθήματα και να τα μετατρέπουμε σε θετικές εμπειρίες. Στις τελευταίες σελίδες μπορούμε να βρούμε και χρήσιμες πληροφορίες και συμβουλές από ειδικούς.
Το βιβλίο «Πώς θα νικήσω τον θυμό μου» είναι το αγαπημένο μας, γιατί δίνει χρήσιμες συμβουλές με ευχάριστο τρόπο.
Από τη μαθήτρια Άννα Σπυριδούλα Γερασιμίδη, Α1
«Η απίστευτα ντροπιαστική ζωή της Λότι Μπρουκς» – Katie Kirby
Τα αγαπημένα μου βιβλία ανήκουν στη σειρά που περιγράφει την καθημερινή ζωή της Λότι. Μιλούν για την εφηβεία και τα προβλήματα ενός δωδεκάχρονου κοριτσιού. Η Λότι έχει μια μικρή αδελφή και πηγαίνει στην Α΄ Γυμνασίου. Τα σημαντικότερα προβλήματά της είναι οι βαθμοί στο σχολείο και η σχέση με τις φίλες της.
Αυτή η σειρά είναι η αγαπημένη μου, γιατί νομίζω ότι έχω πολλά κοινά με την ηρωίδα.
Από τον μαθητή Ιάσονα Ζάχο, Α1
«Το ημερολόγιο ενός Σπασίκλα 8 – Τρελή Γκαντεμιά» – Τζεφ Κίνι
Το «Ημερολόγιο ενός Σπασίκλα 8 – Τρελή Γκαντεμιά» παρουσιάζει τον Γκρεγκ Χέφλι σε δύσκολη θέση. Ο καλύτερός του φίλος, ο Ράουλι, τον έχει παραμελήσει και η προσπάθεια του Γκρεγκ να κάνει νέους φίλους στο γυμνάσιο αποδεικνύεται απογοητευτική. Αποφασισμένος να αλλάξει την τύχη του, ο Γκρεγκ αρχίζει να παίρνει ρίσκα. Θα καταφέρει μια καλή «ζαριά» να του αλλάξει τη ζωή ή είναι καταδικασμένος σε μια σειρά από ατυχίες;
Το βιβλίο είναι γεμάτο από χιουμοριστικές καταστάσεις και ξεκαρδιστική εικονογράφηση και γι’ αυτό έχει γίνει το αγαπημένο μου.
Από τον μαθητή Παναγιώτη Αρετάκη, Α1
«Με οικογένεια» – Έκτορ Μαλό
Στο μυθιστόρημα του Έκτορ Μαλό «Με οικογένεια» ηρωίδα είναι η Περίνα, η οποία χάνει τους γονείς της σε ηλικία έντεκα ετών. Μόνη, χωρίς λεφτά και φαγητό, αποφασίζει να ξεκινήσει με τα πόδια από το Παρίσι με προορισμό το Μαροκούρ, προκειμένου να συναντήσει τη μοναδική οικογένεια που της έχει απομείνει: την οικογένεια του πατέρα της. Εκεί, με υπομονή, με την περηφάνεια της, την εξυπνάδα της και την εργατικότητά της, πρέπει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων παραμερίζοντας συμφέροντα και δυσκολίες. Αν και ο δρόμος για την ευτυχία φαίνεται δύσκολος, η Περίνα στο τέλος θα τα καταφέρει.
Το βιβλίο αυτό είναι το αγαπημένο μου γιατί είναι συγκινητικό και δείχνει ότι όταν ο άνθρωπος δεν το βάζει κάτω, στο τέλος δικαιώνεται.
Από τις μαθήτριες Φεχιμέ Αρήφογλου και Μαρία Βερβεράκη, Α1
«Ο Χάρι Πότερ και η Φιλοσοφική Λίθος» – Τζ. Κ. Ρόουλινγκ
Τα αγαπημένα μας βιβλία είναι όλα τα βιβλία της σειράς του Χάρι Πότερ, της Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, κι αυτό γιατί περιέχουν πολλή περιπέτεια, μυθολογία και μαγεία, στοιχεία που τα κάνουν συναρπαστικά. Ο ήρωας είναι ένας μαθητευόμενος μάγος ο οποίος μπλέκει σε διάφορες περιπέτειες που κόβουν την ανάσα. Και οι άλλοι ήρωες που τον πλαισιώνουν είναι ιδιαίτεροι, ενώ η πλοκή είναι γεμάτη απρόοπτα και ανατροπές που σε κάνουν να διαβάσεις το βιβλίο απνευστί. Δεν είναι τυχαίο ότι όλα τα βιβλία της σειράς πούλησαν εκατομμύρια αντίτυπα.
Από τη μαθήτρια Ελισάβετ Ζωγράφου, Α1
«Ένας άντρας που τον λένε Ούβε» – Fredrik Backman
Ο Ούβε Άντερσον, ήρωας του βιβλίου «Ένας άντρας που τον λένε Ούβε», είναι ένας εξηντατριάχρονος χήρος στις ΗΠΑ. Αφού αποσύρθηκε από την εταιρεία χάλυβα, στην οποία εργαζόταν, έχει πέσει σε κατάθλιψη επειδή έχασε την πολυαγαπημένη του σύζυγο Σόνια. Ο Ούβε έχει αυστηρές αρχές και μια ρουτίνα που δεν αλλάζει ποτέ. Κάθε μέρα επιθεωρεί τη γειτονιά και ελέγχει αν τηρούνται οι κανόνες που έχει ορίσει ο Σύλλογος Ιδιοκτητών Ακινήτων. Οι γείτονες τον θεωρούν απρόσιτο, ψυχρό και ιδιότροπο. Ο κόσμος τον απογοητεύει διαρκώς κι εκείνος δε διστάζει να δείχνει τη δυσαρέσκειά του σε κάθε ευκαιρία. Μια μέρα οι νέοι θορυβώδεις γείτονες της απέναντι μονοκατοικίας καταστρέφουν το γραμματοκιβώτιό του στην προσπάθειά τους να παρκάρουν ένα τρέιλερ. Τότε αρχίζουν οι καβγάδες αλλά και μια αναπάντεχη φιλία που αλλάζει όχι μόνο τη ζωή του Ούβε αλλά και ολόκληρης της γειτονιάς.
Το βιβλίο αυτό μου άρεσε γιατί είναι μια αστεία, συγκινητική και βαθιά ανθρώπινη ιστορία για τη μοναξιά, τις δυσκολίες στις ανθρώπινες σχέσεις, αλλά και την ανθρωπιά που μπορεί να κρύβεται εκεί που δεν το περιμένει κανείς.
Από τον μαθητή Νίκο Κανελλόπουλο, Α1
«Γιάννης – Γράφοντας ιστορία» – Χοσέ Μανουέλ Πουέρτας
Το βιβλίο με τίτλο «Γιάννης – Γράφοντας ιστορία» περιέχει τη βιογραφία του Γιάννη Αντετοκούνμπο, ενός από τους επιτυχημένους μπασκετμπολίστες στον κόσμο, ο οποίος αγωνίζεται και με την Εθνική Ελλάδος. Ο συγγραφέας παρουσιάζει όλη την πορεία του παίκτη, από την φτωχική παιδική ηλικία του στην Ελλάδα και την πρώτη αναγνώριση του ταλέντου και των ικανοτήτων του, μέχρι τη θριαμβευτική πορεία του στο αμερικανικό ΝΒΑ.
Το βιβλίο αυτό είναι το αγαπημένο μου, γιατί θαυμάζω πολύ τον Γιάννη Αντετοκούνμπο που αποτελεί ένα παράδειγμα προσήλωσης στους στόχους, αγωνιστικότητας και επιτυχίας.
Από τη μαθήτρια Μελίνα Ζαχαροπούλου, Α1
«1.100 ερωτήσεις και απαντήσεις για τον κόσμο»
Το βιβλίο «1100 ερωτήσεις και απαντήσεις για τον κόσμο» σε βοηθά να μάθεις πολλά πράγματα για τον άνθρωπο, τη φύση και την ιστορία. Στις 461 σελίδες του παρελαύνουν οι δεινόσαυροι, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι, οι άνθρωποι του Μεσαίωνα, πειρατές, μονομάχοι, Βίκινγκς και άλλοι πολλοί. Ακόμη, το βιβλίο περιέχει παγκόσμιους μύθους και θρύλους αλλά και πληροφορίες για το ανθρώπινο σώμα.
Αυτό το βιβλίο μου αρέσει πολύ γιατί παρουσιάζει τα παραπάνω θέματα με συναρπαστικό τρόπο, με μαθαίνει πράγματα που δεν ήξερα και είναι τόσο ενδιαφέρον που προτιμώ να το διαβάζω από το να κάθομαι συνέχεια μπροστά σε μια οθόνη και να παίζω. Έτσι, κάνω κάτι χρήσιμο για τον εαυτό μου.
Από τον μαθητή Κωνσταντίνο Κάσδαγλη, Α1
«Η πτώση της Γκοντολίν» – Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν
Το βιβλίο «Η πτώση της Γκοντόλιν», του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν, μιλά για την ίδρυση της ομώνυμης μυστικής πόλης των Ξωτικών κατά τη διάρκεια της Πρώτης Εποχής της Μέσης Γης. Περιγράφει την άφιξη εκεί του Τουόρ, ενός πρίγκηπα των Ανθρώπων, της προδοσίας της τοποθεσίας της πόλης στον Μόργκοθ από τον ανιψιό του βασιλιά, τον Μάεγκλιν, και της επακόλουθης καταστροφής της από τα στρατεύματα του Μόργκοθ. Εστιάζει επίσης στη φυγή των διασωθέντων και στην άφιξή τους στους Havens of Sirion, στον γάμο των Tuor και Idrill Celebrindal, καθώς και στην παιδική ηλικία του γιου τους, του Εαρέντιλ.
Αυτό το βιβλίο είναι το αγαπημένο μου, επειδή έχει πολλή περιπέτεια, μυστήριο και δράση.
Από τη μαθήτρια Παναγιώτα Γεωργιτζίκη, Α1
«Παραμύθι χωρίς όνομα» – Πηνελόπη Δέλτα
Το βιβλίο της Πηνελόπης Δέλτα «Παραμύθι χωρίς όνομα» είναι ένα διαχρονικό βιβλίο που εκφράζει αξίες όπως το ήθος, η αξιοπρέπεια και η μαχητικότητα. Μέσα από μια συμβολική ιστορία, η συγγραφέας θέλει να μιλήσει για θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο σε κάθε εποχή. Το βασίλειο των Μοιρολάτρων που περιγράφεται θυμίζει τις κακοδαιμονίες και τις κακοτοπιές της σύγχρονης Ελλάδας, ενώ ο γιος του βασιλιά, το Βασιλόπουλο, συμβολίζει τον νέο άνθρωπο, που ονειρεύεται μια καλύτερη χώρα, που παλεύει, που μάχεται με πείσμα και πάθος και τελικά τα καταφέρνει.
Το βιβλίο αυτό το αγαπώ ιδιαίτερα γιατί κάθε φορά που το διαβάζω με «ταξιδεύει» και με συγκινεί.
Από τη μαθήτρια Ματρώνα Γαλλιού, Α1
«Μικρές κυρίες» – Λουίζα Μέυ Άλκοτ
Το μυθιστόρημα «Μικρές κυρίες» αφηγείται την ιστορία τεσσάρων αδελφών της οικογένειας Μαρτς. Η Μεγκ, η μεγαλύτερη, είναι ευγενική και λογική. Η Τζο είναι ζωηρή και έχει ταλέντο στη συγγραφή. Η Μπεθ είναι γλυκιά και ντροπαλή, με αγάπη για τη μουσική, ενώ η Έμι έχει ατίθασο χαρακτήρα και είναι κακομαθημένη. Μέσα από τις εμπειρίες τους το βιβλίο εξερευνά θέματα όπως η οικογενειακή ζωή, η εργασία και η αληθινή αγάπη. Οι αδελφές Μαρτς μαθαίνουν να ξεπερνούν τα εμπόδια, να νικούν τα λάθη και τα ελαττώματά τους και να χαίρονται ό,τι τους προσφέρει η ζωή.
Το συγκεκριμένο βιβλίο μου αρέσει διότι περνά πολλά μηνύματα, όπως το ότι τίποτα στη ζωή δεν είναι αυτονόητο.
Από τον μαθητή Σπύρο Δάμη, Α1
«Η Αγία Γραφή»
Η Βίβλος ή Αγία Γραφή είναι το ιερό βιβλίο του Χριστιανισμού και αποτελείται από την Παλαιά Διαθήκη και την Καινή Διαθήκη. Η Παλαιά Διαθήκη περιλαμβάνει τη Γένεση, την Έξοδο, τους Ψαλμούς και τους Προφήτες, ενώ η Καινή Διαθήκη αφηγείται τη ζωή, τη διδασκαλία, τη Σταύρωση και την Ανάσταση του Ιησού Χριστού, καθώς και την πορεία των πρώτων Χριστιανών μέσα από τα Ευαγγέλια, τις Πράξεις των Αποστόλων και τις Επιστολές. Η Βίβλος θεωρείται θεόπνευστο κείμενο από τους πιστούς και έχει επηρεάσει βαθιά τη θρησκεία, την ηθική, την τέχνη και τον πολιτισμό παγκοσμίως.
Το βιβλίο αυτό μου αρέσει, γιατί περιέχει πολλά διδάγματα χρήσιμα για τη ζωή μας.
Από τον μαθητή Χριστόφορο Λούκο, Α2
«ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ» – Αλέξανδρος Δουμάς
«Μη δειλιάσεις ποτέ! Άρπαζε τις ευκαιρίες που σου παρουσιάζονται και αγάπα τις περιπέτειες. Είσαι δυνατός και άξιος!». Με τις πολύτιμες συμβουλές του πατέρα του και γεμάτος όνειρα ο Ντ’ Αρτανιάν, ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας, 18 χρονών, πηγαίνει στο Παρίσι το 1625, για να καταταγεί στο σώμα των Σωματοφυλάκων, στην αυλή του Βασιλιά Λουδοβίκου 13ου. Εκεί , με τους καλούς του φίλους , τον Άθω, τον Πόρθο και τον Άραμη γίνονται «ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ» που μπλέκουν σε απίστευτες περιπέτειες.
Η δράση, η περιπέτεια, το χιούμορ, η φαντασία και η ξεχωριστή φιλία που ανέπτυξαν οι ήρωες μου έκαναν εντύπωση σε αυτό το βιβλίο.
« Ένας για όλους και όλοι για έναν»
Από τον μαθητή Σωτήρη Μπέτα, Α2
«Ο Τρελαντώνης» – Πηνελόπη Δέλτα
Η ιστορία ακολουθεί τον Αντώνη, έναν ατίθασο και ζωηρό πιτσιρικά, που οι συγγενείς του αποκαλούν «Τρελαντώνη» λόγω της αστείρευτης ενέργειάς του και των συνεχών σκανταλιών του. Όταν οι γονείς του φεύγουν για ταξίδι, αυτός και τα αδέλφια του φιλοξενούνται στο σπίτι των θείων τους στην Καλλιθέα. Εκεί, ο Αντώνης μπλέκει συνεχώς σε περιπέτειες. Παρά τις αταξίες του, ο Αντώνης δεν έχει κακή καρδιά. Είναι τίμιος, γενναίος και δεν αντέχει την αδικία. Συχνά τιμωρείται από τους αυστηρούς θείους του, αλλά παραμένει αυθεντικός και ελεύθερο πνεύμα, κάτι που τον κάνει αγαπητό στα αδέλφια του και στους φίλους του.
Ο Αντώνης είναι ένας μικρός επαναστάτης με αίσθηση δικαιοσύνης. Δεν φοβάται να υπερασπιστεί το σωστό, ακόμα κι αν ξέρει πως θα τιμωρηθεί. Αυτός ο αυθορμητισμός και η ακεραιότητά του με έκαναν να τον ξεχωρίσω. Σε έναν κόσμο που συχνά απαιτεί από τα παιδιά να είναι πειθήνια, ο Αντώνης επιλέγει να είναι ο εαυτός του, ακόμα κι όταν οι ενήλικες τον θεωρούν «τρελό». Λάτρεψα τις μικρές και μεγάλες σκανταλιές του. Σχεδόν ένιωσα πως βρισκόμουν μαζί του στις αλάνες με τον Αντώνη.
Από τον μαθητή Σταύρο Μέλλο, Α2
«Ο γενναίος ραφτάκος» – Αδελφοί Γκριμ
Το παραμύθι «Ο γενναίος ραφτάκος» παρουσιάστηκε στην πρώτη συλλογή παραμυθιών των αδελφών Γκριμ το 1812 και αφηγείται την ιστορία ενός φτωχού και μικρού ραφτάκου, που παρά την ταπεινή του καταγωγή αποδεικνύεται γενναίος και ικανός ήρωας. Μια μέρα, ο ραφτάκος αποφασίζει να πάρει τη μοίρα του στα χέρια του και να αναζητήσει περιπέτειες. Με το θάρρος του και την εξυπνάδα του αντιμετωπίζει δύσκολες καταστάσεις και πολεμά γιγαντιαία πλάσματα, όπως τεράστιες μύγες και υπερμεγέθη τέρατα, τα οποία καταφέρνει να νικήσει. Η εξυπνάδα του και η γενναιότητα του τον οδηγούν σε μεγάλες επιτυχίες και τον κάνουν να κατακτήσει το βασίλειο και την καρδιά της πριγκίπισσας.
Το παραμύθι μου προκάλεσε συναισθήματα ενθουσιασμού και έμπνευσης. Η ιστορία του ραφτάκου ενσαρκώνει την ιδέα ότι ακόμη και οι πιο αδύναμοι ή απλοί άνθρωποι μπορούν να γίνουν ήρωες με θάρρος και εξυπνάδα. Επίσης, μου προκάλεσε συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης, καθώς ο ραφτάκος ξεπερνάει κάθε εμπόδιο και τελικά δικαιώνεται.
Από τη μαθήτρια Σιμέλα Μαλάι, Α2
«Χόρεψε όσο μπορείς!» -Mathilde Bonetti
Το βιβλίο «Χόρεψε όσο μπορείς!» της Mathilde Bonetti είναι μια συγκινητική ιστορία που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά και εφήβους που αγαπούν τον χορό και τις δυνατές φιλίες. Η κεντρική ηρωίδα, η Νίνα, είναι ένα κορίτσι που λατρεύει το μπαλέτο και ονειρεύεται να γίνει επαγγελματίας χορεύτρια. Όμως, όταν ανακαλύπτει ότι έχει ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας που μπορεί να την εμποδίσει να συνεχίσει τον χορό, ο κόσμος της καταρρέει. Με τη βοήθεια της καλύτερής της φίλης και της αγάπης της για τον χορό, προσπαθεί να βρει τη δύναμη να συνεχίσει και να μην εγκαταλείψει τα όνειρά της. Το βιβλίο μιλά για τη φιλία, το θάρρος και τη δύναμη της θέλησης, δείχνοντας ότι ακόμα και μπροστά στις δυσκολίες, μπορείς να συνεχίσεις να «χορεύεις» και να κυνηγάς τα όνειρά σου.
Αυτό το βιβλίο μου άρεσε αρκετά διότι σου μαθαίνει να μην τα βάζεις ποτέ κάτω και να κυνηγάς τα όνειρα σου για να γίνουν πραγματικότητα. Επίσης μου έμαθε αρκετά για την αξία της φιλίας και πόσο σημαντικό είναι να έχουμε κάποιον δίπλα μας που να μας στηρίζει και να μας βοηθάει.
Από τη μαθήτρια Αλεξάνδρα Καμπισιούλη, Α2
«Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ” ένα γλάρο να πετάει» – ΛΟΥΙΣ ΣΕΠΟΥΛΒΕΔΑ
Μια γλαροπούλα πέφτει θύμα της θαλάσσιας ρύπανσης. Πριν ξεψυχήσει, εμπιστεύεται το αβγό της στον καλό γάτο Ζορμπά και του ζητά το λόγο του, ότι θα κλωσήσει το αβγό, δεν θα φάει το γλαρόπουλο, και θα του μάθει να πετά. Ετσι για να εκπληρώσει τις επιθυμίες της, μπλέκει σε πολλές περιπέτειες!
Αυτό το παραμύθι, είναι ένα από τα λίγα παραμύθια που απόλαυσα πραγματικά!. Είναι πολύ ενδιαφέρον με πολλές λεπτομέρειες ώστε να νιώθεις ότι είσαι μέσα στο παραμύθι και βλέπεις όλα να εξελίσσονται μπροστά σου! Σε κρατάει σε τεράστια αγωνία και πραγματικά δεν θες να τελειώσει! Το συστήνω ανεπιφύλαχτα!
Από τους μαθητές Ανέστη Ναυρόζογλου και Άγγελο Μάνι, A2
«Το ημερολόγιο ενός σπασίκλα 6: Μέρες πανικού» Τζεφ Κίνι
Ο Γκρεγκ Χέφλι έχει μπλέξει άσχημα. Κάποιος έχει προκαλέσει ζημιές στο σχολείο και ο Γκρεγκ είναι ο βασικός ύποπτος. Όλως περιέργως, όμως, είναι αθώος. Ή κάπως αθώος… Και ξαφνικά, μια χιονοθύελλα χτυπά την πόλη τους και η οικογένεια Χέφλι κλείνεται μέσα στο σπίτι. Ο Γκρεγκ ξέρει ότι όταν το χιόνι λιώσει θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες των πράξεών του αλλά δεν μπορεί να μη σκέφτεται μήπως η τιμωρία είναι προτιμότερη από το να είναι στο σπίτι με τους δικούς του…
Από τη μαθήτρια Σταματία Μακρή, Α2
«Ο θησαυρός του παππού» - Στρατής Δουνιάς
Ποιος είναι άραγε ο θησαυρός του παππού; Διαμάντια και χρυσάφι; Αμύθητα πλούτη ή μήπως ένα ανεξάντλητο απόθεμα σοκολάτας; Μήπως τίποτε απ’ όλα αυτά; Κανείς δεν ξέρει!
Ένα ατύχημα θα προκαλέσει την τυχαία ανακάλυψη μιας φωτογραφίας, η οποία θα οδηγήσει σε μια μεγάλη περιπέτεια στους δρόμους της Καλαμάτας! Στο κυνήγι αυτό του θησαυρού πρωταγωνιστούν τέσσερα παιδιά, μαθητές της Α΄ Γυμνασίου η Αντωνία, η Ειρήνη, ο Αλέκος και ο Χάρης. Η καθεμία και ο καθένας διαφορετικοί, μα και οι τέσσερεις αποφασισμένοι να πετύχουν το στόχο τους. Άραγε θα καταφέρουν ν’ ανακαλύψουν το μυστικό της φωτογραφίας και να βρουν το μεγάλο θησαυρό; Ο θησαυρός του παππού είναι από τα αγαπημένα μου βιβλία και το συστήνω σε όλους!
Από τους μαθητές Οδυσσέα Λαμπρόπουλο και Μεντινέ Καμπέρογλου, Α2
«Ο Μικρός Πρίγκιπας» - Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί
Ένα κλασικό παραμύθι για μικρούς και μεγάλους, γραμμένο από τον Αντουάν ντε Σεντ-Εξιπερί. Μιλάει για έναν μικρό πρίγκιπα που ταξιδεύει από πλανήτη σε πλανήτη και συναντά διάφορους χαρακτήρες, μαθαίνοντας σημαντικά μαθήματα για τη ζωή, την αγάπη και τη φιλία. Μου αρέσει γιατί είναι γεμάτο συμβολισμούς και σε κάνει να σκεφτείς βαθιά για τα πράγματα που έχουν πραγματική αξία στη ζωή. Επίσης, είναι μια ιστορία που μπορείς να διαβάσεις ξανά και ξανά και πάντα να ανακαλύπτεις κάτι καινούργιο. Θυμάμαι όταν το πρωτοδιάβασα, ήμουν περίπου στην ηλικία του μικρού πρίγκιπα και με είχε συγκινήσει πολύ η αθωότητά του και η περιέργειά του για τον κόσμο. Νομίζω ότι είναι ένα βιβλίο που πρέπει να διαβάσουν όλοι, τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους!
Από τη μαθήτρια Έλενα Νάσιου, Α2
«Μαρδούκ!» – Λιάνα Δενεζάκη
Ο Μάριος Δούκας… βιβλιοφάγος; Ούτε καν! Προτιμάει να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια. Όταν όμως προκηρύσσεται ένας σχολικός διαγωνισμός με έπαθλο τη συμμετοχή σε μια διαστημική κατασκήνωση, τα πάντα ανατρέπονται. Το μόνο λάθος του είναι πως βάζει στοίχημα με την Αθηνά, το αστέρι της τάξης, ότι αυτός θα κερδίσει το βραβείο, και τώρα δεν μπορεί να κάνει πίσω. Η παρέα του προσφέρεται να τον βοηθήσει, αλλά ο Μάριος δεν αργεί να βάλει στο παιχνίδι τη μεγάλη του αδερφή… τη στιγμή, μάλιστα, που εκείνη ετοιμάζεται να συναντηθεί με κάποιον που γνώρισε στο διαδίκτυο. Ένα παράξενο ταξίδι στον χρόνο, ένας αστρονόμος και ο Μαρδούκ, ένα αγόρι που ζει κοντά στην αρχαία Βαβυλώνα, γίνονται η αφορμή για μια εξερεύνηση στα άδυτα του σύμπαντος, αλλά και στα μυστικά μιας φαινομενικά συνηθισμένης οικογένειας…
Αυτό το βιβλίο μου άρεσε πάρα πολύ διότι συνδύαζε την αστρονομία, που είναι κάτι που λατρεύω, με την φαντασία και την καθημερινή ζωή. Επίσης μου έλυσε πολλές απορίες και έμαθα καινούργια πράγματα με διασκεδαστικό και ευχάριστο χρόνο. Επιπρόσθετα έμαθα για πολλούς αρχαίους πολιτισμούς ειδικά τους Βαβυλώνιους και για μύθους που συνδεόντουσαν μαζί τους. Τέλος πιστεύω ότι είναι ένα υπέροχο βιβλίο και θα το πρότεινα σε όλους και ιδιαίτερα σε αυτούς που τους ενδιαφέρει η μυθολογία.
Από τον μαθητή Κωνσταντίνο Μαλιάκα, Α2
«Ο Τριγωνοψαρούλης» – Βαγγέλης Ηλιόπουλος
Η κυρά – Σουπιά, η δασκάλα του σχολείου του βυθού, αντικρίζοντας τον δεν ήξερε τι ψαράκι ήταν! Από το σχήμα του τον ονόμασε Τριγωνοψαρούλη. Όταν άρχισαν τα μαθήματα και όλα τα ψαράκια έμαθαν να γράφουν και να διαβάζουν, ο Τριγωνοψαρούλης δυσκολευόταν, όσο κι αν προσπαθούσε. Μόνο τριγωνάκια μπορούσε να σχεδιάσει. Κι όμως, αυτός ήταν ο μόνο που μπορούσε να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο που απειλούσε να κλείσει για πάντα το σχολείο και να στείλει τα ψαράκια στα δίχτυα του ψαρά.
Από τη μαθήτρια Μαίρη Ντάρδα, Α2
«Το Ταξίδι της Νιότης» – Αριστούλα Κωνσταντίνου
Το παραμύθι «Το Ταξίδι της Νιότης» αφηγείται την ιστορία ενός νέου που ξεκινά ένα ταξίδι αναζητώντας τη Νεότητα, πιστεύοντας ότι είναι η πηγή της ευτυχίας και της δύναμης. Στον δρόμο του συναντά διάφορους χαρακτήρες και περνά από δυσκολίες, οι οποίες τον βοηθούν να καταλάβει ότι η αληθινή Νεότητα δεν είναι μόνο θέμα ηλικίας ή εξωτερικής εμφάνισης, αλλά μια εσωτερική κατάσταση που συνδέεται με την όρεξη για ζωή, την ανανέωση και τη θετική διάθεση. Στο τέλος, συνειδητοποιεί ότι η Νεότητα βρίσκεται μέσα του, στην ικανότητά του να βλέπει τον κόσμο με ανοιχτό μυαλό και καρδιά. Μου άρεσε πολύ το παραμύθι «Το Ταξίδι της Νιότης», γιατί αναδεικνύει μια πολύ σημαντική αλήθεια για τη ζωή: ότι η αληθινή νεότητα δεν έχει να κάνει με την ηλικία, αλλά με την εσωτερική μας στάση και την ικανότητά μας να ζούμε με ενθουσιασμό και αισιοδοξία.
Από τη μαθήτρια Ιουλία Κατσαφάρου, Α2
«Ποτέ μην τα παρατάς» – Ελένη Ηλιάδου – Πολυκαρπίδη
Μόνος του και τελευταίος θα μείνει ο Λευτέρης και σε αυτήν την εκδρομή. Κανείς από τους συμμαθητές του δεν θα τον περιμένει. Μάταια προσπαθεί κουτσαίνοντας να τους φτάσει, όπως πάντα… Είναι θλιμμένος γιατί τίποτα δεν μπορεί να αλλάξει!
Μήπως, όμως, ο κύριος Άγγελος έχει να πει κάτι ξεχωριστό στον απογοητευμένο Λευτέρη; Μήπως ο δάσκαλος θα τον βοηθήσει να πιστέψει στον εαυτό του και ποτέ να μην τα παρατήσει; Μια γλυκιά ιστορία γεμάτη ελπίδα….Γιατί η ζωή κρύβει όμορφες εκπλήξεις για όσους τολμούν και προσπαθούν!
Αυτό το παραμύθι μου δημιούργησε συγκίνηση στην αρχή αλλά το δίδαγμα του παραμυθιού μου έμαθε πάρα πολλά για το πως να αντιμετωπίζουμε τις καθημερινές δυσκολίες αλλά και το πως να συμβάλουμε στην κοινωνία.
Από τον μαθητή Γρηγόρη Μάρα, Α2
«20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα» – Ιούλιος Βερν
Ένα μυστηριώδες θαλάσσιο τέρας περιπλανιέται στους ωκεανούς το έτος 1866. Θορυβημένη η αμερικανική κυβέρνηση, οργανώνει ειδική αποστολή εντοπισμού και εξόντωσης του τέρατος με αρχηγό έναν Γάλλο θαλάσσιο βιολόγο. Όταν η αποστολή συναντάει το κήτος ανοιχτά της Ιαπωνίας, η καταδίωξή του καταλήγει σε πανωλεθρία. Τότε είναι που τα εναπομείναντα μέλη της αποστολής συνειδητοποιούν ότι δεν πρόκειται για τέρας, αλλά για υποβρύχιο. Ένας θαυμαστός υποθαλάσσιος κόσμος ανοίγεται μπροστά στα μάτια τους, ενώ η εμφάνιση του κάπτεν Νέμο, του κυβερνήτη του «Ναυτίλου» (όπως ονομάζεται το υποβρύχιο), θα φέρει νέα δεδομένα στη ζωή των μελών της αποστολής αλλά και στο πώς βλέπουν τον κόσμο γύρω τους.
Οι 20.000 λεύγες θεωρούνται από τις πιο συναρπαστικές μυθοπλαστικές περιπέτειες και από τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα που γράφτηκαν ποτέ. Λέγεται πως αυτό το βιβλίο μαζί με το Από τη Γη στη Σελήνη έκαναν τον μεγάλο Αμερικανό αστρονόμο Έντουιν Χαμπλ να εγκαταλείψει τη νομική και να ασχοληθεί με την αστρονομία και την κοσμολογία.
Πέρα από τη λογοτεχνική αξία του, το βιβλίο έχει ξεχωρίσει για τα τεχνολογικά, επιστημονικά, πραγματολογικά στοιχεία του, που είναι μπροστά από την εποχή τους, για τους πολιτικούς υπαινιγμούς εκ μέρους του συγγραφέα (έχει λεχθεί πως ασκεί κριτική στην αποικιοκρατία σε πολύ πρώιμο στάδιο), όπως επίσης για μια υπόγεια οικολογική ανησυχία που φαίνεται να εκφράζει ο Βερν μέσα από το πρόσωπο του Νέμο.
Το συγκεκριμένο βιβλίο με ταξίδεψε σε έναν συναρπαστικό κόσμο και μου άρεσε επειδή είχε πολύ φαντασία!!!
Από τη μαθήτρια Δήμητρα Λιόλιου, Α2
«Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι» – Ευγένιος Τριβιζάς
Το παραμύθι αυτό είναι ένα τρυφερό και όμορφο βιβλίο για μικρά παιδιά. Η ιστορία ακολουθεί ένα μικρό ποντικάκι που ονειρεύεται να φτάσει ένα αστεράκι στον ουρανό και να το αγγίξει. Παρά τις δυσκολίες και τα εμπόδια που αντιμετωπίζει, το ποντικάκι δεν τα παρατάει και συνεχίζει να προσπαθεί. Με απλές και όμορφες λέξεις, το παραμύθι μιλά για την αξία των ονείρων, της επιμονής και της προσπάθειας. Επίσης, μας διδάσκει ότι ακόμη και τα πιο μικρά πλάσματα μπορούν να ονειρεύονται μεγάλα και να επιδιώκουν να πετύχουν τα αδύνατα. Είναι μια ιστορία που γεμίζει την καρδιά με αισιοδοξία και έμπνευση.
Από τον μαθητή Μάριο Ντούλη, A2
«Μια υπόθεση για τον Ντεντέκτιβ Κλουζ – Η συνωμοσία της τσίχλας» - Γίργκεν Μπανσέρους
Το «Μια υπόθεση για τον Ντετέκτιβ Κλουζ» είναι μια κωμική και περιπετειώδης ιστορία, όπου ο πρωταγωνιστής, ο ντεντέκτιβ Κλουζ, προσπαθεί να λύσει διάφορα μυστήρια. Ο Κλουζ είναι ένας ιδιόρρυθμος, αλλά εξαιρετικά έξυπνος ερευνητής, που συχνά χρησιμοποιεί μοναδικές μεθόδους για να ανακαλύψει την αλήθεια. Οι ιστορίες του συνδυάζουν στοιχεία χιούμορ, αγωνίας και ανατροπών, με τον Κλουζ να προσπαθεί πάντα να βρει λύσεις, ακόμα και όταν φαίνεται να μην υπάρχουν. Στην πορεία, συχνά βρίσκεται αντιμέτωπος με περίεργους χαρακτήρες και παράξενα περιστατικά, διατηρώντας το ενδιαφέρον των αναγνωστών.
Από τον μαθητή Γιάννη Μπληγιάννη, Γ3
«Ο Μάγκας» – Πηνελόπη Δέλτα
Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, αρχές του 20ου αιώνα: στο όμορφο σπίτι μιας πολυμελούς ελληνικής οικογένειας ζει ο Μάγκας, ένα πανέξυπνο, αλλά ατίθασο φοξ τεριέ. Μέσα από τα μάτια του παρακολουθούμε τις διασκεδαστικές του περιπέτειες: τις αταξίες του, τα παιχνίδια του, τις παρεξηγήσεις που γεννούν οι διαφορές ανάμεσα στη σκυλίσια αντίληψη και τους κανόνες του ανθρώπινου πολιτισμού. Όταν ο Μάγκας αποδράσει από την ασφάλεια του σπιτιού του προκειμένου να αποφύγει την τιμωρία, θα περιπλανηθεί στις φτωχογειτονιές της Αλεξάνδρειας θα γνωρίσει έναν αδέσποτο σκύλο, με διαφορετική κοσμοθεωρία, τον Αφράτο, θα ωριμάσει και θα αναλάβει μια ηρωική αποστολή.
Από τη μαθήτρια Ιωάννα – Ζοζεφίνα Πεπάι, Γ3
«Σε μια πτυχή του χρόνου» – Μαντλίν Λ’ Εντγκάλ
Ο πατέρας της Μεγκ, σπουδαίος αστροφυσικός, εξαφανίζεται, και η Μεγκ μαθαίνει πως βρίσκεται στον μακρινό πλανήτη Κάμαζοτς, φυλακισμένος από τη σκοτεινή δύναμη Εκείνο, που προσπαθεί να εξαπλωθεί σε ολόκληρο το σύμπαν.
Για να σώσει τον πατέρα της, θα χρειαστεί βοήθεια. Από τον χαρισματικό μικρό αδερφό της Τσάρλς Ουάλας, από τον φίλο της τον Κάλβιν, αλλά και από τα τρία παράξενα πλάσματα που τους επισκέπτονται: την κυρία Τιναυτό, την κυρία Ποιοαπόλα και την κυρία Αυτοπού. Επίσης, η Μεγκ πρέπει να επιστρατεύσει όλες της τις δυνάμεις: το πείσμα, τον θυμό, αλλά και την αγάπη. Θα πρέπει να μπει σε μια πτυχή του χρόνου, να τεσσερακτινιστεί, να περιπλανηθεί στο σύμπαν. Οι δυνάμεις του κακού απειλούν να αφανίσουν ολόκληρο τον κόσμο και η Μεγκ πρέπει να τις σταματήσει.
Από τη μαθήτρια Μαριλίτα Πέππα, Γ3
«Ο θησαυρός της Βαγίας» – Ζωρζ Σαρή
Μια γνήσια περιπέτεια, όπου οι κυνηγοί του θησαυρού εδώ δεν είναι οι μεγάλοι, αλλά τα παιδιά. Ένας θησαυρός στην Αίγινα; Και μάλιστα στη Βαγία; Ναι, στη Βαγία, εκεί που είχε «παντρευτεί» δώδεκα χρονών τον Παναγιώτη, τότε στα 1936. Τώρα η Ζωή είναι πάλι στην Αίγινα, όχι παιδί ανέμελο, όχι κορίτσι στην Κατοχή, μα μεγάλη, απλά μεγάλη. Οι διακοπές ξεκινούσαν. Ο δεκατετράχρονος Αλέξης με τον Γάλλο φίλο του και τη μικρότερη αδερφή του παραπονιόταν για το βαρετό καλοκαίρι που θα περνούσαν στην Αίγινα. Ευτυχώς όμως έρχονται κι άλλοι επισκέπτες με τα παιδιά τους, ανάμεσά τους και η Νικόλ κι έτσι όλα αλλάζουν. Η Νικόλ έχει αναλάβει να συγκεντρώσει πληροφορίες για να βοηθήσει έναν Γερμανό που πάσχει από αμνησία. Η έρευνά της ξεκινάει από τη Βαγία και από την οικογένεια που φιλοξένησε τον Γερμανό στην Κατοχή. Τα παιδιά αναζητούν κάποιο χαμένο θησαυρό στην περιοχή και παρά τις αντιρρήσεις των γονιών για τους κινδύνους της «αποστολής» το πολυμήχανο μυαλό τους τους οδηγεί στη λύση: στις χαμένες λίρες και στον ανεκτίμητο θησαυρό, μα και τη φιλία, την αγάπη και τις ελπίδες για το μέλλον.
Από τον μαθητή Γιάννη Χρονά, Γ4
«Περιπέτεια στην κοιλάδα» – Ένιντ Μπλάιτον
Ένα από τα αγαπημένα μου βιβλία είναι η «Περιπέτεια στην Κοιλάδα», το τρίτο βιβλίο της σειράς «Περιπέτεια». Δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσω αυτό το βιβλίο από τα υπόλοιπα της σειράς, διότι είναι όλα εκπληκτικά. Το βιβλίο, όπως λέει και ο τίτλος του, έχει να κάνει με δράση, αγωνία και περιπέτεια. Τέσσερα παιδιά, ενώ είχαν κανονίσει με έναν οικογενειακό τους φίλο να κάνουν μια νυχτερινή πτήση με αεροπλάνο, μπήκαν κατά λάθος σε άλλο αεροπλάνο, το οποίο τους πήγε σε μία ερημική κοιλάδα. Και σαν να μην έφτανε αυτό, έρχονται αντιμέτωποι με μια ομάδα κακοποιών που ψάχνουν έναν κρυμμένο θησαυρό. Τα παιδιά βάζουν το μυαλό τους να δουλέψει και μιας και δεν μπορούσαν να βγουν από την κοιλάδα έψαξαν για τον κρυμμένο θησαυρό. Μπορεί η περίληψη αυτή να μην μας προσελκύει να το διαβάσουμε αλλά υπάρχουν και πολλές ακόμη λεπτομέρειες, όπως ότι τελικά κάποιο από τα παιδιά κατάφερε να ξεφύγει. Το προτείνω ανεπιφύλακτα αλλά και όλα τα άλλα βιβλία της σειράς. (Έχει 311 σελίδες για όποιον θέλει να το ξέρει)
Από τον μαθητή Άγγελο Φάκλαρη, Γ4
«Ο χαμένος μύθος του Αισώπου» – Κώστας Στοφόρος
Πρόκειται για μια όμορφη και λίγο επικίνδυνη περιπέτεια που έζησε μια παρέα παιδιών στο νησί της Σάμου προσπαθώντας να λύσουν ένα γρίφο που θα τους οδηγήσει στην ανακάλυψη του μεγάλου μυστικού του Λυκούργου Λογοθέτη, μεγάλου προγόνου τους και ηγέτη της Επανάστασης του ’21 στη Σάμο.
Από τον μαθητή Πέτρο Πετάση, Γ3
«Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου» – Άλκη Ζέη
Το βιβλίο της Άλκης Ζέη μας μεταφέρει στην Αθήνα του 1940, μέσα από τα μάτια του εννιάχρονου Πέτρου. Η ξαφνική απώλεια του αγαπημένου του τριζονιού και η κήρυξη του πολέμου ανατρέπουν την παιδική του καθημερινότητα. Ο Πέτρος, που μέχρι τότε γνώριζε τον πόλεμο μόνο μέσα από τα ηρωικά βιβλία, έρχεται αντιμέτωπος με τη σκληρή πραγματικότητα της Κατοχής. Μέσα από τις περιπέτειές του, βιώνει την πείνα, τον φόβο, αλλά και την ελπίδα, μαθαίνοντας για τη δύναμη της φιλίας και της αντίστασης. Η Άλκη Ζέη, με τον μοναδικό της τρόπο, μας αφηγείται μια συγκλονιστική ιστορία ενηλικίωσης, γεμάτη συγκίνηση και ανθρωπιά.
Από τον μαθητή Χάρη Πετρόχειλο, Γ3
«Ο Μικρός Πρίγκιπας» – Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερύ
Το αγαπημένο μου βιβλίο, το οποίο έχω διαβάσει πολλές φορές, και σας το προτείνω ανεπιφύλακτα, είναι ο «Μικρός Πρίγκιπας» του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ. Είναι ένα διαχρονικό αριστούργημα της παιδικής λογοτεχνίας, που όμως απευθύνεται σε αναγνώστες κάθε ηλικίας.
Η ιστορία ακολουθεί έναν μικρό πρίγκιπα από έναν μακρινό αστεροειδή, ο οποίος ταξιδεύει σε διάφορους πλανήτες και συναντά παράξενους χαρακτήρες. Μέσα από τις συναντήσεις του, ο Μικρός Πρίγκιπας μαθαίνει για τη φιλία, την αγάπη, τη μοναξιά και τη σημασία του να βλέπουμε τον κόσμο με την καρδιά.
Το βιβλίο είναι γεμάτο συμβολισμούς και αλληγορίες, που μας καλούν να σκεφτούμε βαθιά για τη ζωή και τις σχέσεις μας. Με την απλή και ποιητική γλώσσα του, ο «Μικρός Πρίγκιπας» μας υπενθυμίζει τη σημασία των ουσιαστικών πραγμάτων στη ζωή και μας προτρέπει να διατηρούμε την παιδική μας αθωότητα και περιέργεια.
Από τις μαθήτριες Χριστίνα Καλμπένη, Α2 και Βασιλική Σαμαρά, Γ3
«Η μωβ ομπρέλα» – Άλκη Ζέη
Λίγο πριν από τον πόλεμο του 1940, κάπου στο Μαρούσι, ζει με τους γονείς της η Ελευθερία, ένα δεκάχρονο κορίτσι, που τα δίδυμα μικρότερα αδέρφια της φωνάζουν Λέτρω και όταν θυμώνουν μαζί της πλασμώδιο του Λαβεράν. Απεχθάνεται το νοικοκυριό και τις «γυναικείες» δουλειές, ενώ τρελαίνεται για ό,τι δεν εγκρίνει ο πατέρας της: Διαβάζει με μανία βιβλία, ανυπομονεί να δει θέατρο, ρίχνει κλεφτές ματιές στην εφημερίδα, εύχεται κάποτε να μοιάσει στην Αντιγόνη του Σοφοκλή.
Στο πάνω πάτωμα του σπιτιού τους ο κύριος Μαρσέλ, ένας Γάλλος που ζει μόνιμα στην Ελλάδα, έχει υπό την προστασία του τον ανιψιό του Μπενουά που γίνεται αχώριστος φίλος των παιδιών. Λιγοστά τα παιχνίδια τους: βόλοι, σβούρες, σκοινάκι, γιογιόκι ένα ζευγάρι πατίνια με καρουλάκια. Αστείρευτη η φαντασία τους: όλοι μαζί σκαρφίζονται χίλιες δυο ιστορίες που μαγεύουν και τους ίδιους. Και πόσα ακόμα θα σκέφτονταν να κάνουν εάν δεν τους εμπόδιζαν οι μεγάλοι…
Οι μεγάλοι και τα παιδιά. Δυο κόσμοι τόσο μακρινοί που όσα χρόνια κι αν περάσουν οι νόμοι τους και η γλώσσα τους δεν θα είναι ποτέ ίδια. Ο καθένας κουβαλάει τη δική του αλήθεια. Γι’ αυτό άλλωστε και πίσω από μια μωβ ομπρέλα μπορεί να κρύβονται πολλές!
Από τον μαθητή Θανάση Σιμπάρδη, Γ3
«Τα Ψηλά Βουνά» – Ζαχαρίας Παπαντωνίου
Το βιβλίο που προτείνω είναι ένα παιδικό μυθιστόρημα του Ζαχαρία Λ. Παπαντωνίου και έχει τίτλο «Τα ψηλά βουνά». Όταν το διάβασα για πρώτη φορά, ήμουν στην Δ΄ Τάξη του Δημοτικού σχολείου και το λάτρεψα αμέσως, εξαιτίας της ιδιαίτερης πλοκής της ιστορίας που αφηγείται.
Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται στις εμπειρίες μιας παρέας παιδιών που στις καλοκαιρινές τους διακοπές αποφασίζουν να ζήσουν για ενάμιση μήνα στο βουνό «Χλωρός» με τη συνοδεία ενός ενήλικα. Τα παιδιά αυτά συμμετέχουν συνεργαζόμενα μεταξύ τους στον αγώνα της επιβίωσης στο βουνό και μαθαίνουν να προστατεύουν τη φύση. Μαθαίνουν να στήνουν καλύβες στις οποίες καλούνται να ζήσουν καθώς και να καλύπτουν τις βασικές βιολογικές τους ανάγκες όπως η αναζήτηση τροφής και νερού! Εκεί στο βουνό έρχονται σε επαφή και με άλλους ανθρώπους, οι οποίοι βόσκουν τα κοπάδια τους και κατοικούν εκεί μακριά από το χωριό. Σε κάθε κεφάλαιο του βιβλίου περιγράφεται και μια ξεχωριστή εμπειρία της ζωής των παιδιών αυτών.
Το βιβλίο αυτό αποτέλεσε το αναγνωστικό της Γ΄ Δημοτικού την περίοδο 1917-1918 και υπήρξε το πρώτο σχολικό αναγνωστικό βιβλίο που ήταν γραμμένο στη δημοτική γλώσσα.
Από τη μαθήτρια Μελίνα Πανοπούλου, Γ3
«Πολυάννα – Το παιχνίδι της χαράς» – Ελεανόρ Πόρτερ
Το βιβλίο «Πολυάννα – Το παιχνίδι της χαράς» της Ελεανόρ Πόρτερ είναι ένα κλασικό μυθιστόρημα που αφηγείται την ιστορία της μικρής Πολυάννας, ενός αισιόδοξου και γεμάτου ζωντάνια κοριτσιού. Μετά τον θάνατο των γονιών της, η Πολυάννα μετακομίζει στο σπίτι της αυστηρής θείας της, Μις Πόλυ, η οποία δεν δείχνει ιδιαίτερη αγάπη προς το κορίτσι.
Παρά τις δυσκολίες, η Πολυάννα αντιμετωπίζει τη ζωή με χαρά χάρη στο «παιχνίδι της χαράς», ένα παιχνίδι που της είχε μάθει ο πατέρας της. Μέσα από αυτό, προσπαθεί να βρίσκει πάντα κάτι θετικό σε κάθε κατάσταση. Η στάση της επηρεάζει τους κατοίκους της μικρής πόλης, μεταδίδοντας χαρά και ελπίδα σε ανθρώπους που είχαν ξεχάσει να χαμογελούν.
Όταν ένα ατύχημα την καθηλώνει στο κρεβάτι, η Πολυάννα χάνει την αισιοδοξία της, αλλά οι φίλοι που είχε βοηθήσει στο παρελθόν της ανταποδίδουν την αγάπη τους, δείχνοντάς της ότι το παιχνίδι της χαράς λειτουργεί πραγματικά. Το βιβλίο διδάσκει την αξία της θετικής σκέψης, της καλοσύνης και της αγάπης.
Από τον μαθητή Μιχάλη Σιώπη, Γ4
Ο Ροβινσώνας Κρούσος – Ντάνιελ Ντεφόε
Με τη μορφή προσωπικού ημερολογίου που ενημερώνεται συχνά, το μυθιστόρημα του Ντάνιελ Ντεφόε αφηγείται τη ζωή ενός ανθρώπου ο οποίος ναυαγεί και βγαίνει σε ένα έρημο νησί.
Από τον μαθητή Γιώργο Χαντά, Γ4
«20 σπουδαία αγόρια που άλλαξαν τον κόσμο» – Rosalba Troiano, Jacopo Olivieri
Ένα βιβλίο που αξίζει κανείς να διαβάσει. Ποια είναι αυτά τα 20 αγόρια; Πρόκειται για 20 αγόρια με μεγάλους στόχους, εκπληκτικά ταλέντα και απίστευτη δύναμη που έγιναν σπουδαίοι άντρες! Έμαθαν να αφουγκράζονται τον εαυτό τους και να ακολουθούν τα όνειρά τους. Έπειτα, επένδυσαν πολύ χρόνο και κόπο για να κατακτήσουν τους στόχους τους, ακόμα και όταν κανένας δεν πίστευε ότι θα τα καταφέρουν. Αυτός είναι ο λόγος που προτείνω να διαβάσετε τις ιστορίες τους προσεκτικά και να αναλογιστείτε τα σπουδαία κατορθώματα της ζωή τους.
Από τη μαθήτρια Αντωνία Τσουμάνη, Γ4
«Πέντε παιδιά και μια ληστεία» – Θεοδώρα Γεωργκούδη
Στο υπόγειο ενός σχολείου ανακαλύπτονται ξαφνικά ράβδοι χρυσού! Μία ομάδα πέντε παιδιών αναλαμβάνουν με γενναιότητα και αποφασιστικότητα να βρούνε τι κρύβεται πίσω από τη ληστεία. Θα καταφέρουν άραγε να το ανακαλύψουν; Πώς θα αντιδράσουν όταν βρεθούν αντιμέτωποι με ένα μεγάλο ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν ένας άνθρωπος που δεν έκανε την ληστεία να μείνει στην φυλακή για τριάντα ολόκληρα χρόνια;
Από τον μαθητή Θανάση Τριανταφυλλίδη, Γ4
«Οι τρεις ντετέκτιβ στο μυστήριο της μούμιας που ψιθύριζε» – Robert Arthur
Μία ομάδα εξερευνητών ανακάλυψε έναν πανάρχαιο τάφο με μία μούμια. Η κάσα της είχε μια επιγραφή- κατάρα που έλεγε ότι όποιος ταράξει την ανάπαυση της μούμιας θα τον χτυπήσουν τα »βέλη του θανάτου». Κάποιοι απατεώνες σκότωσαν τους αρχαιολόγους για να αποδειχτεί ότι η κατάρα ήταν αληθινή. Κατάφερε να ζήσει μόνο ένας όπου και κράτησε την κάσα με τη μούμια στην βίλα του. Τότε μπαίνουν στην ιστορία τρία 13άχρονα παιδιά που άρχισαν να λύνουν την υπόθεση. Μέσα από τις τρελές και τυχερές περιπέτειες τους θα καταφέρουν να λύσουν το μυστήριο και να πιάσουν την σπείρα των κακοποιών; Θα λύσουν το μυστήριο της μούμιας που ψιθύριζε;
Από τον μαθητή Κωνσταντίνο Φωτιάδη, Γ4
«Το αίνιγμα του πύργου» – Κίρα Σίνου
Το βιβλίο αυτό είναι το πρώτο μέρος της Τριλογίας του Πύργου. Η συγγραφέας αυτού του βιβλίου είναι η Κίρα Σίνου, μια Ρωσίδα συγγραφέας που έζησε στη Ελλάδα. Αυτό το βιβλίο είναι περιπετειώδες. Αναφέρεται σε 4 παιδιά, τον Αλέξη, την Κατερίνα, τον Γιάννη και τον Λόρενς. Τα παιδιά αυτά επισκέπτονται ένα παλιό αρχοντικό με αραχνιασμένα δωμάτια, σκάλες που τρίζουν, φώτα που αναβοσβήνουν μέσα στη νύχτα και πολλά άλλα… Άραγε θα μπορέσουν να ανακαλύψουν τα πάντα για το παλιό αρχοντικό;
Από τη μαθήτρια Γεωργία Συναδινού, Γ4
«MONSTER HIGH» (Πρώτο Βιβλίο) – Λίζι Χάρισον
Εδώ και ογδόντα χρόνια, στο Σάλεμ του Όρεγκον, μια κοινότητα αλλόκοτων πλασμάτων προσπαθεί να επιβιώσει μυστικά. Ακόμα και στο λύκειο αυτοί οι αλλόκοτοι μαθητές κρατούν χαμηλό προφίλ και προσπαθούν να αναμειχθούν με τους μαθητές – ανθρώπους όμως, τα πάντα αλλάζουν όταν δυο νέα κορίτσια κάνουν την εμφάνισή τους: η πανέξυπνη Φράνκι Στάιν, απόγονος του Φρανκεστάιν, και η πανέμορφη Μέλοντι, κόρη διάσημου πλαστικού χειρουργού.
Ανάμεσα σε σχολικούς χορούς και σπα, πρώτες αγάπες και φιλιά, γοητευτικά αγόρια και τσαχπίνικα κορίτσια, άνθρωποι και τέρατα ερωτεύονται, προσπαθούν να γεφυρώσουν τις διαφορές τους και να αποδείξουν ότι η φιλία είναι πάνω απ” όλα.
Μια ρομαντική ιστορία φαντασίας για κορίτσια και αγόρια που είναι διαφορετικά αλλά και τόσο… ίδια.
Από τον μαθητή Ντιόνι Χοτζάι, Γ4
«Το Ημερολόγιο ενός Σπασίκλα 13: Αδέσποτες Χιονόμπαλες» – Τζεφ Κίνι
Πρόκειται για ένα βιβλίο από τις εκδόσεις Ψυχογιός, γεμάτο τρέλα, διασκέδαση και πάνω από όλα πολύ γέλιο με τις περιπέτειες του μικρού σπασίκλα. Το προτείνω ανεπιφύλακτα.