-Πώς προέκυψε η ιδέα της θεματικής διακόσμησης αιθουσών του σχολείου μας;
Η αισθητική ανάδειξη και αναβάθμιση του σχολείου μας είναι ο κύριος στόχος της δράσης «Το σχολείο μας: Διάλογος με το παρελθόν και το μέλλον μας» και με συμμετέχοντες καθηγητές τους: Δ. Μπογδάνου, Γ. Βουδούρη και Γ. Τέκο. Αρχίσαμε με τους κοινόχρηστους χώρους και συνεχίσαμε την προσπάθεια με τη βελτίωση της εικόνας των αιθουσών. Η αισθητική και ο σεβασμός του δημόσιου χώρου και αγαθών είναι στοιχεία που καλλιεργούνται παράλληλα με γνωστικά αντικείμενα με εμπειρικό τρόπο και τι πιο απλό θα μπορούσαμε να βρούμε από το να αρχίσουμε από την καθημερινότητά μας μέσα στις τάξεις που οι μαθητές περνούν τον περισσότερο χρόνο τους; Έτσι ξεκινήσαμε στο πλαίσιο ενός διαγωνισμού θεματικής διακόσμησης των αιθουσών, με την ιδέα μεγάλων μορφών της λογοτεχνίας και της τέχνης για να συνδυάσουμε εικόνα και γνώση, όπου οι μαθητές με τους καθηγητές τους θα μπορούσαν να ασχοληθούν με τις τάξεις τους.
-Ποιες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών επιλέχθηκαν και με ποια κριτήρια;
Οι μαθητές ενός τμήματος με τη φιλόλογο τους προσπάθησαν να δουλέψουν πάνω στον Κωστή Παλαμά. Οι ιδέες και τα έργα τους ήταν η αφετηρία για την τωρινή αίθουσα Κωστή Παλαμά. Χρησιμοποιήθηκαν τα έργα τους, αξιοποιήθηκαν οι ιδέες τους και ολοκληρώθηκε η παρουσίαση του θέματός τους με τις δικές μας παρεμβάσεις και συμπληρώσεις.
Η αίθουσα Βαν Γκογκ ξεκίνησε από έναν πίνακα που είχε αγοράσει ένα τμήμα προσπαθώντας να υλοποιήσουν την ιδέα που είχαν για την τάξη τους. Εμείς σεβαστήκαμε την επιλογή και απλώς ολοκληρώσαμε την ιδέα τους, συμπληρώνοντας την με τους πιο αντιπροσωπευτικούς πίνακές του και στοιχεία από τη βιογραφία και το έργο του.
Οι φιλόλογοι του σχολείου είχαν αρκετό υλικό από δημιουργίες των παιδιών με θέμα τα ομηρικά έπη. Έτσι προέκυψε η αίθουσα Ομήρου, όπου αξιοποιήθηκαν οι εργασίες των παιδιών και συμπληρώθηκαν με βιογραφικά και πραγματολογικά στοιχεία παρουσιάζοντας τα βασικά χαρακτηριστικά της Ιλιάδας και της Οδύσσειας, ως προς τη δομή, τη θεματική και τα εκφραστικά μέσα.
Αυτές ήταν οι πρώτες τρεις αίθουσες που παραδόθηκαν πέρυσι. Φέτος ήδη ετοιμάστηκε η αίθουσα Πάμπλο Πικάσο και έπονται οι αίθουσες α) Νίκου Καζαντζάκη, β) Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και γ) Οδυσσέα Ελύτη. Βλέπετε ότι η βασική επιλογή είναι κάποιες εμβληματικές μορφές της λογοτεχνίας μας και της παγκόσμιας τέχνης.
Η αίθουσα Πάμπλο Πικάσο προέκυψε ως εξής: Παρασυρμένοι από τη θετική υποδοχή της αίθουσας Βίνσεντ Βαν Γκογκ, επιλέξαμε τον σημαντικότερο εκπρόσωπο της μοντέρνας τέχνης του 20ου αιώνα και για έναν επιπρόσθετο λόγο. Η Β΄ Γυμνασίου, στο μάθημα των Αγγλικών, θα ασχοληθεί το δεύτερο τετράμηνο με την τέχνη, καθώς το βιβλίο μας έχει μια σειρά μαθημάτων με αυτή τη θεματική και με ιδιαίτερη μνεία στον Πικάσο. Έτσι, θεώρησα ότι θα ήταν μια καλή ευκαιρία τα παιδιά να έχουν μια πληρέστερη άποψη για τον μεγάλο εικαστικό και να έχουν αρκετά ερεθίσματα για το μάθημα και τις συζητήσεις στην τάξη.
Παράλληλα, ασχοληθήκαμε και με πρακτικά ζητήματα. Γι αυτό και όπου υπήρχαν ράφια οι αίθουσες εφοδιάστηκαν με τα βιβλία που χρησιμοποιεί το τμήμα τη φετινή σχολική χρονιά, αναγκαία γραφική ύλη, κλπ.. Εκεί φαίνεται το κατά πόσο τα τμήματα με τα μαθητικά τους συμβούλια είναι σε θέση να διατηρήσουν τέτοιες καλές πρακτικές ή τα αφήνουν στην τύχη τους… Έχουμε παραδείγματα και από τις δύο περιπτώσεις.
- Ποια είναι η αντίδραση των μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, κηδεμόνων και επισκεπτών του σχολείου;
Όσοι είδαν τις αίθουσες πραγματικά ενθουσιάστηκαν. Και δεν μιλώ μόνο για τους εκπαιδευτικούς. Όσοι επισκέπτες, γονείς και κηδεμόνες είδαν τις θεματικές αίθουσες δήλωσαν αυθόρμητα την ευχάριστη έκπληξη και το θαυμασμό τους. Επαγγελματίες ρώτησαν τη φύλακα αν είναι ιδιωτικό το σχολείο…
Ειδικά για τους μαθητές έχω να πω ότι η αντίδρασή τους ποικίλλει από θετική έως αδιάφορη. Όμως αυτό είναι αναμενόμενο, αφού η αξιολόγηση θα γίνει στο τέλος και αφού ωριμάσει η εικόνα και η ιδέα μέσα τους. Στους χρήστες των αιθουσών θα δοθεί ερωτηματολόγιο για να καταγραφούν οι στάσεις και απόψεις τους.
-Πιστεύετε ότι η διακόσμηση των αιθουσών θα επηρεάσει την αισθητική ανάπτυξη των μαθητών;
Μπορούμε να έχουμε στο μυαλό μας ότι και η αισθητική καλλιεργείται και χρειάζεται ευρεία έκθεση σε πολλά, ποιοτικά και διαφορετικά ερεθίσματα. Ο σεβασμός στον χώρο που ζούμε το μεγαλύτερο μέρος της καθημερινότητάς μας θα μπορούσε να εξαρτάται από την άσκηση και αγωγή μας αλλά και από την πολιτισμένη εικόνα του. Θεωρώ πολύ σημαντικό να μάθουμε να συνδέουμε τα δημόσια κτήρια και αγαθά με την ομορφιά και τον πολιτισμό και όχι με την προχειρότητα και την κακοτεχνία.