Φρένο στη δια ζώσης εκπαίδευση. . . γκάζι στην εξ’αποστάσεως. . .

Τηλεκπαίδευση και αρχαιότητα

     Με την αναστολή της λειτουργίας όλων των σχολείων λόγω της πανδημίας προέκυψε η ανάγκη προσαρμογής της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έτσι λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας άρχισε να εφαρμόζει την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση με σύγχρονα και ασύγχρονα μέσα διδασκαλίας. Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση στην πρώτη φάση της διδασκαλίας χρησιμοποιήθηκε για επαναλήψεις κυρίως και όχι για κάλυψη της ύλης. Στη δεύτερη φάση της πανδημίας, που διανύουμε αυτό το διάστημα, η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση αξιοποιείται για την κάλυψη της ύλης.
Σίγουρα η εφαρμογή της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης έχει κάποια σημαντικά οφέλη για τους μαθητές. Πιο συγκεκριμένα, η μάθηση μπορεί να μετατραπεί σε μια ευχάριστη διαδικασία και, καθώς αξιοποιούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία αρκετά ψηφιακά εργαλεία, το ενδιαφέρον των μαθητών κεντρίζεται. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εκπαιδευτικοί μέσω της σύγχρονης ή της ασύγχρονης διδασκαλίας έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν πληθώρα διαδραστικών ασκήσεων, βίντεο και άλλων διαδικτυακών εφαρμογών που βοηθούν στην κατανόηση της ύλης από τη μια και από την άλλη κάνουν τη διδασκαλία πιο ελκυστική για τους μαθητές. Έτσι το μάθημα «ξεφεύγει» από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας που εφαρμόζεται μέσα στην φυσική τάξη.
Ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά την εφαρμογή της εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας. Τις πρώτες μέρες εφαρμογής της υπήρξε δυσκολία τόσο σε μαθητές όσο και εκπαιδευτικούς να συνδεθούν, καθώς το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί σε τόσο μεγάλο αριθμό επισκεπτών που συνδέονταν τις ίδιες ώρες. Επίσης υπήρξαν μαθητές που δεν είχαν υπολογιστή στο σπίτι τους ή σύνδεση στο διαδίκτυο με αποτέλεσμα να μην μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι παρά τα οφέλη της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί αυτή με τίποτα να καλύψει την ανάγκη που έχουμε εμείς οι μαθητές να έρθουμε σε επικοινωνία με τους συνομηλίκους μας και με τους καθηγητές μας. Επιπλέον το σχολείο πέρα από το μάθημα είναι για εμάς χαρά, αστεία με τους συμμαθητές μας, φιλίες, πειράγματα. Όλα αυτά πώς μπορούν να μπουν σε μια οθόνη υπολογιστή ή ενός κινητού; Τις καλύτερες στιγμές του σχολείου μας τις κλέβει η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία. Αντί να είμαστε όλοι μαζί στην τάξη μας και να μαθαίνουμε μαζί, να γελάμε μαζί, είναι ο καθένας μόνος του στο σπίτι του.
Καταληκτικά θα λέγαμε ότι σε καταστάσεις όπως αυτή που βιώνουμε όλοι αυτό το διάστημα η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να μας βοηθήσει προσωρινά ώστε να έχουμε πρόσβαση στη γνώση και ώστε να μη χαθεί η επικοινωνία ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Η επιθυμία όμως για πρόσωπο με πρόσωπο επαφή και επικοινωνία με τους συμμαθητές μας είναι μόνιμη και δεν υποκαθίσταται από κανένα διαδικτυακό εργαλείο.
Μαρία Πατσαρίνου 1/12/2020

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης