FORD

ΑΠΟ: 8ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΛΥΦΑΔΑΣ - Δεκ• 19•24

Γραμμή Παραγωγής Ford

Η Ford, όπως την ξέρουμε στη σημερινή εποχή, είναι μια επιτυχημένη αμερικάνικη εταιρία αυτοκινήτων. Αν ψάξουμε την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτή την αξιόπιστη εταιρία θα βρούμε πληροφορίες απίστευτες. Η Ford έφερε την επανάσταση στην αυτοκινητική βιομηχανία, μέσω της γραμμής παραγωγής.

Ο ιδρυτής της, Henry Ford, γεννήθηκε στις 30 Ιουλίου του 1863 στο Μίσιγκαν. Ο Henry και ο πατέρας του είχαν ένα χωράφι, στο οποίο ο μικρός δούλευε, αφού παράτησε το γυμνάσιο. Παράλληλα, έφτιαχνε τα ρολόγια τσέπης των φίλων του και των συγγενών του, καθώς είχε ενθουσιαστεί μ’ ένα ρολόι που του είχε κάνει δώρο ο πατέρας του. Μετά το θάνατο της μητέρας του αποφάσισε να μετακομίσει στο Ντιτρόιτ. Εκεί ασχολήθηκε με αρκετές εργασίες, όμως δεν τον ικανοποιούσαν λόγω των χαμηλών μισθών. Παράλληλα, έκανε κάποιες δουλειές για να βγάλει μερικά χρήματα και ταυτόχρονα ασχολούνταν, στον ελεύθερό του χρόνο, με το πάθος του, τα ρολόγια.

Η πρώτη επαφή του Ford με την μηχανοκίνηση ήταν όταν επέστρεψε στη γενέτειρα του και ασχολήθηκε με την κατασκευή και την επισκευή γεωργικών μηχανημάτων και τρακτέρ. Μετά από λίγα χρόνια, ο Henry και η σύζυγός του μετακόμισαν και πάλι στο Ντιτρόιτ. Εκεί βρήκε δουλειά στη μεγαλύτερη εταιρία ηλεκτροδότησης του Ντιτρόιτ με πολύ καλό μισθό. Μια μέρα, την ώρα που εργαζόταν, του έπεσε στα χέρια ένα φυλλάδιο που εξηγούσε πώς λειτουργεί μια μηχανή εσωτερικής καύσης ενός Γερμανού μηχανικού.

Η μηχανή εσωτερικής καύσης ήταν καλύτερη από τις ατμομηχανές της εποχής, πράγμα που έκανε τον Henry να τρελαθεί και να αγοράσει μία. Με αυτήν κατασκεύασε το πρώτο του αμάξι. Με τα χρήματα που έβγαλε απ’ τις πωλήσεις του πρώτου αυτοκινήτου έφτιαξε κι ένα δεύτερο. Μετά από λίγο καιρό ιδρύθηκε η «Ford».

Τότε τα αμάξια ήταν ένα χόμπι των πλουσίων. Ένας άνθρωπος της μεσαίας τάξης δεν μπορούσε να αγοράσει αυτοκίνητο. Η παραγωγή αυτοκινήτων δεν ήταν συγκεκριμένη. Όλα τα αυτοκίνητα ήταν διαφορετικά. Επίσης, η παραγωγή ήταν δύσκολη,  χρονοβόρα και κόστιζε πολύ.

Μια μέρα ο Henry επισκέφτηκε ένα σφαγείο. Εκεί αντίκρισε για πρώτη φορά ένα είδος γραμμής παραγωγής. Εμπνευσμένος από τη διαδικασία σφαγής των χοίρων, προσπάθησε να εφαρμόσει κάτι παρόμοιο στην κατασκευή των αυτοκινήτων. Έτσι ξεκίνησε η γραμμή παραγωγής σε όλα τα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων.

Τρόπος λειτουργίας γραμμής παραγωγής:

Η κατασκευή των αυτοκινήτων ή οποιουδήποτε άλλου προϊόντος γίνεται συναρμολογώντας διάφορα κομμάτια μεταξύ τους με σειρά σ’ ένα σταθερό σημείο. Αυτό σημαίνει ότι για να γίνει μία εργασία πρέπει να έχει τελειώσει η προηγούμενη. Έτσι ο τεχνίτης ‘Α’ για παράδειγμα που τοποθετεί τις ρόδες πρέπει να περιμένει τον προηγούμενο τεχνίτη ‘Β’ να τοποθετήσει πρώτα τον κινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι όσο εργάζεται ο  τεχνίτης ‘Β’, ο τεχνίτης ‘Α’ δεν μπορεί να κάνει καμία εργασία.

Στην περίπτωση της γραμμής παραγωγής το προϊόν κινείται συνέχεια πάνω σε ράγες και περνάει μπροστά απ’ όλους τους τεχνίτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλοι οι τεχνίτες να εργάζονται ταυτόχρονα. Κάθε φορά που περνάει το προϊόν μπροστά απ’ τον τεχνίτη, αυτός έχει να κάνει μια συγκεκριμένη εργασία που συνήθως διαρκεί μερικά δευτερόλεπτα.

Το πρώτο αυτοκίνητο που είχε χαμηλό κόστος και κατασκευάστηκε με τη γραμμή παραγωγής ήταν το «Ford Model T», το οποίο είναι το πιο σημαντικό αυτοκίνητο στην ιστορία της αυτοκινητικής βιομηχανίας. Πριν την γραμμή παραγωγής, οι εργάτες της Ford χρειάζονταν πάνω από 12 ώρες για να ολοκληρώσουν την κατασκευή ενός Model T. Όταν η γραμμή παραγωγής άρχισε να λειτουργεί, η διαδικασία χρειαζόταν μόλις 93 λεπτά! Τελικά, μέσω αυτής της διαδικασίας έφτασε να βγαίνει ένα Model T κάθε 24 δευτερόλεπτα! Και η Ford κατασκεύασε συνολικά 15 εκατομμύρια τέτοια μοντέλα.

Το νέο αμάξι είναι εύκολο στη συντήρηση και εξαιρετικά φθηνό. Αρχικά κόστιζε 850$ (γύρω στα 20.000 δολάρια σε σημερινά λεφτά). Μετά από την γραμμή παραγωγής κόστιζε 260$ (περίπου 6.000 δολάρια). Οι εργάτες στην Ford αυξήθηκαν λόγω της αύξησης των μισθών. Πολλά αμάξια κατασκευάστηκαν τα επόμενα χρόνια. Έτσι η Ford έμεινε στην ιστορία ως το πρώτο εργοστάσιο που κατάφερε να φτιάξει το αυτοκίνητο του λαού και χάρη στον Henry Ford σήμερα μπορούμε σχεδόν όλοι να αποκτήσουμε το δικό μας αμάξι σε χαμηλή τιμή.

(Το παρόν άρθρο αποτελεί μέρος εργασίας στο πλαίσιο του εργαστηρίου Δεξιοτήτων)

Κυριακούδης Γιάννης (Α2)

Σχολιάστε