Λίγα λόγια για τη σχολική βιβλιοθήκη

από τον Παπαστεργίου Αθανάσιο, εκπαιδευτικό ΠΕ02

Από το 2000 περίπου αποφασίστηκε η οργάνωση και λειτουργία 500 σχολικών βιβλιοθηκών, εξοπλισμένων με 6500 τίτλους βιβλίων, με υπολογιστές, με φωτοτυπικά μηχανήματα και ό,τι άλλο απαιτείται για την πλήρη και ανεξάρτητη λειτουργία της και στελεχωμένες με προσωπικό επιμορφωμένο για το σκοπό αυτό. Το 7ο Λύκειο είχε την τύχη να επιλεχθεί, μαζί με άλλα εννέα της πόλης, και να αναπτυχθεί σε αυτό η βιβλιοθήκη και να λειτουργεί τουλάχιστον μέχρι το 2013 με εξειδικευμένο προσωπικό. Δυστυχώς, η συνέχεια του προγράμματος διακόπηκε, οι βιβλιοθήκες απαξιώθηκαν, ο εξοπλισμός παλαιώθηκε και οι χώροι υπολειτουργούσαν ή υπολειτουργούν.

Ο σκοπός του προγράμματος (με το όνομα ΧΑΙΡΩΝΕΙΑ) ήταν να καλύψει πλήθος καινοτομιών με σημαντικότερες να αναπτύξουν οι μαθητές/τριες αναλυτική σκέψη και δεξιότητες, οι οποίες θα τους βοηθούσαν να προβούν σε επιλογές χρήσιμες, να διασταυρώνουν πληροφορίες και να βγάζουν τα συμπεράσματά τους. Ας μην ξεχνάμε ότι αναλφάβητοι στις μέρες μας δεν είναι αυτοί/ες που δε γνωρίζουν ανάγνωση και γραφή αλλά όσοι δε θα ξέρουν πώς να μαθαίνουν τις γνώσεις, πώς να χρησιμοποιούν τις πληροφορίες, πώς να επεξεργάζονται τα δεδομένα προς όφελός τους και κατά συνέπεια προς όφελος του συνόλου.

Η σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να βοηθήσει σε αυτόν το σκοπό. Μπορεί να θεμελιώσει την ολόπλευρη παιδεία και να διαμορφώσει ένα νέο τοπίο με το χρήστη να δημιουργεί, να αμφισβητεί, να παράγει και να ανακαλύπτει νέες ατραπούς γνώσης και ευκαιριών.

Το σχολείο με ομάδα μαθητών και εκπαιδευτικών επαναλειτουργεί τη βιβλιοθήκη με τον παραδοσιακό της σκοπό ως δανειστική, αλλά και με απώτερη φιλοδοξία να αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, να υποστηρίζει τη διάθεση της απόλαυσης του διαβάσματος, να ενθαρρύνει τη συνεργασία και να παρέχει πρόσβαση στην έρευνα και τη γνώση.

Το σύστημα που χρησιμοποιείται για την ταξινόμηση των βιβλίων είναι το δεκαδικό σύστημα ταξινόμησης Nτιούι (Dewey Demical Classification), το οποίο χρησιμοποιείται από τις περισσότερες βιβλιοθήκες παγκοσμίως. Αυτό το σύστημα ταξινόμησης επινοήθηκε το 1876 από τον αμερικάνο Μέλβιλ Ντιούι (Melvil Dewey) και συγκροτείται αρχικά από δέκα  τάξεις:

000     -           γενικά θέματα

100     -           φιλοσοφία/ψυχολογία

200     -           θρησκεία

300     -           κοινωνικές επιστήμες

400     -           γλώσσα

500     -           φυσικές επιστήμες και μαθηματικά

600     -           τεχνολογία

700     -           τέχνες και διασκέδαση

800     -           λογοτεχνία και ρητορική

900     -           ιστορία και γεωγραφία

Η  κάθε μία τάξη υποδιαιρείται σε δέκα διαιρέσεις, κάθε διαίρεση σε δέκα τμήματα και ομοίως▪ αυτή η κατηγοριοποίηση μπορεί να υποδιαιρεθεί επ΄ άπειρον. Για παράδειγμα ο αριθμός καταλογογράφησης  938.4 αφορά ιστορία (τάξη 900), ευρωπαϊκή ιστορία  (διαίρεση 930), ελληνική ιστορία (τμήμα 938), νεοελληνική ιστορία (υποδιαίρεση .4)

Επίσης, μπορεί ο/η κάθε ενδιαφερόμενος/η  να κάνει ηλεκτρονική αναζήτηση με πληθώρα επιλογών, ώστε να βρει το βιβλίο για το οποίο ενδιαφέρεται.

Διεύρυνε το πνεύμα σου!!

Η πρόκληση είναι στα χέρια σου!!

Σε εσένα επαφίεται να την αρπάξεις!!

ΚΑΡΑΜΠΑΤΣΑ ΒΑΙΑ
Περί ΚΑΡΑΜΠΑΤΣΑ ΒΑΙΑ 36 Άρθρα
Carpe diem.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης