Τα τελευταία χρόνια τονίζεται όλο και περισσότερο η αξία της άσκησης για τη σωματική και ψυχική υγεία του ατόμου. Δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες υγείας, οι οποίοι προτείνουν την άσκηση ως ένα μέσο για τη θεραπεία και πρόληψη πολλών παθήσεων. Τι συμβαίνει όμως με την άσκηση και τον αθλητισμό στα άτομα με αναπηρία ;
Τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν:
1 στους 2
Σχεδόν οι μισοί από όλους τους ενήλικες με αναπηρία δεν κάνουν αερόβια σωματική δραστηριότητα.
82%
Ενήλικες με αναπηρία είχαν 82% περισσότερες πιθανότητες να είναι σωματικά ενεργοί, εάν τους το είχε συστήσει ο γιατρός τους.
Τα οφέλη της συμμετοχής στην άσκηση και στον αθλητισμό για τα άτομα με αναπηρία
Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία και τα ερευνητικά δεδομένα, η άσκηση και ο αθλητισμός ωφελούν το άτομο σε 3 διαφορετικά επίπεδα:
Σωματική υγεία & Ψυχική υγεία
Σε πολλές περιπτώσεις ενισχύεται η δύναμη, η ισορροπία, η λειτουργικότητα και επίσης μειώνεται ο πόνος. Επιπρόσθετα, παιδιά, έφηβοι και ενήλικες με κινητική αναπηρία, εμφανίζουν αρκετά μεγαλύτερο ποσοστό εκδήλωσης κάποιας δευτερογενούς πάθησης, όπως παχυσαρκίας, ζαχάρου, αρτηριακής πίεσης, συνεπώς η άσκηση μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη ή στη μείωση τους. Τέλος, φαίνεται ότι η άσκηση μπορεί να συμβάλλει θετικά στη μείωση του στρες και της κατάθλιψης. Η ευχαρίστηση που νιώθει το άτομο μπορεί να επηρεάσει θετικά την ψυχή και το σώμα του.
Προσωπική ανάπτυξη
Σύμφωνα με έρευνες, η άσκηση και ο αθλητισμός στα Αμεα βοηθάει στο να καταλάβουν καλύτερα τις ικανότητές τους κυρίως σε σωματικό επίπεδο και έτσι να ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή τους και να έχουν μια πιο θετική εικόνα για το σώμα τους. Επιπλέον, αρκετοί συμμετέχοντες αναφέρουν ότι νιώθουν πιο «φυσιολογικοί», αυτόνομοι και ανεξάρτητοι. Μετά το τέλος της άσκησης ενισχύονται τα θετικά συναισθήματα και μειώνονται τα αρνητικά όπως στρες, θλίψη, μοναξιά, νιώθουν μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη ζωή τους και βελτιώνεται και η ποιότητα ζωής τους. Κάτι ακόμα ενδιαφέρον το οποίο προκύπτει μέσα από έρευνα στην οποία συμμετείχαν παιδιά και ενήλικες με αναπηρία όπου παράλληλα δραστηριοποιούνταν σε κάποιο αθλητικό πρόγραμμα, είναι τα υψηλότερα ποσοστά ακαδημαϊκής επιτυχίας σε σύγκριση με Αμεα που δεν είχαν κάποια αθλητική δραστηριότητα.
Κοινωνικότητα
Ένα ακόμα σημαντικό όφελος της συμμετοχής παιδιών, εφήβων και ενηλίκων με αναπηρία σε κάποια αθλητική δραστηριότητα, είναι ότι αλληλεπιδρούν περισσότερο με τα άλλα μέλη της κοινωνίας, γίνονται πιο κοινωνικοί κι έτσι μειώνονται τα συναισθήματα μοναξιάς και απομόνωσης. Ταυτόχρονα, η ενσωμάτωση των Αμεα σε ένα άθλημα βοηθά στην αντιμετώπιση των αρνητικών στερεοτύπων, γεγονός που αποτελεί σημαντική ανησυχία για τα παιδιά με αναπηρία, αλλά και για τους γονείς αυτών. Τέλος, η συμμετοχή των Αμεα σε κάποια αθλητική δραστηριότητα είναι ένα θετικό γεγονός και για τη συνοχή της οικογένειας και την ενίσχυση της ψυχολογικής κατάστασης των μελών της.
Τα εμπόδια
Όμως, έχουν να αντιμετωπίσουν και δυσκολίες. Τα πιο συχνά εμπόδια που αναφέρονται από τα ίδια τα Αμεα είναι: το είδος της αναπηρίας, ο πόνος, ο φόβος αποτυχίας, ο φόβος για περαιτέρω τραυματισμό, προσωπικές αντιλήψεις και πιστεύω, η απουσία ενέργειας, η απουσία χρόνου, αλλά και οικονομικοί παράγοντες. Εκτός από τα προσωπικά εμπόδια, κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί λόγοι αναφέρονται, όπως η μειωμένη ενημέρωση σχετικά με χώρους και προγράμματα, η ελλιπής γνώση ή εξειδίκευση επαγγελματιών, η αδυναμία πρόσβασης, οι ακατάλληλες υποδομές, το άγχος κριτικής από άλλους.
Η λύση
Το αίσθημα ότι τα άτομα με αναπηρία είναι ισότιμα μέλη της κοινωνίας και ότι είναι κομμάτι της, ίσως θα κατέρριπτε τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν. Επίσης, κάποια από τα εμπόδια μπορεί να τα κατασκευάζουμε πολλές φορές εμείς οι ίδιοι, να είναι εσωτερικά και να μας αποτρέπουν να συμμετέχουμε σε τέτοιες δραστηριότητες. Με το να αντισταθούμε στο κοινωνικό στίγμα ή στους προσωπικούς φόβους, μπορούμε να αντιληφθούμε πιο καθαρά τις δυνατότητες που έχουμε και να μην επικεντρωνόμαστε στις δυσκολίες και τα εμπόδια.
Γράφουν οι Ευαγγελία Γεωργαντζιά Γ1, Ιφιγένεια Γκοβεδάρου Γ2 και Αλέξανδρος Σημανδράκος Γ4
Πηγή
Μαγνησαλή Βαρβάρα, Ψυχολόγος- Αθλητική Ψυχολόγος, Ολυμπιονίκης Ρυθμικής Γυμναστικής
Μπράβο!